4 kk vauvan hoidosta kysymyksiä!

Heippa!

Meillä on 4 kkn ikäinen pieni tyttö ja siihen liittyen mulla olis muutama kysymys.

Onko normaalia, että tämän ikäinen ei nuku yhtään päiväunia sisällä? Ei rauhoitu millään muuta kuin ulos liikkuviin rattaisiin. Alan olla aivan poikki, kun joutuu 5 kertaa päivässä vähintään lenkkeillä säässä kuin säässä. Onko vinkkejä miten saisi nukutettua sisälle? Tai onko muita vastaavassa tilanteessa?

Syömisestä: Kuinka monta kertaa päivässä teidän samanikäiset syö? Imetätkö vielä? Mulla oli kuume+oksennustauti, joka kesti monta päivää ja silloin maito loppui. Sitten menin yöksi muualle ja kun sai nukuttua, niin maitoa alkoi taas tulla, mutta ei tarpeeksi. Yöllä jouduttu nyt antaa lisämaitoa. Miten lisätä maitoa, kun vauva on melko temperamenttinen ja saa hirveät raivarit, jos ei maitoa ala heti tulla, eikä suostu enää yrittää? Imetys on muutenkin ollut tosi raskasta ja alan olla jo vähän luovuttamisfiiliksissä sen suhteen.

Nukkuminen: Kuinka monta kertaa vauvanne heräävät yöllä? Tyttö herää vähintään 4 kertaa ja on levoton nukkuja muutenkin. Onko kiinteiden aloittaminen helpottanut teillä öitä?

Kaikki vinkit ja tsemppaus otetaan ilolla vastaan!
 
Meilläkin 4 kk tyttö ja samassa tilanteessa ollaan. Neiti nukkuu pääsääntöisesti päivällä 30 min pätkiä. Ja kaikkea on yritetty, vaunuissa, sängyssä, sitterissä, kantoliinassa. Välillä on päiviä että nukkuu jopa 2 h yhtä kyytiä. Jos itse ehdin huilaamaan tytön vieressä, hän yleensä nukkuu pidempään.

Myös öisin heräilee 4-8 krt syömään. Ollaan hiljakseen aloitettu kiinteitä bataatilla.Kait se vaan on niin että jokainen vauva on erilainen ja joskus vielä nukutaan :D
 
Hei! Täällä on myös 4 kuukautta vanha vaunuvauva. Haasteellista, kun vanhempi lapsi ei oikein jaksaisi juoksennella pitkin poikin vaunujen kanssa... Herää heti, jos yrittää mennä kauppaan tai muuten vauhti hiljenee. Esikoinen oli samanlainen vauva, mutta oppi 5 kk vanhana nukkumaan yhdet päiväunet pinnasängyssä, joten toivoa on! Meillä ei ole puhettakaan, että nukahtaisi sisälle sänkyyn, karmea huuto seuraa siitä. En tiedä onko normaalia, mutta hiton rasittavaa!!! Hereillä vauva kaipaisi jatkuvaa sirkusta, leikkimatto tai sitteri on ehdoton ei. Eikä viihdy kantovälineissäkään.

Samoin olen taistellut imetyksen kanssa, maito ei aluksi riittänyt painoa nostamaan, joten jouduttiin ottamaan korviketta lisäksi. Nyt rinta ei kiinnostaisi kuin puolitainoksissa. Sosetta olen antanut viikon verran, samoin velliä, mutta valitettavasti ei yöunet ole pidentyneet juurikaan. Toivotaan, että teillä auttaa!
 
Meillä kanssa vähän samanlainen tilanne, poika pian 4kk ja nukkuu päivisin edelleen aika huonosti. Nukahtaa yleensä vain pitkän hyssyttelyn ja kanniskelun tuloksena syliin ja herää helposti jos koettaa laskea sänkyyn. Vaunuissa nukahtaa, mutta herää kun tullaan sisään tai vaunut pysähtyy. Öisin herää myös pari kertaa, aiemmin heräsi useammin, nyt onneksi yösyömiset vähentyneet tuohon pariin kertaan. :) Mulla myös olleet nuo samat ongelmat imetyksen kanssa.. :/ Vauva tottunut pulloon, eikä rinta meinaa kelvata kun öisin puoliunessa ja alan olla todella väsynyt yrittämiseen kun maidontuotanto pikkuhiljaa vähentynyt kun vauva hylkii rintaa. Jaksamisia kaikille valvojille, kyllä nuo onneksi jossain vaiheessa alkavat nukkua "normaalisti":)
 
Täällä kanssa eletään pojan kanssa, joka on levoton nukkuja ja pieni ahmatti, viikkoa vaille neljä kuukautta. Hän nukkuu kyllä sisällekin, mutta päivisin vain 40-60 min yleensä. Hereillä jaksaa olla tunnin-kaksi ja sitten taas pienet unet. Vaunuista herää heti kun pysähtyvät tai jos nukutan pihalle rattaisiin, niin nukkuu tosiaan vain tuon em. ajan.

Omaa jaksamista verotti todella paljon se, että seitsenviikkoisesta eteenpäin söi öisin ja päivisin tunnin-kahden välein. Oma univelka kasvoi aika pahaksi, kun nukkui niin pienissä pätkissä. Kolme viikkoa sitten alkoivat iltaitkut kuuden aikaan illalla ja itki aina noin tunnin. Silloin hain netistä tietoa ja tukea ja löysin Väestöliiton sivuilta hyvän oppaan: Itkuinen vauva ja koliikki
Oppaassa puhuttiin levottomista vauvoista ja tunnistin kyllä poikani sieltä, vaikkei koliikkia ihan olekaan. Nyt olen reilu viikon kokeillut vähentää ärsykkeiden määrää ja herkästi laittanut nukkumaan aina kun näyttää vähänkin väsyneeltä. Leikkejä ja leluja vain silloin, kun on juuri herännyt ja varmasti virkeä. Ja meillä tämä on kyllä auttanut nukkumisen kanssa. Päivällä usein viihdyttämisen sijaan, otankin vain syliin kun vauva kränisee. Ja illat on rauhoitettu kokonaan. Nyt on kolmas ilta ilman huutoa :)

Yöt ovat onneksi rauhottumaan päin jo, mutta kyllä edelleen se kolme, viisikin kertaa herään syöttämään. Kiinteiden aloittamista suunnittelen kanssa, mutta jokin vielä pitelee. Paljon jaksamista sinne! Toivottavasti saat välillä jonkun muun vaunujen kanssa lenkille, niin voi itse levätä :)
 
Kuulostaa samalta kuin meidän 4kk neiti. Ei nuku päivisin muutakuin juuri autoon, vaunuihin ja joskus harvoin vanhempien sänkyyn jos äiti jaksaa kuunnella huutoa ennen nukahtamista. Yöt tosin nukkuu hyvin, herää 1-3 kertaa syömään rinnalle mutta nukahtaa aina takaisin helposti. Nukkuu siis 19:30-7:00 (noin). Olisin myös kaivannut jotain magic trickiä tähän mutta sitä ei ilmeisesti olekaan :S Kurja kun ei päivän aikana saa oikein mitään aikaiseksi kun neitiä pitäisi hauskuuttaa. Tosin viihtyy hereillä ollessaan myös yksin, usein kiitettävän pituisia aikojakin (jopa 30min-1h) leikkimatolla musiikkia kuunnellen ja värikästä mattoa katsellen (televisiokin lähellä, ja sekin kiinnostaa kovasti). Muistelen vaan esikoista joka nukkui 4kk ikäisenä vielä kahdet hyvät päikkärit ja yönkin parilla heräämisellä..

Päivisin ei meilläkään huolita rintaa lainkaan, ainoastaan yöllä. Ostinkin sähköisen rintapumpun jolla voi pumpata samaan aikaan molemmista rinnoista eli yksi pumppaus kestää sen 20-40min omasta itsestä riippuen (pidemmällä pumppauksella saa enempi maitoa :)) Näin olen varmistanut maidon riittävyyden mutta onhan tuo pumppaus todella sitovaa ja aikaa vievää mutta ainakaan vielä ei ole jouduttu korvikkeisiin turvautumaan. Neiti siis syö lähes täysin pullosta päivisin.. Olin toivonut erilaista imetystä mutta ei mahda mitään. Yritän silti jatkaa tätä pumppaushommaa ihan päiväkodin alkuun asti jotta saataisiin äidinmaidon hyödyt kaikki irti :)
 
miss_piggy
Meidän 4kk poika nukkuu myös vaihtelevasti päikkäreitä 30min - 2h, ja joskus on päiviä ettei suostu nukkumaan ollenkaan.
Yleensä päikkärit nukkuu siis myös vain ulkona vaunulenkissä, tai hyvällä tuurilla nukahtaa syliin kun aikansa kanniskelee. Parvekevaunut toimii joskus, mutta todella harvoin. Tissille nukahtaa joskus sohvalle pariksi tunniksi.
Itse olen myös aika väsynyt, kun en osaa oikein päikkäreitä nukkua, enkä saa nukutuksi, jos poika lumpsuttelee tissiä, se vain tuntuu jotenkin epämukavalta :D Öisin meillä syödään vaihtelevasti 2-4 kertaa yössä yleensä.
Pari päivää sitten alettiin maistelemaan bataattia. Jossain vaiheessa aion aloittaa vellin annon ennen nukkumaanmenoa jos poika nukkuisi paremmin. Nukkumaan poika menee noin klo 20:30 ja heräilee 06:30-07:00,saisi kyllä nukkua myöhempään.
Niin ja yöunille nukahtaa vain tissittämällä, ja esim. päikkäreitä ei koskaan suostu nukkumaan pinniksessä.
 

Yhteistyössä