2kk vauvan rytmi

Elikkäs, tarviiko olla huolissaan kun 2kk vauva valvoisi mielellään myöhään yöhön...

”Rytmi” on siis jotakuinkin tämmönen:

Klo. 9-10 herätään yöunilta
Klo. 10.30-11.30 päiväunille ulos vaunuihin (valvoo siis noin 1,5-2h)
Klo. 15.-16.00 herätään!
Ja tämän jälkeen vauva vain torkkuu ja torkahtelee iltaan asti, vaunuihin jos vie niin nukkuu max. Tunnin putkeen.
Illalla noin klo. 21 yritän viedä nukkumaan vauvaa yhtä aikaa muiden lasten kanssa... Saattaa kyllä nukahtaa joo (rinnalle meidän sänkyyn), mutta heräilee kahteentoista asti niin että nukkuu max puolituntia putkeen.
Iltaa kohti tuntuu että vauvan tahti vaan kiihtyy, viime yönä olikin sitten ”kiva” kun vielä kahden aikaan yöllä vauva touhusi vieressä , ei itkeskele vaan jalat ja kädet viuhuu kokoajan ja häseltää. Edellisten lasten syntymästä on niin kauan etten muista miten ne nukkui!
Rasittavaahan tässä on tuo yökukkuminen ja kun minä en sitten pääse makuuhuoneesta enää minnekään kun epätoivosena yritän saada vauvaa nukkumaan... enkä nyt tiedä onko yöllä mitään järkeä ottaa vauvaa olohuoneeseen valvoskelemaan? Eikö sillä opettaisi vaan vielä vahvemmin vauvan valvomaan yöhön??
Tuleeko tämä tästä vielä kääntymään? Tämmönen rytmi ollut oikeastaan syntymästä asti
 
Eikös se 3-4 kk vasta ala olemaan fyysisesti valmis erottamaan yön ja päivän? Eli hormonitoiminta alkaa ohjailemaan tuossa iässä valveillaoloa ja unirytmiä. Ennen sitä ei kai voi juurikaan vaikuttaa. Mutta jos vauva touhuaa itsekseen tyytyväisenä pinnasängyssä niin anna touhuta! Meillä nyt 3,5 kk vauva nukahtaa itsekseen, mutta nukahtaminen on juurikin tuota potkimista j huitomista sekä nyrkkien syöntiä. Huomasin tuossa 1,5-2 kk iässä, että nukahtaa paljon helpommin silloin, kun ei ole vieressä kyttäämässä ja häseltämässä saatika silittelemässä. Niin kauan, kuin vauva ei itke niin voit hyvin antaa etsiä unta yksinään omassa sängyssään :) olohuoneeseen en ottaisi, itse opettaisin jo pienestä sitä että yö on nukkumista ei kukkumista varten. Eli anna vaan olla siellä sängyssä yksinään potkimassa jos kerta ei itkeskele, niin kauan kuin vauvalla ei ole hätä :)
 
Onko teillä @UniQuePopPy rytmi lähtenyt kääntymään iän myötä?
No tuota kyllä onneksi alkaa nykyään nukkumaan jo ennen puolta yötä... Mutta nukkuu yöt sitten vaihtelevasti, mut se semmonen taitaa kyllä kuulua melkein jokaisen vauvan elämään.
Edelleen voi vetää ne yhdet 4-5tunnin päiväunet mutta niiden jälkeen ei sitten enää nukukaan mitään kovin pitkiä pätkiä, että ihan torkahtelua vaan. Että toisaalta tosi sama rytmi vielä mitä tuolloin! Mutta ehkä se jatkuva yöllä valvoskelu on vähentynyt, tosin edelleen saattaa havahtua valvomaan Aamuyöstä jos minä poistun makuuhuoneesta vaikka vessaan ja iltaisin pääsen jo jopa makuuhuoneesta pois että tyttö nukahtaa kun vihdoin nukahtaa niin sikeesti ettei herkästi enää havahdu.
Ja oon nyt yrittänyt vältellä sitä rinnalle nukuttamista, et muulla tavalla sitten pyrin saamaan vauvan lopulliseen uneen ettei tissi suussa :)
 
  • Tykkää
Reactions: AnnMariii

Yhteistyössä