40+ vauvaketju

no niin kyllä alkoi itseäkin mietityttämään. Mäkin aattelin jos vaikka olis niitä varmoja päiviä, kun ei hoidoista huolimatta tärpännyt kuin vasta 3 vuoden jälkeen. Mies kyllä heti oli ehkäisyn kannalla, realisti.

jahast, kohta sahris löytyy tikkuilemasta kuumeilupuolelta..hahaa.
 
Hauskintahan tässä on se et kolmosta tehtiin jopa 6kk, mikä oli itselle ns ikuisuusprojekti, kalenteri ja tikut kourassa, epätoivon vimmalla, mies jo armoa pyydellen, ja sit tää ylläripylläri r-testiin viime syksynä:LOL: Luontoäidillä on tosiaan huumorintajua, mutta ihana niin -mullehan jäi kolmosesta vielä sellainen pienen pieni, mikroskooppinen kytevä vauvakuume, mut olin tosiaan niin asennoitunut, et tää oli nyt tässä.

ja pakko tunnustaa, et käyn tuolla kuumeilupuolella vielä silloin tällöin lukemassa ja fiilistelemässä muiden kuumeilua, vaikka itse en enää kuumeile, katsotaan, josko mä sahriksen sieltä kohta yhytän (y)

kellään muuten jälkivuoto kestäny yli 3vkoa? ihan tuhruttaa enää, mut esim pitkän lenkin jälkeen tarvii vielä ihan siteen, ja alkaa jo tympiä tää siteiden kanssa pelaaminen, tahtois uimaan jo.
 
Tyttö on tosiaan kaksi viikkoa vajaa seitsenkuinen(n).. Vai miten sen nyt vaikeimman kautta laskisi. Yöt menee vaihtelevalla menestyksellä. Pari yötä ilman ainuttakaan herätystä ja sitten taas mennään parin herätyksen vauhdilla. Ei hän aina ruokaa halua vaan joskus riittää, että hetkeksi pääsee viereen. Ne yöt on toki kovin väsyttäviä ja saatan kiskaista kahdetkin päikkärit tytön seuraksi. Oppii huonoille tavoille toki kun aina kimpassa nukutaan päivällä :whistle:.

Sahramiinin lähes samanikäinen jo ryömii(y). Meillä kyllä vielä pyöritään ympyrääeikä eteenpäin menoa vielä tapahdu. Viihtyy aika huonosti lattialla .. Sylissä hienosti. Neuvolassa yrittävät antaa hienovaraisesti ohjetta miten ryömimistä voisi aktivoida ym. Myötäillen että juu juu:LOL:. Istuminen kyllä alkaa olla aika hyvällä mallilla. Tosin jos lähettyvillä on jotain mielenkiintoista johon tarrata niin kädet nousee ja tasapaino häviää.

Jälkitarkastuksessa sillon aikanaan terkka kysyi, että suunnitteletteko toista ja jos ei niin minipillerit olis hyvät:ROFLMAO:. Niin että vielä toista.. Minipillerit oli aluksi hyvät eikä menoista tietoa neljään kuukauteen. Nyt ne onkin sitten kahden viikon välein !! Ei mitään kunnollista mutta sidettä on käytettävä. Surkeaa. Jos kuitenkin sen kierukan nyt sitten. Onko teillä kellään ollut? Ite pelkään eniten sen laittoa. Synnytystäkään en osannut pelätä kun edellisestä jo kivunlievitys toimi loistavasti ja tällä kertaa vielä paremmin.

Kyllä mullakin jälkivuotoa tuhrutti sen kolme viikkoa. Väheni viikossa melkein mitättömäksi ja luulin pääseväni helpolla mutta sitten se vähän siitä kiihtyi eli ihan tuhruksi siteeseen asti.
 
Viimeksi muokattu:
Olipas kiva löytää tämä kyseinen aloitus ja keskustelu:) Kiitos vinkistä siis Sahramiini! Koetan nyt olla hieman aktiivisempi mitä tuolla odotuspuolella jossa kirjoitteluni oli tosi vähäistä osin resursseistani, mutta pitkälle myös edeltäneestä keskenmenosta johtuen jonka vuoksi se että itsekkään antoi itselleen luvan uskoa että kaikki voisi mennä tällä kertaa hyvin loppuun saakka vei vähintäänkin puoleen väliin raskautta, ja ylikin..

Olen siis tällä hetkellä pikkuisen (11vrk) pojan onnellinen äiti. Muita lapsukaisia ovat loppukesästä 6v täyttävä esikoinen ja samoin kesällä 3v täyttävä keskimmäinen. Menoa ja meininkiä siis riittää:) Olenkin vähän naureskellut että meillä on nyt sitten yksi illanvirkku, yksi aamunvirkku ja tämä nuorimmainen joka on ainakin tällä haavaa kovasti yövalvoskeluun taipuvainen. Kukaan ei ole myöskään tähän mennessä nukkunut päikkäreitä enää 1v syntymäpäivänsä joten katsotaanpa tuleeko myöskin kuopus sisaruksiinsa.

Tänään käytiin neuvolasta kotikäynti ja hyvin oli lähtenyt pienen notkahduksensa jälkeen myös paino nousuun. Jälkitarkastusaikaa aikoivat ilmoitella jossain myöhemmässä vaiheessa ja jälestä käsin siis. Täällä ei ole oikeastaan koskaan ollut miehen kanssa mitään varsinaista puhetta lapsien määrästä -kaikki ovat olleet aina tervetulleita jos ovat tullakseen. Sitä vain keskusteltiin -olikohan peräti heti eka iltana lasten ollessa jo unillaan että tuntuu hassulta kun ei niin hirmuisen montaa vuotta sitten (oiskohan 8) kun vaikutti siltä että noinkohan niitä tulee ensimmäistäkään lasta ja nyt heitä on sentään jo kolme :) Mitä sitten tulevaisuuteen ja noihin ehkäisyasioihin mistä täällä onkin ollut jonkin verran keskustelua niin taitaapa mennä kohdallamme kuten tähänkin saakka ettei ehkäisyä oteta käyttöön vaan annetaan mennä omalla painollaan ja katsotaan mitä elämä tuo mukanaan :)
 
Mä kyllä luen sujuvasti, mutta en oo saanut kirjoiteltua mitään :) Täällä on riskejä otettu, kun en ole saanut aikaiseksi varata aikaa kierukan laittoon ennen kuin nyt vasta ja aika on kesäkuun puolella.. Mutta luulis, ettei tässä kohtaa ovulaatiota tule itsestään, kun ei tullut yritysvaiheessakaan :)

Mulla on ollut hormonikierukka jo aiemminkin, ennen kuin olin lasta synnyttänytkään, joten toivotaan, että tämän laitto on vähemmän ikävää kuin silloin..

Meillä vauveli nukkuu yöt loistavasti, enintään yksi herääminen ja esim. viime yönä hän heräsi vasta 7.10, joten siitä päivä käynnistyi! Aamupäivätkin ja päiväunet menee hyvin ,mutta iltapäivällä alkaa kränä, joka loppuu noin klo 23.. Kränään auttanut tähän mennessä se, että kanniskellaan / sylitellään eri asennoissa koko aika klo 15-23.. Jokseenki väsähtänyt sen jälkeen.

Nyt syöttämään...
 
Huh, sais jo nää helteet loppua, alkaa tuskastuttaa, kun on koko ajan hiki, ja ulkoilukin rasittavaa, kun ei varjoa tahdo löytyä mistään. Sen verran voi toki vielä paistaa, et mä ehdin uimaan, vasta nyt alkaa jälkivuoto loppua. mä en ymmärrä, miks se mulla kestää niin kauan.

vaatevarasto on toinenmurheenkryyni, vähän kinnaa kesävaatteet vielävatsasta -hiilarit tosiaan turvottaa ihan sikana -ja väliaikaisiin virityksiin ei viitsis tuhlata, kun rahanmenoa on muutenkin.

jahas, käsky kävi, taas
 
Hellurei! Kiva kun tämä ketju on perustettu. En tiedä kuinka paljon ehdin kertoilemaan mutta jotain aion kyllä kirjoitella. Mulla on nyt kotona 8,5kk poitsu. Hän nousee tukea vasten seisomaan ja se aiheuttaa minulle nyt harmaita hiuksia. Pitää vahtia koko ajan, koska alastulo on vähän mitä sattuu.
Meillä mentiin pikkuvauva-aika pullolla ekan kuukauden jälkeen. Vauva on ollut kovin itsenäinen jo varhain ja ei ole ollut sylivauva oikein missään vaiheessa. Tykkää toki olla sylissä ja leikkiä siinä. Nyt se leikkiminen on mun vatsan ja nivusten päällä hyppelemistä, korvien ja korvakorujen repimistä, kiipeämistä sohvan selkänojalle ja kaikkea muuta minulle kivuliasta. "Me tässä katsotaan pojan kanssa rauhassa telkkaria" on meillä tuntematon tokaisu.
Kiinteiden aloituksen jälkeen kasvaa ihan keskikäyrällä ja on hyvin sopusuhtainen tapaus. Kova on poika ollut syömään alusta asti mutta ei se ole onneksi painossa näkynyt alun nopeaa nousua lukuunottamatta.

Minä olen ollut ihan hiton väsynyt. Me ollaan jonkun verran vuoroteltu öitä eli olen saanut nukkua pari yötä viikossa kokonaan korvatulpat korvissa. Vauva on jo pitkään herännyt kerran yössä syömään.

Minulla oli istukka alhaalla ihan kohdunsuun vieressä, joten sain nauttia jälkivuodosta 7 viikkoa. Eli älkääs alkako valittamaan kolmen-neljän viikon jälkivuodoista :D Kuukautiset alkoivat pikkasen vajaa 3kk synnytyksen jälkeen. Ja nyt taitaa olla uusi pulla uunissa. Ikäeroa tulisi 1v5kk. Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja jaksan olla raskaana ja hoitaa vauvaa/taaperoa. Ja mitä se sitten tulee olemaan, kun niitä on kaksi. Hullun hommaa :) Mulla on säännöllinen kuukautiskierto mutta tikuttelin ovista silti ja ajoiteltiin sen mukaan aina se viimeinen peittojen heiluttelu. Makkarissa ei ole muutoin ollut kauhean aktiivista mutta ei ihan kuolluttakaan.
 
Onnea Helmi uudesta raskaudesta! Ja onnea Mileena pienestä pojasta!

Meilläkin Esikko täyttää 6v loppukesästä, välistä puuttuu tuo 3v, jonka kernaasti olisin myös ottanut. Kyllä toivon, että meilläkin mies olisi enempi lapsimyönteisempi, mutta ehkä hyvä näin, vauvat saan näemmä hoitaa lähes yksinäni. Mies kun tulee töistä, on kuulemma niiiin väsynyt, ja mä hoidan illatkin sitten yksin. Kertaakaan ei vielä ole kysynyt multa, että tarvisinko lepoa. Vauva 4kk.

Meillä on nyt kitinä -kausi. En vaan tiedä miksi. Meillä vauva haluaa lopettaa vauvailun nyt. hampaanalku havaittu, valkoinen piste työntyy kohti näkyvyyttä.

Opittu kääntymään kumminkin päin tämän viikon aikana.

Makuannoksia on maisteltu. Peruna ja mango. Voisiko niistä aiheutua kitinää ja jopa suoranaista kitinähuutoa??

Joku näistä tai kaikki yhdessä nyt aiheuttaa sen, että koko ajan on ikävä olla :-(

Yöllä herätään n 4 tunnin jälkeen ja siitä n. Tunnin välein. Siksi myös kiinteitä tekis mieli saada mukaan.

Äh, taas yhtä kiukuttelua. Menox.
 
Äiti seiskanelonen; Kiitos ja pikainen kommentti ruoanlaiton ohesta myös.. Meillä muistan tuon perunan aiheuttaneen kitinän ja melkoiset vatsanväänteet aikoinaan tuolle meidän esikoiselle. Jotenkin vaan ajattelin perunan olevan niin perusjuttu ja neutraali mutta kun sitten luin (vai kuulinko tästä jostain en muista) niin juuri peruna kuulemma saattaa tällaista tehdä. Joku tieto/kokemus oli myös että peruna kannattais säästää melkeinpä viimeiseksi maistatettavaksi (jopa lähelle yhtä ikävuotta). En sitten tiedä ovatko nämä "suositukset" nykyisellään muuttuneet mutta tuolla keskimmäisellä siirsin perunan aloituksen huomattavasti myöhemmäksi eikä tuolla muistaakseni mitään mahavaivoja ollutkaan. Esim. bataatti-kesäkurpitsa taisi olla maku josta meillä pidettiin kovasti ja jota suosittiinkin pitkään.
 
Kroppa ilmoitti, että vielä olis mahdollista lisääntyä eli menkat alkoi ja oviksenkin tunnistin. Mieluusti kyllä jo luopuisin lisääntymiskyvystä, ja varsinkin menkoista. Ärsyttää, et ne punkee heti, kun jälkivuoto loppuu eli nyt 6vkoa synnytyksestä, eikä auta täysimetykset, kuten ei aiemminkaan. Ja tavaraa tulee tietysti ämpäritolkulla.

Mä olen kanssa kuullut vai sanoikohan viimeksi ihan th, et peruna voi aiheuttaa vatsanväänteitä, ja viimeksi sitten bataatilla aloiteltiin. Ja onhan se peruna ihan h**vetin pahaakin keitettynä, en syö itsekään. Mangosta meillä on kaikki tykänneet ja itsekin syön sitä rahkan kanssa. Mangotahrat ei vaan lähde vaatteista millään, jos ei pese ihan heti.

Prinsessa on nyt keksinyt, et aamuyöllä armollista neitiä nukuttaa kaikkein parhaiten, jos on tissi suussa tai ihan nenän edessä ihan koko ajan. Jos vaihdan vähänkin asentoa, alkaa kiukkuinen ähinä ja tuhina, yöllä hän ei sivistyneenä neitona sen suuremmin onneksi elämöi. Mulla vaan alkaa olla selkä ja niskat ihan jumissa, kun yöt menee ihme asennoissa, kun en saa tutilla huijattua. Selkälihaksia pitäis alkaa treenata, tuntuu vaan, et ei riitä aika -no joo, tänkin koneella olo ajan oisin voinut tehdä selkiä :D

Viikon päästä ristiäiset eli kiire viikko tulossa kun mies on töissä -eihän ristiäisvalmistelujen vuoksi voi vapaata ottaa, mut jos olis kalastus/metsästys tai joku miestenilta -meno, niin sit varmasti vois, no doubt
 
Voi Ollako... tutulta kuulostaa, varsinkin tuo tissin kanssa nukkuminen. Mä saan kyllä välillä huijattu tutin, mut en siis kovin usein.

Mulla ei vielä menkat tullut, Kopkop, passaa hyvin. Mulla imetysvälit on pysynyt alle 4h päivin öin, paitsi tää alkuyön Eka Pätkä vähän pidempi. Mutta kyllä mä jo ootan, että imetys vähenee, ei voi mitään. Ei Oo mun juttu, vaikka siinä paljon positiivista onkin.

Tässä ei nyt mitään uutta ihmeellistä. Kantorepussa kanniskelen ulkona, ja siitä vaavi tykkää kovin.

Miten muilla sujuu?
 
Että minusta on kiva kuvitella teidät kaikki omien vauvojen kanssa :love: Me tehtiin se sittenkin :)

Meillä tosiaan kohta 7 kk mittarissa ja vauhti on kova. Ryömimällä mennään (tai siis vauva menee ja minä kävelen ihan normaalisti :ROFLMAO:) ja pikkuisen on alkanu tulla mielenkiintoa pystyasentoon. Hauska vesseli neiti on ja naurattaa meitä muita ihan tahallaan. Syö hyvin, nukkuu yöt hyvin (eiks kuulostakin ihanteelliselta?) mut kertokaapa rakkaat naiset miten tällasen kiitävän kikattajan saa päiväunille (n):eek:o_O ???
 
sä Sahris jaksat aina vaikuttaa niin positiiviselta! Mä yritän aina aatella myönteisesti, mutta menestys ei aina ole hyvä :)

jos teidän neiti vaan kikattelee, niin eihän hän sitten väsynyt olekaan. Eikös väsyneet vauvelit vaan kiukuttele. Meillä tuo on aika paljon ajoituksesta kiinni. Vähänkin ali tai yli, niin ongelmia tulee. Raikas ilma, hieman hämärää, äiti vieressä ja äidin tissi mieluusti suussa.

tänään meni sitten bataattia, ja tuntui tykkäävän, jäämme odottamaan mahdollisia vatsaväänteitä.

muuten meillä vauveli voi hyvin, pyrkii istumaan tai oikeestaan jo seisomaan kun sylissä. lattialla alkaa karjunta heti, kun kääntää ittensä mahalleen ja haluais eteenpäin. Tokihan jo liikuskelee hitaasti eteen joitakin senttejä ja kääntyilee navan ympäri, että ei tiedä mistä hänet löytää kun hetken on pois. Valitettavasti vaatii viihdykettä tai sylittelyä koko ajan. Ei ole kiinnostunut mistään leluista, eikä itse tartu vielä mihinkään!?
 
Sahris on kyl niin positiivisen oloinen tapaus, että... Välillä kateeksi käy, kun itse kyntää syvissä vesissä :):ROFLMAO: Onneks mullakin sit aina yleensä se valoisampi ajattelutapa voittaa, mut siihen saattaa mennä hetki.
Tällä hetkellä ei just vituta juuri mikään, paitsi tietty se ettei tuo vauva saa noita hampaitaan ikenistä läpi. Jospa jo huomenna :whistle:

Meillä vauva ei oo ollu viihdytettävä sylivauva oikeen koskaan. Toki hänelle annan paljon huomiota ja syliäkin tasaiseen tahtiin, mutta hienosti leikkii itsekseen. Välillä leikkii kaukanakin minusta tai isästään ja välillä sitten jalkojen juuressa. Riippuu vähän päivästä ja kellonajasta.
Ehkä äippä74:llakin helpottaa sitten, kun tarttuu itse tutkimaan tavaroita ja lähtee liikkeelle.

Poitsu on ihan kohta 9kk vanha ja multa loppuu vanhempainloma. Niin se aika on vierähtänyt ja osa ajasta kyllä on mennyt mulla ihan sumussa.
 
Helmi, miten aika kiitää! 9 kk? Ihan uskomatonta :eek: Ja toinen tulossa, onnea niin maan perusteellisesti :love:

Eiks se oo helppoa jos vauva viihtyy itekseen? Meillä vasta nyt alkaa touhuta omiaan kun osaa ryömiä hurjaa vauhtia ja pääsee huoneesta toiseen... en oo muuten ikinä ajatellu pölynimuria niin paljon ku nykyään :ROFLMAO: Joka kerta kun ipana katoaa näköpiiristä ni ensimmäisenä tulee mieleen pölynimuri! Ei kai vaan lattialla oo mitää ihmeellistä joka ois jääny imurilta huomaamatta? Meillä kun ulkoa kantautuu kaikenmaailman heinää ja lehtiä sisälle...

Oon kyllä nauttinu vauvasta ihan täysillä ja sitä tietysti helpottaa se et se nukkuu yöllä. Muu perhe ehkä on saanu sit osansa siitä vähemmän positiivisesta äidistä, nuoriso on hyvin hoksannu etten ehdi koko ajan olla valvomassa tuleeko heillä omat hommat tehtyä vai ei (n) Ei sekään useimmiten ihan kauheesti ahista mut joskus tuntuu et ihan silmiä vetää kieroon kun mitää ei tapahdu ja höyry nousee korvista :mad:

Ä74, paljos sun nuppusella nyt on ikää? (Laitetaanko välillä viestin perään ikä näkyviin, ei meinaa perässä kestää kun nää niin kasvaa tohinalla?) Luulen et toi natinavaihe on teillä tosi nopeesti ohi jos nyt on jo noin kova hinku eteenpäin :) Onks sinulla joku kiva lasten cd minkä vois laittaa soimaan? Mites lattialle jotain värikkäitä huiveja, niihin ei tarvi osata tarttua
kun ne tarttuu vauvaan ja niitä on kiva siirrellä kun ne liikkuu käsien mukana... kun vaavi ei vielä tartu, ompele johonki lapasiin nappeja tai kulkusia tai nauhanpätkiä ja laita vauvan käteen, silleen "lelu" pysyy hyvin ja hauskaa piisaa :D

Ei meilläkään nukaheta ku tissi suussa, alkaa jo hirvittää kun mieleen on hiipiny ajatus et alkasin lopetella tissittelyä :whistle: Milläs minä sit ton ipanan tainnutan, se ei oo tajunnu ees miten tuttipullo toimii, saatikka et sen vaan kippais omaan punkkaan ja odottelis et nukahtaa itekseen :confused:
 
Nyt on typyllä nimi eli ristiäiset pidetty Jälkitarkastuksessa käyty ja kaikki oikein hyvin, th:n mielestä olen kaikin puolin palautunut tosi hyvin, monilla menee kuulemma paljon pidempään. Lohdullista tietää, ettei ihan vielä ole kaatiskamaa Pientä haikeutta oli todeta, että mun äitiysnla käynnit oli sitten tässä, yksi elämänvaihe on nyt sitten takanapäin for good.

Typy alkoi heti ristiäiset jälkeen jutella, ihan kuin olis nimeään odottanut että voi osallistua. Toki aiemminkin seuraili ja selvästi kuuntelu, mut nyt tosiaan juttelee itsekin - ja välistä nauraa omille jutuilleen

Aamuyöt edelleen rrisaisia, onneksi kuitenkin alkuyön nukkuu, kiva tietysti olis, jos aamuyölläkin vois kääntää kylkee niin ei olis ranka niin jumissa.
 
Kiitos Sahris vinkeistä, osaa olikin koitettu. Poitsu kuitenkin alkoi viime viikolla tarraamaan joihinkin leluihin, että sen puoleen ei mitään ongelmaa!

Meillä on nyt tällä viikolla vielä 5kk neuvola, raukka taas saa piikkejä! Hirvittää jo, mutta enempi hirvittää kun tuolle 5v:lle pitäis hepatiittirokotteet laittaa Tässä kesäloman aikana.

Kiinteissä mennään hedelmälinjalla, kasvikset joko ei maistu tai tulee vatsaväänteitä!
 
Kiva kuulla teitin kokemuksia, täällä pojalla tulee piakkoin 3 kk täyteen ja huomenna onkin neuvolatarkastus. Meillä nukkumaanmeno iltaisin sujuu tosi hienosti, kaveri nukutetaan pullolle / tissille tai sitten pistetään aika unisena sänkyynsä parin pehmon kanssa. Nukahtaa sänkyynsä itsestään, kunhan äiti tai isä makaa omassa sängyssä muka nukkumassa. Yö menee yhdellä herätyksellä tai sitten välillä nukkuu koko yön! Päivisin tuntuu olevan useampia minipäikkäreitä ja yhdet pitemmät yleensä. Eli jotain rytmiä on tullut!

Mahavaivatkin saatiin pois, kun jätettiin kaikki muut pullot paitsi Mam:n anticolic pullot ja meitin rohmulle ei voi olla vieläkään kuin 1-tutti pulloon, kun on niiin kova syömään! :)

Eli vissiin aika helppo lapsi, paitsi päivisin hän vaatii paljon syliä! Hiukan aikaa viihtyy leikkimatolla tai sitterissä. Parin viikon ajan on myös ollut innostunut leluista. Kyllä minusta nämä päivät silti on aika pitkiä, jos yksinäni oon lapsen kanssa. Onneksi tämä kesä menee aika pitkälti lomaillessa siten, että sylejäkin on useampia..

Mä menin sitten laittamaan sen kierukan ja helevetti, edelleen 3 viikon jälkeen vuotaa reilusti. Hyvä ehkäisyteho siis. Muistelen, että viimeksi se kierukka ei aiheuttanut vuotoa ja menkatkin loppui.. Että liekö sit meni jotain pieleen. Hiukan tässä kuitenkin pohtinut sitä, että pitäskö sitä ensi kesänä taas aloittaa yritys, yrittää saada pienelle sisarus?! Liekö hullu ajatus ja jotenkin pitäis kuntokin saada paremmaksi ensin.

Karo ja vauveli 3kk :)
 
Karoliina74: Kiva kuulla, että teillä menee hyvin.

Minä syötin maidon sinne lähes 6kk tienoille pelkästään ykkösen tutista, muuten ois menny liikaa ilmaa mahaan. Velli aloitettiin aikaisin (alle 4kk) ja sen annoin kakkosen tutilla, että tuli läpi. Ykkösen tuttia käytin maidossa myös senkin takia, että vauva sai imeä ja rauhoittua siinä syömisen lomassa. Minähän en imettänyt kuin ihan aluksi eli siksi pidin tuota imemistä tärkeänä. Meillä se toimi ja ei ole nyt myöhemmin ollut vaikeuksia alkaa syömään isommalla tutilla.

Minullakin on nyt ollut eka lapsi kyseessä ja en oikein osaa sanoa onko ollut hankalaa vai ei. Sen tiedän, että hampaiden tekeminen (5kk eteenpäin) ei ihan näin tiukille normaalisti ota. Olen lohduttautunut sillä, että mieluummin nyt ne kiukkuilut kun silloin ihan alussa. En tiedä miten olisin jaksanut, jos vauvalla olisi ollut koliikki ja se olisi ollut tosi vaativa. Minulla meni palautumiseenkin aikaa ja kropan kolotukset ja kivistykset jatkuivat ja jatkuivat ja jos siinä olisi vielä ollut huutava vauva niin... olisin varmaankin romahtanut. Kropan kolotukset minulla hepottivat siinä puolen vuoden tietämillä. Seitsemän kuun kohdalla multa katosi linea negra lähes täysin ja nännit muuttuivat taas punertaviksi ruskeiden sijasta. Uusi raskaus alkoi kun vauva oli 8kk. Nyt uskon kroppani sen kestävänkin.

Meillä ottaa vähän tiukille ruuan rakenne eli nyt pitäisi jo pystyä pikku hiljaa syömään ruokaa, jossa on kunnon sattumia. Ei vaan mene alas ja kakominen ja yökkäily on päivän sana niiden kohdalla. Vinkkejä otetaan vastaan. Ollaan syöty sormin kaikenlaista pientä eli ei voi olla siitäkään kiinni eli osaa jauhaa ja imeskellä. Hampaita on nyt viisi, joista kaikki on kunnolla jo ulkona.

Helmi ja poitsu 9,5kk
 
Helmi, tsekkaapa kielijänne, onko tiukka? Meillä yks muksu rupes kans yökkimään noita sattumia ja huomasin ettei kieli ohjaa ruokaa kunnolla. Tuntuuko että kieli liikkuu ja venyy tarpeeksi? Meillä leikattiin jo ihan pikkasena, helpotti syömistä tosi paljon :p
 
Meillä piti pitkään tuolle nyt 2 veelle olla ihan sileää sosetta, ei yökkinyt sattumia, mut sylki ne pois suustaan tai kaiveli sormillaan. Nyt sitten syö vaikka hiekoitussepeliä, jos vaan annettaisiin :LOL:

Eilen oli mikä lie nla, ihan outo ajoitus, kun 2kk liian myöhään ja 3 kk liian varhain. Saatiin kuitenkin nuo 3 kk rokotteet, ja mulla meinasi taas sydän särkyä siihen itkuun, tunsin itseni niin petturiksi, vaikka tasan tarkkaan tiedän, että noilla piikeillä vältetään isommat pipit. Mä en vaan kestäis katsoa, kun toiseen sattuu. Kaikki oli typyllä ok, tissimaidolla kasvaa hyvin, kilo oli tullut lisää ja pituuttakin oli venytty.

Tänään on ihmeen hyvin viihdytty lelukaaren kanssa lattialla, ei ihan koko aikaa tarvinnut sylitellä. Kovia sylikissoja on meidän kaikki lapset kyllä olleet, niin tämäkin, mut uskon, ettei lasta voi liialla sylillä pilata vaan sen puutteella.

Alennusmyynneissä käytiin shoppailemassa ihania tyttöjen juttuja. Ai että miten ihania juttuja pikkutytöille löytyykään, ihan niiden kanssa hupsahtaa.

Käykö kukaan teistä muista mummoikäisistä vielä viihteellä? Kuukausiketjussa monet nuoret vielä jaksaa humpata, ja mä tunnen itseni aika muinaismuistoksi kun en enää vuosiin ole jaksanut. Tai kävin mä viime kesänä yhden illan festareilla toteamassa, et hyvät bändit, mut bajamajat ja humalikot ympärillä ei ole mun juttu, väljähtyneestä ja ylihinnoitellusta oluesta puhumattakaan. Ja tukkakin meni tuulessa sekaisin :LOL:Vanha, minkäs teet, parempi vaan istua kotona sukkia kutomassa -paitsi en mä mitään sukkia osaa tehdä, korkeintaan kaulaliinoja ja pannulappuja:LOL:
 
Meilläkin saatiin eilen 3 kk rokotteet, poika säikähti ja itki niin, ettei koskaan :cry: ei ollut itku äidilläkään kaukana.. Mutta hyvä juttu oli se, ettei mitään kipuilua ole tullut jälkikäteen, poika nukkui viime yönkin kokonaan kuten toissayön! :)

Bilettämässä.. kyllähän sitä ehkä joskus vois jollain hyvällä porukalla istua, mutta vielä toi on niin pieni, ettei kovin raski. Ja vielä ei ole tullut sellaista tilaisuutta, että olisi saanut yöksi ja aamuksikin hoitajan, joten ei ole tarttenut mennä mihinkään.. Iltasella olen siis kerennyt pari kertaa käydä terassilla. :)
 
Mä kävin kaks kertaa humpalla tässä välissä (synnytys+uus raskaus). Hommasin elämäni krapulan toisella kerralla ja totesin ettei pysty kyllä enää uudestaan ennen kuin saa taas nukkua kunnolla. Mut oli iha kivaa. Mulle tulee krapula tosi herkästi eli parempi, ku ei myrkytä itteensä puolta pulloo viiniä enemmällä määrällä. Ehkä sit taas joskus parin vuoden päästä. Joskus 2017 jouluna vois varmaan laittaa molemmat lapset jo yökylähoitoon ;) Kunhan nyt ensin menis hyvin kaikki tässä raskaudessa. Enhän mä ole nähnyt edes elävää alkiota vielä.

Ollakkovai: Kiva kuulla, että ruoan rakenteelle ronkeli vauva/taaperosi syö nyt normisti. Antaa uskoa itselleenkin, että ei tässä kauheasti hätää ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Karoliina74

Yhteistyössä