40 + so what, wol 14 (2019)

Nimimerkki (+ikä) / yritys alkanut / monesko lapsi / keinot

aamuska (41)....1./ ? / IVF/luovutetut solut
hulbertiina (42)...3./ aloitettu1/2015 / Letrozole
miumau-82 (36)....1
Tatti55 (41)... 3./ yritys alkanut 8/2017 / luomu
M4rianne77.................3./ aloitettu 6/2018
emmastiina77 (42)...3./ luomu
Angervo75 (42)............3./ aloitettu 6/2018 / kevyet hoidot
Helmiina1978 (41)...........6./ aloitettu 2/2019 / luomu
Hannele80 (39v)...........2./ aloitettu 3/2019 / luomu
mirumarumoro (43v)........4. / aloitettu 7/2018 / luomu
Silmu75 (43v)................1./ ya 2013 / luomu/ lahjasolut harkinnassa
Mammakatri (40+)..........?/ ya 3/2019 / luomu
Mymmeli43 (43)..........6./ 1/2019 / luomu
Kolmannen kuumeilija (39).....3. / 3/2019 / luomu
kirsillevauva (46).......4/ aloitettu 12/2013/ 1. PAS/luovutetut munasolut /km 2/2019 ja 6/2019
tammityttö (43).....4/luomu
nelli5 (42) 5/aloitettu 2019/luomu
Tikkerituu (39v)...........3./ aloitettu 11/2018/ ovulaation induktio
Salli79 (40v)...........4./ aloitettu 2/2019 / luomu

Taustalla:
Yöeläjä
Roxanne

Plussanneet:

Marraskuu 2018:
Katti75 (43).........2/yritys alkanut 4/2018 /IVF

Tammikuu 2019:
Momon (39)......5/ aloitettu 1/2018/terolut/ la 14.10

Huhtikuu 2019:
MInttu-82 (37v)..........5./ aloitettu 12/2018/luomu
Mary18 (41)....3./ aloitettu 12/2017 / luomu
Rusakkonen (46).....1/ aloitettu 1/2017/ IVF (luovutettut munasolut ja omat) (la 30.12)

Toukokuu 2019:
Palleroita (39v).........9./aloitettu 6/2017 / luomu (la 21.1.2020)
MatildaM ...............3./ lahjamunasolut

Kesäkuu 2019:
Iid@ (45).......2/ yritys aloitettu 4/2016/ lahjamunasolut
 
Viimeksi muokattu:
@Tammityttö, mitä tietoja haluat listaan? Onko teillä siis yksi lapsi ja lisäksi enkelilapsia? Ja nyt luomuna yritätte?Saanko kysyä, menetittekö lapset kohdussa? Olen topdella pahoillani suuresta suusta, jonka suuruutta en pysty edes käsittämään...

@nelli5, lisäsin sinutkin listaan.

Runsaista kuukautisista. Minulla on ollut aina runsaat kuukautiset ja syön kuukautisten aikaan Capsilon-lääkettä, joka vähän hillitsee. Kolme kertaa olen ollut rautatiputuksessa, ja syön rautatabletteja. Tiesittehän, että hyödyllisintä on syödä tabletti joka toinen tai joka kolmas päivä, ei joka päivä!

Minulla on painoindeksi 40, eli olen sairaalloisen lihava. Yritän pudottaa painoa seuraavaan siirtoon, sillä ylipainolla voi olla osansa keskenmenoihin. Olen ikuinen jojottelija, ja pudottanut painoa varmaan satoja kiloja, kaikki tulee vain aina takaisin... :(
 
@kirsillevauva itse olen ymmärtänyt että rautaa pitää kuitenkin syödä joka päivä; tuo joka toinen päivä on joku virheellinen neuvo. Sellaista liikkuu paljon tuolla keskustelupalstoilla.
Itse otan joka päivä, mutta eri valmisteen.
 
@kirsillevauva itse olen ymmärtänyt että rautaa pitää kuitenkin syödä joka päivä; tuo joka toinen päivä on joku virheellinen neuvo. Sellaista liikkuu paljon tuolla keskustelupalstoilla.
Itse otan joka päivä, mutta eri valmisteen.
Kaikella kunnioituksella, käsitys ei ole keskustelupalstilta, vaan lääkäriltä ja omakohtaisesta kokemuksesta. Ensimmäisen kerran, kun alhainen ferritiini (27) todettiin, söin rautaa joka päivä neljän kuukauden ajan ja arvo ei noussut yhtään. Olen ottanut rautainfuusion ja saanut sillä arvot nousemaan, mutta runsaat vuodot ja keskenmenot laskevat aina arvon alas. Nyt en enää raski mennä infuusioon ja itse asiassa se ei ole edes suositeltavaa, sillä suoneen laskettava rauta on pidemmän päälle myrkkyä. Nyt lääkärin ohjeesta syön rautaa silloin tällöin (kun muistan). Tuo eri valmisteiden käyttö kuulostaa kanssa järkevältä :)
 
Mielenkiintoisia pohdintoja täällä! :) Kommentoin nyt vain pikaisesti tuota rauta-asiaa, ja komppaan kyllä @kirsillevauva a tässä. Mulle myös nimenomaan (lapsettomuus)lääkäri antoi ohjeen ottaa rautaa 2 tbl joka toinen päivä, näin kuulemma imeytyy paremmin kuin niin että ottaisi yhden pillerin joka päivä. Oli sille joku tieteellinen selityskin, jota en juuri nyt muista. :) Tämä on ilmeisesti aika uusi tutkimustulos, mutta guuglaamalla löytyy kyllä tietoa aiheesta.
 
Noniii. Vastailen nopsaan yleisesti
Joo siis laps.taustaa meil on reilu 10v. Kannan geenivirhettä jonka vuoksi lapsen saaminen on tuplahankalaa. Eli ylipäätään mulla ei oo juuri muniksia ja neki huonoja. Jos ja kun raskaudun meil on fifti-siksti mahis vammaiseen lapseen. Ollaan siis itse terveitä kantajia. Olen ollu joitain kertoja raskaana luomuna vaikka tsäänssit piti olla jo 10v sitten nolla munasarjojen, amh ja fsh tason myötä. Ollaan siis oltu geneettisessä keskeytyksessä rv 14-21 muutamaan otteeseen. Ja joo. Ihan yhteinen päätös tehtiin ennen lapsia että ehdointahdoin ei haluta vaikeasti vammaista lasta vaikka monelle se onkin vaihtoehto. Mut ei siitä sen enempää.
Lahjasoluja on siirretty yhdeksän. Yksi lapsi siis saatiin niistä :love: eli mä olen kaikkien prosenttien ja todennäköisyyksien vastakohta. Terveetkään huippualkiot ei tarttunu, omat vialliset kyllä, lapsia menetettiin enemmän ku fifty-sixty ja lisäksi lahjasolulapseni on hidas huonohko alkio ja luomuihme tärppäsi 41 vuotiaana ekasta kierrosta pilsujen jälkeen :whistle::ROFLMAO::ROFLMAO::rolleyes:

Ja joo voihan sinne laittaa vaikka 43v ja luomuna yritetään kolmatta:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978
@Tammityttö On tuossa kyllä pulmaa kerrakseen, jaksamista!

@kirsillevauva Toivottavasti teillä on tutkimuksissa kaikki ok ja pääsette pian uuteen siirtoon.

Monet teistä näyttävät yrittävän ihan luomuna, onko palstalaisilla yleisesti historiaa raskautumisongelmista vai ovatko tulleet vasta iän myötä? Itsellä tuo PCOS siis riesana ja aiemmatkin lapset tulleet hoidoilla. Nyt DPO6 ja joitain toiveitaherättäviä vihlaisuja tuntunut tänään. Terojenkin annos nostettiin 2 x 2 päivässä kun pienemmällä annoksella tuhruttaa jo viikko ennen menkkoja...

Voisin tulla mukaan listalle vaikka. Rivi näyttäisi tältä:

Tikkerituu (39v)...........3./ aloitettu 11/2018/ ovulaation induktio
 
@Tikkerituu Mulla on endometrioosi ja yrityskin on päästy aloittamaan vasta 37-vuotiaana. Nyt taitaa olla menossa pituudesta päätellen kolmas peräkkäinen ovuloimaton kierto, joten luomuna ei kyllä enää onnistu. Eikä siis kuudessa vuodessa ole muutenkaan tärpännyt.
 
Mäkin tuun täältä taustaseurailemasta kommentoimaan rauta-asiaa. Syy suositukseen ottaa joka toinen päivä on se, että rautatabletin otto nostaa veressä hepsidiini-nimistä ainetta, ja tämä taas heikentää raudan imeytymistä. Kun annosväliä harvennetaan, imeytymistä vähentävää hepsidiiniä ei tule niin paljon.

Tässä yksi tutkimus:
https://www.thelancet.com/journals/lanhae/article/PIIS2352-3026(17)30182-5/fulltext
"In iron-depleted women, providing iron supplements daily as divided doses increases serum hepcidin and reduces iron absorption. Providing iron supplements on alternate days and in single doses optimises iron absorption and might be a preferable dosing regimen. These findings should be confirmed in iron-deficient anaemic patients."
 
Mäkin tuun täältä taustaseurailemasta kommentoimaan rauta-asiaa. Syy suositukseen ottaa joka toinen päivä on se, että rautatabletin otto nostaa veressä hepsidiini-nimistä ainetta, ja tämä taas heikentää raudan imeytymistä. Kun annosväliä harvennetaan, imeytymistä vähentävää hepsidiiniä ei tule niin paljon.

Tässä yksi tutkimus:
https://www.thelancet.com/journals/lanhae/article/PIIS2352-3026(17)30182-5/fulltext
"In iron-depleted women, providing iron supplements daily as divided doses increases serum hepcidin and reduces iron absorption. Providing iron supplements on alternate days and in single doses optimises iron absorption and might be a preferable dosing regimen. These findings should be confirmed in iron-deficient anaemic patients."
Luin samasta tutkimuksesta ja olenkin ottanut 200mg joka toinen päivä. En kyllä tiedä riittäisikö se 100mg yhtä hyvin. Mutta jännä kun Maltoferin ohjeissa luki, että 1-3 tablettia päivässä kerralla tai useammassa erässä, vaikka tutkimuksissa on todettu, että annoksen jakaminen sekin huonontaa imeytymistä just tuon hepsidiinin takia.
 
Joka tapauksessa mä otan joka päivä, koska asiaan perehtynyt lääkäri määräsi. Ja niin ottaa moni muukin. Olen facen raudanpuute - ryhmässä ja siellä asiaa on käsitelty usein. Kukin ottaa tyylillään ja miten on neuvottu. Kuten tuossa tutkimuksessakin todettu että annoksen jakaminenkin huonontaa imeytymistä. Eikä sekään oo ainoa, mikä vaikuttaa. Suolistolla on isoin rooli tässä asiassa.
 
Kiitos @Katti75 viitteestä! Päätynyt vielä huippujulkaisuun. Uusista tutkimustuloksista uusiin hoitosuosituksiin on vielä matkaa, kuten tämänkin tutkimuksen alussa todetaan:

"Current guidelines to treat iron deficiency recommend daily provision of ferrous iron divided through the day to increase absorption. However, daily dosing and split dosing might increase serum hepcidin and decrease iron absorption from subsequent doses."

Lääkärit siis pääosin noudattanevat hoitosuosituksia mutta osa muuttaa käytäntöjään nopeasti kun uusia tutkimuksia tulee. Eikä tämäkään tutkimus aukoton tai ainoa totuus ole, kuten tuossa yllä mainitussa yhteenvedossa todetaan. Jokaisen on siis viisaampi noudattaa oman lääkärin ohjeita.

Pitkä yritys @Silmu75 teilläkin takana. Onko teillä hoitoja menossa/tulossa?
 
@Tikkerituu Ei ole hoitotaustaa, olin jo vähän luopunut toivosta mutta kun sisko sai vauvan niin innostuin viimein selvittämään hoitopuolta. Nyt ollaan lahjasolujonossa ja arvelivat, että elokuun lopulla soitellaan luovuttajasta. Nyt pitäis kesä ehkä ajatella jotain muuta. :)
 
Onnea @kirsillevauva menkoista! Sulla ne tulee kyl ihanan ajallaan tollaisen hässäkän jälkeenkin!

@Silmu75 tsemppiä lahjasoluhoitoihin! Täällä on kyl nykyään ihanan paljon onnistumisia! Tuntuu et joku asia näissä on kehittyny, sillon aikoinaan iso osa sai negaa niistä(kin) hoidoista. Luo toivoa!

Rauta-asiaan en osaa puuttua vaikka työni puolesta ”voisinkin”. Mä olen ollu aina huono syömään mitään rautavalmisteita. Imeytymieen vaikuttaa niin tuhannen asiaa. Osa raudasta suositellaan otettavaksi ruoan kans ja osa tyhjään mahaan. C vitamiini parantaa asiaa mutta toisaalta B12 ja folaatin ja monen muun asian vaikutusta raudanpuutteeseen ei voi kieltää. Sit jos suoli on huonossa kondiksessa niin mikään ei imeyty kunnolla. Ja tosiaan jos vuoto on rajua, siihen keskenmenoja tms niinku itselläkin niin elimistö ei ehdi palautua raudan hukasta oikein mitenkään.

Ootteko PCOS ihmiset kokeillu inositolia? Siitä on kans jonku verran positiivisia kokemuksia (no, voi olla sattumaakin mutta silti). Sitä saa ihan puhtaana inositolinakin luontaistuotekaupoista.
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978
Heissan!
Saako liittyä mukaan? Mies haaveili iltatähdestä ja olin ensin ettei mitään järkeä koko ajatuksessa, kun nuorin lapsistakin menee jo ekalle ja vanhinkin muuttanut jo pois kotoa. Mutta sitten lämpenin ajatukselle ja yritys aloitettiin helmikuussa. :) Mulla siis ikää 40v. Mies muutaman vuoden nuorempi...

Mun rivi näyttäisi tältä
Salli79 (40v)...........4./ aloitettu 2/2019 / luomu
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978
Tervetuloa @Salli79 Onnea yritykseen!


Mä oon nyt 3kk ottanut myo-inositolia; alkuun isoa annosta eli mikä se maksimi sitten olikaan. Nyt vikat pari viikkoa vaan 1-2 tbl. Ostin royal geleä, joka pitäs myös auttaa.
Mut tosiaan olen vhh:lla ja lääkäri kehui että se pitääkin pco:n kurissa. Ultrassa näkyi paljon niitä rakkuloita, mut onneksi ovulaatio yleensä tapahtuu,ja kierto suht lyhyt vrt nuorena oli 35-50 tms ku en tiennyt mitään syömisistä.

Mullakin taustalla pari IVF ja pari ICSI sekä lahjasiittiölapsia. Lisäksi on 100% omia lapsia, joiden hoidosta jääneet alkiot annettiin niitä tarvitseville; niistä yksi lapsi tiedossa.
Yksi luomulapsi.
Kaikkea on siis kokeiltu, mut nyt ei enää kyl innosta ryhtyä hormoonihuuruihin. Koitan nämä luonnolliset keinot, kun kerran raskaus meillä mahdollinen.
 
Tammityttö, kokeilin sitä myo-inositolia ennen viimeistä ivf:ää ja liekö sitten sitä sattumaa, mutta siitä kierrosta saatiin eniten soluja sekä alkioita. Valitettavasti niistä ei kuitenkaan saatu kuin pari kiinnittymisyritystä.

Tällä hetkellä olen ihan ihmeissäni, kun tosiaan jätin letrot tässä kierrossa syömättä ja oletin, että kierto tulee venymään niin pitkäksi, että pitää syödä kuuri primolutia. Nyt kuitenkin alkoi ovislimat hyvissä ajoin ja loppuivatkin jo kp 10. Nyt kp 13 ja limailu alkamassa uudelleen ja testeissäkin melko vahvaa viivaa. Alkaa käydä mielenkiintoiseksi onko kroppani kerrankin ns. normitilassa ja luonnollisesta oviksesta toiveita ekaa kertaa ehkä ikinä.
 
@Hulbertiina mulla on lähes jokaisen lääkkeellisen hoitokierron jälkeen kroppa pinnistäny ns ”normaalikierro ”. Luinkin jostain et esim jenkeissä on ihan normaali hoitoprotokolla et edelliessä kierrossa vedetään estroja isolla annoksella joka boostaa lyhyesti sanottuna hyvän muniksen seuraavaan kiertoon. Estrogeenihan ulkoisesti otettuna estää omaa ovista siinä kierrossa. Voihan se olla et letrotkin boottaa kroppaa jotenkin ja se mylläyttää hetkeksi omaa hormonitoimintaa. Mene ja tiedä (y)(y)
 
Nimimerkki (+ikä) / yritys alkanut / monesko lapsi / keinot

aamuska (41)....1./ ? / IVF/luovutetut solut
hulbertiina (42)...3./ aloitettu1/2015 / Letrozole
miumau-82 (36)....1
Tatti55 (41)... 3./ yritys alkanut 8/2017 / luomu
M4rianne77.................3./ aloitettu 6/2018
emmastiina77 (42)...3./ luomu
Angervo75 (42)............3./ aloitettu 6/2018 / kevyet hoidot
Helmiina1978 (41)...........6./ aloitettu 2/2019 / luomu
Hannele80 (39v)...........2./ aloitettu 3/2019 / luomu
mirumarumoro (43v)........4. / aloitettu 7/2018 / luomu
Silmu75 (43v)................1./ ya 2013 / luomu/ lahjasolut harkinnassa
Mammakatri (40+)..........?/ ya 3/2019 / luomu
Mymmeli43 (43)..........6./ 1/2019 / luomu
Kolmannen kuumeilija (39).....3. / 3/2019 / luomu
kirsillevauva (46).......4/ aloitettu 12/2013/ 1. PAS/luovutetut munasolut /km 2/2019 ja 6/2019
tammityttö (43).....4/luomu
nelli5 (42) 5/aloitettu 2019/luomu
Tikkerituu (39v)...........3./ aloitettu 11/2018/ ovulaation induktio
Salli79 (40v)...........4./ aloitettu 2/2019 / luomu
Montecea (40)....2./ ya 7/2019 / luomu

Taustalla:
Yöeläjä
Roxanne

Plussanneet:

Marraskuu 2018:
Katti75 (43).........2/yritys alkanut 4/2018 /IVF

Tammikuu 2019:
Momon (39)......5/ aloitettu 1/2018/terolut/ la 14.10

Huhtikuu 2019:
MInttu-82 (37v)..........5./ aloitettu 12/2018/luomu
Mary18 (41)....3./ aloitettu 12/2017 / luomu
Rusakkonen (46).....1/ aloitettu 1/2017/ IVF (luovutettut munasolut ja omat) (la 30.12)

Toukokuu 2019:
Palleroita (39v).........9./aloitettu 6/2017 / luomu (la 21.1.2020)
MatildaM ...............3./ lahjamunasolut

Kesäkuu 2019:
Iid@ (45).......2/ yritys aloitettu 4/2016/ lahjamunasolut
 
Viimeksi muokattu:
@Salli79 tervetuloa, lisäsin sinut! Listalla on varmaan ihmisiä, jotka lopettaneet yrityksen tai eivät palstaile enää. Voisin jossakin välissä siivota sitä, eli ne jotka haluavat jatkaa palstailua, esittäkää jonkin elonmerkki!

Joo, neljä viikkoa oli kierto keskenmenon jälkeen :) Ja sain negaa testiin. Olen kokeillut tuota Royal geleetä, mutta oli tosi kallis ja en huomannut mitään vaikutusta. Mulla ovis tulee ja kierto säännöllinen, munasolut vaan poaskoja (ikää 46-v). Ihmettelen, miten ne olivat jo alkuun huonoja, kun olin yrityksen alkaessa "vasta" 40-v.

Melkoisia taustoja teillä naiset yritysten suhteen! Ja melkoisia tunnemyrskyjä varmaan. Itsellä nyt 7 raskautta takana: kolme lasta, kaksi tuulimunaraskautta ja kaksi keskenmenoa. Odotan lääkärin soittoa siitä laihdutuslääkkeestä. Paino noussut vuodessa 13 kiloa. Kesällä nousi stressin takia kuukaudessa 7 kiloa ja sit loput noista hormoneista :(
 
Mielellään pysyisin listoilla, vaikka aika harvoin saan aikaiseksi kirjoitella. Tänään kp 8 ja YK 5. Tosi pitkiä yritysaikoja ja hoitoja monella taustalla. ❤Minulla ei kovin mittavia hoitoja, ensimmäistä odotettiin reilu vuosi ja silloin ekasta clomi-kierrosta tuli plussa. Toka tuli ihan luomuna. Tänään kävin Felicitaksessa kynellä kun kierrot (normi noin 24 päivää) ovat olleet viime aikoina vain 22 päiväisiä ja epäilin etten ovuloi ollenkaan. Saattaa pitää paikkaansa, koska tänään kp munarakkulat vain 10-11 mm, eli turhan pieniä siihen nähden että ovis olisi kp 11 (ovistikkujen mukaan). Eli voi olla ettei oikeasti tapahdu. Määräsi nyt labrat ja soittaa sen jälkeen, ensi kiertoon kokeillaan todennäköisesti Letroja. Eli ihan hyvä, että kävin tarkastuttamassa tilanteen.

Tsemppiä kaikille yritykseen ja plussan odottelun jaksamiseen!
 
  • Tykkää
Reactions: kirsillevauva
Puhuin Dextran lääkärin Eeron kanssa, joka ei siis ole mun hoitava lääkäri. Määräsi metformiinin minulle, jonka aloitan heti tällä viikolla. Se on kuulemma hyödyksi ylipainoisille yrittäjille :) Lisäksi sanoi, että oli ollut konferenssissa, jossa puhuttiin, että terolut-lääkityksen pitäisi olla ylipainoisilla huomattava verrattuna normaalipainoisiin. JOtakin kombinaatiota voi myös ajatella seuraavassa siisrrossa. Eero on erikoistunut keskenmenoihin! Tuli ihana fiilis. Laihdutuslääkettä ei suostunut määräämään, vaan pudotan painoa omaan tahtiin. En malttaisi odottaa elokuuta ja uutta siirtoa :)
 
Mielellään pysyisin listoilla, vaikka aika harvoin saan aikaiseksi kirjoitella. Tänään kp 8 ja YK 5. Tosi pitkiä yritysaikoja ja hoitoja monella taustalla. ❤Minulla ei kovin mittavia hoitoja, ensimmäistä odotettiin reilu vuosi ja silloin ekasta clomi-kierrosta tuli plussa. Toka tuli ihan luomuna. Tänään kävin Felicitaksessa kynellä kun kierrot (normi noin 24 päivää) ovat olleet viime aikoina vain 22 päiväisiä ja epäilin etten ovuloi ollenkaan. Saattaa pitää paikkaansa, koska tänään kp munarakkulat vain 10-11 mm, eli turhan pieniä siihen nähden että ovis olisi kp 11 (ovistikkujen mukaan). Eli voi olla ettei oikeasti tapahdu. Määräsi nyt labrat ja soittaa sen jälkeen, ensi kiertoon kokeillaan todennäköisesti Letroja. Eli ihan hyvä, että kävin tarkastuttamassa tilanteen.

Tsemppiä kaikille yritykseen ja plussan odottelun jaksamiseen!
Hyvä, että suunnitelma :)
 

Yhteistyössä