40 + so what, wol 14 (2019)

Viestiketju alueella 'Vauvakuume' , aloittaja kirsillevauva, 30.12.2018.

1. Helmiina1978

Helmiina1978 Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    21.07.2016
    Saadut tykkäykset:
    367
    Niin jakaa. Ja mä oon just siellä toisella puolella... Meidän perheessä(7) kukaan ei oo ottanut influenssarokotuksia eikä oo ollut influenssoja.
    Itseasiassa olen niin radikaali, että 3 nuorinta lasta on täysin rokottamattomia. Joo. Ja kaksi vanhinta täysrokotettuja. Nuorimmat terveimpiä.
    Pakko tuoda tätä aina julki, koska en voi sulkea suutani.

2. Eloveera-79

Eloveera-79 Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    12.07.2019
    Saadut tykkäykset:
    101
    Mietin tuota influenssarikotetta..

Perusrokotteet aion kuitenkin vauvalle antaa, koska viime keväänä oli läheltä piti tilanne. Töissä yksi puoliksi mpr-rokotettu sai tuhkarokon ja altisti kaikki ruokalassa käyneet ja työkaverit tuhkarokolle. Istuin samaan aikaan ruokalassa kuin ko. henkilö.

Henkilö oli saanut yhden mpr:n, mutta ei vahvistavaa ja sairastui viikoiksi. Eihän siinä terveelle ihmiselle mitään, mutta minä olin tuolloin raskaana ja paniikissa siitä, mitä kehitysvaurioita tuhkarokko tekee, jos sairastun. Jouduin ottamaan immunoglobuliinin, koska ei ollut neuvolakorttia tiedossa ja lapsuuteni terveysasema ei säilyttänyt rokotetietoja. En lopulta saanut tuhkarokkoa, kosk olin saanut kaksi rokotetta. Tuhkarokko ei olisi tarttunut, jos töihin kipeänä tulleella henkilöllä olisi ollut 2-osainen mrp-rokote. Nyt kun ei ollut, niin pahimmillaan altisti satoja rokottamattomia ihmisiä töissä, työmatkalla, ruokakaupassa, päiväkodissa ja koulussa, joille tauti olisi voinut olla kuolemaksi..

• Tykkään Tykkään x 2
    • List
  3. kärhö

kärhö Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    23.10.2012
    Saadut tykkäykset:
    25
    Mä sairastin influenssan viime vuonna. Siks nyt mietinnässä et josko rokotuksen ottaisin. Oli sen verran kova tauti että pelottaa jos se raskaana tullessa tulisi!

Muut rokotteet oon myös ottanu lapselle, rokoteohjelman mukaan eikä ole sairastanu sen kummemmin kuin muutkaan kaverinsa. Ja itse olen meinannut lapsena kuolla rokottamattomalta lapselta saamaani tuhkarokkoon, joten oma mielipide on varmaan aika selvä...

• Tykkään Tykkään x 3
    • List
  4. Silmu75

Silmu75 Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    26.08.2018
    Saadut tykkäykset:
    151
    Influenssarokote otettu. En ikinä jättäisi lastani rokottamatta, mutta se on (ikävä kyllä) jokaisen oma asia. Omalle äidilleni en ole antanut anteeksi sitä, että meille oli lapsuudessa tarjolla vain luontaistuotteita ja huuhaahoitoja. Polio- ja jäykkäkouristusrokotteet sentään saatiin. Itselleen äiti sitten aiheutti aivoinfarktin kun jätti lääkärin määräämät lääkkeet syömättä. Elossa on siis edelleen, mutta liikkuminen on tosi huonoa, eli käytännössä istuu kotona ja odottaa, että me lapset soiteltaisiin ja viihdytettäisiin tarinoilla elämästämme.

• Tykkään Tykkään x 3
    • List
  5. Eloveera-79

Rekisteröitynyt:
    12.07.2019
    Saadut tykkäykset:
    101
    Mulla tuo viime kevään tuhkarokkojärkytys herätti ajattelemaan. Istuin koko päivän Helsinkin epidemiakeskuksessa odottamassa lääkäriä ja immunoglobuliinia pelonsekaisin tuntein. Epidemioihin erikoistunut lääkäri kertoi, että rokottamattomat ihmiset aiheuttavat vaaraa lähiympäristölle tilanteessa, joka olisi täysin vältettävissä rokottamalla. Kertoi myös, että tuhkarokkotapauksia on aika ajoin lentokoneessa, bussissa ja metrossa eikä näistä kerrota julkisesti missään, koska siitä seuraisi joukkohysteria. Henkilö joka toi rokon töihin oli ollut matkoilla ja saanut rokon ulkomailta, koska oli vain puoliksi rokotettu. Jos olisi ollut kokonaan rokotettu, ei olisi tuonut tautia Suomeen ja en olisi joutunut itkeä tihuttamaan lapseni puolesta montaa viikkoa kunnes itämisaika oli ohitse.

• Tykkään Tykkään x 2
    • List
  6. Hulbertiina

Hulbertiina Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    07.06.2018
    Saadut tykkäykset:
    100
    Noniin. Nyt alkoi jo kp 40. Limailu loppui vihdoin eilen ja ovistestikin alkaa näyttää negaa. Saapa nähdä tulooko tästä yhtään mitään.

• Tykkään Tykkään x 1
    • List
  7. Vielä kerran ❤️

Vielä kerran ❤️ Uusi jäsen

Rekisteröitynyt:
    06.10.2019
    Saadut tykkäykset:
    22
    Moi tyypit!
    Tänään ratkesi meidän eteneminen. Ensi viikon ma on keräily ja to siirto. Nyt sitä sitten mennään! Viimeinen oljenkorsi käyttöön ja jännittää ihan hirveesti! Suorastaan pelottaa. En halua epäonnistumista. En.

• Tykkään Tykkään x 6
    • List
  8. Hulbertiina

Hulbertiina Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    07.06.2018
    Saadut tykkäykset:
    100
    Vielä kerran, kovasti tsemppiä ensi viikolle. Toivotaan isoa saalista ja laadukkaita soluja.

9. Vielä kerran ❤️

Vielä kerran ❤️ Uusi jäsen

Rekisteröitynyt:
    06.10.2019
    Saadut tykkäykset:
    22
    Kiitos

10. Mirumarumoru

Mirumarumoru Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    28.08.2017
    Saadut tykkäykset:
    44
    Mennään melkein samoja tahteja! Meillä luovuttajan punktio ensi viikon ke-pe välisenä aikana. Tosin tuoresiirtoa ei tehdä, kun itsellä alkaa vasta vuoto ensi viikolla. Viikolla 50 todennäköisesti sitten siirto, jos hyviä alkioita vaan saadaan.

• Tykkään Tykkään x 2
    • List
  11. Valoa79

Valoa79 Uusi jäsen

Rekisteröitynyt:
    17.11.2019
    Saadut tykkäykset:
    5
    Kovasti tsemppiä, Vielä kerran ja Mirumarumoru!

Täällä ovulaatiosta (tai oletetusta, varma en ole kun en tikuta tai mitään) 6 vrk. Rinnat on olleet erityisen arat oviksesta lähtien. Viikon päästä testailen.

• Tykkään Tykkään x 3
    • List
  12. Reetaleena

Reetaleena Jäsen

Rekisteröitynyt:
    27.12.2017
    Saadut tykkäykset:
    18
    Hei! Luin, että imetyksen loputtua kierto voi käynnistyä vasta 6-12kk päästä. Imetyksen lopettamista en vielä suunnittelekaan, joten vauvahaaveeni saattaa olla toivoton. :confused: Tein ovistestin ja siihen tuli tällaiset viivat: https://uppaa.fi/image/e61 Negatiivinen se on, mutta vahvempi kuin viimeksi olen tehnyt. Olen vähentänyt viimeisen kuukauden aikana imetystä, kun kiinteät alkaa maistua vauvalle. Voisiko olla toivoa kierron käynnistymisestä? Ja anteeksi omanapaisuuteni. :sick: Nämä asiat ovat aika uusia minulle, niin yritän päästä perille, mistä puhutte...

13. Roxanne

Roxanne Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    27.11.2015
    Saadut tykkäykset:
    483
    @Reetaleena kyllä tuo viiva mun silmääni näyttää siltä, että jotain vois olla tapahtumassa, joten kannattaa jatkaa testailua! (y) Mulla käynnistyi kierto kun vauva oli noin 6 kk, imetin silloin vielä useita kertoja päivässä mutta kiinteiden myötä imetys oli kuitenkin vähentynyt aiemmasta ja öisin alkoi jo tulla vähän pidempiä taukoja - luulen että se oli ratkaiseva juttu. Usein just yöimetysten loppuminen tai pidempi imetystauko öisin voi saada kierron käynnistymään. Toki nämä on yksilöllisiä juttuja ja joillain voi menkat pysyä poissa niin kauan kuin imetys jatkuu, mutta ei se tosiaan mikään sääntö ole. :)

Käyn täällä nykyään niin harvoin että kommentoin nyt vähän vanhempia juttuja, mutta @Solunen kiitos kirjavinkistä, vaikuttaa mielenkiintoiselta! (y) Aiemmin olisin varmasti tuon tilannut, mutta nyt meidän yritys alkaa jo olla niin ehtoopuolella, että tokkopa tuosta olisi enää hyötyä... :oops: Mielelläni silti kuulisin, mitkä on tuon kirjan perusteella TOP 3 lisäravinteet tai muut apukeinot, jotka kannattaisi mielestäsi ottaa käyttöön? :)

Niin ja täältäkin @Eloveera-79 lle lämpimät onnittelut ja kovasti onnea matkaan! Ihan mahtavaa, että vielä nelikymppisenä voi osua tuollainen triplajättipotti kohdalle. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pikkuiset pysyvät matkassa turvallisille viikoille asti. :love::love::love:

14. Solunen

Solunen Jäsen

Rekisteröitynyt:
    15.09.2019
    Saadut tykkäykset:
    36
    @Roxanne kirjan mukaan IVF-hoidossa oleville ja iäkkäämmille TOP 3 näyttäisi olevan Ubiqinoni 400mg pvä, myo-inositoli 4g pvä (+ melatoniini 3g/pvä - tehostaa ton inositolin vaikutusta) ja Dhea-hormoni. Dheaa jotkut lääkärit määrää, mun lääkäri Dextrassa oli kylläkin skeptinen ja mua sivuvaikutukset mietityttää. Sitä voi tilata netistäkin, mutta jos omin päin aloittaa, olisi kai hyvä ottaa dhea-s ja testosteroni-mittaukset labrassa (ainakin pk-seudulla Puhti-firman kautta saa otettua ilman lähetettä) ja varmistaa, että ne ei ole jostain syytä valmiiksi tosi korkeat.

Noiden lisäksi suositeltiin antioksidantteja, kuten c- ja e-vitamiinia jne..Ja sit siinä on iso luku myös erilaisten kemikaalien välttämisestä, mutta siinä voi saada jo päänsä aika hyvin sekaisin, jos sitä lähtisi liian orjallisesti toteuttamaan;)

• Tykkään Tykkään x 2
    • List
  15. Eloveera-79

Rekisteröitynyt:
    12.07.2019
    Saadut tykkäykset:
    101

Mulla ei tule koskaan tasavahvoja viivoja ovulaatiotestiin, vaikka munarakkulat ovat puhjenneet ilman hcg-piikkejäkin. Jotta tietäisit, missä vaiheessa kiertosi on, kannattaisi ehkä käydä gynellä (y).

16. Eloveera-79

Rekisteröitynyt:
    12.07.2019
    Saadut tykkäykset:
    101
    @Roxanne Kiitti :whistle:.. Voi tämä olla aika koettelemus 40-v:lle, mutta tähän asti on mennyt hyvin. Antaahan se toivoa muillekin, että vastoin kaikkia todenmäköisyyksiä, voikin käydä hiipuneilla munasarjoilla näin. Oli yllätys itsellekin, että kaikki kolme munasolua olivat terveitä, kun aina jokapuolella toitotetaan, että yli 40v 70-80% munasoluista voi olla jo hedelmöityskyvyttömiä. No mulla oli elokuun lopussa 1 iso rakkula ja n. 5 pientä rakkulaa oikealla ja vasenta puolta ei näkynyt, kun on kohdun takana. No siellä oli todennäköisesti maksimissaan sama määrä tai ainakin 2 isoa rakkulaa, koska kolme isoa lopulta irtosi.

Kerroin jo töissä esimiehelle ja sain hilpeän vastaanoton.. Joka kerta on naama virneessä, kun näkee minut :rolleyes:.

• Tykkään Tykkään x 3
    • List
  17. Hitto tekis mieli koittaa suunnilleen jokaista poppakonstia mikä maailmasta löytyy, mutta imetyksen aikana en oikein uskalla lisäravinteita. Melkein kaikissa kielletään käyttö raskauden ja imetyksen aikana.

@Reetaleena mulla alko kierto vaikka vielä yöimetin, mut se on kai tosi yksilöllistä.

18. Roxanne

Roxanne Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    27.11.2015
    Saadut tykkäykset:
    483
    Kiitos, @Solunen ! Noi kaikki lisäravinteet (paitsi melatoniini) mulla onkin ollut jossain vaiheessa käytössä. Dhea:ta kokeilin, kun aloitettiin hoidot, mutta sitten nykyisellä klinikalla (Dextra) mun lääkärini oli sitä mieltä että se vaikuttaa enempi määrään kuin laatuun, ja mulla ei siinä puolessa ollut niinkään ongelmia. Myo-inositoli ja ubikinoni oli käytössä mm. siinä hoidossa, josta saatiin lapsi, mutta eihän noista ikinä tiedä, mikä vaikutus oli milläkin ja olisko lopputulos ollut sama muutenkin... :unsure: Hyvä muuten tietää, että ubikinonia riittää "jo" 400 mg/pv, mä olen välillä ottanut jopa 600 mg/pv kun jostain luin että vasta sillä määrällä olis vaikutusta.

Mutta ilman muuta kannattaa kokeilla kaikkia konsteja joista ei varmuudella haittaakaan ole! (y)

• Tykkään Tykkään x 2
    • List
  19. Solunen

Solunen Jäsen

Rekisteröitynyt:
    15.09.2019
    Saadut tykkäykset:
    36
    Joo varmasti jos on IVF-hoidoissa yhtään pidempään ollut on jo noista kuullut ja kokeillut yhtä sun toista:) Ilmeisesti tossa ubiqinonissa vaikuttaa myös se, kuinka hyvin se imeytyy, mutta yliopiston apteekin omaa tuotetta riittää ainakin lääkärin mukaan toi 200mg aamulla ja 200mg illalla. Mulla solujen vähyys ongelmana (laadun lisäksi toki), että ehkä toi dhea voisi minua sitten auttaakin:unsure: Mutta juuri sinun tarinasi @Roxanne on antanut minulle toivoa kun olen näitä stooreja täältä lukenut:love:, että päälle 40-v-kin voi myös lopulta hyötyä IVF-hoidosta, jos ei heti luovuta(y) Toki pitää olla realistikin, mutta ajattelen silti, että eri lääkekomboja kokeilemalla voi sit kuitenkin tulla onnistuminen, mutta se ei vaan välttämättä tapahdu heti kun lääkärikään ei vielä tiedä, miten kunkin kroppa toimii jne..

• Tykkään Tykkään x 2
    • List
  20. Roxanne

Roxanne Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    27.11.2015
    Saadut tykkäykset:
    483
    Oi, ihana kuulla @Solunen että mun tarinani on antanut jollekulle toivoa! :love: Mä ymmärrän hyvin senkin, ettei kaikilla ole voimia ja/tai taloudellisia mahdollisuuksia tahkota useita hoitokierroksia, mutta itse ajattelin että pistetään nyt kaikki peliin, kun kerran oli iän puolesta viimiset mahikset. Meillä oli aika paljon huonoa tuuriakin hoidoissa (mm. solujen kypsyys ja hedelmöittyminen meni useamman kerran pieleen ennen kuin saatiin lääkitys ja ajoitukset kohdilleen), mikä toisaalta ajoi jatkamaan, kun alkoi jahdata sitä "täydellistä" hoitokertaa, jolloin kaikki osatekijät menisivät niin hyvin kuin nyt näistä lähtökohdista vain on mahdollista. Joka hoidossa myös kokeiltiin aina jotain uutta lääkekomboa, kaavaa tms., mikä antoi intoa ja toivoa.

Mä myös ajattelin niin, että 40+-iässäkin yleensä vielä löytyy joitain terveitä munasoluja, ja kun tarpeeksi kauan yrittää niin ainahan se todennäköisyys kasvaa, että sellainen kultahippunen osuu kohdalle. :)

En nyt muista ihan tarkalleen sun tilannettasi @Solunen , oletko siis parhaillaan hoidoissa?

• Tykkään Tykkään x 1
    • List
  21. Solunen

Solunen Jäsen

Rekisteröitynyt:
    15.09.2019
    Saadut tykkäykset:
    36
    @Roxanne - joo, ollaan hoidoissa. Mulla siis on jo yksi 3,5 v lapsi, joka sai alkunsa suht helposti kun letrozoleilla vähän käynnisteltiin elimistöä..Mutta toista on nyt vajaa 1,5 v yritetty, ovuloin kyllä luomustikin ja verikokeissa ainoastaan matala amh todettu, joka laskenut 4 vuodessa 2,3:sta 0,75:een:( 1. IVF tehtiin kesällä, josta saatiin kerättyä 5 ja siitä tuli 2 hidasta blastoa (6. ja 7. päiväiset) ja laatu oli melko huono. Syksyllä yritettiin sitten toista kierrosta, mutta vain 3 follia lähti kasvuun ja sitten päädyttiinkin kokeilla inseminaatiota ja siitä tulikin joku haamulainen, mutta ei lähtenyt kunnolla vahvistumaan. Nyt menossa sitten 3. yritys IVF:ää, taas uudella lääkekombolla. Että lähinnä tämä on kai tällaista arvontaa, että jos sieltä sattuisi se yksi terve munasolu vielä löytymään:D.
    Mäkin ymmärrän kyllä todella hyvin, että tätä ei moni pitkään jaksa ja ennen kaikkea talous tulee meilläkin pian vastaan. Yllättävän rankkaa tämä on ollut nimenomaan henkisesti, vaikka yksi lapsi jo onkin. @MaiMei taisi myös saada vielä omilla soluillaan IVF-hoidoilla tulosta?, että onhan näitä lohdullisia esimerkkejä onneksi. Puhumattakaan näistä luomuihmeistä! Mutta jotenkin en jaksa meidän kohdalla siihen uskoa..

Kävitkö @Roxanne muuten myös akupunktiossa? Sitä olen itse vielä miettinyt..olisi vaan kiva vähän tietää, mikä olisi hyvä paikka täällä Hgissä nimenomaan näitä IVF-hoitoasioita ajatellen:)

• Tykkään Tykkään x 1
    • List
  22. Roxanne

Roxanne Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    27.11.2015
    Saadut tykkäykset:
    483
    @Solunen kovasti onnea teille hoitoihin! (y) Matala AMH tuo toki vielä lisähaasteita, mutta mun kokemukseni mukaan follien määrä voi muutoinkin vaihdella kierrosta toiseen, joten voi hyvin olla että tällä kertaa saatte isomman solusaaliin. Ja kun teillä on jo yksi onnistunut raskaus takana niin sekin lisää osaltaan uuden raskauden todennäköisyyttä.

Ja juu, onhan meitä ollut täällä mun lisäkseni mm. @MaiMei ja @Katti75 , jotka on onnistuneet IVF:llä omilla soluilla vielä päälle nelikymppisenä, joten kyllä se ihan mahdollista on! :)

Mä en ole käynyt akupunktiossa, mutta muistaakseni ainakin @Rusakkonen kävi, joten ehkä hän osaisi suositella sopivaa paikkaa? :)

• Tykkään Tykkään x 1
    • List
  23. Rusakkonen

Rusakkonen Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    06.12.2017
    Saadut tykkäykset:
    597
    Suosittelisin Tie Terveyteen Helsingissa, taikka Akupunktio Mai Helsingissa. :)

24. Solunen

Solunen Jäsen

Rekisteröitynyt:
    15.09.2019
    Saadut tykkäykset:
    36
    Kiitos paljon vinkistä!:)

• Tykkään Tykkään x 1
    • List
  25. Reetaleena

Reetaleena Jäsen

Rekisteröitynyt:
    27.12.2017
    Saadut tykkäykset:
    18
    Hei. Saisinko vähän ovistestin tulkinta-apua? https://aijaa.com/JiEsO9
    On vahva viiva, mutta unohdin sen testin vessaan ja katsoin sitä vasta noin 15 min kuluttua. Onko se silloin jo väärä tulos?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri