40 + so what, wol 14 (2019)

Tulin taas pitkästä aikaa teitä moikkaamaan. Voi @kirsillevauva, olen pahoillani puolestasi! :cry: Onneksi pakkasessa on vielä paljon alkioita! Onnittelut @Momon raskaudesta! :) @Roxannelle myös paljon tsemppiä hoitoon!

Meilläkin näillä näkymin IVF alkaa tämän kierron jälkeen, selittämättöminä mennään. Jännittää, pelottaa ja ahdistaa. :unsure: Lisäksi mietin, pitäisikö tässä vielä antaa luonnolle mahdollisuus, mutta toisaalta en haluaisi kuluttaa enää yhtään enempää aikaa. Kaikkein eniten pelottaa hoitojen epäonnistuminen ja "game over" -tilanne, sitähän ei kukaan tiedä, selviääkö IVF.n myötä joku perustavanlaatuinen syy tärppäämättömyyteen.
 
Nyt on meillä jännät paikat. Koko viime yön töissä oli etova olo, kohdun paikkeilla on ollut monta päivää paineen tunnetta ja outoja nippailuja. Tänään syönnin jälkeen etova olo jatkuu. Näiden oireiden perusteella uskaltauduin tekemään testin parin tunnin pidätyksellä. Ja kuinkas ollakkaan siihen piirtyy jonkin sortin viivan paikka, jonka rakkaanikin erottaa. Mietin voiko se olla mahdollista, kun parhaassa tapauksessa tänään olisi alkio vasta kiinnittymässä.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@kirsillevauva , onpas ikävää että kohtu ei ollut vielä tyhjentynyt. :( Toivottavasti uusi satsi lääkettä auttaa ja pääsette pian suuntaamaan katseet uuteen siirtoon. Kuten joku jo mainitsi, mahikset raskautua uudelleen keskenmenon jälkeen on hyvät!

@Virkki , kiva kuulla sinustakin - hienoa kun jaksat tsempata meitä! <3

@miumiu_82 , kovasti onnea teille tulevaan hoitoon! (y) Uskon kyllä että sieltä löytyy apu teidän tapauksessanne, hoitomenetelmät kehittyy koko ajan ja sulla on vielä iänkin puolesta ihan hyvä tilanne.

@Hulbertiina , onpas jännä tilanne tosiaan! Mun käsittääkseni raskaus ei kyllä voi näkyä testissä ennen kuin alkio on kiinnittynyt (koska raskaushormonia ei erity ennen sitä), mutta mietin että oisko ovis voinut olla oletettua aikaisemmin? Pidän joka tapauksessa kovasti peukkuja että nyt olisi tosi kyseessä! (y)

ON: Mulla oli eilen punktio, jossa saatiin saaliiksi 7 munasolua. Tänään kuulin, että niistä 6 oli ollut kypsiä ja 5 hedelmöittynyt. Solusaalis oli toki pienempi kuin meidän aiemmissa hoidoissa parisen vuotta sitten, mutta hedelmöittymis-% sen sijaan parempi kuin koskaan! :rolleyes: No, katoa tulee varmasti käymään viljelyn aikana ja tyytyväinen olen jo siihen, jos jotain siirrettävää ylipäätään saadaan. Mutta just nyt on ihan hyvä fiilis. :)
 
Roxanne, sitä mietin minäkin, ettei voi olla vielä mahdollista näkyä. Voihan se olla erittäin virkeä alkio tai tosiaan ovis ollut oletettua aiemmin. Toki testikin voi olla virheellinen. No, aika näyttää. Nyt täytyy vaan pitää jalat tiukasti maan pinnalla.

Toivottavasti teidän pienokaiset jaksavat kasvaa ja kehittyä!
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Tietääkö kukaan voiko vaihdevuodet alkaa yhtäkkiä? Kun mun käsittääkseni ei. Mulla on nyt kp44, en ole raskaana (testasin viimeksi tänään), sellaista menkkakramppailua ollut koko viikon, mutta vuotoa ei vaan näy. Henkisesti todella rasittavaa kun tässä tosiaan on kuusi vuotta oltu ilman ehkäisyä eikä mitään ole koskaan tapahtunut, joten varmasti on testi oikeassa tälläkin kertaa. Silti tuntuu kuin joutuisi joka hetki suremaan lapsettomuutta yhä uudelleen. :(

Muoks. Viimeksi seksiä plus (oletettu) ovis kolme viikkoa sitten, olishan se testi nyt jo näyttänyt plussaa. Oviksen ajankohta mulla on vaihdellut, myöhäisin ollut kp27, mutta se luteaalivaihe on ollut aika tarkkaan 12-13 päivää.
 
Viimeksi muokattu:
Oli hieno retriitti ja olo on jo hyvä, ja toiveikas, varovaisen. Toivottavasti uusi raskaus alkaa taas huhtikuussa ja päättyy onnellisempiin merkkeihin :)

@Mary18, sulla on sen verran vähemmän ikää, että vielä voisi olla mahku omilla soluilla. Mulla siksi noin kallis hoito, kun lovuttajalta solut.

@miumiu_82, onnea hoitoihin! Missä teillä on hoidot? Miksipä viivytellä?

@Roxanne, onnea hyvästä saaliista. Tulet varmaan kertomaan, pääsetkö siirtoon saakka.

@Silmu75, ymmärtääkseni kuukautiset ensin lyhenee ja sit pitenee ja harvenee vaihdevuosien tullessa. Satunnaisesti voi varmaan muista syistä kierto mennä joskus sekaisin?
 
@Helmiina1978, minkä ikäisiä sun isommat lapset ovat? Johuiko ongelmat silloin aiemmassa liitossa miehestä, siis raskautumisen suhteen? Haluatko listoille?

QUOTE]



Moi. Voi lisätä listoille.
Itsellä ollut PCO eli pitkät kierrot eikä ovulaatiota nuorena. Mutta pääsyy on ollut miehissä. Kerran tulin raskaaksi hoitojen välillä, mut se meni heti kiinnittymisen jälkeen kesken; sen jälkeen alkoi tupla raskaus.
Nyt kierto on viimeisen synnytyksen jälkeen lyhentynyt 35-33-32-30 ja pari 28. Aina mulla ollut vähintään se 31 eli nyt jäänyt kaksi kertaa yllättävän lyhyeksi. Alkavat vaihdevuodet?
Olen toisaalta aloittanut vuosi sitten, eli vähän ennen kuin menkat alkoi synnytyksen jälkeen, aloittanut VHH:n, joka on hyvä PCO-tyypeille..(PCO kertoo insuliiniresistenssistä, mikä aiheuttaa siis Kaikennäköistä hormoonihäikkää)
Että joko oon saanut tiukalla vhh:lla kierron "normaaliksi" tai ne vaihdevuodet..

No, mut nyt olis kp 6/30 ja yk 3. Paitsi et ei olla yritetty; katsotaan jos nyt kävis hyvin ja osuisi sopiva ilta, jotta päästään edes puuhiin. Meillä tulevan asunnon remontti ja tietty tämä arki siihen... Vähän on ollut väsymystä tai stressiä liikkeellä.. Harvoin tulee heiluteltua peittoa, joten olis se tällä tahdilla aika hullua tulla raskaaksi.

Luin viestinne, mut sori kun en ehdi kuin omat tähän kohtaan.
Jollakin on siellä jännät paikat. Kiinnittymisliimaa tuubillinen multa.
 
En osannut lainata omaa tekstiä, mut kai tosta selviää mitä oon vastannut ja kenelle...
 
Kirsillevauva, mukava kuulla että retriitti meni hyvin ja saat pikku hiljaa ajatukset siirtymään seuraavaan yritykseen. Voimia siihen!

On: Eipä tainnut olla kuin joku kiinnittymisyritys. Eilen näkyi vielä jonkinmoinen varjostuma testissä, mutta tänään ei enää sitäkään. Että vuotoa odotellessa.
 
@kirsillevauva Dextraa ollaan ajateltu, pääasiassa täältä luettujen hyvien kokemusten takia.

@Roxanne Kiitos rohkaisusta ja onnittelut hyvästä saaliista! :) Rohkaisua tässä kyllä tarvitaan, sillä haluaisin enimmäkseen vaan juosta kirkuen karkuun, kun koko homma pelottaa niin vietävästi. Onneksi täällä on näitä positiivisiakin kokemuksia, olen niillä koettanut nyt tsempata itseäni.

@Hulbertiina Pahoittelut negasta! Tuollainen hailura, häviävä haamu on kyllä pahimman luokan kidutusta, olen itsekin joutunut sellaisen kokemaan. Tsemppiä uuteen yritykseen!

Meilläkin on tässä vielä yksi luomukierto ennen hoitoja. Olen jo ihan toivoni heittänyt, mutta jyystetään nyt silti. :ROFLMAO:
 
@Mirumarumoru - minusta vaan tuntuu oikealta yrittaa, kun muuten ei sitten kylla ainakaan varmaan onnistu. Uskon viela, etta meille on tarkoitettu vauva. Varmaan teillekin on! :)

Keskityn vain siihen seuraavaan yritykseen. Se on sitten 6. IVF ja 9. alkionsiirto (meilla on kylla myos 8 tai 9 omaa pakkasessa 1-4. IVF:ista jaljella, mutta niita sitten kokeillaan tarvittaessa myohemmin). Jos tama tuleva yritys luovutetuilla ei onnistu, niin se on sitten sen ajan murhe ja taas uusi yritys seuraa; ja sitten uskon, etta lopulta menee niin kuin on tarkoitettu. Meilla on onneksi niin paljon muutakin elamassa meneillaan, aivan erityisesti minulla on kadet ihan kyynarpaita myoten ristissa nyt, kun loytyi ihana ja pysyva tyo kahden vuoden vaikeiden ja erittain stressaavien tyo-olosuhteiden jalkeen. Lisaksi molemmat opiskelemme toiden ohella.

Usko auttaa, asioiden tietynasteinen suunnittely/selvittely (hoitokeinoista lukeminen yms.) avittaa, ja sitten vain ajattelen muita juttuja ja ajattelen, etta taytyy vain luottaa, etta jokaiseen tilanteeseen (rahat, aika, tarvittavat lomat, jaksaminen) loytyy ratkaisu silloin, kun sen aika on. :) Olen viela sentaan huomattavasti alle 55, sen ikavuoden taytyttya voisi kayda aika vaikeaksi yrittaa (London Bridge Street -klinikan deadline - vauva taytyy syntya ennen 55. Syntymapaivaa - se on korkein nakemani ikaraja Lansi-Euroopassa ja normaalihinnoilla), mutta toivon mukaan onnistutaan paljon sita ennen.
 
Viimeksi muokattu:
@Rusakkonen Alusta asti jo sieltä toiselta palstalta asti oon kyllä sulle pitänyt peukkuja pystyssä ja uskon, että oman pienen vaavin vielä saatte <3 Jotenkin kun täällä teidän kaikkien juttuja lukee niin tulee tunne, että moni teistä on niin paljon enemmän sen nyytin tässä iässä ansainnut kuin itse (kun kolme olen kuitenkin jo aiemmin itse saanut) ja vilpittömästi sitä teille etenkin toivon! Toki jos se ilo kaikille voitaisiin suoda niin jonossa olisin itsekin :)
Ihana @Mirumarumoru !!!

Kuule - todella mielenkiintoinen kirjoitus/vastaus juuri tasta juttelemastasi aiheesta palstalla Luovutetut Munasolut (vol 2?) - nimimerkki Paulanna - rohkaiseva! :)
 
Iid@ (45).......2/ yritys aloitettu 4/2016/ lahjamunasolut
aamuska (41)....1/ ? /IVF/luovutetut solut
hulbertiina (42)...3/ aloitettu1/2015 /IVF
miumau-82 (36)....1
mirumarumoru (43)....4 / aloitettu 6/2018 / luomu
Rusakkonen (46).....1/ aloitettu 1/2017/ IVF (luovutettut munasolut ja omat)
Tatti55 (41)... 3/ yritys alkanut 8/2017 / luomu
kirsillevauva (45).......4/ aloitettu 12/2013/ 1. IVF/luovutetut munasolut/
MatildaM ...............3/lahjamunasolut
M4rianne77.................3/aloitettu 6/2018
mary18 (41/....3/aloitettu 12/2017/luomu
emmastiina77 (42)...3/luomu
Angervo75 (42)............3/aloitettu 6/2018/ kevyet hoidot
Helmiina1978

Taustalla:
Yöeläjä

Plussanneet:

Marraskuu 2018:

Katti75 (43).........2/yritys alkanut 4/2018 /IVF

Tammikuu2019

kirsillevauva (45).......4/ aloitettu 12/2013/ 1. IVF/luovutetut munasolut/ keskenmeno 8+0 (2/2019)

Momon (39)......5/ aloitettu 1/2018/terolut/ la 14.10
 
@Mirumarumoru, me yritettiin 5 vuotta luomuna ja oli monia vaiheita. Välillä jaksoi uskoa, ja välillä meni usko. Ovisseksiin kyllästyin totaalisesti, mutta montaa kiertoa ei jätetty hyödyntämättä. Pitkä aika oli! Nyt onnistui ekalla IVF:llä ja uskoakseni on hyvät mahdollisuudet onnistua taas huhtikuussa :) Siis luovutettu munasolu...

@Rusakkonen, ihana, että teillä on hyviä asioita elämässä ja olet optimistinen <3 Onko luovuttajasta tietoa? Meidän luovuttaja on 21-vuotias, mikä tuntuu hassulta. Mun oma tyttö täyttää 20 huhtikuussa ja on vielä ihan lapsi, tarvitsee tosi paljon tukea ja neuvoja. juuri varasin hänelle yksityisopettajan, että pääsee lukiosta läpi ;)
 
Naiset, teillä on niin fiksuja ja valistuneita mielipiteitä, että kysyisin vielä näkökulmaa erääseen asiaan: Vatvon vielä IVF:n aloittamista lähinnä sen vuoksi, että vaikuttaa siltä, että olemme miehemme kanssa mahdollisesti epäonnistuneet luomuyrittämisen "ajoittamisessa".

Olen siis koko yritysajan käyttänyt ovulaatiotestiä, ja yritystä on aina ollut plussapäivänä. Tässä kuussa satuinkin käymään gynellä samana aamupäivänä, kun olin juuri sanonut plussan testiin. Odotin, että ultrassa näkyisi siis komea follikkeli, mutta kävi ilmi, että munasolu olikin jo irronnut! Nyt kun aloin muistelemaan, niin sama juttu kävi myös viime keväänä, kun kävin ekan kerran hedelmällisyysasioiden vuoksi ultrassa. Plussa oli ollut ultraa edellisenä päivänä, eli ohjeiden mukaan ovulaation olisi pitänyt tapahtua ultrapäivänä. Mutta ultrassapa näkyikin keltarauhanen, oli ovulaatio oli tapahtunut jo aikaa sitten!

Mitä enemmän olen tätä miettinyt, sitä enemmän mua on alkanut epäilyttämään, että olemme vaan olleet ihan kujalla siitä, milloin ovulaatio oikeasti tapahtuu. Mä olen näköjään nopea ovuloija (tai sitten LH-piikki näkyy mulla myöhään testissä), ja hektisen elämän vuoksi me ollaan yleensä tähdätty juuri siihen plussapäivään ja ehkä seuraavaan, mutta ollaan hyvin pitkälti jätetty ne pari plussaa edeltävää päivää hyödyntämättä. Nyt sitten pähkin, että vieläköhän meidän kannattaisi yrittää luomusti eri tekniikalla, vai pitäisikö vain suunnata siihen IVF-hoitoon...
 
Naiset, teillä on niin fiksuja ja valistuneita mielipiteitä, että kysyisin vielä näkökulmaa erääseen asiaan: Vatvon vielä IVF:n aloittamista lähinnä sen vuoksi, että vaikuttaa siltä, että olemme miehemme kanssa mahdollisesti epäonnistuneet luomuyrittämisen "ajoittamisessa".

Olen siis koko yritysajan käyttänyt ovulaatiotestiä, ja yritystä on aina ollut plussapäivänä. Tässä kuussa satuinkin käymään gynellä samana aamupäivänä, kun olin juuri sanonut plussan testiin. Odotin, että ultrassa näkyisi siis komea follikkeli, mutta kävi ilmi, että munasolu olikin jo irronnut! Nyt kun aloin muistelemaan, niin sama juttu kävi myös viime keväänä, kun kävin ekan kerran hedelmällisyysasioiden vuoksi ultrassa. Plussa oli ollut ultraa edellisenä päivänä, eli ohjeiden mukaan ovulaation olisi pitänyt tapahtua ultrapäivänä. Mutta ultrassapa näkyikin keltarauhanen, oli ovulaatio oli tapahtunut jo aikaa sitten!

Mitä enemmän olen tätä miettinyt, sitä enemmän mua on alkanut epäilyttämään, että olemme vaan olleet ihan kujalla siitä, milloin ovulaatio oikeasti tapahtuu. Mä olen näköjään nopea ovuloija (tai sitten LH-piikki näkyy mulla myöhään testissä), ja hektisen elämän vuoksi me ollaan yleensä tähdätty juuri siihen plussapäivään ja ehkä seuraavaan, mutta ollaan hyvin pitkälti jätetty ne pari plussaa edeltävää päivää hyödyntämättä. Nyt sitten pähkin, että vieläköhän meidän kannattaisi yrittää luomusti eri tekniikalla, vai pitäisikö vain suunnata siihen IVF-hoitoon...
Me varmaan melkein kaikki ihan luonnostaan mietitaan ihan samaa, siis ainakin minakin mietin!

Lyhyesti: Ei tuohon pysty sanomaan yhtaan mitaan varmaa - mahdotonta tietaa. En muista, onko teille tehty mitaan tutkimuksia yms. Solujen laaduista, ne varmaan antaisivat osviittaa. Eihan IVF:n aloittaminen sita valttamatta tarkoita, ettei luomunakin voisi onnistua, aina on joskus jokin kuukausi, ettei jotain ole meneillaan. Ian puolesta kylla varmaan kannattaa aloittaa, koska viela saisit julkisella hoitoja; ei varmaan kannata odottaa ihan rajoille asti, kun nyt ainakin paasisi viela.
 
Hämmentävää... eilen aloin laskea kalenteria, että ovis oli 2 vkoa sitten ja nyt viikonloppuna pitäisi kutakuinkin alkaa menkat. No siitähän on jo 3 viikkoa, kun oli ovis eli menkat olis pitänyt tulla jo viikkoa sitten o_O Rinnat kyllä arat ja turvoksissa olleet jo viikon päivät mutta muuten ei mitään tavallisesta poikkeavaa. Joko tässä vaihdevuodet alkaa puskea päälle, kun normikierto alkaa hyppiä :unsure: Jos ei huomiseen mennessä ole alkanut tutttuun tapaan mahaan koskea ennen menkkoja niin en kyllä tiedä, mitä ajatella :ninja:
Jos olisitkin raskaana? :)
 
@Rusakkonen ja @kirsillevauva Meidän lähete tuli bumerangina takaisin julkiselta, ei kuulemma olla vielä tarpeeksi pitkään yritetty luomuna. :(Käytännössä hoitojen aloitus julkisella venyisi jonnekin loppuvuoteen, jos sinne asti odoteltaisiin ja jonoteltaisiin. Siksipä mietittiin hoitojen aloitusta yksityisellä, mutta juuri isot kustannukset ja tämä mahdollinen oma mokailu ovat saaneet mietteliääksi. Yksityisen puolen lääkärinkään mukaan aikaa ei ole vielä kulunut paljoa, mutta oma stressi asiasta on ihan riittävä peruste aloittaa hoidot. Mullahan AMH oli yli 4, en tiedä voiko munasoluista oikein muulla tavalla saada tietoa (paitsi IVF:llä).

@Mirumarumoru Hyvä, että olette olleet meitä fiksumpia! :D Olisipa huisia, jos olisitkin raskaana. Peukut pystyyn! :)
 
@Mirumarumoru , ehkä sun kannattais kohta kaivaa raskaustestit esille. ;) Peukut pystyssä, että sieltä löytyisi selitys puuttuville menkoille! (y):)

@miumiu_82 , noi on kyllä ymmärrettäviä pohdintoja. Voi tosiaan olla, että teidän ajoitus ei ole ollut ihan optimaalisin. Mutta komppaan silti edellisiä, ettei hoitoihin hakeutumisesta varmasti haittaakaan olisi. Tai voittehan te vaikka muutaman kuukauden vielä yrittää luomusti ja päättää jonkun kuukauden x, jolloin sit marssitte lapsettomuusklinikalle. :) Sun AMH-arvosi on kyllä oikein hyvä, eli siinä suhteessa pelivaraa pitäisi vielä olla.

Omaa napaa: Meidän IVF-hoito meni loppujen lopuksi ihan mukavasti. Siinä siis hedelmöittyi viisi alkiota, jotka kaikki sinnitteli menossa mukana vielä päivänä 3. Sen jälkeen kävi sitten kato, kuten aina, eikä tuoresiirtoon päästy lainkaan, koska viidentenä päivänä yksikään alkio ei ollut vielä saavuttanut blastokystivaihetta. Siinä vaiheessa alkoi kyllä jo iskeä paniikki, että jäikö tästä mitään käteen, mutta lopulta saatiin pakkaseen kaksi alkiota, toinen 6. ja toinen 7. päivänä. Sen enempää alkioita me ei itse asiassa olla saatu yhdessäkään aiemmassa hoidossa, vaikka niissä ollaan saatu enemmän munasoluja ja mulla on ollut ikää vähemmän. o_O

Meillä on nyt lomareissu suunnitteilla, joten en tiedä päästäänkö siirtoon vielä seuraavassa kierrossa. Toiveissa olisi kyllä siirtää nuo pakastepalleroiset mahdollisimman pian. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Roxanne Upeaa, että saitte alkioita! :) Oliko teillä tuoresiirtoa, vai menivätkö alkiot suoraan pakastimeen?

@kirsillevauva Meille lääkäri sanoi yksityisellä, että inseminaatiot on aika turhia, sillä niissä on niin huono onnistumisprosentti (ellei vika sitten ole siittiöissä). Siksi suunta olisi heti IVF. Toisaalta olen ihan samaa mieltä lääkärin kanssa siitä, että mitään näennäishoitoja ei kannata alkaa tekemään. Toisaalta mietin, että onkohan IVF tässä vaiheessa vielä vähän överi ratkaisu. Tosi vaikeita pohdintoja.

Viimeinen (?) luomuyrityskierto menossa, ollaan nyt tsempattu ajoituksen kanssa, mutta ovulaatiota ei näy. Tämä on niin just tätä. :rolleyes:
 

Yhteistyössä