3-vuotias ei opi edes päiväkuivaksi

Hei, täällä yksi epätoivoinen äiti joka kaipaa nyt neuvoja tai vertaistukea. Löysin saman aiheen tiimoilta keskustelun muutaman vuoden takaa, mutta en tuoreempaa - toivottavasti en nyt turhaan uutta ketjua luo.

Meillä on poika, joka heinäkuun alkupuolella täytti 3 vuotta. Ollaan yritetty poikaa ahkerasti opettaa päiväkuivaksi, mutta touhu tuntuu epätoivoiselta. Ehkä pari kertaa on ilmoittanut pissahädästään ajoissa, mutta yleesä ilmoitus tulee myöhässä. Joskus on vähän pissaa housuissa, joskus lammikko lattialla. Kiikutamme kyllä aina silti potalle, vaikka ilmoitus tuleekin myöhässä.

Olemme yrittäneet laittaa poikaa säännöllisesti potalle, mutta yleensä vastustelee touhua vimmatusti. Jos potalle saakin, niin pitäisi olla mukana viihdyikkeitä ja sitten ei keskitykään enää siihen itse asiaan. Kaikki palkintoehdotukset ovat turhia - ei motivoi tarpeeksi.

Pottaharkjoituksen on aloitettu jo 1-vuotiaana. Viimeisen vuoden aikana ollaan pidetty ainakin osan päivää ilman vaippaa, vahingoista huolimatta. Nyt kesälomalla on pidetty sitten vallan ilman vaippaa, mutta itselle se on ollut kauheaa jännittämistä ja kyttäilyä. Kaikki matot on pissattu moneen kertaa, samoin sohva ja sängyt. Pissaa myös lelujen päälle ym.

Poika oli viime keväänä päiväkodissa jo muuten ilman vaippoja, mutta ulos laittoivat vielä vaipan. Tämä vaipattomuus onnistui siksi, että siellä saivat pojan säännöllisesti potalle muun porukan mukana. Yrittivät laittaa pojan uloskin ilman vaippaa, sillä seurauksella että taisi joka kerta pissata housuunsa. Sitten kysyinkin, että ilmoittaako teille pissahädästä ja tajusivat sitten sielläkin että ei illmoita.

Nyt poika on ensi viikolla menossa isojen ryhmään päiväkotiin. Mietin pistänkö pojan sinne ilman vaippoja ja luotan siihen että isompien malli kannustaisi poikaakin. Mutta se tietäisi kyllä hoitajille luultavasti paljon hommia (vaatteiden vaihtoa ym.).

Poika ei kai kovin hyvin tunnista pissahätäänsä kun ilmoitus tulee tosiaan vasta sitten kun on housuihin jo jotain lurahtanut. Kakat tekee kyllä aina pottaan kun on ilman vaippaa ja vaikka olisi vaippakin, haluaa yleensä kakata potalle (näin on ollut jo vuoden).

Poika on tosi vilkas ja levoton luonne. Häntä ei saa yleensä edes kuuntelemaan puhetta. Tempperamenttia on liikaakin. Välillä olen vähän pohtinut että onko jotain ylivilkkautta tms. Olen miettinyt että ehkei hän vaan keskity tarpeeksi huomatakseen pissahätäänsä. Poika on kuitenkin varsin fiksu ikäisekseen ja puhuukin tosi paljon.

Isovelikin oli aikanaan pottavastustelija, mutta sitten äkkiä itse innostui ja oppi lähestulkoon päiväkuivaksi nopeasti, 3-vuoden ikään mennessä. Yökuiva hänkään ei vielä ole (nyt 4-vuotias, pisuvaippa aamulla aivan täynnä).
 

Yhteistyössä