1v 4kk hampaiden hoito

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti
Hei!

Hoidankohan tyttäreni hampaita oikein? Meillä tapana harjata hampaat aamulla aamupalan jälkeen ja illalla iltapalan jälkeen Muumi hammastahnalla (lapsen pikkurillin kynnen kokoinen annos hammastahnaa), lisäksi joka aterian jälkeen yksi xylitol-pastilli jota lapsi imeskelee jonkun aikaa ja sitten ilmeisesti nielaisee. '
'
Ja onko mitään haittaa, että aloitin xylitol-pastillit vasta vähän aikaa sitten?
 
vieras
Meillä samanikäinen poitsu ja vain harjataan. Olen harkinnut niitä xylitol pastilleja, mutta ei ikinä muista niitä kaupassa. Mutta meidän pojalle on tullut hammaskiveä! Pitäis kait soittaa hammaslääkäriin mitä tehdä.

Osaako muuten teillä lapset sylkäistä tahnan pois? Meillä ei hoksaa, että miten se tehdään...
 
ap
Heh, oikein siis olen toiminut :) Antaa nykyään kyllä harjata hampaat, mutta aika pikaisesti. Tämän jälkeen vielä itse pyörittelee harjaa suussaan. Ei osaa sylkäistä tahnaa pois tai en ole tajunnut edes yrittää vielä.
 
yksi juttu tuohon liittyen että hampaat pestään aina aamu- ja iltapalan jälkeen. Siinä suositellaan pidettäväksi oliko se 15min vai peräti 30min tauko välissä. Heti ruuan jälkeen jos pesee, on hampaissa happohyökkäys menossa ja harjaus rasittaa kiillettä vielä entisestään.

Eli aamulla ainakin suositellaan että hampaat pestäisiin ennen aamupalaa. Ja illalla voisi ehkä odottaa. Me tehdään niin että iltapalan jälkeen siivotaan lelut, käydään pisulla ja pesulla muuten, puetaan vaippa ja yökkäri ja mennään vasta sitten hammaspesulle.

Ja xylitol-pastillin annan ruuan jälkeen kun muistan, purkkaa ei vielä syödä kun tuo kaksivee tahallaan nielasee ne aina :kieh:

Ja vielä tuosta hammastahnasta. Ei sitä tarvi noin pienen vielä sylkeä pois, eihän sitä laiteta kuin ihan vähäsen. Isompana sitten voi opetella sylkäisemään, mutta silloinkaan ei ole tarpeellista huuhtoa sitä tahnaa suusta vaan jättää se vaikuttamaan.
 

Yhteistyössä