40 + so what, wol 14 (2019)

@MatildaM , hienoa että pääsitte viimein siirtoon! Nyt vain kaikki hyvät ajatukset sinne, että plussa tulisi. :love:

@Rusakkonen , milloin sinulla on siirto vai oliko jo? Täällä on peukut ja varpaat pystyssä puolestasi, kunpa nyt olisi teidän vuoronne onnistua! :)

@kirsillevauva , toivottavasti ultrassa näyttää hyvälle ja pääset sinäkin pian siirtoon ja piinailemaan! (y)

Lääkkeistä: niitä on tosiaan valtava määrä ja voidaan myös käyttää erilaisia yhdistelmiä, mikä voi varsinkin ensikertalaisen korvaan kuulostaa tosi monimutkaiselta ja sekavalta. Lyhyesti selitettynä alkionsiirto voidaan tehdä joko omaan luonnolliseen kiertoon (jossa siis tulee normaali ovulaatio) tai sitten ns. lääkkeelliseen kiertoon, jossa ovulaatiota ei tule lainkaan vaan kohdun limakalvo ja muut olosuhteet luodaan sopiviksi lääkkeiden avulla. Jälkimmäistä käytetään paljon esim. luovutettujen solujen hoidossa, jossa kohdun tilanne pitää saada synkronoitua luovuttajan kierron kanssa. Lääkkeellisessä siirrossa lääkkeitä (estrogeeni ja keltarauhashormoni) pitää jatkaa jonnekin 10-12. raskausviikolle asti, jos siis plussa tulee. Lääkkeettömässäkin kierrossa käytetään tukena keltarauhashormonia, mutta sen saa yleensä lopettaa plussatestiin tai ainakin pian sen jälkeen.

Kuten Rusakkonen jo mainitsi, luonolliseen kiertoon tehtävissä siirroissa käytetään ovulaation aikaansaamiseksi usein ns. irrotuspiikkiä (Pregnyl tai Ovitrelle), joka on synteettistä raskaushormonia ja näkyy siis raskaustesteissä annostuksesta riippuen noin 10-14 päivän ajan. Joskus niitä saatetaan käyttää pieniä määriä myös ovulaation jälkeen ns. tukihoitona, mutta se ei kai ole kovin yleistä.

Toivottavasti tämä selvensi jotain, tai kenties joku muu osaa selittää nämä vielä havainnollisemmin. :)

Loppuun vielä vähän omaa napaa: ultrassa näytti kaikki hyvältä ja näin ollen alkionsiirtopäiväksi sovittiin 17.1. Eli kohta täälläkin piinaillaan! :eek::rolleyes:
 
Kiitos muistamisesta!!! Siirto oli tanaan. Oikein matkapaiva nyt taallakin, kun ei enaa paakaupunkiseudulla asuntoa. Ensin ajo akupunktioon; sitten klinikalle (rakko tosiaan taynna...! :) ). Siirto sujui aivan ihanasti, ei ole ikina ennen suorastaan ‘sujahtanut’ sisaan. Niin helposti meni. Ja sitten jopa näin alkion ihanasti monitorista. Oikein hyvin nakyi, ja sinne kohtuun hienosti pujahti! :love: Sitten lepailin klinikalla ja sitten uudestaan akupunktioon. Sen jalkeen apteekkiin ja ruokaa is etsimaan. Nyt autossa kotimatkalla.

Kavi myos niin jannasti, etta tiistaille tuli kaksi tyohaastattelua! Jos vaikka tulisi seka vauva etta pysyva tyopaikka... :) Taytyy uskoa, etta asiat tapahtuvat oikeaan aikaan - ja toivottavasti tama on nyt sitten se oikea aika ja asiat tosiaan tapahtuvat... ainakin siis se meidan ikioma, ihana vauva!!!
 
Täälläpä nyt hommat etenee. Pitkää pinnaa piinailijoille ja tarrasukkia pikkuisille!

Ja tsemppiä kaikille muillekin!

On: viikon verran olisi tätä kiertoa jäljellä, siis mahdollisen pikkuisen pitäisi kiinnittyä ihan näillä näppäimillä. Seuraava etappi onkin sitten se sappirakon poisto-operaatio 21.1. Siihen mennessä pitäisi olla selvillä tuliko taas hutikierto.
 
Onnea siirtoihin kaikille
Mulla oli sillon tuoresiirto ja oli myös se kiinnittymistä tukeva piikki. Oliko se sillon kun alkio oli 6. Pv ikäinen (siirrettiin kolmipäiväisenä). Eli siirron jälkeen tyrkkäsin vielä yhden piikin. Ne suosii sitä Tayssissa.
 
Oma napa: nyt on ensimmaista kertaa elamassani tullut D6 selkeasti pienta verenvuotoa pikkuhousuihin - minullahan oli 5-paivainen alkio, joten kiinnittymisen pitaisi oikeastaan tapahtua tanaan... eli toivon ja rukoilen, etta kyseessa on kiinnittymisvuoto eivatka mitkaan alkavat kuukautiset. Tanaan olin myos kilpirauhaskokeissa ja ferritiinikokeissa, tulokset joskus ensi viikolla. Otettiin myos pieni verenkuva ja kaikki oli hyvin; hemoglobiini oli OK muttei liian korkea, joten lisarautaa uskaltaa viela syoda. Syon siis talla hetkella rautaa, raskausajan monivitamiinia, 20mikrog D-vitamiinia ja elavamuotoista folaattia. Laakkeina 2 x estrogeeni aamuin+illoin, ja 2 x Terolut aamuin+illoin, seka Lutinus yoksi. Eli 4 tablettia kumpaakin paalaaketta - isoin maara Terolutia mita minulla on ollut. Melatoniini, Klexane ja Januvia viela jatkuvat. Pistin tanaan myos Gonapeptylin ja aloitin syomaan 2 x parapahkinaa seka tummaa suklaata.
 
  • Tykkää
Reactions: Momon ja Roxanne
Hei pitkästä aikaa kaikille! Paljon uusiakin jo ketjussa ja hyvä niin! Onnea Katti plussasta ja hyvistä ultrakuulumisista. Eiköhän teillä nyt päästä loppuun saakka, kun noin hyvin oli asiat jo ensimmäisessä ultrassa.

Hienoa, että Kirsillevauvakin pääsee pian siirtoon. Sama Roxanne! Oliko teillä vanhoja alkioita, joita vielä siirrätte? Rusakkonen, jospa se olisi kiinnittymisvuotoa. Kuulostaa hyvältä. Toivotan kaikille tsempit omiin vaiheisiin, piinailuihin ja limakalvon kasvatteluihin!

Minulle kuuluu nyt sellaista, että olen haudannut kaikki vauvahaaveet! Laitoin kierukankin eli ei enää piikkejä, piinausta, kaavintaa sun muita minulle. Niin monta positiivista testiä, pettymyksiä, toimenpiteitä ja kyyneleitä, että nyt riittää. Luovutan! Hyvillä mielin kuitenkin kohti tulevaa. Kyllä ihmiselle on myös tapahduttava kaiken kuran jälkeen myös hyviä juttuja jollain muulla rintamalla.

Seurailen teitä kuitenkin ja erityisen innokkaasti seuraan luovutetuilla munasoluilla tehtäviä siirtoja. Tiedättepä ainakin, että joku stalkkaa teitä! Kaikkea hyvää, onnistumisia ja roppakaupalla voimia kaikille!
 
@Rusakkonen Hyvältä kuulostaa, olisipa kiinnittymisvuotoa! Toivon sulle tosi paljon plussatuulia! :love:

@kirsillevauva, @Roxanne ja @MatildaM Tsemppiä teille kaikille myös siirtoihin, uskon, että kohta niitä plussia ropisee! :LOL:

@Virkki Päätös on varmasti oikea, jos olo on nyt hyvä ja rauhallinen. Aurinkoa elämääsi! Kiva, että vielä välillä pyörit täällä palstalla.

Meillä on yrittämistä nyt vuoden päivät takana, ja saldona se yksi kemiallinen (?) silloin edelliskierrossa. Nyt taas menkat pärähtivät päälle. :cry: Mitä te tekisitte: Lähtisittekö hoitoihin tässä vaiheessa (mehän ollaan nyt vuoden yrityksen jälkeen kliinisesti lapsettomia) vai yrittäisittekö vielä luomuna? Se miehen simppatestihän on nyt parempi, ja mies oli sitä mieltä, että laskuri täytyy nyt nollata eikä pitäisi hötkyillä. Itsekin toisaalta ajattelen tuolla tavalla, mutta tunteet vetävät hermoilemaan ja hötkyilemään, ja en myöskään haluaisi hukata aikaa. Hyviä neuvoja? :love:
 
@miumiu_82 - menisin ilman muuta hoitoihin. Tassahan vaiheessa saatte Suomessa asuvina ja alle nelikymppisina kelalta korvausta eli ivf:kin lahes ilmaiseksi. Eivat he heti teita varmaan ivf:aan paasta, ensin varmaan kokeilevat iui:ta ja muuta kuten letrozolia. Kyllahan te silti voitte viela luomunakin yrittaa, jos jaksatte samaan aikaan. Jokainen vuosi voi olla ian puolesta merkittava ... mutta onnea siihen, mita sitten paatattekin!
 
Viimeksi muokattu:
@Rusakkonen , lupaavan kuuloiset oireet siellä! Pidän kovasti peukkuja. (y) Onnea myös työhaastatteluihin!

@miumiu_82 , olen samoilla linjoilla Rusakkosen kanssa. Nimimerkkisi perusteella olet toki nuori vielä meihin muihin verrattuna, mutta eikös sitä sanota että jo 35 ikävuoden jälkeen hedelmällisyys alkaa laskea jyrkästi. Ja tosiaan alle 40-vuotiaana pääsee vielä hoitoihin julkiselle puolelle lähes ilmaiseksi, missä säästää todella sievoisen summan. Ymmärtääkseni hoitoihin on usein jonoa puolikin vuotta, joten sinä aikana ehditte vielä luomunakin yrittää monta kiertoa. Eli sinuna hakeutuisin kyllä hoitoihin pikapuoliin, mitäänhän siinä ei menetä. :)

Muoks. @Virkille piti vielä sanoa, että varmasti hyvä päätös! Kiva kumminkin, kun stalkkaat meitä. ;) Kaikkea hyvää jatkoon, ja tulehan aina välillä kertomaan kuulumisia!
 
Kiitos mielipiteistänne @Roxanne ja @Rusakkonen! :love: Mä olen koko ajan vierastanut ajatuksena julkista puolta, sillä olen ajatellut, että siellä vain jonotellaan ja pallotellaan potilaita (en tiedä, pitääkö mielikuva paikkansa). Toisaalta tässä vaiheessa yksityiselle meneminen ja hoitojen maksaminen tuntuu vähän liialliselta. Eli ehkä se kompromissi olisi ilmoittautua julkiselle ja katsoa, mitä tapahtuu sinä aikana, kun jonot liikkuvat. Letrozoleja olen syönyt nyt kolme kiertoa, parin-kolmen kierron ajan on ehkä myös simppojen puolesta ollut mahdollista tärpätä. Pari kiertoa olisi noita Letrozoleja vielä jäljellä, eli syön nyt ne vielä ja toivon parasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Rusakkonen , paljon onnea kyytiläisestä! Kuulostaa hyvältä. :) Sulla on varmaan reilun viikon päästä testipäivä? Menetkö taas suoraan verikokeeseen? Onnea työhaastatteluihin, ois huikea bonus jos siinäkin tärppäisi!

@MatildaM , ihanaa että viimein pääsit siirtoon! Tsemppiä piinailuun!

@miumiu_82 olen samoilla linjoilla edellisten kanssa, eli kannattaa mennä sinne julkisen jonoon, asiat kuitenkin tapahtuvat melko hitaasti. Vaikka itse aloitinkin ikäni takia suoraan yksityisellä, ei sielläkään heti koeputkihommiin edetty, vaan ensin kartoitettiin tilanne (AMH ja ultra), niin että tietää vähän kuinka kiire on, ja alkuun kokeiltiin muutaman kuukauden letroja, tehtiin ovulaation induktiota Ovitrellella ja yksi inseminaatiokin.

@Virkki, olet varmasti tehnyt oikean päätöksen. Toivon kaikkea hyvää elämääsi! Minustakin on mukavaa jos täällä joskus ehdit meitä seurailla ja kuulumisiakin kertoa.

@Roxanne, sulla on tosiaan siirto ihan kohta! Onpa jännää! (y):love: Kovasti tarrasukkia, oispa niin ihanaa kun tulisi heti tärppi!

@Hulbertiina , tsemppiä piinapäiviin! Hyvä että sappileikkaus on suht pian, niin pääset siitä riesasta eroon (mulla leikattu yli 20 v sitten - sain tosi nuorena sappikivet).

@kirsillevauva , ihanaa että sullakin alkaa piinailu pian! Kuten muut jo kirjoitti, tarviit niitä tukilääkkeitä pitkälle alkuraskauteen kun on lääkkeellisesti tehty siirto. Mutta tuntuu nestettä keräävän tämä raskaus jo muutenkin eli turvoksissa ollaan täälläkin! Mulle siis tehtiin siirto omaan kiertoon, joka oli kuitenkin lääkkeillä tuettu/avustettu: alkukierrosta söin letroja munarakkulan kasvattamiseksi (plus tällä kertaa piti vielä Pergoveris-piikein edistää rakkulan kasvua) ja sitten kun oli tarpeeksi iso, saatiin ovulaatio aikaan yhdellä Ovitrelle-pistoksella.

Mulla on kaikki hyvin (joskin riesana taas uusi flunssa, just kun edellisestä toivuin ja saan yskänkohtauksia jotka päättyy yökkäilyyn, ääni poissa jne mutta tällaiset kyllä aina kestää vaan sen rajallisen ajan). Multa otettiin tällä viikolla Dextrassa laaja NIPT-koe, vastaukset saan ehkä reilun viikon päästä. Siinä yhteydessä ultrattiin ja taas jännitti, mitä siellä näkyy, mutta kaikki oli onneksi just niin kuin pitää. :)
 
Täällä haikea mieli. Pas: n jälkeen kaikki on mennyt hyvin ja perus lugeoireet mukana. Siirtoa edeltävänä päivänä nuorempi poikani meni armeijaan. Tänään oli läheisten päivä ja taas konkreettisesti muistaa kuinka paljon jo täysi-ikäisiä lapsiani rakastan. Tämä inttipoika on ivf-avusteinen pieni suuri ihmeeni. Olihan se vähän koomista siellä komppanian vessassa tukkia lugea kohteeseen, mutta mitäpä sitä ei tekisi :). Olen reilusti molemmille lapsille kertonut lapsihaaveista ja molemmat hengessä mukana. Kiitos tsempeistä ja kovasti onnea matkaan itse kullekin <3
 
Kysyisin vielä, kun teitä on täällä monta hoidoissa käynyttä: Miten julkisella toimitaan, jos kaikki testit yms. on jo tehty yksityisellä, ja esim. letroja tai inssejä on jo yksityisellä kokeiltu? Nopeuttaako IVFään pääsyä? Minuthan on jo melko perinpohjaisesti tutkittu, samoin mieheltä on näytteet otettu. Voiko hyvä AMH-taso hidastaa hoitoihin pääsyä? Kiitos ihanasta avustanne, mulla ei ole lähipiirissä ketään, keneltä kysyä.
 
Kysyisin vielä, kun teitä on täällä monta hoidoissa käynyttä: Miten julkisella toimitaan, jos kaikki testit yms. on jo tehty yksityisellä, ja esim. letroja tai inssejä on jo yksityisellä kokeiltu? Nopeuttaako IVFään pääsyä? Minuthan on jo melko perinpohjaisesti tutkittu, samoin mieheltä on näytteet otettu. Voiko hyvä AMH-taso hidastaa hoitoihin pääsyä? Kiitos ihanasta avustanne, mulla ei ole lähipiirissä ketään, keneltä kysyä.
Ainakin Letroissa on se maksimiaika, mita voi syoda, eli niita eivat varmaankaan maaraa lisaa. Minulla ei ole julkisesta kokemusta, mutta varmaankin ensin kokeilevat IUI:ta ennen IVF:aa, jos et ole niita viela tehnyt, koska olet viela nuorempi ja se on halvempi hoitomuoto; jos olet tehnyt useamman inssin, niin oma arvaukseni olisi, etta laittaisivat ivf:aan. Tuskin hyva AMH-arvo vaikuttaa ivf:aan paasyyn negatiivisesti; pain vastoin varmastikin. Yksistaan AMH kun ei auta luomuiluun tms. (minulla oli ikaisekseni hyva AMH eli 2).
 
Lista: ikä/ monettako yrittää/ yritys aloitettu/ millä keinoin:


Iid@ (45).......2/ yritys aloitettu 4/2016/ lahjamunasolut
kirsillevauva (45).......4/ aloitettu 12/2013/ luomu, odottaa luovutettua munasolua
aamuska (41)....1/ ? /IVF
hulbertiina (42)...3/ aloitettu1/2015 /IVF
miumau-82 (36)....1
mirumarumoru (43)....4 / aloitettu 6/2018 / luomu
Rusakkonen (46).....1/ aloitettu 1/2017/ IVF (luovutettut munasolut ja omat)
Roxanne (44).......2/ ?/ luomu, odottaa IVF:ää
lolu (39)....4/ ? /luomu
Tatti55 (41)... 3/ yritys alkanut 8/2017 / luomu
Annamaija76 (42)....3/aloitettu 6/2018/luomu
Momon (39)......5/ aloitettu 1/2018/terolut
MatildaM ...............3/lahjamunasolut

Taustalla:
Yöeläjä

Plussanneet:

Marraskuu 2018:

Katti75 (43).........2/yritys alkanut 4/2018 /IVF
 
@kirsillevauva , tuo on oikein hyvä määrä! Uskon että saatte kyllä tuosta joukosta useamman hyvän alkion, etenkin kun kyseessä on nuori luovuttaja. (y)

@Katti75 , onpas hienoa että ultrassa oli kaikki hyvin! :) Nyt vain kovasti onnea ja tsemppiä nipt-tulosten odotteluun, uskotaan ja toivotaan että kaikki on kunnossa. Saatte varmaan tietää sukupuolenkin samalla?

Sitten vähän omanapaista tilitystä. Meillähän on sovittuna alkionsiirto ensi viikolle, ja to-iltana pistin Ovitrellen, jonka oli tarkoitus saada aikaan ovulaatuo lauantaiksi. No, heti perjantaiaamuna minulla alkoivat tosi selkeät ovisoireet: kipu ja paineen tunne alavatsalla, ja limat loppuivat kuin seinään. Itse olen siis melko varma, että ovulaatio tapahtui jo tuolloin, siis etuajassa. Lauantaina ei enää ollut mitään tuntemuksia.

Täytyy huomenna kysyä klinikalta, mitä mieltä ovat, mutta epäilen heidän vain sanovan, ettei omiin tuntemuksiin voi luottaa. Itse kuitenkin luotan, koska aina kun olen ovistestejä tehnyt, ne ovat täsmänneet omien tuntemusten ja oireiden kanssa. Ollaan nyt miehen kanssa pähkäilty, uskalletaanko tässä kierrossa lähteä koko siirtoon, kun kerran on mahdollisuus että sen ajoitus on väärä. :unsure: Ketuttaa kyllä tosi paljon, koska olisi kiva päästä asiassa eteenpäin, ja ehdittiin jo tässä kierrossa pistää parisataa euroa ultraan ja lääkkeisiin. :censored:
 
@Roxanne Onpa kinkkinen tilanne. Kyllä minäkin omiin tuntemuksiin luottaisin, ymmärrän täysin. Onko ajoitus aivan pielessä jos siirto olisi päivää aiemmin kun oli sovittu vaikka ovulaatio olisi ollut la (niinkuin klinikalla ajatellaan)?

Tsemppiä kaikille vaiheisiinne:love: Paljon tapahtuu tammikuussa!
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
@Roxanne ota yhteyttä klinikalle, sullahan on Eero lääkärinä myös, jos vain saisit häneltä kysyttyä (niin että pääset kertomaan, että sulla on pitkä kokemus tästä) niin siihen vastaukseen luottaisin. Dextrassa tosiaan näkemys on että ovulaatio tulee kuin kellotettuna 36 tuntia pistoksesta, mutta mietin sitäkin mahdollisuutta, että voisiko oma ovulaatio ollut tuloillaan joka tapauksessa ja sitä kautta tullut aiemmin kuin sen pistoksen vaikutuksesta? Ymmärrän kyllä tosi hyvin että minkäänlaisia riskejä ei haluaisi tuon alkion kanssa ottaa, joten kysyisin voisiko esim. tuo kehittelemäni teoria olla mahdollinen.

@kirsillevauva NIPT tulee sanoista non-invasive prenatal testing. Pieniä määriä sikiön kromosomeja on havaittavissa äidin verenkierrosta, ja näin ollen kromosomipoikkeavuuksia voidaan etsiä pelkällä verikokeella (ilman lapsivesi- tai istukkanäytettä). Koe on mahdollista ottaa sen jälkeen kun raskausviikkoja on täynnä 10. Julkisellakin tarjotaan NIPT:iä nykyään silloin kun jää kiinni riskiseulassa (eikä mennä suoraan lapsivesipunktioon), mutta julkisella seulotaan vain 13-, 18- ja 21-trisomiat. Tuossa Dextran laajassa tulee kaikki kromosomit, mutta ei sekään silti ihan kaikkia kromosomeihin liittyviä (lievempiä) poikkeamia löydä. Rakennemuutoksistahan se ei myöskään kerro mitään. Sukupuolikromosomit siinä tulee samalla ja voi valita, haluaako tietää - kyllä mä haluan, oon niin utelias!

Mulla ei ole mitään suunnitelmaa sen varalta jos poikkeavuus löytyisi. Kynnys tehdä keskeytys olisi todella korkea. Ajattelen niin, että vaikka en haluaisi keskeytystä, olisi parempi tietää etukäteen niin osaa valmistautua.
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
@Katti75 Mulla oli viimekierrossa ovitrellen otto sunnuntaina mutta olen varma myös että ovulaatio oli jo la. Lääkäri sanoi että tuolla pistoksella varmistetaan vielä irtoaminen muttei ole siis haittaa vaikka tapahtuisi luonnollisesti aiemmin.
 
Heippa kaikille! <3 Kun Virkki ja Katti75:kin täällä kirjoitteli, niin piti tulla nyt itsekin moikkailemaan piiiitkästä aikaa. Suuri Ihme on täällä tapahtunut, ja olen raskaana 12+3 tällä hetkellä. Ei tähän nyt vieläkään uskalla luottaa, kun yritys kuitenkin alkanut jo 2014... Varovaisen toiveikas kuitenkin! Nyt odotellaan seulojen tulosta, ja kiinnostikin tuo Kattin NIPT. Mäkin olen dextralaisia, mutta en ole siis NIPTiin menossa, ellei seula niin "määrää" - rahat on kaiken jälkeen aivan lopussa.

Peukkuja pystyyn siis kaikille, muille ja itselle!!

Ultrauksessa oli kaikki hyvin kyllä, nt 0,8mm ja koko kohdallaan, vilkas ja ihanan näköinen tapaus <3 Olikin jo kolmas ultra, sydän sykki taas tiheästi.

Mutta kyllä vaan jännittää, nämä ekat etapit ja sitten varmaan pikkuhiljaa myös se, että eka lapseni oli ennenaikaisesti synnytetty, 2kk aiemmin - joskaan ei mitään yhtä selkeää syytä, joka voisi toistua.

Mutta, ajattelin kertoa hieman tästä onnistuneesta kierrosta. Se oli melkein kaikin puolin erilainen kuin aiemmat. Että ehkä jotain vinkkejä.

- kävin mittaamassa ferritiinin. Oli 32. Se ei alita esim. Dextran rajaa, mutta on monen rautaan erikoistuneen lääkärin mielestä alhainen: raskautumiseen auttaa, jos ferritiini eli varastoarvo on yli 60. Söin 3kk purkista rautaa ja mittauksessa (jossa toki purkin vaikutus vielä näkyi) oli sen jälkeen arvo yli 80, tämä juuri raskautumisen aikoihin. (Muokkaus: 200mg/pvä rautaa, oma merkki oli Ferrodan)

- kävin akupunktiossa edellisenä ja seuraavana päivänä siirrosta. Aiemmin olen käynyt vain ennen. Jos akupunktiohoitajalla olis ollut aikaa, olis saattanut mennä kuten Rusakkoisella eli heti ennen ja heti jälkeen. Oli eri akupunktio, kuin jossa aiemmin joskus olen käynyt.

- noudatin kiinalaisen ystävän neuvoja: söin ja join kaiken lämpimänä, myös veden. Söin munan per päivä :) (Olen oikeasti vegaani) Käytin myös seesamiöljyä, joka on kuulemma Kiinassa kohdun lämpöä lisäävä tekijä.

- mulla oli estrogeeni ekaa kertaa käytössä (testi otettiin ennen siirtoa, en ymmärrä, miksei sitä oteta oletusarvoisesti, eka kerta mulla), kuten monella täällä, ja lisäksi ekaa kertaa kortisoni. Söin näitä vielä viikoille 9-10 asti. Terolut keltarauhasena.

- blasto saattoi olla 6-päiväinen mutta tästä en ole varma. Oli kaksi 6-päiväistä ja yksi 5-päiväinen pakkasessa, jos oikein ymmärsin, enkä tiedä, minkä siirsivät.

- otin siirron jälkeen tosi rauhallisesti, melkein vuodelepoa, välillä liikkumista verenkierron vuoksi. Aiemmin olen tehnyt ties mitä, lähtenyt laivalle yms. Välttelin kuumaa suihkua ja kylpyä mutta pidin itseni peruslämpimänä. Koiraa halailin paljon :)

- no sitten omia hlökohtaisia symbolisia juttuja kuten että mies oli mukana siirrossa ekan kerran (ei tosin samassa huoneessa - vaikea toimenpidekammo), ja mulla päällä vanha imetyspaita ja -rintsikat :D

No, ainakin toimi!

Tsemppiä ihan jokaiselle! Erityisesti Virkille <3 Ymmärrän niin hyvin!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä