40 + so what, wol 14 (2019)

@Hulbertiina mulla on lähes jokaisen lääkkeellisen hoitokierron jälkeen kroppa pinnistäny ns ”normaalikierro ”. Luinkin jostain et esim jenkeissä on ihan normaali hoitoprotokolla et edelliessä kierrossa vedetään estroja isolla annoksella joka boostaa lyhyesti sanottuna hyvän muniksen seuraavaan kiertoon. Estrogeenihan ulkoisesti otettuna estää omaa ovista siinä kierrossa. Voihan se olla et letrotkin boottaa kroppaa jotenkin ja se mylläyttää hetkeksi omaa hormonitoimintaa. Mene ja tiedä (y)(y)
Voihan tuossa olla perääkin. Oon nyt syöny letroja muutaman kk, joten kroppa voi luulla olevansa vielä menossa mukana. Toisaalta jostain oon lukenut, että PCOS helpottaisi ajan myötä naisen täytettyä 40. Jotenkin toivon, että kyse olisi siitä, kun nyt olisi vielä vähän hedelmällistä aikaa jäljellä. Vielä ei olla luovuttu toivosta, vaikka se pikku hiljaa alkaa hiipua. Kipinöi kuitenkin vielä. ☺
 
Josko minäkin änkeän tähän ketjuun, vaikka meillä yrityksen kanssa on niin ja näin. Imetän nimittäin vielä esikoista, ja siitä johtuen (tai iästä jo, mistäs sen tietää) menkat eivät vielä ole alkaneet. Pahapa siinä on raskautuakaan, jos ei ole kuukautisia. Vähäsen mietityttää kun aikaa ei tässä varmasti ole kovin paljoa odotella, että kuinka pitkälle uskaltaa imetystä jatkaa jos toinen kuitenkin ois haaveissa.

Rivi näyttäisi tältä:

Montecea (40)....2./ ya 7/2019 / luomu

En nyt tiedä voiko sanoa että yritys on alkanut kun ei niitä kuukautisia näy, mutta ehkä kova toivominen lasketaan yritykseksi. :)

Tuo rautalisä muuten pohdituttaa, kun raskaus, synnytys ja imetys on vissiin veronsa vaatineet. Tosin oli kyllä jo ennen plussaakin alhaiset arvot.
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978
@kirsillevauva tuosta metformiinista olen lukenut tutkimuksia pubmedistä ja kovin on hyviä! Ja toki käyttäjäkokemukset myös. Lisäksi voihan sun paino hiukan alkaa laskemaankin kun se parantaa insuliiniherkkyyttä. Itsekin aloitin sen ihan omatoimisesti, kun raskauden ajalta jäi. Aamusokerit oli mulla korkeat. Nyt sain nekin alas kun jätin kaikki maitotuotteet. Vhh:lla olen muut sokerit saanut alas, mut nyt vasta laski toi paastoarvo. Otan vain 1g/pv, kun monille suositellaan /määrätään 2g.
 
@Montecea tervetuloa! (y) tärppionnea! Rauta-asiat on tärkeitä raskautta yrittäessä eikä alle 50 ferritiinillä raskaudu hyvin. Toivotaan että sulla ei oo puutosta.
 
@kirsillevauva hienoa että kokeillaan uusia keinoja! (y) Eero on tosiaan huippulääkäri, minä olen ollut hänen potilaana kesästä 2016 asti, ja muistaakseni hän on myös @Katti75 n lääkäri. Joten hyvissä käsissä olet! :)

Tervetuloa kaikille uusille, kiva että keskustelijoita riittää! :) @Montecea , minkä ikäinen teidän esikoinen on? Joillain riittää kuukautisten alkamiseen esim. se, että lopettaa yöimetykset tai ylipäätään on yksi pidempi imetystauko vuorokaudessa (näin mulla itselläni kävi). Mutta nämä on kovin yksilöllisiä juttuja, joten vaikea etukäteen tietää miten kroppa toimii kenelläkin...:unsure:
 
@Roxanne esikoinen on 8 kk, eikä mun kanssa ollenkaan samaa mieltä yöimetysten lopettamisesta. :) Minä niistä jo luopuisin mielellään jo ihan yöunienkin takia. Ollaankohan me muuten voitu kirjoitella samoissa ketjuissa täällä joskus 2008 - 2009 tienoilla? Jotenkin muistaisin sun nimimerkin, vaikken omaa silloistani muistakaan, salasanan kyllä. :D Olin välillä melkein kymmenen vuotta pois täältä.

@Helmiina1978 mä en tienny että maitotuotteet nostaa paastoarvoa? Sehän on hölmöä sitten että neuvola käskee raskausaikanakin kiskoa maitoa kaksin käsin. Mulla oli muistaakseni se paastoarvo yhden desimaalin päässä siitä rajasta, eli kai se on korkeahko. Juon kyllä aika paljon maitoa.
 
@Montecea Juu. En minäkään uskonut, vaikka kyllä olin lukenut. Mä käytin joka päivä kermaa ja turkkilaista jogurttia. Lisäksi juustoa, mascarponea ja fetaa ym. Paastot oli järjestäin 6,5-7. Nyt alle 6! Jopa vähän päälle 5 parina aamuna, mitä en olis uskonut. Maitoa en oo vuosiin juonut ku mun mielestä se on imeväisten ruokaa; varsinkin lehmänmaito on aika nounou käsiteltynä, ja muutenkin sen koostumus ei sovi ihmiselle.
Mut kannattaa koittaa. (y) kyllähän siitä löytyy ihan tutkimusdataa.
Muutenhan maitorasva on hedelmällisyydelle hyvä, mutta verensokereillle ei.
 
Lisäksi sanoi, että oli ollut konferenssissa, jossa puhuttiin, että terolut-lääkityksen pitäisi olla ylipainoisilla huomattava verrattuna normaalipainoisiin.
Tarkoittiko tuo siis että ylipainoisilla pitäisi käyttää suurempaa annosta? Mietin tässä omaa tilannetta kun 2x 1 teroa/vrk ei pidä tuhruvuotoa kurissa, nyt nostettu annosta. Painoa on kyllä itselläkin liikaa :unsure: Metut myös mulla käytössä tukena.

Toisaalta jostain oon lukenut, että PCOS helpottaisi ajan myötä naisen täytettyä 40. Jotenkin toivon, että kyse olisi siitä, kun nyt olisi vielä vähän hedelmällistä aikaa jäljellä. Vielä ei olla luovuttu toivosta, vaikka se pikku hiljaa alkaa hiipua. Kipinöi kuitenkin vielä. ☺
Itsellä munasarjat ovat ultrassa nyt normaalit eli viitteitä PCOS:stä ei niissä ole mutta en yhäkään ovuloi ilman apuja. Mutta omakin lääkärini sanoi että yleensä PCOS naisten tilanne on hyvä muutaman vuoden ennenkuin hedelmällinen ikä loppuu. Eli sen puolesta toivotaan että teillä olisi näin!
 
Juu Dextran Eero myös mun lääkäri, luotan hänen ammattitaitoonsa 100%, lisäksi on tosi mukava ja omistautunut, koskaan ei ole ollut kiireen tuntua hänen luonaan vaan kaikki asiat voi rauhassa käydä läpi.
 
Ihania kommentteja Eerosta :) Tekisi mieli vaihtaa häneen, mutten "kehtaa", kun oma hoitava lääkäri on tosi kiva ja olen häneen jo tottunut. Varaan omalle lääkärille ajan elokuun alkuun ja otan puheeksi uuden lääkekombon seuraavaan siisrtoon. Jos ei synnyt ajatuksia, vaihdan pois lääkärin.

@Montecea tervetuloa, toivottavasti plussaat pian!

Joo, siis ylipainoisillä pitäisi olla tukilääkkeen isommalla annoksella!

Nyt on aika hekkoa ollut plussausten kanssa. Plussailkaa naiset <3
 
Moikka. Täällä oli aikaisemmin paljon rautakeskustelua. Katsoin just tänään otetut labrat ja ferritiiini oli 24. Sinänsä viitearvoksi oli ilmoitettu 15 eli sen yläpuolella oli, mutta onko raskautumiseen liian alhainen? Mutta hemoglobiini oli kuitenkin 142, eli hyvä. Mitähän näistä arvoista pitäisi ajatella. (n) No kai se lääkäri lähipäivinä soittaa ja kertoo. Olen joskus koittanut rautaa syödä mutta vatsa meni ihan sekaisin..
 
@Montecea , en mä täällä vielä kymmenisen vuotta sitten kirjoitellut, vasta v. 2016-17, kun esikoista yritettiin. :) Ymmärrän hyvin, että yöimetyksistä luopuminen on hankalaa... :rolleyes: Me aloitettiin joskus 7 kk:n iässä unikoulu, jonka avulla saatiin unipätkiä pidennettyä, mutta kyllä siitä vielä useampi kuukausi meni ennen kuin yösyötöistä kokonaan päästiin.

@Kolmannen kuumeilija , noista ferritiiniarvoista on ymmärtääkseni lääkäreidenkin keskuudessa erilaisia näkemyksiä, mutta mun korvaani tuo arvo kuulostaa kyllä aika alhaiselle. :unsure: Mulla on kans sama tilanne, että hemoglobiini on hyvä mutta ferritiini silti alhainen. Kerro sitten, mitä lääkärisi tuumasi!
 
Ompa tullut paljon tekstiä tänne Tuosta rauta-asiasta. Mullekki lääkäri sanoi, kun kerroin etten välttis ole joka päivä muistanut syödä rautaa, ettei se haittaisi, kun paremmin imeytys jos ei joka päivä ota. Tuon enempää asiaa spekuloimatta. Syön Ferrodania 100mg per päivä ja satunnaisesti unohdan sen. Mulla on kaikki neljä ihan luomu lapsia. Helposti olen raskautunut, mutta nyt on kuopus jo 13v. Sekä mies vaihtunut välillä Ja tuota ikääkin jo tietty on. Kuukautiset tulivat ihan tapansa mukaan, vaikka peittoa heiluteltu ihan ahkerasti. Eli ei onnistumisen merkkejä. Lääkäriin vielä aikaa reilu viikko. Kun olisikin päässyt sinne jo vaikka heti Helmikuun gynen tekstejä luin, ja oli kirjoittanut näin "ovariot hieman pienet, mutta jonkinverran follikkeleita vielä näkyy". Eli ymmärsin näin, että jotain toimintaa siellä vielä on Tässäpä ajatuksia tähän iltaan. Kovasti plussa onnea täältä rippijuhla valmistelujen keskeltä kaikille
 
Pikainen omanapailu tähän väliin. Ei taida kroppa kuitenkaan olla menossa mukana. Uudelleen alkanut limailu hiipui vähitellen, mutta ovistesteissä kuitenkin vielä vahva viiva, muttei ihan yhtä vahva kuin kontrolliviiva. Ekojen limojen loppumisesta mahdollinen kiinnittymispäivä voisi olla vasta huomenna, joten ei ainakaan raskautta ovistesti voi vielä ennustaa. Saattaapa olla, että kierto venähtää. Onneksi mulla on vielä primoluteja reseptillä jäljellä.
 
Omaa napaa... o_O
Tänään oon odotellut menkkojen alkamista; kylpylässäkin mietin että jos siellä sit lotratessa. Mut ei. Ei merkkiäkään. Ei vieläkään. Dpo15 eli 31/30. Tein yhden herkän testin ensin ja siihen tuli viivaa ja olin et häh! Sit pohdin teenkö seuraavan ja tein 3 eri, joihin kaikkiin hailakka. Yks oli first response 6 days before ja yks 10ui ja 25ui. Sit tein digin, jossa not pregnant. Ja vikaksi PC, johon alle 3min hailu viiva. Näkyy nuo kamerassakin.
En tiä onko taas kiinnittymisyritys.... Kyllä vuodon olis jo pitänyt alkaa edes kohdun suulle tulla.
Mitään muuta outoa ei ole kuin raudan maku ikenissä...
 
Huomenta. Testi negaa ja raudanmakukin pois. Liekö sitten sattumaa, että taas testeissä viivanpaikkoja ja menkat vieläkin loistaa poissaolollaan - vai oliko joku kiinnittymisyritys.
Kunpa nyt vuoto alkaisi. Ovulaatio kuitenkin laskettu ja lämmöt noussut silloin heti, ja yleensä luteaali 14. Omituista.
En tosiaan testannut kuin dpo8, 9 ja 10; 11-13 jäi välistä.
Lämmöt laski tänä aamuna, et jos sit viim huomenna pääsis uuteen kiertoon.
 
@kirsillevauva Mä yhdyn ylistävään Eero-kuoroon! Eero taikoi tämän toivottoman tapauksen raskaaksi maagisella intuitiollaan :D Itse vaihdoin varta vasten hänelle toiselta klinikalta. Selittää aina ihanasti kaikki asiat juurta jaksaen ja kertoo uusista tutkimuksista.

Kenties tuolla toisella keskeisellä teemalla täällä eli raudalla oli myös osuutta asiaan -> sain nostettua oman ferritiinin 30:stä 80:een ja silloin sitten tärppäsi. Soin Ferrodania 200mg pvä 3kk.

MaiMei rv37
 
@MaiMei Kiitti rohkaisusta. Sitä odottelen että saan Ferritiinin (33) nousemaan ja raskauden alkamaan. Otan vaan 100mg /pv + yhtä nestemäistä, jonka kyl pitäs olla tehokas. Lisäksi muita rautametaboliaa auttavaa.


(.) ilmeisesti taas kemiallinen (tai biokemiallinen), mut kai sekin täytyy ottaa positiivisesti. Ainakin munasolu ja siittiö kohtaa. Jospa raudan syönti auttaa kiinnittymiseen. Toivottavasti vuoto olisi tavallinen(ei runsas enempää) seuraavaksi, kun alkaa ettei raudat mene pytystä . Viimeksi maalis-huhtikuussa oli biokemiallinen, ja myös kp30 torstai ja positiivisia testejä ti-la; menkat alkoi maanantaina eli 34/30.
Ei se 3 päivää nyt kauheesti harmita, vaikka olis saanu jäädä tämäkin taas kokematta.
 
Pahoittelut neganneille :unsure: ja peukut piinailijoille

Omanapa sanoo kp15, pc antaa jo tummempaa viivaa, rfsu pysyy hailuna. Saa nähdä tuleeko taas nöpö kierto ja luteaali 4-5pv. En jaksa edes pohtia koko kiertoa koska ovisplussista huolimatta nää kierrot olleet kuivia ja luteaalit lyhyitä.
 
@Helmiina1978 tsemppiä! Toivottavasti pääset uuteen kiertoon pian jos tämä ei plussan puolelle kääntynyt.

Oman navan kanssa turhauttaa nyt ihan hulluna tuo lyhyt/huono luteaali, selvä tiputtelu alkoi taas Teroista huolimatta DPO9 :(:poop: Taas saa laittaa uudet satalappuset noihin pistoslääkkeisiin ja luteaalivaiheen tueksi kai seuraavana hcg:tä.
 

Yhteistyössä