3-kymppiset toista lasta yrittävät

Pitää vielä päivitellä, että meillä kaveriporukassa joku toisen lapsen saamisen vaikeus :O Meitä neljä mammaa, kolmella meistä esikoinen saanut alkunsa yk2, yhdellä yk1. Nyt pikkukakkosta yksi meistä yritti 6kk, kunnes yk7 toi tärpin, hälla 8/17. Muut ollaan vielä yritysaateella, mulla menossa yk6, kahdella muulla yk5. Puoliksi sattumaa että nyt yritetään samaan aikaan, esikoiset kuitenkii eri ikäisiä. Mut et on tässä tullu päiviteltyä, et mikäs täs ny mättää!
 
@Tiituu meillä sama tallettelujen suhteen. Mies sanoo että jos tikutanki ovista ni en saa hälle kertoa plussasta, et tulee just paineita ja tallettelut ei onnistu :/ Sit ku mun pitäs tikuttaa ovis koska luget ja koska pitäs tietää ovis.. mut se kyl vie kaiken rentouden yrityksenki touhusta. Tiedän siis tunteen, et ole yksin tilanteen kanssa. Teillä on jo yritystä takana pidempään kun meillä (nyt eilen alkoi yk6), ja mullakin fiilikset alkaa olemaan aika ankeat välillä, en voi edes kuvitella mitä sinulla. Kovasti toivon teille tsemppiä ja plussatuulia ❤
Kiitos @Mertt1, sun viesti lämmitti erityisesti mun mieltä. Esikoisen yritysaikana luulin olevani ihan ainoa jolla mies ottaa paineita mutta nyt tässä toisen yrityksessä kun oon täällä palstoilla ollut niin oon huomannut että yllättävän monella sama ongelma. Ja se tietysti helpottaa vähän oloa tietää, vaikka ikävä onkin että näin on koska se vaikeuttaa vähän yritystä. Ja minä ainakin sen vuoksi koen välillä olevani yrityksen kanssa vähän yksin kun ei viitsi siitä hirveästi puhua. Kovasti tsemppiä ja plussatuulia sullekin ❤

@Miri81 tosi hienoa että olette saaneet asiat kuntoon ja hienoa että ainakin täällä olet noin avoin vaikeuksien suhteen. Musta tuntuu että vauvavuoden vaikeudet ovat edelleen vähän sellainen tabu josta ei puhuta. Meilläkin oli todella vaikea vauvavuosi ja varmaan terapia ois meillekin ollut hyvä, ehkä edelleen olis. Kuitenki nyt kun esikoinen päälle 2v niin alkaa taas tilanne "normalisoitumaan".

Minäkin toivon kaikille tsemppiä yritykseen ja toivottavasti saadaan paljon plussia pian, nyt kun tässä ketjussa alkaa olla porukkaakin :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tervetulotoivotuksesta Miri81 :) Tervetuloa uusille kirjoittelijoille ja pikaista tervemenoa odottavien puolelle meille kaikille kuumeilijoille :)

Mirin kysymykseen, kun esikoinen syntyi ja vauvan kanssa pääsi kotona "sinuiksi", tiesin heti että haluan toisen lapsen. Sen enemmästä en tiedä koska näköjään mun mieli toimii yksi lapsi kerrallaan-periaatteella :D Toivottavasti meille vielä lapsi suotaisiin... <3

Omaa napaa. Nyt on yk6 ja taitaa olla kp10. Annan tulla rehtinä luomukiertona tämän koska lääkäri on vasta maanantaina enkä ehdi saada tähän kiertoon letroja, mitäpä siis teroillakaan tukemaan. Teroilla vuoto on sitä paitsi RUNSASTA, ärsyttää kun alkupäivinä mikään rätti ei tunnu riittävän. Kävi joskus mielessä että ostan perhana Tenaa, jos se riittää imemään karkailut niin ehkä se riittää jopa mun vuodolle :D Tämä kierto siis löysin rantein. Hyvä luotto luomuraskauteen mulla, not gonna happen :D
 
Huh! @Miljamaaria melkoista välineurheiluakin ilmeisesti raskautuminen voi pahimmillaan olla? Ensimmäisen kanssa me oltiin ainakin niin onnekkaita, ettei jouduttu lääkkeisiin turvautumaan. En tiennytkään, että vaikuttavat vuodon määräänkin! Ihan kuin ei tarpeeksi harmia naisella olisi :mad:
 
@Miri81 Jep, tuo välineurheilu kuulostaa aika osuvalta termiltä! :ROFLMAO: Terolut on keltarauhashormonia, tukee myös limistä ja käytetään oviksen jälkeen tukemaan kiinnittymistä ylläpitämällä limakalvoa. Vuodon määrästä päätellen en usko et mun ongelma olisi sillä saralla... ;)

Omaa napaa, jänskättää vähän jo se tuleva lääkäriaika. Vaikka esikkoa tehtiin niin pitkään, ei ehditty hoitoihin asti ja nyt pelottaa että tällä kertaa niin käy. Toisaalta olen ihan valmistautumaton siihen että tärppäisi heti kun saan lääkkeet ovikseen :LOL: Pessimisti ei pety... ja onpa sit iloinen yllätys jos natsaa!

Mitenkäs muilla menee? Muuten, mielenkiinnosta kyselen: millaisia kiertoja teillä on? Säännöllisyys, milloin ovulaatio ja miten pitkä luteaalivaihe?
 
Täällä nyt Kp 14 ja kivuista ja muista oireista päätellen taitaa olla ovispäivä.

@Miljamaaria mulla kierto enimmäkseen 30pv mutta vaihtelee väli 28-30. Km jälkeen ollut enemmän vaihtelua kuin aiemmin. En joka kierrossa tikuta ovista vaan useimmiten oireista päättelen ja yleensä ovis osuu n. Kp 14 ja taitaa luteaalivaihe sit olla sen 14-16 pv. Mites sulla ja muilla?
 
@Tiituu nyt sit pökköä pesään ;) Jospa tämä kierto olisikin Se kierto... <3

Mulla on vasta nyt tällä iällä alkanut kierto säännöllistyä :ROFLMAO: Aiemmin se oli mitä vaan välillä 25-90+ päivää. Nyt se on 34-36 päivää, useimmiten 35. Luteaalivaihe on aika tasan 14 vrk joten ovis on yleensä kp21. Pitkä kierto enkä yleensä ovuloi :(
 
@Tiituu nyt sit pökköä pesään ;) Jospa tämä kierto olisikin Se kierto... <3

Mulla on vasta nyt tällä iällä alkanut kierto säännöllistyä :ROFLMAO: Aiemmin se oli mitä vaan välillä 25-90+ päivää. Nyt se on 34-36 päivää, useimmiten 35. Luteaalivaihe on aika tasan 14 vrk joten ovis on yleensä kp21. Pitkä kierto enkä yleensä ovuloi :(
Pökköä pesään on laitettu :LOL:. Tosin ei se oo aiemminkaan mitään taannut. Ainoat plussat oon saanut niin että seksiä oli vain kertaalleen hyvissä ajoin n. 4pv ennen ovista. Tiedä sit onko ollut vain sattumaa vai onko se the taktiikka meille...

Tylsä tollanen pitkä kierto kun harvemmin sit pääsee yrittämään saatikka vielä jos ei ovuloi :(. Tikutatko ovista säännöllisesti vai muuten seuraat?
 
Sori kaikki kun intopiukkana päästän tänne romaanikaupalla tekstiä :ninja: On vaan helpottavaa kun on ekaa kertaa tämän vauvahaaveilun aikana paikka jossa voin asiasta puhua. Ukkokulta on ainoa joka mun lisäksi tietää et yritetään, kenellekään ei voi hiiskua ettei sit kukaan odottaisi vauvauutisia koska voi olla ettei niitä tule. Ukko on vielä tuollainen jalat maassa enkä puhu tai pussaa-tyyppiä, juttele sen kanssa sitten oloista, oviksista ja kierrosta :ROFLMAO:

@Tiituu joo tikutan oviksen, en mä muuten sitä osaa kunnolla paikantaa. Joskus harvoin tunnen vihlaisun jommassa kummassa munasarjassa, silloin todennäköisesti jotain irtoaakin. LH nousee kyllä joka kierrossa mut epäilen ettei joko munasolu kypsy tai irtoa läheskään joka kerta. Tutkittu ei toki ole mutta tällainen kutina mulla on. Lääkäri saa sit veikkailla lisää :geek:
 
  • Tykkää
Reactions: Tiituu
Mulla alkoi menkat kunnolla vasta joulun tienoilla kun lopetin imetyksen. Siitä lähtien on kierto ollu noin 27-31pvää, mut luteaalivaihe vain 10-11 päivää!!! Ovis yleensä kp18-19. Sen takia gyne mulle luget kirjoittikin, kun tuo luteaalivaihe liian lyhyt. Tämä ongelma ollut vain nyt synnytyksen jälkeen, ennen raskautta oli luteaalivaihe aina 14vrk. Gynen mielestä kroppa ei vielä "tasoittunut" raskauden jäljiltä. Ykkönenhän meillä tuli tosi nopee, yk2. Nyt on siis yk6 ja kp4.. toivossa on hyvä elää, josko täs kierros tärppäis!!
 
Ymmärrän @Miljamaaria hyvin tuon puhumistarpeen, ja sitä vartenhan nää foorumit onkin :) Ei siis mitään syytä anteekspyytelyyn! Itellä kans semmonen samanmoinen fiilis, että haluis huutaa koko maailmalle et MEILLÄ YRITETÄÄN NYT VAUVAA, mut toisaalta taas ei halu että kukaan tietää siltä varalta, että yritykseksi jääkin. Ihan pikkusen ristiriitasta:LOL: Kunnon sekoilua :ROFLMAO:

Mulla on ollu aika säännöllinen 28-30 kierto. Nyt on kp 21 ja eilen gyne ultrasi meiningit niin keltarauhanen näkyi selkeesti, eli ovulaatio ollut silloin kun kalenterin mukaan pitikin. Ihan kyllä perusteellisesti hyödynnettiin, että todelliset piinaviikot on täällä menossa!! Luteaalivaihe on tuntemusten perusteella mulla se 14-16, mutta tikutukdia en oo tehnyt, niin varma en voi missään nimessä olla. Ekasta lapsesta tärppäsi tosi nopeasti yk 2 minipillereiden jälkeen, vaikka 1. kierto olikin silloin 60! Nyt ei 2 vuoteen olla käytetty kuin kumia, niin ei luulisi ainakaan mitään käynnistymisvaikeuksia olevan... Viimeksi oltiin niin onnekkaita, että hirveän vaikea uskoa moisen tuurin toistuvan, joten jalat visusti maassa ollaan!
 
Tsemppiä @Miri81 piinailuun! Piinapäivät on kyllä kuukauden pisimmät päivät :LOL: Esikkoa yrittäessä keksin itselleni vaikka mitä raskausoireitakin kun oikein toivoin ja odotin :ROFLMAO: Se ei ainakaan yhtään saanut aikaa kulumaan nopeampaa :whistle:

Aurinkoisen kaunista viikonloppua! Mitäs teille kuuluu? Omalle navalle kuuluu hyvää, eilen oli kiva päivä ukkokullan kanssa ja se oli jopa kotona! Meillä kun tämä arki on välillä vähän sitä että käydään nukkumassa yö samassa sängyssä ja muuten parisuhde hoidetaan puhelimitse :ROFLMAO: Otan näemmä niin löysin rantein tämän kierron et en edes ovista ole tikutellut, toki nyt on vasta kp13 eli jos mun pitkä kiertoni pysyy tällaisena, ovis on vasta 7-8 päivän päästä eikä se siitä muutu vaikka pissisin kymmeneen tikkuun :LOL:
 
Meillä viikonloppu menee hyvin arkisissa puuhissa.. laps laitetaa ny unille ja grilli kuumaks :D Ja tsempit täältäki Mirille piinailuun! Piiiiitkiä on piinapäivät. Vaik välii pitkiä on myös nää alkukierron päivät.. voi vain odotella et päivät kuluu. Kp5 nyt, menkat just loppumas, mut ovista pitää viel venailla ainaki se 1.5vkoa. Kävin päiväl kyläs hyvän kaverin luona, häl ny rv35... Määki haluun jo mahankasvatuspuuhii :D
 
Iiiiiiik ja apua, tänään viimein ensikäynti gynelle! :coffee: Jännittää ihan hirveästi vaikka en yleensä ole kauhea jännittäjä ellei keissiin liity neuloja :X3: Nyt vaan miettii koko ajan mitä siellä jutellaan ja kysellään ja lähteekö tämä nyt rytinällä eteenpäin. Pahin skenaario olisi et pitäisi ottaa esim. alkukiertoon sijoittuvia verikokeita ja menisi taas yksi piiiitkä kierto sivu suun tuloksia odotellessa. Noh, sittenhän sen näkee mut olo on kuin lapsella ennen joulua :LOL: Ai niin, nyt kp15 ja sain kp13 ovistestiin puolivahvan viivan :eek: Nyt taas ei juuri mitään. Mitä tämä nyt on? :X3: Ultra onneksi paljastaa mitä tuolla tapahtuu vai tapahtuuko mitään. Typerä kroppa...
 
@Miljamaaria ootko ikinä käyttäny bbt-menetelmää? Eli mitannu lämpöä? Mun kaveri sivisti mua vähän aikaa sitte, et sillä pystyy todentaa, onko munasolu irronnut vai ei. Raskautumiseen ei toki auta kun lämpötila nousee vasta oviksen jälkeen, mut ainakin tietää, onko ovuloinut. Mulla nyt 7. lämmönmittauspäivä ja kp7, saa nähdä toimiiko itsellä! :D Minäkin kun välii mietin, et oonko ovuloinu ollenkaa vai en. Ja jos oot 13.pvä saanu semivahvan viivan, voi se olla sun ovis.. kai!? Millä testil testasit? Mulla ei kaikki halpisliuskat näytä ovista, tulee just semivahva viiva vain, mut cb silti näyttänyt hymynaamaa. Oon sit aatellu, et liuskat vaan ei toimi... Mut tosiaan, ny mittailen lämpöjä, ni tiiämpä paremmi miyä tää kroppa tekee :D Mut gynereissuun tsempit! Tuu sit kertoo mitä siel tapahtui :)
 
@Mertt1 esikkoa kuumeillessa mittailin lämpöjä mutta ovuloin vissiin aika harvoin koska parin kuukauden mittailulla en viisastunut yhtään :LOL: En nyt muista minkä valmistajan liuskoja nuo ovistestit on mutta niillä saan kyllä joka kuukausi parina päivänä plussan joskus kp20-21 mut on ollut jo kauan sellainen kutina et ei sieltä silti välttämättä mitään irtoa :oops:

Gynereissu check! Oli tosi mukavan ja asiallisen oloinen gyne. Kyseli perustiedot, kertoi eri vaihtoehdoista lääkkeiden ja hoitojen suhteen. Ultrassa limis 6mm, oikeassa munasarjassa selkeä PCO ja yksi 10mm folli. Vasemmassa vaikea PCO eikä yhtään follia :unsure: Sain 2kk pakkauksen Inofolicia jota on ilmeisesti nyt alettu käyttämään metmorfiinin sijaan ja 30 tabua Letrozolia. Jäi hyvä mieli ja hyvä fiilis vaikka vasen munasarja onkin mennyt huonompaan suuntaan. Lisäksi lähete verikokeeseen, kilppariarvot ja prolaktiini pitäisi tsekata.

Noniin menkat, tulkaa jo!! :ROFLMAO:
 
Mä en oo tota lämpöjen mittaamista harrastanut, oon liian laiska. Olisihan se kiva tietää että ovuloiko oikeasti, koska välillä epäilyttää vaikka selkeät oireet olisikin.

@Miljamaaria kiva että jäi hyvä fiilis kaikesta huolimatta. Nyt vaan sit uutta kiertoa ja toivottavasti lääkkeet tepsii :). Mitäs toi Inofolici tekee? Oon ihan pihalla näistä lääkkeistä mitä näissä erilaisissa hedelmällisyys ongelmissa käytetään.

Mulla olis nyt vissiin dpo 4. Ei oireita. Oon tässä miettinyt että mitenköhän mun jumalaton työstressi vaikuttaa tässä yrityksessä ja kun imetän vielä että onko mun prolaktiinit koholla....Ja se kai vaikuttaa sit ovulaatioon? Vai muistanko väärin. Mut ei kuitenkaan mulla oikein ole mitään merkkejä siitä että ovulaatio ei tapahtuisi. Sillon ku esikoista yritettiin ja käytiin tk:ssa alkututkimuksissa niin todettiin kertaalleen korkea prolaktiini. Mut uudelleen kun mitattiin niin oli normaali. Mut se nyt välillä mietityttää et oliko siinä sit joitain häikkää. Luin et joku on käynyt stressiä hoitamassa akupunktiolla ja sitä kiinnostais kokeilla. Pitäisi kai käydä gynelläkin ihan vaan tarkistuksessa edes. Ei tästä.mun höpötyksestä nyt varmaan ota mitään selvää ja mitään en saa aikaan :ROFLMAO:
 
@Tiituu oli kyl kiva käynti vaikkei ronkkiminen mikään lempijuttu ole varmaan kenellekään :ROFLMAO: Inofolic on sokerinpilkkoja, reseptivapaa korvike metmorfiinille joka on diabeteslääke. Mulla kun on noin paha PCOS niin on myös insuliiniresistenssi ja varmaan siitä johtuen esikon raskausaikana napsahti radi-diagnoosi. Toivottavasti tuo tepsii niin ei tarvisi alkaa syödä tuon kummempaa (y) Niin ja tuosta ovulaatiosta, on mullakin oireita, kipuja, limailua ja LH nousee mut en silti läheskään aina ovuloi :sick: Mut jos ei ole perussairautta mikä haittaisi niin sit ovulaatiolle ei varmaan ole estävää tekijää. Mut jos se arveluttaa niin suosittelen tutkimuksia varsinkin jos kahta viivaa ei ala kuulua.

Omanapa: eka "sokerilääke" juotu ja luojan kiitos se oli mautonta! :love: Pian apteekkiin hakemaan ripakopallinen pillereitä ja sit vaan menkkoja odottelemaan. Tässä luomukierrossa lääkäri ei oikein antanut toivoa kun se munasolun rupukin oli vain senttinen nysä ja sen olisi pitänyt olla jo tuplaten isompi. Limiskin ohuenlainen.
 
Mulla tuota esikkoa yrittäessä oli prolaktiinit koholla, mut ilmeisesti ei sit kuites liikaa, kun raskaus alkoi suht nopsaa. Nytkin helmikuulla mun prolaktiinit mitattii, ku gyne epäili, et voisivat olla koholla. Mut olivat ihan normitasolla. Mulla on siis hyvälaatuinen aivokasvain tai oikeastaan kysta, joka tuol saattaa noihin prolaktiineihin vaikuttaa. Ei oo onneks pahasti heitelly niitä, mut senverran et multa siyä suht usein mitataan.

@Tiituu mullaki ollu joululta asti ihan hillitön työstressi. Uus työpaikka jne.. järkyttävästi hommaa, ja kaikki uutta. Nyt alkaa pikkuhiljaa helpottaa, plus ku tietää et "kohta" kesälona, ni koitan tsempata. Mut ei voi olla miettimättä, miten tää stressi tohon raskautumisee vaikuttaa :/ Imetys ja stressikin voi haitata ovulaatiota, et tulee anovulatorisia kiertoja.. Stressikin voi sitä prolaktiinia nostaa. Muistaakseni :D
 
@Miljamaaria tosi hienoa että nyt on selkee sotasuunnitelma ja uudet aseet!! Aloitetaanko nuo molemmat lääkkeet siis kierron alussa?

Kyl tässä ketjussa selkeesti paiskitaan ihan satasella hommia niitten kahen viivan eteen!! Oi kunpa kaikilla tärppäis!!!

Omaa napaa: kyl täs "oireita" keksii harvase päivä...:ROFLMAO: nyt oli pakko ostaa herkkä testi, kun saatan joutua tutkimuksiin, joissa pitää raskaus tietää. Tai siis tutkimuksia ei ilmeisesti saa raskauden alussa ainakaan tehä. Testissä luki, että näyttäis jo 4 päivää ennen menkkojen alkua. Jos kierto ois sen 28, niin se ois huomenna. Mulla on vähän vaihdellu se kierto, mut kyl mä huomen kokeilen aamulla, kun kerran lääkärikin huomenna soittaa. Jänskättää hulluna!
 
  • Tykkää
Reactions: Miljamaaria
@Miljamaaria toivottavasti tepsii, pidetään sulle peukkuja :). On se mystinen se ovulaatio et vaikka ois oireet niin ei ehkä kuitenkaan tapahdu. Voi kun vois olla siitä varma.

@Mertt1 joo stressi voi kanssa nostaa prolaktiinia. Muistaakseni sen mittaaminen oli jotenkin tarkkaa et piti myös tiettyyn kellonaikaan ottaa ja jotain muutakin eli ilmeisesti voi tulla virhetuloksiakin. Voikohan olla anovulatorisia kiertoja vaikka ois säännöllinen kierto? Et ei välttämättä veny kierto jos ovista ei tapahdukaan? Työstressi on kyllä pahasta ihan varmasti ainakin. Hyvä et sulla helpottaa jo! Må oon täässä työssä vuoden verran ollut mut toistaiseksi stressi vaan lisääntynyt. Mä kyllä helposti stressaan vähän kaikesta.

@Miri81 tuu sit kertomaan mitä näytti tulos :). Toivottavasti plussa tulis!
 
@Miljamaaria tsempit tosiaan et nyt lääkkeet alkaa puree ja plussa löytäis tiensä teille! :)

@Tiituu voihan niitä anovulatorisia kiertoja olla. Varsinkii meil ku ikää +30v :D Nuorethan saattaa periaatteessa ovuloida missä vaiheessa kiertoa vaan, ja mitä enemmän ikää tulee ni ovulaatiot vähenee.. En muista mikä oli prosenttiosuus mut se oli yllättävän iso, siis et kuin moni kierroista on anovulatorisia kun ikää yli 35v jne. Ja just se et lh voi nousta mut silti mitää ei tapahdu. Ton takii mä ny näit lämpöjä mittailen, tiiämpä ainaki ovuloinko
 
Kiitos @Tiituu ja @Mertt1 ! :love:

Onko täällä muuten muita PCOlaisia? Tuli tuosta anovuloimattomasta kierrosta mieleen laskeskella et millaiset mahikset olisi luomuraskauteen. Ei olisi kannattanut :ROFLMAO: Vasen munasarja ei vissiin saa aikaan mitään joten joka toinen kk tulee ainakin susikierto. Oikealta saan aikaan ehkä joka kolmannella yrityksellä jonkinlaisen munasolun koska noita ovuloimattomia mulla tulee suurin osa. Kiva kiva, jos normaalisti raskauden mahdollisuus on noin 20% kuukaudessa ja kumuloidusti 93% vuodessa niin mulla tuo määrä on vain neljäsosa. Eli jos normaalisti pitäisi raskautua vuoden sisään niin mulla siinä katsellessa menisi neljä vuotta :sick: Ja mä hullu olen elämäni aikana tuhlannut satoja ellen tuhansia euroja ehkäisyyn :LOL::ROFLMAO:

Niin joo, tuli mieleen sekin että voihan käydä niinkin että munasolu kypsyy ja kaikki muuten ok mutta kuorikerros onkin niin kova ettei munis pääse irti. Silloin kaiken pitäisi tuntua normaalilta koska keho kyllä yrittää mutta ovulaatiota ei vain tapahdu. Tuostakin gyne eilen puhui, että voidaan ottaa heti ensimmäiseen lääkevasteelliseen kiertoon mukaan munasolun (toivottavasti) irrottava piikki että irtoaminen olisi varmempaa. Niin kuin @Miri81 sanoi, on tämä välillä melkoista välineurheilua :LOL: Hatun nosto vuosien hoitokierteet läpikäyneille! Mitäs muuten @Miri81 testi näytti? Mä niiiin toivoisin plussaa, kaikille!
 
Huomenta kaikille ja kiitos kanssajännittämisestä :love:

Testi hohti niin valkoisena, että hyvä kun ei laukassu migreeniä :LOL: Oli eilen niin järkky pms-raivo päällä, että tuntuu jotenkin aika epätodennäköiseltä, että se valkoinen ruutu viivaksi muuttuisi. Kärsivällisyys ei kuitenkaan kuulu (lukuisiin) hyveisiini, joten testaan varmaan ylihuomenna taas uudestaan. Tai huomenna. Tai tänään illalla. :ROFLMAO:
 

Yhteistyössä