2010 ELOKUISET IPANAT

Enpä olekaan ehtinyt tähän ketjuun kirjoitella enkä kaikkea lukeakaan, mutta täytyy nyt pikaisesti laittaa omat kuulumiset: Lili-neiti on reilut 6 viikkoa vanha ja hyvin on mennyt. Nukkuu ja syö hyvin, hymyileekin jo kovasti eikä ihmeemmin ole ollut mitään vaivoja. Isoveljen 1 v 10 kk kanssa on enemmän haastetta, vaikkakaan ei mustasukkaisuuskohtauksia niin kauheasti saakaan. On vaan muuten niin villi vekkuli ja alkaa kahden vuoden uhmakin nostaa päätään että välillä on mamilla hermot koetuksella...

Vaipoista ootte keskustelleet: mun täytyy kyllä kehua Lidlin Toujours-vaippoja! Ne on meillä olleet ihan oikeasti parhaimmat vaipat! Esikoisella käytettiin niitä niin kauan kuin kokoja riitti. Ihan vastasyntyneelle niitä ei ole, mutta meillä on jo yövaippoina tytöllä käytössä niiden koko 3, joka on siis pienin mitä niitä ainakaan meidän Lidlissä on. Ne on pitäneet tosi hyvin, eivätkä tartu pyllyyn kiinni. Ja hinnaltaan ovat myös hyviä, eli taitavat olla reilusti halvempia kuin Pampersit tai Liberot. Mutta ovat siis jopa parempia kuin kyseiset merkit. Suosittelen kokeilemaan!
 
:wave:
Tänne ei mitään uutta ja ihmeellistä...

Ensi viikolla jos menisi käymään jossakin perhekerhossa tms. niin saisi vähän aikuista juttuseuraakin välillä. Lähistöllä asuvilla kavereilla ei ole lapsia ja töissä kun käyvät, niin nämä arkipäivät tuppaavat helposti olemaan vähän yksinäisiä välillä. Vaikka aika kyllä kuluu tosi nopeaan vauvan kanssa puuhaillessa. Olen kyllä sen tyyppinen, että viihdyn myös yksikseni aika hyvin. Mies vaan saa kamalan puheripulin niskaansa heti kun kotiin tulee :LOL:

Sipsunen & S tasan 2kk:heart:
 
Heippa mammat pitkästä aikaa taas ! :)

Täällä menee vaavin kanssa hyvin, tai no iso poikahan tuo jo on! Oikee hymypoika ja
kikattelija :heart: 8vk mitat oli 5230g ja senttejä oli n. 57, missä on se pienen pieni
minirääpäle, joka meille tuli pari kk sitte? :eek:

Alotin puoltoista viikkoo sitte cerazetet, ja nyt alko vuoto, eli menkat vai sitä kuuluistaa pillereistä johtuvaa vuotoa? kyllä mielellään oottelisin menkkoja vielä ainaki vuoden! :)

Vaipoista ollaan kokeiltu kaikkia paitsi lidlin ku siellä ei niin useesti tuu käytyä.
pamperssit tarttu peppuun, liberot falskas, huggies vaipat on hyviä, vähän saattaa yön jälkeen olla
yökkäri kostee etupuolelta, muttei märkä. muumivaipat on ihan hyviä, tuntuu vaan et ne paisuu
kamalan kokoiseksi :D

Sipsunen täällä on kans ihan sama, mies ku ovea vähän ehtii raottaa ni jo tukka hulmuaa akan puheen määrästä :LOL: ja vauvakin saa kyllä osansa puheesta!
Neuvolassa täti mullekki suositteli lämpimästi jotai mammapiiriä etten tuu ihan höperöksi. :p

Rotarokotteen poika sai viime viikon keskiviikkona ja edelleen maha on sekasin! ei nyt enää niin pahasti mourua ja myllerrä, mutta ei oo kyllä normaalia kakkaa, selkää myöten tavaraa ja värjää vaatteetki. Toivottavasti alkais rauhottuun pikkuhiljaa..

Mulla on ihan kauheet hormonihöyryt, pienimpiä vaatteita ku laitoin jo kaapista pois niin alko semmonen poru että :D poju saa välillä tuta äitin herkät hetket ku mamma rutistaa niinku ei ikinä aikois irti päästää. toivottavasti munki pää pikkuhiljaa tasaantus. :)

sekavia kuulumisia tällä kertaa, katotaan jos ens kerralla kertoisin jotai järkevää!
Ihania syyspäiviä mammoille!

epplu ja maailman rakkain poju 8vk :) :heart:
 
Hei, missä on MURSKE, paljon muitakin puuttuu mutta
No moi, täällähän minä :wave: Oon joskus pikaseen käyny lukemassa teidän kuulumisia. Mut eipä paljon ehdi koneella olla. Meidän nyt 2 kk 1 pv ikäisellä vauvelilla on ollut muutaman viikon ajan kovasti mahaongelmia, ja on tullut valvottua, rampattua lääkärissä, etsittyä tietoa netistä, jne. Ongelmat alkoivat suurinpiirtein niihin aikoihin, kun palattiin takas tänne aavikolle, eli silloin kun poika oli reilun 2 viikon ikäinen. Mutta ongelmat eivät kuitenkaan johdu sinänsä tästä maasta, alkoivat vain samaan aikaan.

Vauva siis pulauttelee todella paljon (välillä ihan oksentaa), mahaa vääntää, kiemurtaa, ummettaa, syöminen käy kipeää, ja syöttörumba kestää aina useamman tunnin ajan (!), ja - mikä pahinta - nukkuminen on todella huonoa!! Se nukkuu vain 4-7 tuntia vuorokaudessa, ja senkin levottomasti ja ähkien. |O Refluksitaudista taitaa olla kyse, mutta emme tiedä, onko allergian aiheuttamaa vai rakenteellista. Ollaan kokeiltu jos jonkinlaista lääkettä ja sikakalliita aminohappokorvikkeita (joita ystävämme toivat mukanaan Suomesta), ja minä olen ollut maidottomalla dieetillä, mutta mikään konsti ei tunnu tuovan kunnon helpotusta. Olen itse aivan totaalisen katkipoikki väsynyt. Kyllä kateellisena joskus luen, kun joku kertoo vauvansa nukkuvan monen tunnin pätkiä... :ashamed:

3 viikon ikäisenä pikku raukka sai myös rs-viruksen ja sitä myötä pahan keuhkotulehduksen, ja oltiin muutama päivä Dubain sairaalan lastenosastolla....Että helppo ei ole ollut pienen miehen elämän alkutaival!

No mutta vaikka noita ongelmia on vaikka muille jakaa, niin onhan tuo silti maailman lutuisin poika! :heart: Hymyilee ja jokeltelee kovasti, silloin kun maha ei väännä eikä kurkkua korvenna. Eilen kun sillä oli 2-kuukautis-"synttärit", niin se alkoi jo jokellella pidempiä lauseita: "euuuuu-guuuu-gu-guuuu" jne. Kerrassaan suloista!

No niin, vartin verran tuo taas nukkui, ja taas ähistään.... :( Gotta go.....
 
HEI MURSKE!!
tosi ikävä kuulla huonoja uutisia pikku pojasta..
meillä alkoi tytöllä ähinä muttei noin pahana myös 2vkon ikäisenä.. niihin auttoi meillä vyöhyketerapia ja minun maidottomuus ja cuplatonit..

tuleeko ihottumaa tai ns. ihon äkillisiä lehahduksia?
jos niitä on niin pitäisi jotain allergeeni testejä varmaan tehdä.
ystävieni vauvalla todettiin jo 3kk iässä maito, muna, vehnä ja hurja litania muitakin allergioita .. ja kun vaihtoivat johonkin apteekin hurjan kalliiseen maitoon nämä ongelmat poistuivat.

Ja mä tiedän miltä päässä tuntuu kun ei saa nukuttua.. ja silti sydän rakastaa tuota itkevää ja ähisevää kakkahousua |O
 
Suppis; Ei ole ihottumaa ollenkaan. Mutta emme ole sulkeneet maitoallergiaa pois, sillä se ei aina ole iho-oireinen, vaan voi olla myös pelkästään suolisto-oireinen. Meillä ei nuo cuplatonit sun muut auta mitään, vaan käytössä ovat jo järeämmät lääkkeet, ja juuri tuo apteekin kallis korvike. Aika näyttää, mikä pojalla on, ja mikä lääke tepsii, vai tepsiikö...

Harmillista kun meillä tätä nk. ihanaa pikkuvauva-aikaa varjostaa tällaiset oireet niin paljon... Olisi niin ihanaa vain nauttia vauvasta (en tietenkään ole epärealistinen ja kuvittele, että ns. normaalivauvat ovat aina aurinkoisia eivätkä koskaan itke tai ähise) ja tästä ajasta täysin rinnoin (heh, kirjaimellisesti), mutta se ei vaan nyt onnistu näillä univeloilla. Olo on kuin kuumeisella päivästä toiseen, eikä ole milloinkaan tilaisuutta paikata univajetta nukkumalla esim. 5 tuntia (huh, kuulostaa luksukselta!). :headwall:

Parempia päiviä odotellen,
murske
 
Murske: :hug::hug: ja vomia. Univajeen kanssa eläminen on kyllä tosi raskasta. Meilläkin oli tytöllä kovasti vatsavaivaa, mutta nyt jo helpottaneet. Silloin kun oli oikein pahana, niin oli oma jaksaminen kyllä kortilla. Tekivät silloin neuvolasta perhetyöhönkin lähetteen kun aloin näyttää niin pahalta. Meillä kuitenkin oli onnea kun vaivat katosivat, juuri ennen kuin perhetyöntekijä ehti edes aloittaa kanssamme. Toivottavasti saatte selvyyden vaivojen syyhyn ja pikkuisen masun kuntoon.

Sipsunen & S 2kk :heart:
 
Murske: meillä on ihan samanlaista pojan kanssa, nyt kun kävin neuvolassa sain kiireellisenä lähetteen maitoallergia testeihin, kannattaa sunkin pyytää jos ei muu auta, saa ainaki nähdä jos on allergia ja saa oikean maidon.. meillä ei kelpaa oikein mikää maito apteekin maito tällähetkellä käytössä mut se vaihdetaan sit siihen kalliimpaa jos pojalla on maitoallergia.
 
No nyt on tuo Nutrilon soija mut mulla on resepti johonki nutramigen korvikkeeseen en vaan tiiä minkä hintanen se on ja mitä kokemuksia ihmisillä siitä on mut en voi vielä alottaa sitä ennen ku on käyty niissä testeissä ku nyt pittää seurata kaikkia Nicin vaivoja mitä tulee maidon juonnin yhteydessä ja sen jälkeen ja merkitä paperille et ne sit siellä testeissä senki kattoo...
 
Mukava lukea Murskeen (tsemppiä!) ja kaikkien muidenkin kuulumisia. :) Käyn kyllä päivittäin täällä lukaisemassa jutut, mutta kirjoittamiseen ei tunnu oma aika riittävän...

Meillä on vaipoista käytössä Liberot. Muita ei olla nyt kokeiltukaan, kun nuo on niin hyvin toimineet ja tytöillä alkoi aikoinaan peppu punottaa helpommin mm. Pamperseista. Lisäksi käytän kestoja hieman laiskasti kertojen rinnalla, noin 1-3 kertavaippaa korvaan päivittäin kestoilla.

Vauvakuumetta ei oo mulla tällä hetkellä ole eikä varmasti tulekaan. Miestä sain houkutella tähän pikkukolmoseenkin jo pitkän aikaa ja koen kyllä itsekin, että meidän lapset on nyt tässä. Nautin raskausajasta täysillä, kun tiedostin, että nyt on menossa viimeinen kerta ja samoin tuntuu olevan vauvankin kanssa. On tää niin ihanaa aikaa kaikkine valvomisineen ja vaivoineen!

Nuha rantautui meidän perheeseen kuukausi sitten ja on jatkunut enemmän ja vähemmän tähän päivään asti. Tytöt oli ensin kipeenä ja sen jälkeen vauva. Kahden viikon tuhisemisen jälkeen poitsun keuhkoista alkoi kuulua krohinaa ja jouduttiin käymään pariin kertaan sairaalassa hengittelemässä lääkehöyryjä. Onneksi keuhkojen krohina loppui sillä ja nyt on ollut enää pientä nenän tuhinaa aamuisin.

Yöt on mennyt meillä jo reilun viikon siten, että pikkumies käy unille noin kymmenen maissa ja herää aamulla seitsemän-kahdeksan aikaan. Siinä välissä syö ensin 3-4 maissa ja sitten 6-7 aikaan. Aamuyöstä kyllä tuhisee, puhisee ja paukuttelee sen verran, että itse en saa oikein kunnolla nukuttua, vaikka vauva siinä samalla sikeitä veteleekin.

Syömisestä kysyisin sen verran, että kuinka tiuhaan teidän vauvat syö päiväsaikaan? Meidän pikku-ukolle tulee yleensä päivän aikana yks pidempi syömätön pätkä päikkäreistä johtuen, mutta muuten kyllä tankkaisi edelleen parin tunnin välein, viimeistään kolmen tunnin jälkeen ainakin. Ikää on toki "vasta" reilu kuukausi, joten kai sitä pitääkin vielä tässä vaiheessa tankkaillakin tiuhaan.

No nyt tulikin juttua useamman viikon tauon edestä... Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
 
No meilläkin syödään vähintään parin tunnein (joskus jopa puolen tunnin... välein päivisin, yks 3-4 tunnin unitauko on. On ihan normaalia, ja tuttua edellisten lasten vauva-ajoista :)

Mites, ootteko miettineet millon lähette viihteelle? Mä oon pikkujouluja miettinyt, mutta en tiiä miten onnistuis kun Emmi ei oikein huoli pulloa, enkä minä saa hirveesti pumpattua. Esikoinen oli kyllä samanlainen, ja sen aikana kävin eka kerran viihteellä kun oli 4kk (eli täysimetyksellä vielä). Mulla oli baarissa pumppu mukana, pakko oli illan aikana käydä pari kertaa vessassa pahimpia kovetuksia pumppaamassa. Esikoinen ei ollut huolinut pulloa, ei ollut itkenytkään mutta valvoi siihen että minä tulin kotiin yöllä. Mä kyllä myönnän että imetin heti, en siis pumppaillut maitoja pois vaikka muutaman siiderin olin juonutkin. Toisen aikana kävin vasta sitten kun söi jo muutakin, niin ei tarttenut niin miettiä miten tissien kans toimii :D
 
Heipsan! Täällä jonettakin ilmottautuu.. en oo jaksanu ja ehtiny kirjotella mut lukemassa oon kyl käyny.. Jotenki musta tuntuu oudolta tänne kirjottaa ku tuntuu et teillä suurimmalla osalla menee niin hinosti vauvojanne kans kaikin puolin (mikä tietenkin on ihana) nut täällä ei kaikki mene niin hyvin. Enskinäkin mulla tuli pojan syntymän jälkeen synnytyksen jälkeinen masennus joka oli pojan syntymän jälkeen aluksi todella paha mutta nyt alkanut hieman tasaantumaan. Itse lähdin pikaisesti hakemaan apua, koska esikoisen syntymän jälkeen en hakenut apua ja masennus pitkitty ja en muista pahemmin mitään esikoisen vauva-ajasta, joten nyt aloin rohkeasti puhumaan olostani. Eli siis minulla on nyt lääkitys ja lisäksi olen saanut neuvolan kautta apua, meillä käy nyt ns. vauvatiimi pari kertaa viikossa. Olo on kuitenkin nyt onneksi parempi, mutta välillä ahdistaa tosi paljon. Täällä myös on vauva todella vatsavaivainen ja univajettakin sen takia kertyy aika reippaasti. Välillä kyllä tulee sellasia hyviäkin öitä kun vauva nukkuu paremmin mut usein vauva huutaa ja kitisee mahaansa lähes koko päivän eikä nuku kuin pikkupätkiä ja sama jatkuu yöllä. Poika on siis alusta asti ollut korvikkeella ja olemme kokeilleet nania ja tuttelia. Nan ei sopinut yhtään (kakka muuttui ihan vihreäksi) Tutteli on parempi mutta aiheuttaa myös vatsan väänteitä ja ilmavaivoja. Nyt alamme sitten kokeilemaan baby semp 1:stä kun siitä oon kuullut ja lukenut niin paljon hyvää. Saa nähä miten käy.. Onneksi esikoisen osalta on mennyt hyvin. 3,5 vuotias tyttäremme ei ole osoittanut mustasukkaisuutta vaan on koko ajan halunnut hoitaa ja auttaa vauvan hoidossa. Toinen on kyllä ihan reppana kun äitillä ei ole enää paljoakaan aikaa puuhastella ja leikkiä hänen kanssaan... siitäkin itellä niin kauhean syyllinen olo :( Kantaminenkaan ei siis auta vauvan mahavaivoihin eikä mikään oikeen kelpaa.. kantoliinat, vyöhyketerapiat ym. on kaikki kokeiltu. Käytössä on gefilus-tipat jossa d-vitamiini samassa. Noitten tippojen kanski aluks vekslattiin mut ei niitten vaihdoista mitään vaikutusta ollu. Autossa ja vaunuissa (kun vaunut liikkuu) niin vauva on kyllä rauhassa. Silloin kun oma mieli on hyvä ja vauvalla on hyvä olla eikä mahaa väännä niin osaan kyllä todella arvostaa niitä hetkiä ja nauttia vauvasta. Poika on myös kasvanut hienosti eli on nyt 6300g ja 63cm py 42,5 yläkäyrän poika :) Mutta ei kai tässä nyt muuta, saimpas kirjotettua vaikka se niin vaikealta on tuntunutkin, mutta ehkä tämäkin nyt helpottaa oloa kun saa kertoa ja avautua näistä asioista.. Ihana et teillä monilla menee niin hienosti :) Vaikka omaa oloani varjostaakin tämä masennus ja syyllisyydentunteet ja vauva on masuvaivainen, itkuinen ja huononukkuja en kuitenkaan antaisi päivääkään pois mitkä oon saanut vauvan kanssa viettää..

Jonetta ja Viljami reilu 2kk
 
Voi Jonetta...:hug: On kuitenkin erittäin hienoa, että olet itse hakeutunut tuen piiriin ja saat apua kotiin! :) Samoin Murske, voimia sinnekin! Ja kaikille muillekin joilla rankempi vaihe menossa.

Tiedättekö, että kun lapset vähän kasvaa niin nämä "helpot" (jos sellaisia on, kaikilla on huonot päivänsä) vauvat voi muuttua vaativimmiksi. Hampaiden tulo ja liikkeelle lähtö voi tehdä heistä rauhattomampia ja kiukkuisia. Kun taas teidän vauvat alkaa olla sitten niitä "helpompia" ja saatte nauttia korkojen kera tyytyväisistä taaperoistanne. Kaikki ovat niin persoonia ja nuo allergia-asiatkin onneksi jossain vaiheessa saadaan hallintaan suurimmaksi osaksi..:) Tämä ei nyt varmaan mitenkään lohduta, mutta tuli mieleen...:) Kullakin omat hankalat vaiheensa. Jos vaan jaksette niin käykää vaikka täällä purkamassa tuntojanne mikäli se yhtään helpottaa oloa! Halit vielä!
 
Jonetta,
Käyhän hakemassa apteekista korviketta, jossa ei ole maitoproteiinia ja testaa, ettei vauvelisi ole maitoallergikko. Josko siitä pienen vatsavaivat johtuisivat.

Meillä antibiooteista poika ruikulla. Ilmavaivat myös ihan mielettömät. Jos ilmavaivat jatkuvat antibioottien lopetuksen jälkeen, niin ryhdyn itse maidottomalle dietille. Tosiaan esikko maitoallergikko vauvana joten suurempi on riski, että tää kakkonenkin on. Esikollakin muuten korvatulehdus ja ilmeisesti liimakorva eli putkitusta mahdollisesti tiedossa. Itsellä kurkku tosi kipee neljättä päivää.

-mennis ja poju lähes 6 viikkoa-
 
Jonetalle ja Murskeelle jaksamista.
nopeasti tulin kurkaamaan.
meillä ollaan ens viikolla jo 3kk! huh miten aika rientää.
muuten menee hyvin: ei mitään ongelmia, onneksi. - iltaisin vaan toinen poika tykkä kitistä ja vaatii huomioo tosi paljon ja nukahtaminen on työn alla. oli kaunis ajatus laittaa lapsoset sänkyynsä nukahtamaan - hah hah! sylissä nuo taitavat nukahtaa kouluikään asti. :D :D
vaipoista käytän kestoja ja öisin S-kaupan maissivaippoja, jotka on TOOOSI hyviä kertiksiä! vuotoja on utllut vain muutaman kerran ja ovat sentään kellon ympäri poikasilla, jotka juovat(korviketta) vieläkin reilusti yöllä(20-07.30). <- ja hyviä iholle!! (noista en tingi vaikka kalliita ovatkin; tai siis en mä oo muien vaippojen hintja edes katsellut)

jaaha. kait nukkumaan sitten; jos ehtis ummistaa silmät ennen ekaa syöttöä.
 
Jonetta:hug: Itellä puhkes keskivaikea paniikkihäiriö esikoisen syntymän jälkee ja ahdistus oli jotain järkyttävää!!:'(
Söin lääkkeitä ja kävin psykologilla...sairaalassakin olin, kun oli niin vaikea olla kotona ja muutenki:(

Aika näyttää tuleeko tän synnytyksen jälkee mitään. Paljon jaksamisia ja voimia sulle...toivotaan, että tästä on matka vain ylöspäin:heart::hug:

Täällä alko pojalla masuvaivat vaivaamaan ekaa kertaa tänään...nyt vähän rauhottunu, onhan tässä muutaman tunnin huutanutkin:(
Toivottavasti menee ohi...onneksi oli reloja jääkaapissa, ja cuplatoniakin löytyi...jospa noista olis apua pienelle:heart:

vauvis ja poju 5vko
 
Jonetta ja Murske :hug: ja tietysti muillekin, jonka vauvoilla paljon vaivoja. Meillä oli kans hankalaa esikoisen kanssa...alkoi nukkuakin öitä vasta kaksvuotiaana. Jälkeenpäin tuntuu, että varmasti oli jotain allergiaoirettakin...Musta neuvolan pitäis jotenki herkemmin tunnistaa ja ainakin ehdottaa, että mikä voi olla itkujen ja rauhattomuuden taustalla. Vois niitä varmasti tutkiakin useammin eikä avin todeta, että no kyllä ne varmaan kohta helpottaa. Mä oon semmonen tai ainakin olin, että on vaikea avautua ja esittää vaateita. Olin esikoisen vauva-ajan niin väsyny kaikesta valvomisesta ja varmaan se vauva-arkikin vaan niin yllätti, että mulla ei oikein ole selviä muistikuvia siitä ajasta, jotenkin sitä vaan selvisi, ja tietysti miehestä oli iso apu. Asuttiin silloin vielä kaukana muista sukulaisistakin. Silloin toisaalta ärsyttikin se, että jos joku esimerkiksi nukkumisen tai heräilyjen suhteen ehdotti jotain, mistä se johtuis tai että kyllä se helpottaa. Parhaita oli sellaiset kommentit ihmisiltä (jotka olivat saman kokeneet), että tietävät kuinka hirveän raskasta se on ja piste.

Kyllähän vaivoissa on hirveästi eroa. Jotkut ovat helppoja hoidettavia ja toiset taas eivät. Ja jotenkin mä otin kauhean henkilökohtaisesti ja raskaasti sen jos vauvalla oli ongelmia ja vaivaa ja myöhemmin vain reagoi temperamenttinsa mukaisesti voimakkaasti. Kai se äitimyytti elää niin vahvana ainakin äitien oman pään sisällä, että vauva on ihana ja äiti jaksaa. Nyt oonkin koittanut alkusta lähtien suhtautua ihan eri tavalla kaikkeen vauvatouhuun tän tytön kans, vaikka heti mua alkaa taas surettaa, jos tyttö kovasti itkee eikä mikään mitä tekee koita auttavan.

No olipa kovasti höpötystä menneistä, mutta edelleen tekee hyvää avautua niistä vaikeista ajoista...

Nyt meillä tuntuu olevan haastetta taas ton päivänukkumisen kans välillä, nytkin kovasti tuolla isänsä kans itkeskelee eikä millään nukahda tai pysy unessa.
 
voimahaleja kaikille niitä tarvitseville :hug: ja jos vaan yhtään helpottaa omaa oloa ni kirjottakaa vaikka tunnin välein tänne palstalle- eiköhän tää sitä varten oo et saa avautuu vaikka asia ei ois aina ees kummonen.
Mä tässä pienessä päässäni pohdiskelen näitä synnytyksen jälkeisiä masennuksia yms.mistä ne johtuu ja miks.. tai siis lähinnä mietin et vaikuttaako niihin se et on ollu ennen päivät liikenteessä ja nyt sit jumahtaa kotiin vai se väsymys minkä vauva tuo tullessaan, vai yleensäkin elämän muutos..vai vaikuttaako muuttuneet roolit parisuhteessa, paine siitä et mun työ on hoitaa kotityöt ja vauva kun oon kotona -toinen käy töissä" kun ennen oltu tasavertaisia. mut iskiskö masis ilman että on syntyny vauvaa jos ei ois töissä ja valvois yöt.. ja voiko ite vaikuttaa millään tavalla siihen masentuuko vai ei -vai onko se lähinnä sitä et jos alkaa "estelemään" masentumista väkisin niin oikeestaan vaan teeskentelee sen olemassaolon. Ja voiko masennuksesta parantua täysin ilman apua vai jääkö uusiutumisen pelko piilevänä taustalle vaikka kaikki oiskin tavallaan hyvin...
mulla masennus iski tokan aikaan varmaan niihin aikoihin kun imetysloppu (3kk) Olin aivan törkeen väsyny (lapsi ei nukkunu "ikinä") ja sit alko seinät kaatuu päälle ja ahdistaa, loppu happi täysin ja joinakin päivinä en ees välttämättä puhunu yhenkään aikuisen ihmisen kanssa ku ei vaan ollu mitään asiaa eikä kiinnostanu kenenkään muun asiat -neuvolassa kukaan ei kuitenkaan koskaan saanu tietää mitä mun pään sisällä liikku ku uteluihin onko kaikki menny hyvin voi helposti hymyillä ja vastata "joojoo". Mut lasten kanssa jakso päivät tosi hyvin, niille jaksoi jutella ja nauraa -niistä sai varmaan sen viimesen energian hippusen mut oma pää oli yks haminan kaupunki.. sit ku en syöny oikeestaan mitään ku ei ollu nälkä koskaan ni eipä tota energiaa paljoo saanu ja sen takia se imetyskin loppu ku lapsi ei enää syöny maitoo vaan "vettä.."

on taas liikaa aikaa ku pohtii kaikenmoisia asioita.. :)

pikkumökö + paaaljon kummia ajatuksia....
 
pikkumökö ite miettinyt samoja juttuja, et mikä noi synnytyksenjälkeiset mielenhäiriöt laukaisee...hormooneillakin luulis olevan jokin syy siihen...ainaki luulisin, ja kaikki nuo mitä ite luettelit.

Mäki ennen esikoista kävin normisti töissä ja mentii ja tultii miten haluttii...ku vauva synty, nii kyllähän sitä jämähti. Ei ollu töitä, ja lähtäkkää ei voinut miten halus, kun se pieni oli siinä. Meillä paljon valvomista sillon...
Ainut asia mikä pysyi normaalina, oli miehen töissä käynti, hän pääsi sosiaaliseen ympäristöön, kun minä istuin kotona vauvan kanssa, ei paljon tullu aikuisten kanssa juteltua.

nää on näitä mitä tulee, mut tuskin niille mitään voi tehdä ennalta ehkäsevästi...kun ne on ne hormoonit, mitkä säätelee aivojen toimintaa, mikä saa nämä kaikki aikaan!
 
pikkumökö ite miettinyt samoja juttuja, et mikä noi synnytyksenjälkeiset mielenhäiriöt laukaisee...hormooneillakin luulis olevan jokin syy siihen...ainaki luulisin, ja kaikki nuo mitä ite luettelit.

Mäki ennen esikoista kävin normisti töissä ja mentii ja tultii miten haluttii...ku vauva synty, nii kyllähän sitä jämähti. Ei ollu töitä, ja lähtäkkää ei voinut miten halus, kun se pieni oli siinä. Meillä paljon valvomista sillon...
Ainut asia mikä pysyi normaalina, oli miehen töissä käynti, hän pääsi sosiaaliseen ympäristöön, kun minä istuin kotona vauvan kanssa, ei paljon tullu aikuisten kanssa juteltua.

nää on näitä mitä tulee, mut tuskin niille mitään voi tehdä ennalta ehkäsevästi...kun ne on ne hormoonit, mitkä säätelee aivojen toimintaa, mikä saa nämä kaikki aikaan!
 

Yhteistyössä