40 + so what, wol 14 (2019)

Hei kaikille!

Löysin ketjun torstaina ja ajattelin liittyä joukkoonne. Olen uusi tällaisilla palstoilla, mutta tässä menneinä kuukausina lueskellut kyllä.

Olen 41- vuotias ja yritämme ensimmäistä yhteistä lasta mieheni kanssa. Esikoinen minulla vuodelta 2005, kuten miehelläkin ja hällä myös toinen v.2007. Aloitimme yrityksen 3/2019, nyt on 9.yk ja kp6. Tällä viikolla kävimme ensimmäistä kertaa lapsettomuuslääkärillä; nyt katsotaan ensin kiertoni ja kaiken maailman arvoja. Minulla ollut aikamoista tiputtelua ja jotain häikkää kilpirauhasessa, joka näyttää nyt korjaantuneen (liekö raudan ansiota...?). Minulla "apuna" aamulämmön mittaukset, valkkarimuutosten ja kohdunnapukan muutosten tarkkailu sekä hedelmällisyysmonitori, rauta ja vitamiinit ja jopa parapähkinät seleenin turvaamiseksi. Ja Fertility friendin maksettu versio. Luomuna vielä toistaiseksi mennään. Katsotaan miten käy.

Onnea kaikille yrityksiin ja onnittelut teille plussanneille!

Kaneli41 (41v.) / aloitettu 3. 2019 / 2. / Luomu
 
Terve kohtalotoverit!

Löysin tämän ryhmän äsken sattumalta. Onnea kaikille odottajille ja paljon voimia, sinnikkyyttä ja onnea matkaan yrittäjille!

Olen 42 v ja odotan yksin ensimmäistä lastani, rv 15. Kävin 8 vuotta sitten hoidoissa silloisen kumppanini kanssa tuloksetta ja päädyimme osin lapsettomuuden takia eroon. Haave vauvasta jäi kuitenkin kytemään, vaikka sopiva kumppani puuttui.

Viime vuonna tulin vahingossa raskaaksi yhden yön jutusta, hyvin yllättäen ja ongelmallisestikin, mutta olin myös hyvin onnellinen. Raskaus päättyi kuitenkin keskenmenoon viikolla 11 ja minulle kesti kuukausia toipua henkisesti. Tänä keväänä päätin kuitenkin yrittää yksin hedelmällisyysklinikalla inseminaatiolla (lahjoitetut siittiöt). Jo toisella yrityksellä tärppäsi ja tässä sitä nyt ollaan! Viime vuotisen keskemenon takia on ollut vaikea luottaa siihen että kaikki menee hyvin, mutta eipä tässä auta kuin toivoa ja odotella. Rv 12 ultrassa kaikki näytti hyvältä ja eilen neuvolassa sikiön sydänäänet jumpsuttivat tasaisesti. Yhtä suurta seikkailua tämä silti on!

Kaikille onnea matkaan, ja varsinkin jos on muita yksin odottajia, olisi kiva kuulla teistä, ehkä voimme tukea toinen toisiamme!
 
  • Tykkää
Reactions: Eloveera-79
Kiitos @Mirumarumoru! ☺

On tämä labratulosten odottaminen aika kidutusta. Tänään tuli kaikki muut paitsi amh. Osaako joku sanoa onko follikulaarivaiheen LH 3,3 ja FSH 7, 1 minkälaiset arvot? Varastoraudat mulla melkein tyhjät, pitää lisätä rautaa entisestään. Sentään kilppariarvot parantuneet. Lääkäri onkin sitten vasta seuraavassa kierrossa joskus marraskuussa. Että sen lisäksi, että odotellaan ovulaatiota, odotellaan nyt myös noita testejä ja tapaamisia. Siihenkin kai tottuu?

Onko moni teistä käynyt näitä kierto-, siemenneste- ynnä muita asioita kartoittamassa jo yritystä aloittaessa vai vasta, jos alkanut venymään? Siis teistä, jotka olette käyneet.

Kiva nähdä noita plussia etenkin tässä ketjussa!

Ps. Googlettamalla löytyikin jotain noista arvoista jotain, pahoittelut hätiköinnistä. Kai nuo ovat sitten aika normaalit.. ehkä
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uudet! :barefoot:


Mä sain yllättäen tänään mun uuden lelun. Toki sitä tähän kiertoon odotin, mutta en näin ajoissa. Tilasin eBay :sta eikä siinä siis montaa päivää mennyt.
Monitorin mukaan tässä kierrossa testausta ei kuitenkaan enää voisi aloittaa. Tänään kp7 ja olisi pitänyt aloittaa 1-4. Koska olen epätoivoinen ja innokas, huijaan konetta. :ROFLMAO: laitoin kierron alkaneeksi viime pe eli olen nyt kp 4 sen mukaan. Siinä testaus ilmeisesti aloitetaan kp6 ja silloin mulla on kai kp 9 eli ihan sopiva mun kiertoon. Viimeiset 2 kiertoa on ollut ovis kp18.
 
Hei mulla on tuo sama! ☺
Oon keväästä asti käyttänyt ja tehnyt muutamia kuukausia niin, että en niin monia testejä käytä, koska pidemmän päälle aika kallista.. Yleensä jätän kp6 ja kp7 väliin ja kone ilmoittaa vain, että testi unohtui. Mä, kun mittaan myös aina aamulämmöt ja muistaakseni poikkeuksetta mun lämmöt nousee ekan LH-päivän jälkeisenä päivänä, niin en enää tee niitä loppupätkänkään testejä. Alussa ne toki kannattaa tehdä ja muutenkin, jos ei just vaikka lämmöistä voi päätellä oviksen jo menneen.

Kivoja testailuja! ☺
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978
Hei pitkästä aikaa ja onnittelut kaikille plussanneille!! Upeaa!!
Täällä ei uutta, masentaa kun ei mitään tapahdu. Menkat oli viime viikolla 3 päivää normista myöhässä mut sieltä ne sit tuli kuitenkin. Ehti jo kovasti toivoa, mut se siitä. Taidan nyt teidän muiden innoittamana hankkia noita luontaistuotteita avuksi monivitamiinin lisäksi josko niissä olis taikaa Olette ihania kun jaksatte tsempata. Ja mun ikä jo 42, jonka saa listalle korjata...
T.tatti55 odotuksen odotuksen ääreltä
 
  • Tykkää
Reactions: Mirumarumoru
Huomenta. Kivan näköinen lelu, tuon kun yhdistää 100 raskaustestiin niin ei ole tekemisen puutetta hihi, toivottavasti on apua

Omanapa 24/30, tissit ei enää niin kipeät mutta alaselkä on sitäkin enemmän. Aivan kun olisi tulessa. Miettinyt virtsarakontulehduksen mahdollisuutta. Pieniä juilimisia alavatsassa enää, jos ollenkaan. Eilen vielä olin, että jesjes nyt jospa se sitten onnistuisi. Tänään on just päin vastainen olo.
Oireita kyttään koko ajan.. nii no nukuin kyllä 4h päikkärit kun oli vapaa päivä ja yöunetkin 9h. Heräsin painajaiseen keskellä yötä kiljuen. Luulin että joku oli sängyn vieressä.. kiva herätys, mies yövuorossa vielä.

Kumpa voisi unohtaa tuon oman iän niin ei heittelisi mielialat niin paljon onnistumisen puolesta. Meinasin to tai pe alkaa jo tikuttaa mutta mulla ei oo raskaudet näkyny testissä kun 2-7pv menkkojen myöhästymisen jälkeen että voi olla liian aikaista ja sitten vuoto alkaakin.
Muutaman päivän ku jaksaisi.. niin mulla ei ole ollut ehkäisyä 10v. Varmoja päiviä käytetty tai kondomia. Kk aina suurin piirtein ajallaan. Viime vuosina muutama kierto 32-45pv mutta sitten tasaantunut 30-32pv.

Semmosta, laittakaa tulemaan oireita kun olette oikeasti plussanneet niin ois kuva lukea niitäkin, saa sitten kehitellä itselle samoja.. Halit sinne kaikille
 
Mullahan on ollut oireita a:sta ö:hön noin kiinnittymisestä asti. Portaissa hengästyminen alkoi jo viikkoa ennen kuukautisten tulematta jättämistä. Aloin myös juoda maitoa, mitä en muuten juo lainkaan. Ruokamielitekoja on ollut aika paljon. Ensin söin suklaata, vaikka en yleensä syö. Nyt en voi syödä mitään makeaa, koska ei tee mieli. Sitten teki mieli sipsejä, vaikka en ole vuosiin syönyt sipsejä. No nyt en voi syödä niitäkään. Tekee mieli vain normaalia ruokaa (y). Väsymys ja jatkuva pissaaminen ovat olleet läsnä alusta alkaen. Rinnat on arat kauttaaltaan, mutta nännit ei niinkään. Vatsa pömpöttää kuin olisin jo pidemmällä. Pyörryttää ja on huono olo, jos ei muista syödä. Oksentanut en ole kertaakaan. Olen selvästi hidastanut tahtia, koska en jaksa :p. Kasvamiskipuja on ollut toistaiseksi aika vähän.
 
Niitä varmaan itsekukanenkin kuvittelee ja sitten on jo niin sekaisin ku plussaa että ei muista mikä erona pms oireisiin. Tänään suihkussa taivastelin tissejäni että no jopas mun muhkeat. Mieskin sanoi, että joo niin on. Nännipihoissa näkyi kohtuullisen paksuja verisuonia ja nystyröitä nänneihin tullut minusta enemmän.. ehkä. Ja selvästi tummemmat kun nännipiha, värisokea en ole hihi. Kylläpä sitä hakee oireita oireiden perään.. no viikon päästä viimeistään nähdään olenko loihtinut itselleni kuppikokoa isommat tissit ym muut muutokset vai olisiko baby ajoissa jo valmistelemassa ruokailutilat kuntoon. Nyt taas sellainen jessss fiilis. Illalla varmaan ei oo enää :D
 
Milloinkohan oon viimeksi tänne kirjoitellut? Meillä olisi viimein kaksi lahjamunasoluista alkunsa saanutta blastoa pakkasessa ja nyt odottelen vaan omia menkkoja (tänä vuonna pisin kierto ollu 69 päivää, tänään kp51) ja jännään osuuko töistä arkivapaata sopivaan väliin.

Onko täällä muita jotka epäilee, että saattaa olla vaihdevuodet aluillaan? Nuo pitkät kierrot nyt varmaan vähän enteilee sitä, lisäksi tosi herkästi kaikki itkettää. Siis ei nyt sillee kunnolla, mutta ei tarvita kuin jokin artikkeli ihmisten hyvyydestä ja mä vuodatan muutaman kunnon kyyneleen. Mietityttää, että miten nuo siirtoon valmistavat lääkkeet vaikuttaa - tasaantuuko mieliala vai olenko entistä tasapainottomampi kun se annostus on kuitenkin suurempi kuin hormonikorvaushoidossa käytetty.
 
Eikös vaihdevuosien alussa kierto lyhene, muistelin jostain lukeneeni? Mutta joo, samaa on tullut pohdittua, että milloin mahtaa ne vuodet iskeä. Ei mitään tietoa, miten suvussa naisilla ovat alkaneet, kun äitiä ei ole kertomassa.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01118
Ensin kai lyhenee ja sitten pitenee. Mulla on ollut reilun kuukauden kierrot, välillä oli tässä vain 25pv ja sitten alkoikin mennä yli 60pv. Varmaan ainakin esivaihe menossa jo, mutta onneks se ei lahjasoluhoidoissa haittaa.
 
Hei mulla on tuo sama! ☺
Oon keväästä asti käyttänyt ja tehnyt muutamia kuukausia niin, että en niin monia testejä käytä, koska pidemmän päälle aika kallista.. Yleensä jätän kp6 ja kp7 väliin ja kone ilmoittaa vain, että testi unohtui. Mä, kun mittaan myös aina aamulämmöt ja muistaakseni poikkeuksetta mun lämmöt nousee ekan LH-päivän jälkeisenä päivänä, niin en enää tee niitä loppupätkänkään testejä. Alussa ne toki kannattaa tehdä ja muutenkin, jos ei just vaikka lämmöistä voi päätellä oviksen jo menneen.

Kivoja testailuja! ☺
Eli siis reilusti voisi jättää ne ekat päivät testtaamatta. En liuskoillakaan testaisi ennen kuin kp13 alkaen, koska ovis aikaisintaan kp16 ja plussa tullut 15 ja 16. Jos nyt tämän kierron testaan joka päivä ja ensi kierrossa (toivottavasti sitä ei tule) sitten aloitan vasta kp jotain? Nyt on kp9 ja ihan turhalta tuntuu tuhlata niitä. Ihmetteln kovin miksei siihen voi syöttää aiempia kiertoja, joista se saisi vähän vihiä naisen kierrosta yleensä.
 
Hei pomppaako muilla nuo kirjamainokset ärsyttävästi koko ruudulle viestien päälle? Mulla tabletin gromella selatessa ne pomppaa lähes koko ruudulle eikä niitä saa pois ku vasta ihan sivun alalaidassa ne häviää. Ei niitä aina siihen tuu, välillä menee viikkoja ihan ilman mainoksia, mutta ärsyttää silloin kun ne siihen pomppaa. Ei pysty lukemaan viestejä ku tabletin ollessa pystysuunnassa ja silloinkin vain pari riviä kerrallaan.
 
Monestiko olette lahjasoluilla koettaneet? Ollaan samaan itse lähdössä ja hoito on SUPERKALLISTA. Kovasti sitä toivoisi, että sillä rahalla saisi oikeasti sitten onnistuneen raskaudenkin alkamaan.
Eka hoito vasta, en päässyt töiden takia tuoresiirtoon niin pas on eka yritys kunhan sinne asti päästään. Kallista on, mutta olen silti miettinyt vieläkö uskaltaisi laittaa rahaa toiseen kierrokseen jos kumpikaan siirto ei onnistu. Olisihan sitä oltava rahaa vaunuihin ym tarvikkeisiinkin jos tässä joskus onnistuu...
 
  • Tykkää
Reactions: Mirumarumoru
vierailija
Hei vaan kaikille!
Täällä testasin tänään kp 26/30 joku viivan paikka EHKÄ tossa on. Asun nyt ulkomailla väliaikaisesti niin täällä herkkyys 20 mikä on herkin eli jätän suosiolla myöhemmäksi loput testit vai miten aikaisin muilla näyttänyt aikaisemmin teillä?

Täältä lämpimästä puhallan plussatuulia teille kaikille!
 
Hei! Voisinpa tännekin liittyvä, tuolla IVF-puolella jo olenkin, mutta tämä lienee lähinnä tilannettani vastaava. Eli olen 41-vuotias toista lasta toivova. Esikoinen (7/-16) sai alkunsa suht helposti, puolen vuoden yrittämisen jälkeen hakeuduin gynelle ihan vaan varmistamaan tilanteen kun olin jo 37v. Mitään varsinaista vikaa ei löytynyt, mutta tulin heti ekasta letrokierrosta raskaaksi. Se meni kuitenkin kesken heti alussa, mutta tulinkin sitten heti perään spontaanisti raskaaksi ja siitä siis nyt 3v poika.

Mulla oli aika paljon ongelmia oman jaksamisen kanssa ekat 1,5 vuotta ja aloitettiin toisen yrittäminen vasta kun poika oli täyttänyt 2v eli reilu vuosi sitten. Letrojakin käytin 5 kiertoa ilman tulosta ja toukokuussa sitten hakeuduin Dextraan täällä Hgissä. Muuten kaikki ok, mutta amh laskenut 3 vuodessa 2,3:sta 0,75:een eli munasolut alkaneet tosissaan hupenemaan. Ekasta IVF-hoidosta saatiin kaksi hidasta blastoa, jotka ei sitten kiinnittyneet. Toinen IVF-yritys muuttui inseminaatioksi, koska vain 3 isoa munasolua oli kasvamassa. Tästä oli jotain kiinnittymisyritystä ja hurjat oireet, mutta viiva haaleni ja nyt odotan menkkoja. Ensi viikolla soittelen sitten Dextraan jatkoista. Ubikinonia olen nyt n. kk ottanut 200mg aamulla ja 200mg illalla, ja inositolin meinaan nyt aloittaa.

Aika epätoivoiset on tunnelmat, vaikka ajattelin tän olevan helpompaa kun yksi jo kuitenkin on :(. Mutta tsemppiä kaikille eri vaiheisiin!:)
 
  • Tykkää
Reactions: Mirumarumoru
@Hulbertiina, pomppaa täälläkin ja mokoman mainoksen takia jäänyt lukematta ja vastaamatta useana päivänä, kun ei vain ole onnistunut.

@Mirumarumoru, mulla samat nyt käytössä kuin sulla. Vasta tällä viikolla ostin ja aloitin kyllä.

@Helmiina1978 tekisin niin. Testejä menee muuten tosiaan hukkaan ja kalliiksi tulisi. Loppupään mittailut jätän väliin, koska seuraan aamulämmön nousua. Tuo laite näyttää automaattisesti aina käsittääkseni 2 huippupäivää, joten en ole enää mitannut ekan huipun jälkeisenä päivänäkään. Silloin mulla kyllä yleensä nousee aamulämpökin. Kolmena kuukautena käynyt niin, että laite ei ole havainnut ollenkaan estrogeenin nousua ja yhtäkkiä onkin ollut jo huippupäivä. Oon sitä ennen luottanut jo omiin havaintoihini, esim.tälläkin viikolla aloitettiin joka 2.päiväinen tallettelu tiistaina, vaikka tänään vasta eka päivä, kun laite havaitsi ees estrogeenin. Nyt kp12. Voisihan tuo laite parempikin olla, mutta pääosin oon ollut ihan tyytyväinen hankintaan. Toivottavasti sun mittailut sujuu hyvin!

@Solunen Tsemppiä kovasti, kuten kaikille muillekin toki! ☺
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978
@Kaneli41 onko sulla se raskauden testaava? Koskahan siihen semmosen tikun voi sit työntää? Veikkaan ettei sovi tämmösille hätähousuille :sneaky:
Joo. Ohjeessakin taitaa lukea ettei tarvi enää testata sen jälkeen ku huippu siihen tulee.
Täällä kp11 ja ehkä tänään ekat tallettelut tähän kiertoon.. Sunnuntaina sit lisää ja sit ollaankin ma ja ti illat eri osoitteissa... Toivottavasti ovis vasta to tai pe. Kyllähän keskiviikonkin tallettelut teoriassa ois ookoo, mut mun ovis on kyl niin nopee...
 
  • Tykkää
Reactions: Kaneli41
@Kaneli41 onko sulla se raskauden testaava? Koskahan siihen semmosen tikun voi sit työntää? Veikkaan ettei sovi tämmösille hätähousuille :sneaky:
Joo. Ohjeessakin taitaa lukea ettei tarvi enää testata sen jälkeen ku huippu siihen tulee.
Täällä kp11 ja ehkä tänään ekat tallettelut tähän kiertoon.. Sunnuntaina sit lisää ja sit ollaankin ma ja ti illat eri osoitteissa... Toivottavasti ovis vasta to tai pe. Kyllähän keskiviikonkin tallettelut teoriassa ois ookoo, mut mun ovis on kyl niin nopee...

On juuri se ja oon tainnut kolmesti ainakin mitata vääriin aikoihin. Kolme päivää ennen oletettua kuukautisten alkamispäivää voi ainakin alkaa testata. Kerran mittasin myös varmuuden vuoksi alkukierrosta outojen oireiden takia ja sekin onnistui, vaikka olikin turhaa. Noi tallettelut välillä hämmentää mua, kun netin perusteella jotkut lääkäritkin neuvoo eri tavalla. Joka 2.päivää harvemmin ei uskalla olla, vaikka välillä juurikin tuollaiset käytännön pulmat sanelee. Teinä tallettelisin ke:nakin, jos saa ottaa suoraan kantaa. ☺ Meiän lääkäri näytti kuvan kanssa, miten ois hyvä, että siittiöt olisi talletettu jo ennen huippupäivää eli joko edellisenä tai sitä edellisenä päivänä, mutta että toki vielä huippupäivänä kannattaa myös jatkaa. Tsemppiä odotteluun! ☺
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978
Mulla oli tuo sama, tai sitten myos Life:sta se toinen, ruskeassa lasipurkissa, joka oli puolet vahvempi ja yksi tabletti paivassa riitti. Ei tainnut olla gelee kuitenkaan kaytossa ihan sen viimeisen hoitokierroksen aikana.

Neljannesta lahjasolusta (2. lahjoittajan/lahjasolukierroksen tuoresiirrosta) lahti kayntiin meilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Kaneli41
Mul on kans tota ja sit on sitä ruskeassa lasipurkissa. 0on mys tilannut iHerbistä kahta eri merkkiä, jotka muistaakseni on kuitenkin semmosessa kapselissa eikä tommosena vastaavana pallurana. Jossain blogikirjoituksessa ylistettiin sitä varsinaista hunajan muodossa olevaa guningatarhyytelöä, mut en sitä oo sit tilannut vaikka meinannut olen.
 
  • Tykkää
Reactions: Kaneli41

Yhteistyössä