3 vuotias ja pukeminen

  • Viestiketjun aloittaja pohjoisen äiti
  • Ensimmäinen viesti
pohjoisen äiti
Hei vaan! Minulla on 3 vuotias poika. Ulos mentäessä pukeminen on yhtä tappelua... Olen yrittänyt että lapsi pukee itse itselle vaatteet päälle, mutta sen kans on aina yhtä tappelua. Haluaa mennä ulos, mutta ei viitsi itse tehdä sen asian eteen mitään. Itse osaa kyllä pukea jos vaan viitsii/jaksaa.. Onko tuo ohi menevää vai uhmaiästä johtuvaa kiukuttelua?? Monasti oon miettiny et johtuuko tuo siitä kun puen silti kaks muuta lasta (pienempiä). Tiiä häntä! Onko muilla samanikäisillä samallaisia "ongelimia"??? Hermot vaan meinaa välillä mennä ainaisen tappelun kans. :( :(
 
NINZUKKA
minä puen suosiolla, niin silloin päästän uloskin.

jos ei pue ja on kiire esi neuvoolaan niin muksu kainaloon ilman vaatteita, niin tajuaa et ne on puettava. näin on meillä kaikkien kanssa tehty ja vaatteet on ssaatu päälle ja vanhin mull aon 10v ja nuorin 3v
 
Liina72
Meidän 3v on ollut aika laiska pukemaan, varsinkin kun puen pikkuveljeä 1v. Pitkään kehoitin ja rohkaisin itse pukemaan, hyvällä ja pahalla. Mutta se oli ainaista venymistä ja vanumista ja lopuksi puin pojan itse. Sit meillä oli muutaman päivän hoitolapsia, jotka pukivat tosi reippaasti. Kehoitin pojan ottamaan heistä mallia. Aluksi pukeminen alkoikin sujua hyvin, mutta sitten taas laiskuus voitti. Sit selitin pojalle, että 3v osaa kyllä pukea ja äiti auttaa sitten loput. Yhtenä päivänä kun ei taas osannut mitään, mentiin kaikki muut ulos. Poika sai itkeä pari minuuttia sisällä. Kun menin takasin vaatteet menivätkin tosi vauhdikkaasti päälle. Siitä lähtien poika on pukenut reippaasti.
 
Parhaimmillaan harrasti sitä, että riisu ne vaatteet mitkä olin saanut hänelle päälle....

Mä olen huomannut, että välillä kannattaa pukea ihan suosiolla. AInakin meilä on erilaisia aamuja, toisinaan pukee itse, toisinaan haluaa, että äiti pukee... Huutamisella ei ole pitkälle pötkitty. 3v-on kuitenkin aika pieni. Ja jos on vielä pienempiä sisaruksia, ei ihme, että välillä "lapsettaa". ;)
 
useamman äiti
Pukee useinmiten itse ja ihmeen taitavastikin vielä. Onneksi meni se vaihe ohi, että minä itse, vaikkei taidot aina riittäneetkään. Nyt on vuorossa vaatteiden vaihtelu päivänmittaan, jos niitä nyt on sisällä lainkaan päällä.
 
Tosi kiva kuulla, että sama ongelma muillakin. Mulla kohta 3-vuotias poika, joka äärilaiska yrittämään pukemista, vaikka johonkin pisteeseen osaisikin. Tarhassakin kertovat, että pääsee aina viimeisenä ulos, koska ei pidä mitään kiirettä puhumattakaan oma-aloitteisuudesta.

Tänä aamuna juuri pinna paloi ja nyt kaduttaa. Tosi on, että positiivisuudella ainoastaan voi onnistua! Voi kun sen aina muistaisi!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2004 klo 21:52 useamman äiti kirjoitti:
Pukee useinmiten itse ja ihmeen taitavastikin vielä. Onneksi meni se vaihe ohi, että minä itse, vaikkei taidot aina riittäneetkään. Nyt on vuorossa vaatteiden vaihtelu päivänmittaan, jos niitä nyt on sisällä lainkaan päällä.
:D Meillä sama homma!! 3 vuotias tosi reipas pukemaan; jotkut vetskarit ja kengät autettava. Etenkin tuo sisälle tulo on hupaisaa; kohta hilppaa kaksi neitiä alushoususillaan ympäri asuntoa...mikälie villitys ollut jo monta kuukautta!! Onneksi tulee kesä... :) Ja voi, kun mekko olisi oltava aina päällä ;)
 
Tahkoluoto on sitä mieltä, että lapsi tulisi pukea ja riisua 6-vuotiaaksi se on hetki läheisyyttä. Liian itsenäisyyden vaatiminen on hänen mukaansa sama kuin työntäisi lapsen pois luotaan.

Minä puen varsinkin talvisin kun aamulla on kylmä 8v ja 6v pojat niin että saavat vielä koisia samaan aikaan sängyssä. Hommaan menee pari minuuttia per muksu eikä tarvi riidellä. Osaavat kyllä pukea itse, mutta tulin siihen tulokseen etten viitsi tapella ja karjua aamuisin. Ja pojista on mukavaa kun kun saa olla hetken vähän vauvempi kuin onkaan.
 
Tahkoluoto?

Outoja ajatuksia herralla/rouvalla.

Mä olen antanut lasten pukea itsensä, heti kun
ovat sitä halunneet, hakevat jopa vaatteensa itse
kaapista. Siis noin 2,5-vuotiaasta asti.

Olenko kamala äiti, kun olen näin
lapset poisluotani työntänyt?

Kuulostaa aivan käsittämättömältä mun korvaan
ja ajatusmaailmaan muutenkin. Mutta mä en ole
mitään oppaita tai ohjeita koskaan lukenutkaan,
vaan toiminut ihan vaistonvaraisesti.
 

Yhteistyössä