40 + so what, wol 14 (2019)

@Tikkerituu tänään kp1. Ei tämän enempää venynyt joten katsotaan kai vielä normaaliksi luteaaliksi. Outoa olis jos ovis kp18, ku lämmöt nousi selkeästi kp17 eli ovis oli kp16.
 
Mä taas täällä toivon menkkoja! :LOL: Perjantaina jo ilahduin, että nyt ne alkaa, muttei tässä kolmessa päivässä ole tullut siteeseen asti oikein mitään. Voikohan ovuloimattoman kierron vuoto olla näin niukka... Luultavasti tänään kp52, mutta kai ne taas joskus alkaa. :rolleyes:
 
Testit 2kpl negaa, mutta menkat ei vaan ota alkaakseen kunnolla. Pientä tuhrua pyyhkiessä tai tippa verta alushousuun... miten tästä nyt laskee uuden kierron alkaneeksi, pöh!
Me tehtiin miehen kanssa päätös ja varattiin ensikäynti lapsettomuustutkimuksiin. Mitä kokemuksia teillä on, onko kukaan ollut hoidossa Felicitas Lappeenranta?
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978
Testasin eilen ovistikkua huvikseen ja se näytti LH-huippua vaikka kuukautisten pitäisi alkaa näinä päivinä. Ajattelin testata ihan ohjeiden mukaan toisella ovistestillä, että aamuvirtsasta otan:sekin näytti LH-huippua. Raskaustesti näyttäisi tulosta, että olen raskaana viikko 2-3. Eli hedelmöitys tapahtunut silloin. Ihanaa, mutta pelottaa ja en oikein tahdo uskoa asiaa. On tätä ylipainoa tosiaan reippaasti niin ajattelin, että joskohan tulenkaan raskaaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos :)Ei ole säännöllinen.Yksi kuukausi jäi välistä pillereiden lopettamisen jälkeen ja kahdet ehti olla niin ei ehtinyt kyllä laskemaankaan kiertoväliä.Maaliskuulle netin laskurin mukaan menee la.Elokuussahan se vasta eka neuvola on..odottavan aika on pitkä!Sitähän sitä toivoo,että kyytiläinen pysyisi matkassa...
 
Hei,

liittyisin myös joukkoon..

Eloveera-79, ovulaation induktio 10/2018, "luomuraskaus" 1/2019, keskenmeno

Takana neljän kuukauden tehoyritys eli ovulaation induktio ja onnistuminen. Onnistumista seurasi kuitenkin rankka epäonnistuminen. Synnytin enkelipojan keväällä ja siitä lähtien keho ollut sekaisin. Kuukautiset ovat tulleet Terolutien avulla, vaikka aiemmin kierto oli säännöllinen 27 päivää. Amh on alentunut, mutta silti onnistuin raskautumaan suhteellisen nopeasti. Toiveissa olisi onnistua uudelleen, mutta ongelmana on hormonien epätasapaino ja kystat (?) ovariossa. Ensin niitä oli kolme, sitten kaksi, sitten yksi ja sitten viisi. Viimeisin eli neljäs lääkäri oli sitä mieltä, että ne eivät ole kystia vaan munarakkuloita, vaikka Terolutkierto oli alussa. Hän määräsi Hcg-piikin irroitukseen ja nyt pitäisi odottaa kaksi viikkoa kuukautisia. Jos kuukautiset tulee, kierto palautuisi myös aiempaan uomaan. Tällä hetkellä kierto on kaksi viikkoa jäljessä/edellä. En tiedä, onko sillä merkitystä, mutta selittäisi monia asioita. Ennen niin selvät ovulaatiolimat ovat tulleet eri aikaan. Kuukautismigreeniä on ollut vain kerran, vaikka vuotoa on ollut kolmesti. Viimeisin vuoto oli todella niukkaa ja ultrassa se syykin sitten selvisi. Toivottavasti hcg-pistos puhkaisee ongelman ja pääsemme taas yrittämään kunnolla o_O. Onhan tässä pieni mahdollisuus, että rakkuloissa on myös munasolu ..
 
Nimimerkki (+ikä) / yritys alkanut / monesko lapsi / keinot

aamuska (41)....1./ ? / IVF/luovutetut solut
hulbertiina (42)...3./ aloitettu1/2015 / Letrozole
miumau-82 (36)....1
Tatti55 (41)... 3./ yritys alkanut 8/2017 / luomu
M4rianne77.................3./ aloitettu 6/2018
emmastiina77 (42)...3./ luomu
Angervo75 (42)............3./ aloitettu 6/2018 / kevyet hoidot
Helmiina1978 (41)...........6./ aloitettu 2/2019 / luomu
mirumarumoro (43v)........4. / aloitettu 7/2018 / luomu
Silmu75 (43v)................1./ ya 2013 / luomu/ lahjasolut harkinnassa
Mammakatri (40+)..........?/ ya 3/2019 / luomu
Mymmeli43 (43)..........6./ 1/2019 / luomu
Kolmannen kuumeilija (39).....3. / 3/2019 / luomu
kirsillevauva (46).......4/ aloitettu 12/2013/ luovutetut munasolut /km 2/2019 ja 6/2019
tammityttö (43).....4/luomu
nelli5 (42) 5/aloitettu 2019/luomu
Tikkerituu (39v)...........3./ aloitettu 11/2018/ ovulaation induktio
Salli79 (40v)...........4./ aloitettu 2/2019 / luomu
Montecea (40)....2./ ya 7/2019 / luomu
Eloveera-79, ovulaation induktio 10/2018, "luomuraskaus" 1/2019, keskenmeno

Taustalla:
Yöeläjä
Roxanne

Plussanneet:

Marraskuu 2018:
Katti75 (43).........2/yritys alkanut 4/2018 /IVF

Tammikuu 2019:
Momon (39)......5/ aloitettu 1/2018/terolut/ la 14.10

Huhtikuu 2019:
MInttu-82 (37v)..........5./ aloitettu 12/2018/luomu
Mary18 (41)....3./ aloitettu 12/2017 / luomu
Rusakkonen (46).....1/ aloitettu 1/2017/ IVF (luovutettut munasolut ja omat) (la 30.12)

Toukokuu 2019:
Palleroita (39v).........9./aloitettu 6/2017 / luomu (la 21.1.2020)
MatildaM ...............3./ lahjamunasolut

Kesäkuu 2019:
Iid@ (45).......2/ yritys aloitettu 4/2016/ lahjamunasolut

Heinäkuu 2019
Hannele80 (39v)...........2./ aloitettu 3/2019 / luomu
 
@Hannele80 lisäsin sinut plussanneihin <3 ja @Eloveera-79 yrittäjiin. En viitsinyt alkaa poistamaan yrittäjiä.

Olen aloittanut diabetes-lääkkeen ja mitään sivuvaikutuksia ei ole tullut :) Kyllä tuntuu pitkältä aika odottaa elokuun loppuun seuraavaa siirtoa.

Kiitos (y). Odottavan aika on aina pitkä.. Vielä pidempi se on keskiraskauden keskenmenon jälkeen, kun kehon pitää toipua ensin. Tsemppiä kaikille!
 
Eloveera-79, saako udella löytyikö keskenmenolle syytä? Itsellä lähti vedet tihkumaan rv18 ja viikossa lorisi kaikki loputkin ulos. Jouduimme tekemään sen raskaan päätöksen keskeytyksestä. Pissasta löytyi sekakasvua, joten sitä epäiltiin syyksi, mutta mitään konkreettista ei kuitenkaan löytynyt ruumiinavauksen mukaan. Keuhkot pojalla olivat jääneet sinne viikolle 18, vaikka raskaus jatkui vielä viikolle 22 ennen keskeytystä, joten pojalla ei olisi ollut mahdollisuuksia selvitä elämässä. Monesti ollaan mietitty, että mikä tämän kaiken tarkoitus oikein on ja miksi lyötyä lyödään yhä vaan uudelleen ja uudelleen.
 
Eloveera-79, saako udella löytyikö keskenmenolle syytä? Itsellä lähti vedet tihkumaan rv18 ja viikossa lorisi kaikki loputkin ulos. Jouduimme tekemään sen raskaan päätöksen keskeytyksestä. Pissasta löytyi sekakasvua, joten sitä epäiltiin syyksi, mutta mitään konkreettista ei kuitenkaan löytynyt ruumiinavauksen mukaan. Keuhkot pojalla olivat jääneet sinne viikolle 18, vaikka raskaus jatkui vielä viikolle 22 ennen keskeytystä, joten pojalla ei olisi ollut mahdollisuuksia selvitä elämässä. Monesti ollaan mietitty, että mikä tämän kaiken tarkoitus oikein on ja miksi lyötyä lyödään yhä vaan uudelleen ja uudelleen.

Vauvan sydämessä kuului negatiivinen s-aalto eli meille kerrottiin, että vauvalla on vakava sydänvika. Miettiessämme keskeytys asiaa, sydän sitten pysähtyi itsekseen ja keskeytys piti tehdä loppuun rv16.. Elämäni hirvein kokemus. Keskenmenosta/keskeytyksestä toipuminen vie aikaa fyysisesti ja henkisesti. Olen miettinyt samaa. Olen pahoillani puolestanne.. Pitää vaan jaksaa yrittää uudelleen ja uskoa, että ensi kerralla kaikki on toisin.
 
Eloveera-79, onpa ollut teilläkin ikävä tilanne. Voimavarat tarvii kyllä aina kaivaa äärimmilleen näissä jutuissa. Onneksi on tällaisia ketjuja, joissa voi purkaa tuntojaan ja saada tukea. Onneksi mulla on myös rakkaani ja perheeni tuki sekä muitakin tukijoita, mutta välttämättä samaa kokeneet eivät ymmärrä, mitä kaikkea siinä joutuu käymään läpi. Seuraava pas:ia odottaessa polilta vaadittiin neljät kuukautiset ennen kuin voitiin siirto tehdä. Kärsivällisyyttä kyllä kysyttiin aika monta kertaa, kun mielessä vaan pyöri, että biologinen kello tikittää, eikä olisi ollut hirveästi aikaa enää odotteluun.

Täällä menossa kp25/?. Letroton kierto siis menossa ja edelleen limailee. Välissä saattaa olla pari limatonta päivää, mutta sitten se alkaa taas. Ovistestit näyttävät vieläkin lähes plussaa, mutta vielä on viivat olleet haaleammat kuin kontrolliviiva. Saapa nähdä kuinka pitkäksi tämä kierto venyy.
 
Eloveera-79, onpa ollut teilläkin ikävä tilanne. Voimavarat tarvii kyllä aina kaivaa äärimmilleen näissä jutuissa. Onneksi on tällaisia ketjuja, joissa voi purkaa tuntojaan ja saada tukea. Onneksi mulla on myös rakkaani ja perheeni tuki sekä muitakin tukijoita, mutta välttämättä samaa kokeneet eivät ymmärrä, mitä kaikkea siinä joutuu käymään läpi. Seuraava pas:ia odottaessa polilta vaadittiin neljät kuukautiset ennen kuin voitiin siirto tehdä. Kärsivällisyyttä kyllä kysyttiin aika monta kertaa, kun mielessä vaan pyöri, että biologinen kello tikittää, eikä olisi ollut hirveästi aikaa enää odotteluun.

Täällä menossa kp25/?. Letroton kierto siis menossa ja edelleen limailee. Välissä saattaa olla pari limatonta päivää, mutta sitten se alkaa taas. Ovistestit näyttävät vieläkin lähes plussaa, mutta vielä on viivat olleet haaleammat kuin kontrolliviiva. Saapa nähdä kuinka pitkäksi tämä kierto venyy.

Odottavan aika on tosi pitkä.. Mä tulin raskaaksi ovulaation induktiolla neljännessä kierrossa. Suosittelivat myös odottamaan uuden raskauden kanssa, jotta kehi olisi kunnolla palautunut. Iän puolesta kehottavat ivf:n syksyllä. Sitä ei ole tehty koskaan aiemmin, joten lopputulos on mysteeri. Tuliko teillä useampia hyviä soluja, kun olette päässeet pakastesiirtoihinkin asti? Se on positiivinen asia. Toivotaan että seuraava pas onnistuu. Onko sulla pcos, kun tikkuun tulee viivoja noin pitkään?

Mulla ovistesteihin ei tule kunnon voivaa lainkaan, mutta olen silti ovuloinut ilmankin Letroja. LH-huippu on supernopea tai hormonimäärä superpieni. Yleensä Letrokiertoja on varmennettu hcg-pistoksella.

1.5 viikon päästä toivottavasti alkaa oman kierron mukaiset kuukautiset niin pääsen ultraan ja suunnittelemaan tulevaa. Tällä hetkellä aika on pysähtynyt paikoilleen. Pitäisi ajatella positiivisesti, kun kuitenkin tuli jo kerran raskaaksi ja raskaaksi tulosta ei ole paljon aikaa. (y)
 
@Eloveera-79 olen kovin pahoillani, mitä jouduitte kestämään. Voin vain kuvitella, kuinka vaikeaa aika oli. Itsellä on ollut neljä keskenmenoa, mutta pisinkin meni "onneksi" vain 9+6 saakka. Toivon, että saatte vielä elävän vauvan <3

Samaa toivon sinulle <3. On varmasti ollut raskasta kestää neljä keskenmenoa. Toivottavasti sinäkin saat vielä terveen vauvan kotiin. Pakko pitää toivoa ja yritystä yllä. Lääkärit sanoivat minulle, että hedelmöityshoidot epäonnistuvat eniten siksi, että ihmiset jättävät ne liian aikaisin kesken. Itse olen ajatellut yrittää niin kauan kuin on munasoluja ja sen jälkeen sitten vaikka lahjasoluilla :).
 
Odottavan aika on tosi pitkä.. Mä tulin raskaaksi ovulaation induktiolla neljännessä kierrossa. Suosittelivat myös odottamaan uuden raskauden kanssa, jotta kehi olisi kunnolla palautunut. Iän puolesta kehottavat ivf:n syksyllä. Sitä ei ole tehty koskaan aiemmin, joten lopputulos on mysteeri. Tuliko teillä useampia hyviä soluja, kun olette päässeet pakastesiirtoihinkin asti? Se on positiivinen asia. Toivotaan että seuraava pas onnistuu. Onko sulla pcos, kun tikkuun tulee viivoja noin pitkään?

Mulla ovistesteihin ei tule kunnon voivaa lainkaan, mutta olen silti ovuloinut ilmankin Letroja. LH-huippu on supernopea tai hormonimäärä superpieni. Yleensä Letrokiertoja on varmennettu hcg-pistoksella.

1.5 viikon päästä toivottavasti alkaa oman kierron mukaiset kuukautiset niin pääsen ultraan ja suunnittelemaan tulevaa. Tällä hetkellä aika on pysähtynyt paikoilleen. Pitäisi ajatella positiivisesti, kun kuitenkin tuli jo kerran raskaaksi ja raskaaksi tulosta ei ole paljon aikaa. (y)
Joo PCOS on taustalla ja ovuloimattomia vuosia runsaasti. Ilman lääkkeitä vuodot tulee n. 2 kertaa vuodessa. Edellisestä liitosta mulla on toisen ivf:n tuoresiirrosta syntyneet kaksostytöt, jotka täyttävät nyt syksyllä jo 13. Nykyisen suhteen hoitoihin lähdettiin heti, kun se oli mahdollista. Alkuun yritettiin pari kiertoa pelkillä letroilla ja saatiin aikaan kohdunulkoinen raskaus, joka päättyi spontaanisti rv8. Sitten lähdettiinkin jatkamaan ivf:n. Ekasta kierrosta saatiin 2 solua, jotka molemmat hedelmöittyivät. Tuoresiirto sekä pas molemmat negaa. Toisesta kierroksesta saatiin niin ikään 2 solua, joista tuoresiirto tarrasi kiinni, mutta tosiaan keskeytettiin puolivälissä raskautta. Seuraava pas nega. Kuin ihmeen kaupalla saimme vielä kolmannenkin hoidon julkisella, vaikka mulla oli ikä tuolloin jo tapissa, toinen munasarja enää tallella ja huomattavasti ylipainoa, jotka olisivat jo yksistääkin voineet olla peruste hoidon eväämiselle. Siihen vaihdettiin hiukan lääkitystä ja tuloksena oli 6 solua, joista 5 hedelmöittyi ja 3 alkiota siirtoon. Kaikki alkiot hoitojen varrella ovat olleet huippuluokkaa Tayssin mukaan, mutta vain tuo yksi raskaus alkoi. Tuli toki pari kiinnittymisyritystä lisäksi. Nyt oon omatoimisesti syönyt noita letrokuureja, kun niihin luvan sain polilta, mutta seurantaultria ei ole ollut, joten yhtään ei tiedä mitä tuolla alakerrassa oikein tapahtuu. Kierrot niillä kuitenkin pysyvät kohtuullisen säännöllisinä. Ja tosiaan letrokierroissa nuo ovistikkujen viivat haalistuvat ennen vuodon alkua. Todennäköisesti tarvitsisin jonkun pregnylin tai muun irrotuspiikin oviksen loppuun saattamiseksi, koska jotain yritystä siellä siihen suuntaan on, mutta lh-huippua ei meinaa nyt tulla. Tässä tilanteessa meillä vain on aktiiviset hoidot ohi, koska joutuisimme menemään yksityiselle puolelle, mutta rahat on loppu, joten se ei ole mahdollista.
 
Samaa toivon sinulle <3. On varmasti ollut raskasta kestää neljä keskenmenoa. Toivottavasti sinäkin saat vielä terveen vauvan kotiin. Pakko pitää toivoa ja yritystä yllä. Lääkärit sanoivat minulle, että hedelmöityshoidot epäonnistuvat eniten siksi, että ihmiset jättävät ne liian aikaisin kesken. Itse olen ajatellut yrittää niin kauan kuin on munasoluja ja sen jälkeen sitten vaikka lahjasoluilla :).
Kiitos. Meillä on 9 alkiota pakkasessa, joten hyvä tilanne jatkon kannalta. Mentiin niin vanhana hoitoihin, ettei omilla muniksilla ollut tilastollisesti ajatellen järkeä enää yrittää, vaan otettiin luovuttaja :)
 
Joo PCOS on taustalla ja ovuloimattomia vuosia runsaasti. Ilman lääkkeitä vuodot tulee n. 2 kertaa vuodessa. Edellisestä liitosta mulla on toisen ivf:n tuoresiirrosta syntyneet kaksostytöt, jotka täyttävät nyt syksyllä jo 13. Nykyisen suhteen hoitoihin lähdettiin heti, kun se oli mahdollista. Alkuun yritettiin pari kiertoa pelkillä letroilla ja saatiin aikaan kohdunulkoinen raskaus, joka päättyi spontaanisti rv8. Sitten lähdettiinkin jatkamaan ivf:n. Ekasta kierrosta saatiin 2 solua, jotka molemmat hedelmöittyivät. Tuoresiirto sekä pas molemmat negaa. Toisesta kierroksesta saatiin niin ikään 2 solua, joista tuoresiirto tarrasi kiinni, mutta tosiaan keskeytettiin puolivälissä raskautta. Seuraava pas nega. Kuin ihmeen kaupalla saimme vielä kolmannenkin hoidon julkisella, vaikka mulla oli ikä tuolloin jo tapissa, toinen munasarja enää tallella ja huomattavasti ylipainoa, jotka olisivat jo yksistääkin voineet olla peruste hoidon eväämiselle. Siihen vaihdettiin hiukan lääkitystä ja tuloksena oli 6 solua, joista 5 hedelmöittyi ja 3 alkiota siirtoon. Kaikki alkiot hoitojen varrella ovat olleet huippuluokkaa Tayssin mukaan, mutta vain tuo yksi raskaus alkoi. Tuli toki pari kiinnittymisyritystä lisäksi. Nyt oon omatoimisesti syönyt noita letrokuureja, kun niihin luvan sain polilta, mutta seurantaultria ei ole ollut, joten yhtään ei tiedä mitä tuolla alakerrassa oikein tapahtuu. Kierrot niillä kuitenkin pysyvät kohtuullisen säännöllisinä. Ja tosiaan letrokierroissa nuo ovistikkujen viivat haalistuvat ennen vuodon alkua. Todennäköisesti tarvitsisin jonkun pregnylin tai muun irrotuspiikin oviksen loppuun saattamiseksi, koska jotain yritystä siellä siihen suuntaan on, mutta lh-huippua ei meinaa nyt tulla. Tässä tilanteessa meillä vain on aktiiviset hoidot ohi, koska joutuisimme menemään yksityiselle puolelle, mutta rahat on loppu, joten se ei ole mahdollista.

Ymmärrän. Kova tie on teilläkin ollut.. Annetaan toivoa ja sitten se viedään pois. Julkinenkin hoitaa nykyisin yli 40v, jos hoidot on aloitettu alle 40v ja on mahdollisuuksia eli esimerkiksi vastikään alkanut raskaus yms. Minulle kaavailivat jo kevääksi pitkää kaavaa, mutta tulin juuri ennen aloitusta raskaaksi. Syksyllä uusi aika suunnittelulle. Millä tavalla hoitoja muutettiin, että tuli noin monta hyvää solua?

Uskoisin että vanhemmalla iällä juuri irrotuspiikki olisi hyvä varmistamaan ovulaation. Pregnyl maksaa n. 14 euroa, mutta toki gynekologin pitäisi ensin seurata Letrozolin vaste ja määrätä irrotus ajankohta. Mulla tehtiin kolme kertaa seuratusti ovulaation induktio ja viimeisen onnistuneen kerran tuikkasin lääkkeet itse ilman ultraa.

Työpaikan kauttakin voi hakeutua gynelle. Tavallinenkin gyne (joka hoitaa esim. lapsettomuuden esitutkimuksia) voi kirjoittaa tarvittaessa lääkkeitä.. :)
 
Kovia ootte kokeneet naiset! Ei voi edes kuvitella miten rankkoja nuo epäonnistumiset on.

Uskoisin että vanhemmalla iällä juuri irrotuspiikki olisi hyvä varmistamaan ovulaation. Pregnyl maksaa n. 14 euroa, mutta toki gynekologin pitäisi ensin seurata Letrozolin vaste ja määrätä irrotus ajankohta. Mulla tehtiin kolme kertaa seuratusti ovulaation induktio ja viimeisen onnistuneen kerran tuikkasin lääkkeet itse ilman ultraa.
Olen siinä käsityksessä että tota Pregnyliä ei enää saa vaan irrotukseen määrätään Ovitrelle (yli 50€), näin ainakin mun gyne sanoi. Ongelmana täällä päin on myös se, etteivät apteekit ilm. ton hinnan takia pidä ovitrellea hyllyssä eli kun irrotuskäsky tulee niin se pitäisi olla tilattuna apteekkiin valmiiksi. Täällä tosin löytyi 1 suurempi apteekki, joka pitää sitä varastossa yhden kappalleen.

Onko sulla @Eloveera-79 käsitystä miten tuo IVF parantaa raskausmahdollisuuksia vrt ovulaation induktio esim. juuri PCOS taustalla kun ongelmana on nimenomaan ovuloimattomuus? Mietin tossa omaa tilannettaa, voi tosin olla etten IVF:ään olisi valmis kuitenkaan lähtemään.
 
Kovia ootte kokeneet naiset! Ei voi edes kuvitella miten rankkoja nuo epäonnistumiset on.



Olen siinä käsityksessä että tota Pregnyliä ei enää saa vaan irrotukseen määrätään Ovitrelle (yli 50€), näin ainakin mun gyne sanoi. Ongelmana täällä päin on myös se, etteivät apteekit ilm. ton hinnan takia pidä ovitrellea hyllyssä eli kun irrotuskäsky tulee niin se pitäisi olla tilattuna apteekkiin valmiiksi. Täällä tosin löytyi 1 suurempi apteekki, joka pitää sitä varastossa yhden kappalleen.

Onko sulla @Eloveera-79 käsitystä miten tuo IVF parantaa raskausmahdollisuuksia vrt ovulaation induktio esim. juuri PCOS taustalla kun ongelmana on nimenomaan ovuloimattomuus? Mietin tossa omaa tilannettaa, voi tosin olla etten IVF:ään olisi valmis kuitenkaan lähtemään.
Kyllä tuota Pregnyliä määrätään, mutta siinä pitää itse sekoittaa aineet ja "rakentaa" ruisku. Ei ole vaikeaa kun seuraa ohjeita. Ovitrelle on kalliimpi ja helpompi kynä, joka on kääntämällä käyttövalmis. Mulle on määrätty molempia. Pregnylin ja Ovitrellen voi molemmat ostaa jääkaappiin valmiiksi niin ei tule paniikkia, kun tarve tulee (y).

Mulla ei ole PCOS ja ovuloin ennen Letrojakin oletettavasti joka kuu, mutta ovulaation induktio eli Letrot ja Pregnyl määrättiin iän takia varmistamaan ovulointi. Vaikka tulin raskaaksi nopeasti n. 4kk, niin julkinen suositteli silti ivf iän takia. Ivf voidaan saada useampia soluja kerralla ja munasolut ja siittiöt saatetaan yhteen maljalla kun taas Letroissa vaste on 1-2 johtavaa follikkelia kuukaudessa ja siittiöiden ja munasolujen pitää sen lisäksi löytää toisensa munanjohtimissa. Ajoituksen osuus on tosi tärkeä ovulaation induktiossa. Onnistuneessa kierrossa harrastettiin etukäteen kp 9 sekä Pregnylpäivänä kp 10 n. 12h pistosta myöhemmin että tasan 36h pistosta myöhemmin kp 11.

Sen verran olen lukenut, että Letroja määrätään myös PCOS:n, koska se tasaa PCOS oireita ja mahdollistaa ovuloinnin. Letroja saatetaan käyttää jopa tukemaan ivf:n pistoshoitoja. Omakohtaista kokemusta tosin ei ole :).
 

Yhteistyössä