40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Onnea Mytti pienestä pojasta, hienoa kuulla miten positiivisella mielellä olet!

Zenmama, ompahan sullakin ollut rankkoja aikoja. Onneksi tilanteet muuttuu ja aika parantaa haavat. Ei ehkä kaikkia, mutta toivottavasti pahimmat, niin että pääsee eteenpäin.

Täällä on kämppä kaaoksen keskellä. Saatiinpa muutettua työpiste nyt pois tulevasta lastenhuoneesta, ja nyt sinne sais mahdutettua pinnasängyn :) <3
Mutta tää tavaran määrä on huikea. Tuntuu niin tylyltä heittää pois tavallaan hyvää käyttökelpoista tavaraa, mutta en yhtään jaksa alkaa selvittämään minne voisin mitäkin lahjoittaa ja kirpparihommiin en ala. Olis tuollanen kamalan kokoinen tv (mies hankki kattoon just jonku kojeen ja valkokankaan) ja digiboxeja varmana kolme ja läppärikasseja ja vanhoja pelikonsoleita.... siis vaikka mitä. Mietittiin, et jos vaan laittas kuvia jonnekin toriin, että "tulkaa hakemaan pois jos kiinnostaa". Mutta oma vaivansa siinäkin. Toisaalta tekis vaan mieli heittää peräkärryyn ja kärrätä kaatikselle.

Ä74 ja poju 28+2
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama



Odottaja ... (ikä) ..... moneskolapsi ......... Laskettuaika

Joulu13 ............... (42) ..... 3 ........ 30.11.2015
Maricken...............(44).......2......... 13.12.2015?
Järkyttynyt........... (45).......5........ 03.02.2016 (poika)

tikis ................... (38)...... 4 ........ 15.02.2016

Äiti74 ..................(41) ..... 2 ........ 19.02.2016 (poika)
Lumi <3 ............. (42) ..... 3 ........ 19.02.2016 (poika)
bubbus.................(40).......5......... ???
Toukka16 ............(39) ..... 3 ......... 10.04.2016
Karoliina74 ..........(40) ......1.......... 11.04.2016
Pegonia ..............(44) ..... 10 ........ 12.04.2016
Niittys.................(40) ...... 3......... 13.04.2016 (poika)
Tyydeli................(42) ...... 2 ........ 24.04.2016
Ollakovai........... (41) ...... 4......... 27.04.2016

Zenmama............(40) ...... 5 ........ 14.05.2016
Mileena-74...........(41) ...... 3 ........ 20.05.2016
SuloinenSalaisuus..(40) ..... ? ......... 16.06.2016
Tipuna.................(41) ..... 1 ......... 21.06.2016




Syntyneet:

Nuca ................ (40), 29.12.2014, rv 37, 2800g, poika
Esteri1 ............. (41), 08.1.2015, rv 40+1, 3380g, 50cm, tyttö
helistin71 ......... (43), 15.1.2015, rv 38+4, 3100g, 51cm, poika
Vesipossu ........ (41), 04.4.2015, rv 41+4, 4180g, 55 cm, poika
Jopo73 ............. (41), 12.4.2015, rv 40+?, 3815g, 52cm, tyttö
Kampsu ............ (42), 13.2.2015, rv 37, 2450g, 44cm, tyttö
bugsy ................(44), 17.5.2015, rv 41+6, 4870g, 53cm, poika
vauvatoiveinen .. (38), 11.9.2015, rv 39+1(sekt), 3305g, 47cm, tyttö
Helmi1234 ........ (39), 19.9.2015, rv 39+3, 4070g, 51cm, poika
tetu68.................(47), 2.11.2015, rv 39+0, 3200g, 51cm, tyttö
Flutur..................(42), 16.11.2015, rv38+1(sekt), 2710g, 46cm, tyttö
Sahramiini...........(43), 17.11.2015, rv 40+5, tyttö
Mytti....................(41), 27.11.2015, rv38+5, 3046g, 48cm, poika


Listan päivitysohjeet: Valitse edellisen listan alaosassa "Vastaa" ja kun viestikenttä aukeaa, poista alusta ja lopusta ensimmäiset ja viimeiset [QUOTEjne.] -hakasulkeet sisältöineen.
 
Ä74, synnytystarinoita kaipailit :) Vesien menolla minulla alkoi, aamusella tuntui sellainen rusahdus kyljestä ja osa vesistä meni. Supparit alko sairaalassa ja synnytyksen kestoksi on merkattu 5 h 30 min. Tää siis siitä kun ne alko olla säännöllisiä, mutta kipeähköistä suppareista rinsessan syntymään meni ehkä pari tuntia. Yhdellä tikillä selvisin (y) Tosi huojentunu olo, nyt se on ohi eikä enää tartte jännittää. Neiti on ollu aivan ihana ja lutuinen ja nuuhkutettava :love:

Käsittämätöntä mitä vauhtia aika kuluu, teillä kaikilla alkaa olla 20+ viikot ja sinulla Ä jo 28+! Ja lisää vauvoja tupsahtelee taas piakkoin :barefoot:
Etkös se ollut sinä Sahris joka mietti sitä vesien menoa ja että tunteeko sen? Miten oli, osasitko heti sanoa mistä on kyse? Miten niin rusahdus kyljestä....? Mutta nopea oli kyllä sunkin kokemus.
 
Minähän se olin. Internetin ihmeellisestä maailmasta luin että monikin on kuullut napsauksen kun kalvot puhkeaa. Ite olin vielä sängyssä ja ihan paikoillani, kun kohdun sivusta kuulu sellanen repeävä ääni, ei kovin kova mutta selkeä. Vähän kun liikahdin, tunsin miten vettä alko valua. Lapsivedeksi tunnistin kun se oli sellaista hassun liukasta. Se oli ns. korkea vedenmeno eli vain osa pääsi valumaan. Onneksi näin kävi, koska strepton takia piti lähteä heti sairaalaan. Varsinainen synnytyshän käynnisty niin nopeasti, että jos oisin kotona odotellu oikeita suppareita, en ois välttis enää ehtiny sairaalaan :confused:
 
Taas vauvoja, ihanaa ja onnea!

Perjantaisen sokerirasituksen tulokset tulivat ja kiinni jäin, ihan kuten aavistelinkin. Ensi viikolla joku sokeriryhmä jossa saan mittarin ja rupean seurailemaan arvoja. Aamun paastoarvo oli kohollaan. Hassua, että mähän olen melkein koko raskauden herännyt aamuyöstä neljän aikaan ja on ollut pakko syödä jotain pientä. Noinkohan kroppa on hoitanut itse itseään? Olen ollut enempivähempi vhh-ruokavaliolla vuodesta 2005 asti. Raskausaikoina en kovin tiukasti, mutten silti juuri koskaan valitse leipää tai pastaa lautaselleni. Aamupahoinvoinnin vuoksi olen tässä raskaudessa syönyt paljon vaaleaa leipää ja hedelmiä. Nyt, kun pahoinvointi alkaa olla ohitse, olen hissukseen palannut viljattomaan ruokavalioon. Nuo viralliset rd-suositukset ruokavalion suhteen tuntuvat todella hurjilta ja saan vatsan kipeäksi ihan vain katsomalla päivän leipämäärää. Katsotaan nyt, jahka sen mittarin saan, että kuinka oma ruokavalioni nostaa arvoja vs. virallisterveellinen suositus.

Kävin tänään lääkärintarkastuksessa ja kaikki oli hyvin. Pieni poika köllötti rauhallisesti mökissään ja kehitys vastasi viikkoja. Rakenneultra on sitten neljän viikon kuluttua, heti joulun jälkeen.

Jos jollain on kokemuksia raskausdiabeteksen hoidosta/ruokavaliosta/insuliinista, kertokaa :)

Zenmama 16+4
 
Onnea Zenmama hyvistä ultrakuulumisista! Mutta harmi tuo sokrurasitus!

Minäkin tosiaan olin plussauksen aikana vhh ruokavaliolla. Nyt se on jäänyt, kun ei jaksa tehdä eri variaatioita ruuasta pojalle, ja mieli tekee aina esim. perunaa kun sitä näkee. Eiks teilläkin Zenmama ollut useempia lapsia? Miten oot sovittanut sen omaan vhh ruokavalioon?

Meillä syödään siis ihan normaalia kotiruokaa nykyään. Ei ole myöskään ruokaan kuluttaa niin paljon rahaa (=ostaa lihaa tai täysjyvää tms) kuin ennen, joten sekin on vähän vaikuttanut. Mies kyllä olisi lihansyöjä nro1. Ehkä sitten taas jaksaa ensi vuonna suunnitella tarkemmin, kun pitäisi niitä kiloja karsia ihan urakalla. Nyt vaaka näytti 80,9 kg. BMI 28 tienoilla (rv0~26), että...hmmm... vieläkin olen näköjään vaan lievästi lihava.

Palsta on aikalailla hiljentynyt :( Joulu13 muistaakseni joskus kirjoittelikin tänne, onkohan siellä jo vaavi putkahtanut maailmaan...?

Ä74 ja poju 28+5 (ja päivät ne vaan huristaa eteenpäin)
 
Hei!
Onnea kaikille synnyttäneille!

Itse yhä raskaana...juuri kotiuduin istukkabiopsiasta. Seulontojen ennuste ei lainkaan hyvä. Nyt vaan alustavien tulosten odottelua.

Mukavaa Joulun alusaikaa kaikille!
Friikki rassukka 46 ja alien 11+5 (n)
 
Onnea Myytti! Hienoa, että kaikki meni hyvin..

Neuvolan tädeistä : meillä täällä on vain positiivisia ja fiksuja tätejä. Ei mitään saarnausta ja oma terkka sanoi aina alustukseksi, että "sinä tämän varmaan tiedätkin mutta mun pitää tämä sanoa" tai muuta vastaavaa. Parisuhteesta ja voimavaroista oli kyselyä. En kyllä muistanut palauttaa kyselyitä :). Eikä perään huudeltu:p. Sokerrasitukseen menin tietty kun ei koskaan aikasemmin oltu tehty. Eikä tullut mitään oloa itse testistä tai jälkeenpäin. Arvot OK.

Mulla synnytys alko ihan tavallisilla lievillä supistuksilla. Aamu seitsemältä oli jo sen verran epämukavia, että piti nousta sängystä vähän liikkumaan mutta en ollut läheskään varma oliko kyseessä harjoitus vai "the real thing".
Siitä kivut sitten hiljalleen ylty ja vaikka supistusten väli oli vasta noin 8 min ajelin laitokselle. Halusin varmistaa kivunlievityksen saannin .. Ei ollut auki kun n. 3 cm mutta sain jäädä odottelemaan nurkille, koska supistukset oli liikkuessa kivuliaita. Tarjosivat lounaan :sneaky:.
Seuraava kätilö arvioi, että olisi auki nii 4-5 cm ja pääsin sairaalan vaatteiden vaihtoon. Ja soittelin miehen pelipaikoille.
Laittoivat epiduraalin kun 5 cm auki ...mutta ei kyllä siitä edistynyt. Oksitosiinitippa kehiin. Sitten meni vesi. Lisää volyymiä tippaan ja siitä noin 45 min tuntui, että kohta tulee pää ulos :). Soitin kelloa ja kätilö/t tulivat visiitille. Toinen totesi , että sopii alkaa työntää heti kun sille tuntuu. Siitä noin 12 min oli tyttö ulkona eikä tullut ensimmäistäkään repeämää tai nirhaumia. Suihkuun meno ei onnistunut kun oli mennä taju. Sen aika oli vasta noin pari tuntia myöhemmin. Hyvät jäi fiilikset ja mies onkin siinä käsityksessä, että vauvat tulee ulos tuosta vaan:LOL:. No minun tapauksessa kyllä mutta äänistä päätellen, joita toisista saleista kuului, ei aina ole niin.
 
  • Tykkää
Reactions: Karoliina74
Hei vaan muutto ohi lopultakin :). Katselin omasta kannasta viimeisen neuvola käynnin raportin edellisestä neuvolasta EI ollut mieltä ylentävää luettavaa :censored: , Nyt kun eletään tietääkseni vuotta 2015 (vielä ;) .ex neuvola täti on kaivanut vuoden 1990 luvulla syntyneiden lasten tiedot vaikka ne on jo aikuisia ja olen Vuosia vuosia sitten eronnut heidän isästään. (Ajatellut tehdä Lastensuojeluilmoituksen ) koska olen laittanut silloin lapset perhekotiin. (ei tiedä ajankohtaa) (piiiiitkä tarina huoltokiistaa yms. taustalla ja tyttären isän toimesta neidin hyväksikäyttöä) Neuvolan Täti luulee ,että olen laittanut lapset heti pienenä vaikka tosiaasissa vasta n. 10 vuotiaana oli pakko pelastaa lapset sekoamiselta,kun isänsä vaan haki huotoa vuosia (saamatta sitä koskaan) Myös rapotin mukaan vaikutaa lastensuojeli ilmoitus tarpeeseen nykyinen tilanteeni .(raportissa lukee 2 ADHD lasta kotona joilla erikoisia koulukäynti järjestelyitä vaikuttanee Äidin jaksamiseen :O ). Joo tosiasiassa kotona 14v. Adhd lapsi (lääkitys ja erityiskoulua käy . Neuropsykan viikottainen tuki meillä yms. ) Toinen Adhd lapsukainen asuu jo omillaan.18v. muutti omilleen. Joudunko nyt käymään kaikki menneisyyden läpi tuon MokaMaijan vuoksi:mad: (n). Nään jo painajaisia tuosta hoitsusta ja voiko tuosta valittaa jonnekkin. Kun HUTKII ennenkuin kysyy minulta /tutkii. ????? En tule kestämään menneisyyden muistelemista ollenkaan. Nyt jo pää hajoaa kun ajattelinkin taas asiaa :ninja: Anteeksi Vuodatukseni . Rv. 31
 
Onnea Sahramiini, Flutur ja Mytti pienistä tuhisijoista! :love:

Rassukalle kovasti jaksamista tulosten odotteluun! Toivottavasti tulee kuitenkin hyviä uutisia. Voin vaan kuvitella kuinka hermoja raastavaa :oops: tulosten odottaminen on, saatikka jos joutuu tekemään vaikeita valintoja. Voimia!

Täältä lyhykäisesti kuulumisia. Rakenneultra on käyty ja kaikki vastasi viikkoja ja on hyvin. Terhakka ihmistaimi siellä polskottaa. 4D-kuvan sai mukaan ja täytyy sanoa, että niin on tutun näköinen vauva, että voi :LOL: :love: ! Tänään kävin sitten sokerirasitustestissä, kun tekee pahaa varsinkin makean syömisen jälkeen. Saas nähdä pomppaako? :sick: Huomenna soittoa neuvolatätille tuloksista. Täällä odotuksessa nyt positiivinen vire ja toivottavasti pysyykin, etten ala vauhkoileen turhista.

Tänne sais putoilla lisää 40+ odottajia, kun toisen pään kautta alkaa porukkaa karkaileen nyytit kainalossa :LOL:.

Nautittavaa joulunalusaikaa kaikille kaikkiin odotuksen vaiheisiin!

Pegonia ja vaavi 21+0
 
Mytti, ihanaa, paljon onnea!

Rassukalle voimia, on varmasti stressaavaa odotella tuloksia, pidän peukkuja, että kaikki on ok, ja varmasti näin onkin. Oma th lohdutti jo ennen seuloja, että tod.näk. käry käy iän vuoksi, ja ettei sitä kannata säikähtää, koska tarkemmissa tutkimuksissa suuri enemmistö saa hyviä uutisia.

Täällä on alkanut taas lämmin ruoka tökkiä eli ruisleipä/kinkku/juusto/hedelmä/vihannes/rahka -ruokavaliolla mennään. Onneksi voin tuota ruisleipää ja hedelmiä syödä, niissä on varmaan matala glykeeminen indeksi tms. kun eivät ns. räjäytä pankkia.

RU:n tekeekin sitten lääkäri rd:n vuoksi, ja se siirtyi päivällä eteenpäin eli 15.12. Ruokapäiväkirjaa pitää pitää 3 pvää ennen sitä ja mittailla edelleen sokereita 4krt/vrk eli sormenpäät on kovilla. Se hyvä puoli tässä kyllä on, että paino ei todellakaan ole noussut ekan nlakäynnin jälkeen yhtään (no siihen mennessä se oli kyllä noussut sen 2-4 kg :whistle:)
 
Raskausdiabeteksen ruokavaliosta meillä ohjataan niin, että on aamupala 15-30HHg, välipala 10-20HHg, lounas 30-60HHg, välipala 20HHg, päivällinen 45-60HHg ja iltapala 30-HHg. Koko vuorokauden hiilarimäärä on 150-250g. Sokereista sitten riippuu, pitääkö noudattaa tuota matalampaa vai korkeampaa tasoa milläkin ruualla. Muuten suositellaan monipuolisesti eri lähteistä hiilareita keräämään eli viljaryhmästä, maitoryhmästä, peruna/riisi/makaroni-ryhmästä, marjat ja hedelmät -ryhmästä. Semmoinen oli hyvä vinkki, että jos ei meinaa hiilarirajat riittää niin esim. maitotuotteet kannattaa valita laktoosittomina.

Oma napa: Rakenneultrassa käyty. Kätilö ultrasi ja ultrasi ja alkoi jo tuntua, että mitähän tästä tulee. Piti kyllä myös käydä tauolla, että ehtii vauveli nieleskellä lapsivettä mahalaukkuun, että saa mahalaukun ultrattua. Istukka on etuseinässä niin se selittää, että tunnen liikkeitä vain silloin tällön. Tällä hetkellä poitsu oleilee poikittain ylämahalla. Seuraava etappi on neuvola parin viikon päästä, jolloin saadaan Kela-todistus.

Niittys 21+1
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama
Ultrassa käyty ja kaikki hyvin:) normaalin näköinen sikiö, nt 1.4mm, syke tasainen 170 krt/min, istukka etuseinämässä ulottuen kohdunsuulle mutta varmasti nousee kohdun kasvaessa. Lääkärillä ei ollut hoitajaa apuna joten en saanut riskilukemia heti, sanoi että tulee postitse 1-2 vkon kuluttua ja vähäb se harmitti mutta kotona kun katsoin kanta. Fistä oli riskitiedot jo kirjautuneet sinne. T18 oli 1:100 000, down 1:471 ja ikäriski 1:106. Eikai se nyt ton pelkän ikäriskin takia hälyytä?
Mutta huh, todella huojentunut olen <3
 
  • Tykkää
Reactions: Rassukka
Uusi odottaja joukkoon, nt- ultran jälkeen joka oli toissapäivänä, la7.6
utran yhteydessä lääkäri ultras valtimoita istukan verenkiertoon, ja heikentymää on , joten joku lääkitys viikolle 36 astinyt sit syyään.
SuloinenSalaisuus , ei pelkkä ikäriski hälytä, mulle ainakin sanottiin niin, (ja kuten täti totes että sehän nyt oli jo sulla tiedossakin että ikäriski on... ) ite siis täyttäny 40 tänä vuonna.
Essi- 13+3
 
Heips!
Semmoinen tuli mieleen, että olettekos te tilailleet näytteitä tai vauvapaketteja tms. höpsötyksiä jostain? :) Itse ajattelin, että nyt voisi kyllä jotain kivoja juttuja koittaa etsiä. Pistäkääs linkkejä tulemaan, mitä inanata mistäkin kautta olisi mahdollista saada.

Niittys 21+2
 
Hei,
kiitos kaikille tsemppaajille!
Meidän kohdalla ei arpa suosinut. Tulokset soitettiin tänään juuri, kun olin kävelemässä töihin. Se on nyt siitten meikäläisen uskottava siihen, että syntymävuosi määrittelee ainakin sukusolujen iän, vaikka peilikuva ei korreloikaan sen kanssa.
Mukavaa odotusaikaa teille kaikille!
 
Hei vaan muutto ohi lopultakin :). Katselin omasta kannasta viimeisen neuvola käynnin raportin edellisestä neuvolasta EI ollut mieltä ylentävää luettavaa :censored: , Nyt kun eletään tietääkseni vuotta 2015 (vielä ;) .ex neuvola täti on kaivanut vuoden 1990 luvulla syntyneiden lasten tiedot vaikka ne on jo aikuisia ja olen Vuosia vuosia sitten eronnut heidän isästään. (Ajatellut tehdä Lastensuojeluilmoituksen ) koska olen laittanut silloin lapset perhekotiin. (ei tiedä ajankohtaa) (piiiiitkä tarina huoltokiistaa yms. taustalla ja tyttären isän toimesta neidin hyväksikäyttöä) Neuvolan Täti luulee ,että olen laittanut lapset heti pienenä vaikka tosiaasissa vasta n. 10 vuotiaana oli pakko pelastaa lapset sekoamiselta,kun isänsä vaan haki huotoa vuosia (saamatta sitä koskaan) Myös rapotin mukaan vaikutaa lastensuojeli ilmoitus tarpeeseen nykyinen tilanteeni .(raportissa lukee 2 ADHD lasta kotona joilla erikoisia koulukäynti järjestelyitä vaikuttanee Äidin jaksamiseen :O ). Joo tosiasiassa kotona 14v. Adhd lapsi (lääkitys ja erityiskoulua käy . Neuropsykan viikottainen tuki meillä yms. ) Toinen Adhd lapsukainen asuu jo omillaan.18v. muutti omilleen. Joudunko nyt käymään kaikki menneisyyden läpi tuon MokaMaijan vuoksi:mad: (n). Nään jo painajaisia tuosta hoitsusta ja voiko tuosta valittaa jonnekkin. Kun HUTKII ennenkuin kysyy minulta /tutkii. ????? En tule kestämään menneisyyden muistelemista ollenkaan. Nyt jo pää hajoaa kun ajattelinkin taas asiaa :ninja: Anteeksi Vuodatukseni . Rv. 31
Voimia, energiaa etiäpäin valoon, iloon! Menneisyys mukana ain on mut toivottavasti pöljän neuvolatädin takia ei tarttis liikaa kaivella.
 
Voi, olen pahoillani Rassukka!

Tervetuloa Essi! Saisi nuo muutkin tulla tuolta kuumeilijoista, eikös siellä pari plussannutta ole...

Ss, ei mulla ainakaan pelkästään ikä hälyyttänyt.

Täällä alkoi harkkarisupistukset eilen puolivälin kunniaksi. Olisin pärjännyt vielä ilman niitä. Alkavat vähän aiemmin kuin viime kerralla, noin 4-5vkoa aiemmin. Painoa on tullut vähemmän kuin ekassa, ja ihan kuin mahakin olisi vähän pienempi.
Noh, tiistaina rakenneultra, vaikka malttamaton olenkin, jaksanen kaksi päivää odottaa. :)

Tyydeli ja 20+0!
 
Tervetuloa Essi ja pahoittelut Rassukalle! Täällä tilanne jokseenkin muuttumaton, ehkä tunnen välillä väreilyjä, jotka saattaa olla potkuja? Mies väitti, että yöllä, kun nukuttiin mahat vastakkain, hän ois tuntenut mun vatsasta liikkeitä :D :O Eli ehkä mä en vaan tajuu..

Ens viikolla neuvola kela-papereita varten, sitten onki viel yks neuvola käynti jossain vaiheessa, muuten meneekin ajat sinne äitiyspolille.

Raskausdiabeteksesta joku kysyi, täällä popsitaan diabeteslääkkeitä 2 aamulla ja 2 illalla ja nyt seuranta, että riittääkö ne. Heti jos syön vähänkään liikaa hiilareita (esim. leipää) niin nousevat. Eli ainakaan mulla ei tässä ruokavaliossa voi olla leipää paljoakaan. Jokseenkin hankalaa on ollut välillä löytää oikeanlaiset ruuat, karppiruoka ois vissiin toimivinta, mutta siinä sitten on kovaa rasvaa liikaa ainakin suositusten mukaan.

Karo ja bebe 21+6 (kait) :)
 
Rassukka, voi itku, olen tosi pahoillani, ihan hirveesti voimia!

Musta alkaa tuntua, et tuun kohta vainoharhaiseksi ruuan kanssa, koko ajan pitää miettiä, mitä uskaltaa suuhunsa laittaa, ja paljonko. Vähän tuntuu, et olis nälkä koko ajan. Ostin kokeeksi karppileipää, hirvee hinta, ja maku myös, eli kokeiluksi jää.

Tyydeli, oi ihanaa, sulla ru ihan heti, mä saan kitua vielä reilun viikon, veikkaan, et tulee piiitkä viikko.
 
Tänään käyty np -ultrassa, jossa turvotusta oli 0.5 mm. Sain yhdistelmäseulan riskiluvunkin jo puhelimitse ja se oli 1/1324. Kun pelkkä ikäriski on sen 1/81, tuota tulosta voi kaiketi pitää ihan hyvänä. Mielessä kummittelee kuitenkin se uusi NIPT-testi, josta mua yksityisellä hoitanut lääkäri mainitsi alkuraskauden ultrassa. Täällä ei julkinen puoli tarjoa sitä pelkän iän perusteella (olen käsittänyt, että jossain sen saisi kaikki yli 40-vuotiaat) ja kun tuo seula ei hälyttänyt niin en sitä saa. Ainoa mahdollisuus olisi siis tehdä se yksityisesti, mutta se on aika hintava, n. 800-900e. Kun tuota rahaa on vuoden ajan tullut muutenkin laitettua hoitoihin aivan tolkuton määrä, en tiedä onko tämä testi tekemisen arvoinen? Todella varman tuloksen sillä kyllä saisi... downin osalta n. 99% ja kahden muun trisomian osalta n. 92% (kun yhdistelmäseulassa on käsittääkseni parhaimmillaan n. 85% / muut ehkä n. 60-70%?)

Onko teille kellekään tarjottu tätä testiä tai oletteko päätyneet sen hommaamaan omakustanteisesti?

Tipuna 12+0
 

Yhteistyössä