1v 3kk yöhuudot, "unikoulu" käynnissä

  • Viestiketjun aloittaja "asseriina"
  • Ensimmäinen viesti
"asseriina"
Apuja kaivataan!

Meillä pidetään unikoulua tai sen tapaista. Poika nimittäin ei osaa nukahtaa sänkyynsä. Tai siis voi nukahtaakin kaiken sirkustelun jälkeen, mutta ei jaksaisi sitä nukuttamissirkusta enää, kun siinä voi sitten kestää... Ja siis huudon pitää vain mulle, ei isälleen. Eli ollaan opeteltu nukahtamaan omaan sänkyyn niin, että olen samassa huoneessa, mutta en silittele, hyssyttele jne. Suukotan ja halin, laitan lapsen pitkälleen, annan unilelun ja peittelen. Ja sitten odotan sängyn vieressä tai lapsen huoneen sohvalla, että hän nukahtaisi. Siis että näkee minut tarvittaessa. Tosin huuto alkaa välittömästi, kun laitan lapsen pitkälleen ja ennen kuin ehdin laskea irti, niin seisoo jo uudestaan sängyssä ja ojentelee käsiä, että "äiti ota mut syliin"... :'(

Joten, olemme menneet vähän pidemmälle. En mene heti takaisin lapsen luokse, kun nousee ylös, vaan saa huutaa vähän aikaa ja pidennän tuota aikaa aina pikkuisen. Poika kyllä näkee siis minut koko ajan, eli olen paikalla tukena ja turvana, mutta protesti-itkuun en vastaa heti. Kun sitä itkua se on, ei ole hätäistä vaan pelkkää protestia siitä, ettei pääse syliin (kun aiemmin on ollut sitä virhettä, että alkuraskausväsymyksessäni otin heti syliin ja vein vanhempien viereen nukkumaan...) :ashamed:

Onko tapa oikea? Toimiiko? Kauan nämä nukutusopettelut voi kestää? Viime yönä nukutin lasta 1,5h - tosin tätä sotki se, että noin 45min aloittamisesta tuli pissat vaipasta läpi ja piti käydä vaippa ja yökkäri vaihtamassa. Lapsi huutaa pahimmillaan varmaan 5min, jonka jälkeen menen, laitan eleettömästi lapsen takaisin pitkälleen, annan unilelun ja peittelen. Ei muuta. Jään huoneeseen seisomaan tai istumaan. Haluaisin vain tietää, etten vain vahingoita lapsen kehitystä tai psyykettä mitenkään ja että toimiiko tämä eli onko vaivan väärti?

Heräilyä on öisin vain kerran - tuolla klo.04-05 välillä, jolloin käydään tämä nukuttamistappelu. Nyt kello siis jo 08 ja poika nukkuu edelleen omassa sängyssä. Meni nukkumaan noin klo.20. Välissä siis tosin se 1,5h valvominen. Ja päiväunille nukuttaessa sama rumba. Mutta siinä mielessä parempi, että saa omaan sänkyyn nukkumaan, että jos nukkuu aamuyöstä vieressämme, herää vanhempien herätyskelloon/liikkumiseen ja päiväunetkin ovat venyneet 30min --> 70min, kun on "oppinut" nukahtamaan omaan sänkyyn itse eikä syliin tai silitykseen.
 
"vieras"
Henkilökohtaisesti en voi sietää tuollaista toimintaa, mitä teette ja pidän tuollaiseen kykeneviä tunnekylminä. Noin pieni saa nukahtaa syliin ja nukkua lähellä, vaikka sivuvaunussa.
 
Meillä on viisi lasta ja nukkumistaistelut lopetin heti ekan lapsen jälkeen.

Nukahtaisiko lapsi uudelleen heti, mikäli pääsisi vanhempien sänkyyn? Meillä nukkuvat tätä nykyä usein niin 2-vuotias (kohta 3 v) ja vauva sängyssämme ainakin aamuyön. Isomman lapsen omassa sängyssä nukkumiset ovat pikku hiljaa lisääntyneet eli joskus menee aika aamupuoleen ennen kuin tyttö vaatii päästä sänkyymme. Yömme ovat kuitenkin aika rauhallisia. Herätyksiä toki tulee muutamia yössä, mutta nopeasti taas jatkan unia.

Lapsenne on tosi pieni vielä. Mikäli teitä vanhempia ei haittaa lapsi omassa vuoteessanne, niin kannattaa ilman muuta kokeilla nukkua muutama yö ainoastaan sillä periaatteella, että tehdään just sen mukaan mikä juuri nyt toimii.
 
"vieras"
Meillä ei kyllä yksikään lapsi ole noin pienenä nukahtanut itsekseen.
On silitelty tai sylitetty uneen kunkin tarpeiden mukaan. Ja yöllä otettu viereen loppuyöksi.
Kyllä ne aikanaan oppii. Meillä 2 vuotias nukkuu jo enimmäkseen yöt läpi omassa sängyssä.
Vuoden ikäinen nukkuu osan yöstä välissä. Isommat nukkuu jo hyvin omassaan.
Aikaa ja rentoa asennetta vain. Toisilla lapsilla läheisyyden tarve on suurempi.

Toki jokainen tekee tavallaan ja tapoja on monia.
 
"kahden äiti"
Tämä on tietysti ärsyttävintä mitä sanoa saattaa, mutta minusta valvotte ja huudatatte turhaan. Ottakaa lapsi teidän huoneeseen, ei se siellä kouluikään asti nuku. Tuon ikäisenä meilläkin esikoinen huusi öisin jos joutui yksin nukkumaan, kas kun nukkui meidän kanssa, posotti yöt putkeen. Nyt hänellä ikää 4 vuotta ja on yli vuoden verran nukkunut pikkusisaruksen (1,5 v) kanssa omassa yhteisessä huoneessa, molemmat nukkuvat yöt läpi. Pikkusisarukselle on 10 kk iästä saakka riittänyt isosiskon seura lastenhuoneessa, että nukkuu rauhassa.

Tuon ikäiset ovat lähes vauvoja vielä, ei niitä kannata pakottaa yksin nukkumaan.
 
Meilläkin oli samassa huoneessa vielä 1,5v. Pienihän se on nukkumaan omassaan ja etenkin kun se on työn ja tappelun takana. Reilu 2v siirtyi hienosti omaan huoneeseen ja vähitellen oppi nukahtamaan itsekseen. Sitäkään en vaatinut alle 2v että ois pitäny osata nukahtaa itse. Oppi sen senkin kun oli aika sopiva.
 
Koulutusta
Ei kannata olla liian ankara ap:tä kohtaan. Hänellä tarkoitus on hyvä, varmaan neuvolan ja oppaiden mukaan lapsen tulisi nukkua yöt läpeensä omassa huoneessa, jonne nukahtaa välittömästi sänkyyn laskemisen jälkeen. Onneks toisen tai kolmannen kohdalla ei oo enää aikaakaan tällasiin "koulutuksiin".
 
Ei kannata olla liian ankara ap:tä kohtaan. Hänellä tarkoitus on hyvä, varmaan neuvolan ja oppaiden mukaan lapsen tulisi nukkua yöt läpeensä omassa huoneessa, jonne nukahtaa välittömästi sänkyyn laskemisen jälkeen. Onneks toisen tai kolmannen kohdalla ei oo enää aikaakaan tällasiin "koulutuksiin".
Mä heitin harakoita oppailla ja menin siitä mistä paras oli lapsen kanssa. Varmasti monen mielestä olen tehny kaiken väärin alkaen siitä että alusta asti en pakottanut sänkyynsä jne...Ap.lle vinkkinä että kuuntele lasta ja mieti mikä on teillä se toimiva tapa.
 
zxcvbnm
Ei kannata olla liian ankara ap:tä kohtaan. Hänellä tarkoitus on hyvä, varmaan neuvolan ja oppaiden mukaan lapsen tulisi nukkua yöt läpeensä omassa huoneessa, jonne nukahtaa välittömästi sänkyyn laskemisen jälkeen. Onneks toisen tai kolmannen kohdalla ei oo enää aikaakaan tällasiin "koulutuksiin".
Minä en ainakaan ole koskaan nähnyt neuvolan oppaissa tällaista väitettä. Näissä lastenhoitoasioissa ja erityisesti nukkumisasioissa kannattaa oikeasti tehdä se, mikä vaan toimii siten, että koko perhe saa mahdollisimman paljon unta. Unenpuute vie mielenterveyden, tilapäiset epätyydyttävät nukkumisjärjestelyt eivät. Tsemppiä aloittajalle!
 
"vieras"
En tajua, että mitä järkee tossa on, et lapsi näkee sut mut sit vaan seisoskelet siellä. Kai se nyt huutaa tommosella toimimisella. Miks edes jäät sinne huoneeseen? Pois huoneesta ja sit takas jos itku ei lopu, laitat makuulle, peittelet ja taas pois. Ja toistat niin monta kertaa et tepsii.
 
"vieras"
Mä siirsin oman vauvani 6kk ikäisenä omaan huoneeseen. sitä ennenkin oli vauva laitettu yksin omaan sänkyyn meidän makkarissa ja heti sinne nukahti itsekseen. Huomasin että nukkuu paremmin ja pitempään kun nukkuu yksin. Nyt vauva on 1v2kk ja nukkuu edelleen omassa huoneessa YKSIN, hui kauhea..:D Nyt kun osaa seisoa ja kävellä niin vähän voi päiväuniaikaan protestoida nukkumaan menemistä, saattaa heittää uninallet ja peitot lattialle ja sitten itkee niiden perään, olen vain käynyt antamassa tavarat takaisin ja lähtenyt heti pois huoneesta. Nukahtaa 5-10 minuutissa, myös yöunille. Näin siis meillä, tiedän että lapsia on erilaisia ja tämä ei kaikkien kanssa onnistu.
 
No, meillä ei harrasteta huudatusunikoulua. Kyllä ne lapset aikanaan kasvaa, sinun poikasi on vielä kovin pieni. Meilläkin yksi 1v3kk. Nukkuu nykyään oikein hyvin. On aina, siis aina, vauvanakin ollut tooodella huono nukkuja, mutta nyt yhtäkkiä on kehittynyt muiltakin taidoiltaan hurjasti ja nukahtaa myös nopeasti. Isoveljeään kohta 3v täytyy kyllä aina silitellä.

Minun mielestä pienten lasten ehdoilla mennään. Kyllä mua muutenkin enemmän hermo menisi, jos pitäisi alkaa huudattaa, kun että nopeasti nukahtaisi, vaikka mun viereen, jos olot sen sallivat.

Meillä kaikki kolme lasta nukkuu vanhempien huoneessa. Kohta 3v on jutellut omasta huoneesta, ensi kesänä aateltiin siirtää hänet omaan huoneeseen, kokeilemaan yksin nukkumista. Saa toki palata takaisin, jos siltä tuntuu, mutta en usko, että palaa, on niin reipas poika.

Minusta voisi miettiä miltä tuntuisi, jos itseä itkettäisi ja toinen vain katsoisi vierestä eikä lohduttaisi. Miltä se sinusta ap tuntuisi?
 
"riinu"
Pienihän teidän lapsi vielä on, eli viereen vaan jos teille mahdollista, sen takia ei tarvitse omaan sänkyyn/huoneeseen saada nukkumaan et joku niin sanoo.

Onko huone pimeä? Meillä ainakin täytyy lapsella olla täysin pilkkopimeä huone jotta rauhottuu sinne eikä jää katselemaan ja ihmettelemään mitä huoneessa on (nukkuu pinniksessä vielä) Ja jos haluatte kokeilla, ni mä kans lähtisin huoneesta kokonaan pois, eli peittely/silittelyt ja huoneesta pois ja tätä toistetaan koko ajan. Pidemmän päälle en suosittele huudattamista, tai se ei kuulu ainakaan omiin kasvatuskeinoihin.
 
uiok
Miksi ihmeessä pitää huudattaa aamuyöllä pientä? Lapsen sänky vanhempien makkariin ja kädestä kiinni kun herää, jos sillä nukahtaa uudelleen. Tai sitten viereen vaan. Ei se lapsen heräily lopu vauvaikään, normaalia heräilllä sen jälkeenkin.
 
tiiteni harmaana
Meillä oli esikoisen kanssa aika tuollaista hermoja raastavaa huutoa nuo nukkumaanmenot. Toisen kanssa olen päässyt helpommalla (lapsikin on eri luontoinen). Ekan vuoden tää toinen nukkui mun vieressä joka yö. Pinnasänkyä ei ole tarvittu missään vaiheessa. Vuoden iässä isosiskolta otettiin jatkettava sänky pienemmälle ja isosisko sai uuden sängyn. Tää jatkettava laitettiin mun sängyn ja seinän väliin "sivuvaunuksi", niin että on turvallisesti "laita" molemmin puolin (seinä ja aikuisen sänky).

Muistaakseni laitoin hänet sinne heti ekasta illasta hereillä ja makasin itse omalla petilläni vieressä, kunnes nukahti. Silloin vielä imetin häntä, joten imetin ensin ja siirsin hereillä omaan sänkyyn. Nyt on 1v6kk ja sama muuten, mutten enää imetä. Otan kainaloon omaan saäkyyni kun menen nukuttamaan häntä. Siinä laulan unilaulun ja köllitään hetki lähekkäin. Sitten ennen kuin on ihan unessa, sanon että nyt äiti siirtää sut omaan sänkyyn. Havahtuu ja herääkin joskus kunnolla, mutta tyytyy kun peittelen ja menen itse oman peiton alle. Nukahtaa yleensä äkkiä.

Suosittelen kyllä tätä normisänkyä pinnasängyn sijaan. Jalkopäästä tietysti lapsi pääsee putoamaan, jos on liikkuvainen, mutta meillä ei ainakaan ole niin paljoa öisin matkustanut, vaikka onkin kova mylläämään. Muutenkin on helpompi siirtää nukkuvana vierestään omaan sänkyyn, jos yölläkin kömpii viereen. Meillä ei ole kyllä ikinä kömpinyt vaan lapsi haluaa itse nukkua omassa rauhassaan kuitenkin lähellä. Nykyään öisin kyselee "äiti?" ja tyytyy kun mumisen jotain unissani takaisin.
 

Yhteistyössä