40+ vauvaketju

Hih, mä join tässä taannoin saunan jälkeen pienen tölkin siideriä ja sehän nousi tukkaan, vaikken kertahörpyllä vetäissyt vaan hitaasti nautiskelin. Vaatis siis pientä harjoittelua, jos jossain aikois käydä En mä kyllä pientä raaskis jättää vielä aikoihin, ja sit kun tosiaan olen niin laiska lähtemään ja mukavuudenhaluinen. Ajatuksen tasolla olis kyllä kiva laittaa hepenet ylle, kunnon meikit ja viettää aikaa tyttökavereiden kanssa

Vähän mä muuten omassa säpsähdin kun alkoi th puhua kiinteiden aloituksesta. Olin ihan että häh, mitä se nyt joutui, mut tajusin sitten, että johan noita parin kk:n päästä sais maistattaa..taidetaan kuitenkin odotella sinne lähemmäs puolta vuotta. Haluisin niin vielä pidentää tätä vauva -aikaa, kun se hurahtaa niin hirmu nopeesti. Vastahan mä synnytin, ja nyt on jo pienimmät vaatteet jääny pieniks.

Mitäs muuta, joo, keskiviikkona kun saatiin ne kolme rokotetta, niin lauantai-iltana sitten huudettiin ihan kunnolla kun vatsaa kipristi eli viiveellä tuli. Onneksi meni yöksi ohi

Helmi, joo, mäkin olin tosiaan ihan varma, et tää tyyppi ei ikinä syö muuta kuin sileitä soseita kun aika pitkä oli karkeiden kanssa se yök-en-syö-vaihe, mut pikku hiljaa se sitten lähti ja nyt tosiaan menee kaikki. Tympeää se opettelu kyllä on kun saa miettiä, että saako taapero tarpeeksi ruokaa ja ravinteita kun pitäis sitä karkeaa sitkeästi tarjota ja toinen ei sitkeästi halua sitä syödä.
 
Heippa! Täällä on täytetty nyt maagiset puoli vuotta. Hyvin Tämä menee, jaksaa jaksaa, painaa painaa! Neuvolan mitat ei nyt muistu mieleen, (8,2 kg / 67cm??) mutta -1 käyrältä haetaan paikkaa. Piti ottaa myös ylimääräinen tuhkarokkorokote, mutta oli pari päivää alle 6kk, niin päätettiin odottaa pari viikkoa vielä. Yhä pääasiassa tissimaidolla mennään. Hedelmäsoseista tykkää kyllä, mutta ei paljoa vielä syö. Ehtiihän tuota, mutta olisihan se Kiva nukkua öitäkin jo vihdoin. Kampeaa jo senttejä eteenpäin, vielä ei tekniikka hallussa. Iloinen vesseli on!

Kirjoittelen enempi kun lomareissuilta palataan. Toivottavasti muutkin!

Ä74 ja poitsu 6kk
 
  • Tykkää
Reactions: Karoliina74
Täällä ollaan kipeenä kolmatta päivää, kuumetta pukkaa, räkätautia tai yskää ei, joten lieneekö vauvarokkoa, hope so. Tk:ssa ja päivystyksessäkin käyty, ja labroja odotellaan. Päivät menee ihan ok, mut öisin hyppään koko ajan mittaamaan kuumetta, antamaan lääkettä ja kyttään, että pikkuinen hengittää ja on ok. Alkaa vähän tuntumaan, et olis hiekkaa silmissä, kun päikkäreihin ei ole mahkuja, kun isommat lapsoset karkaa ja katoaa tai tekee muita tyhmyyksiä ellei niitä vahdi koko ajan.

3kk nla oli viime viikolla, kaikki ok, neitonen oli 61,5cm pitkä ja painoa 6,2kg. Vielä ei käännytä, mutta leluihin tartutaan, seurustellaan kovasti ja vieras ympäristö ja ihmiset tunnistetaan.

Me ei hirveesti lomareissuiltu, monen lapsen kanssa, joista kaks vielä pientä, ei oikein jaksa reissata, kun vaatii hirveitä tavaramääriä mukaan. Ulkomaille ei vielä viitsi, ja kotimaan hotellireissut on ihan törkeän hintaisia, kun ei mahduttais perushuoneisiin, ja mökillä ei jaksa ulkohuusseja ja muita inhotuksia. Hyvin varusteltua vuokramökkiä harkittiin, mut ei sit löytyny sopivaa, kun pitäis olla sellainen, jossa ei ole pidetty elukoita. Aika pitkälti kesä meni siis kotona sukulointeja lukuunottamatta, mut ei mua harmita, kotona pääsee helpoimmalla :)
 
Musta tuntuu, että Täällä kotona se vasta stressiä pukkaakin! :censored:Välillä on omien lisäksi 5 muuta 4-7 vuotiasta pyörimässä ja sekoittamassa paikkoja. Onneksi oltiin liki koko miehen loma-aika reissussa! Meillä on pieni vanha asuntovaunu, ja sillä reissattu!:cool:

Nuo vauvan sairastelut on kyllä stressaavinta ikinä, aina kova huoli!

Meillä opetellaan erilaisia äänteitä, minua kutsuu jo äitititiksi :ROFLMAO:
Syöttötuolia alettiin käyttämään tällä viikolla, aika hyvin pysyykin siinä.
Mutta mutta, tuo ruokailu!se ei vaan lähde etenemään:sick:

Herää n. klo 7, tissiä, puuroa kyllä mutta tosi pieni määrä. tissiä, hiukan lihasosetta, tissiä, hedelmäsosetta, tissiä, tissiä, lihasosetta, tissiä/korviketta, hedelmäsosetta, tissiä...nukkuu klo 20. Tissiä klo 22. Tissiä klo 2. Tissiä klo 5. Ei se varmaan joka kerta nälkäänsä sitä tissiä halua (?) Vaikkei se paljon soseitakaan kyllä syö. Päivän aikana puoli purkkia lihaa ja saman verran hedelmää. Alkaa jo ahdistaa!

Ja nukahda ei sitten muuten kuin tissi suussa. Turha kuvitella, että kukaan muu Sais häntä unten maille :(

Onko kokemusta näistä?

Ä74+poitsu 6,3kk
 
Hurjaa, meillä rinsessa menee jo puita pitkin, istuskelee lattialla, leikkii palikoilla, pureksii kurkkua ja Ä74n vaava puhuu jo :D Miten aika rientää :love: Toivottavasti Ollakon vaavi paranee pian, mieluummin aina ite sairastais. Mei neidillä oli nuha vähän aikaa sitten ja oli niin liikuttavaa seurata toisen ihmetystä siitä et "mikä mun naamassa on vikana kun kutkuttaa ja nenä on ihan märkä" (n)

Ainahan sitä suositellaan et pikkuisulle ensin tissit ja sitten soseet päälle, mut oot varmaan Äiskä kokeillu niin perin että soseet ekana? Jos sillo ois kovempi nälkä? Söiskö hän mieluummin ite, siis jotai pehmeitä niinku banaanipaloja tai jotain? Mite vellit tai puurot? Mut nythän se alkaa lähtee liikkeelle, eiköhän se ruokahalu siitä heräile :giggle: Olis aika kiva jos Äiskä pääsisit jo vihdoin nukkumaan :sleep: En ees sano et mei typy on viel yöunilla... mut ei kyllä yleensä enää tähän aikaan...

Meilläkin nukahtaa vaan tissille. Aika helpostikin, mut siitä huolimatta haluisin alkaa lopetella tissittelyä, mutta naperolle ei kelpaa mikään muu. Päivisin leikitään tuttipullolla ja monenmoisilla nokkamukeilla mutta ei kelpaa. Oon piilottanu Nan-maitoo puuroon ja hörppyyttäny pelkälteen ja vaikka mitä, mutta ei. Sillä ei oo minkäänlaista aikomusta edes vähän vähentää tissittelyä. Tissiaika kun lähestyy niin lähestyy myös tyttö ja metrin päässä jo suu auki :unsure:

Meillä aika menee melko mukavasti kotona puuhaillessa, mut välillä on tylsää pitää lähtee jonnekin käymään tai kyläilemään. Taas kuulostaa helpolta, mut mikä tää on tää kausi kun pitää olla äidissä kii ihan koko ajan? Kantoliina ei oo koskaan viel ollu näin kovassa käytössä, siinä se viihtyis vaikka koko päivän :eek: On toi jo melkonen köntti kannettavaks...

Sahris ja typsy kohta 9 kk :love:
 
Hellou täältäkin vauvalandiasta! Oon käynyt katselemassa, mitä kirjoittelette, mutta kun olen siirtänyt läppärin "työhuoneeseen" ja tabletti + puhelin vain ovat olohuoneessa "käsillä" niin ei tuu niillä kirjotettua. Ihan kamala kapistus koko tabletti. Hieno ajatus oli, että someaika vähenee.. hankalammaksi ainakin tullut :D

Päivät menee sylivauvan kanssa aika nopsasti, kaveri ei viihdy varttia kauempaa yksin ja sylissäkään ei vain makoilla tai olla, vaan pitäisi hyppyyttää, lennättää, liikkua jne! Käsivoimat vahvistuu! ;) 4 kk:n neuvolassa pituutta oli 63 ja painoa 6440g. :) Täälläkin aloitettu kiinteiden harjoittelu, banaaniin kaverilla tuli himo, muut on aika harjoittelua, hyvin oppinut ainakin sylkemään! :ROFLMAO: Meillähän ei ollut missään vaiheessa kokoimetystä, joten kaveri lopetti sen noin 3.5 kk:n ikäisenä kokonaan, karju vaan tissillä, joten se jäi siihen.

Ihana toi poika on, hän jo jokeltaa ja kiljahtelee ja kikattaa välillä aivan mahtavasti :) Äitiä katsoo kuin äiti olisi parasta maailmassa, mutta tunnistaa jo isänsäkin. Jos iskä ei ota het syliin, kun tulee kotiin niin karjuminen alkaa :D Muuten ei karju kuin nälkäisenä ja vähän väsyneenäkin!

Ai niin kantoreppuunkin on suostunut, kun pää on menosuuntaan! Vaunuissa viihtyy, jos väsyttää ja nukkuu..

Itte oon aloitellut urheilua, jos pääsis parempaan kuntoon niin voisi miettiä ensi vuoden puolella, että uskaltaisko sitä toista yrittää..:barefoot: voiko kaikki mennä uudestaan hyvin, miten paikat pitää imukuppelin jäljiltä jne..

Karo ja pikkukaveri 4kk
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti seiskanelonen
Heipsan täältäkin!
Ei ole ehtinyt/jaksanut kirjoittaa eikä edes lukea sitten kevään. Poitsu on nyt 4kk ja on oikein tyytyväinen ja nauravainen poika. Erbin pareesi oli tosiaan ohi menevä oire ja käsi toimii hyvin ja poitsu kääntyy mahalleen ja muutenkin oikein jäntevä poika. Semmoinen pulma meillä on, että napa ei ole edelleenkään kunnossa. Pohja on punainen ja kostea mutta ei kuitenkaan tulehtunut. Neuvolassa ei oltu asiasta huolissaan mutta käytin sitten lastenlääkärillä, joka laittoi lähetteen esh:eek:on. Siellä etsittiin syytä navan kosteuteen ja seuraava kontrolli on syksyllä. Napa on edelleen entisellään, joten todennäköisesti on edessä navan operaatio, jossa navanpohjaan tihkuttava tiehyt suljetaan. En halua oikein edes ajatella, että poitsu nukutetaan ja on sitten operaation jälkeen kipeä... Mutta pakko mikä pakko.

Soseita on syöty jo reilun 3kk:n iästä, kun suu niin kovasti napsui meidän muiden syödessä. Hienosti osannut syödä ja näyttäisi jo kaipaavan suuhunsa jotain vaativampaa pureskeltavaa eli josko kohta kokeilee 5kk:n soseita. Päivässä ei vielä ole kovin rytmiä. Päiväunia nukutaan useampia. Varsinkin helteiden aikaan nukkui vain puolen tunnin tirsoja. Yöllä nukkuu 7-8 tuntia, joka on kovin ihana asia meidän himpun verran stressaavassa arjessa. Rintamaitoa ei valitettavasti enää tule kuin lohduksi ja alkupalaksi/jälkiruuaksi.

Kesä vietettiin lomaillen. Mies oli sairaslomalla, sillä hänellä alkoi dialyysihoito. Voi onneksi toteuttaa sen kotona eikä tarvitse sairaalassa ramppaamista. Pari viikkoa ollut nyt töissä ja tässä opettelen taas uudenlaista vauva-arkea. Isommat lapset aloittivat viime viikolla koulun. Itsellä alkaa valmistautuminen isoon tenttiin. Olisi pari tuhatta sivua luettavana... En lue. Kuuntelen luentotallenteita ja luen vain osan materiaalista. Onneksi tentti on monivalintatentti ja pitää luottaa omaan ammattitaitoon 20 vuoden ajalta ja siihen, että on päässyt välitentit läpi ja kuitenkin jotenkin valmistautuu tenttiinkin. Osittain opiskelusta johtuen olen palaamassa töihin marraskuun alusta ja mies jää vanhempainvapaalle. Toki tätä suunniteltiin ilman opiskeluakin, että myös mies saa nauttia vanhempainvapaasta. Tällä hetkellä hänen terveydentilansa näyttäisi mahdollistavan tämän suunnitelman. Elokuun loppuun mennessähän tämä pitää työnantajalle ilmoittaa.

Välillä on väsynyt ja stressaantunut, kaikesta. Mutta välillä kun koittaa löytää niitä levon ja rentoutumisen hetkiä niin eiköhän sitä pärjätä. Ehkäpä tännekin aktivoituu kirjoittamaan syksyn aikana.

Niittys ja poitsu 4½ kk
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti seiskanelonen
Oi voi Niittys, toivottavasti teille nyt koittaa rentouttavammat ajat ja mieskin tervehtyy ja pääsee nauttimaan vauvan kanssa olosta.(y)

Mun myös pitäis miettiä opiskelun jatkamista, mutta kun ei nyt ole minkäänlaista tunteen paloa siihen... :( Jos jaksaisi, voisi etsiä joitakin kursseja, joita voisi käydä syksyllä enimmäkseen etänä, niin saisi opintoja eteenpäin. Mutta miten otan itseäni niskasta kiinni? Iloitsin jo vauvavuodesta, jolloin saisin äitiystuella opintoja eteenpäin, mutta iloitsin liian varhain.Tuntuu vaan, ettei ole rauhallista hetkeä, jolloin voisin keskittyä näitä pohtimaan ja yhteyksiä kouluun päin ottamaan...

Niin Karo, meillä on myös täysin huvitettava tapaus. Tänäänkään ei mikään ole kelvannut :eek:. Ei mobile, ei kävelytuoli, ei lattia, ei jumppamatto, ei syli, ei syöttötuoli, ei ruoka, eikä aina tissikään...tanssia pitäis varmaan koko ajan ja muita sirkushuveja esittää. Äiskä ei vaan jaksais taas huonosti "nukutun" yön jälkeen:geek:.

Sahris, kiitos vinkeistä :love:, kyllä yritän kovasti juuri ihan kaikkea, jotta homma saataisiin parempaan suuntaan. Ruokapäiväkirjaa pidän nyt ja sieltä yritän hoksata ne parhaimmat käytännöt. Niin puurot, maustettuja muksun valmispuuroja syö jonkun verran. 1/3 pkt maksimissaan kerralla, jos osuu oikeaan saumaan.
Ja ne sormiruuat, hän selkeästi HALUAA :coffee: käteensä ruokaa. Mutta tämä hermoheikko äiskä ei vaan anna. Onhan niitä kokeiltu. Vesimeloni...ekalla haukulla jo alkoi kakomaan jotain kurkusta, se kokeilu jäi siihen. Bataattikiekko...aikamoisen hienoa oli puristella se pisin pöytää ja lattiaa. Kurkku...siitäkin saa jo kamalia palasia ikenillään irti. Banaani...se heitetään heti lattialla kun ei tykkää.Ja mitä, jotkut on antanut leipää...mutta suola? Ja mitä tarkoittaa tämä että sosepurkissa lukee 5kk ja sisältää sokeria?? Olenko liian tarkka?
:sick::censored::cautious:

No, kyllä tämä tästä...ja hei, tää poitsu vaikka jo puhuukin niin on myös kielimiehiä....nyt se kutsuu mua lähinnä mammaksi :p

Onneksi sää Sahris oot vähän edellä meitä muita ja voit jakaa sitten kaikki kullanarvoiset vinkit, varsinkin tuohon tissistä vieroittamiseen :LOL:
Siis sun vaavi ei suostu juomaan korviketta, niinkö se oli? Kyllä meillä juo korviketta sujuvasti, mutta ei se tissiä korvaa mitenkään.

Ä74 ja poitsu 6,5kk
 
  • Tykkää
Reactions: Karoliina74
Heh, mäkin suunnittelin tekeväni muutamia tenttejä ä-loman aikana, mut taitaa jäädä haaveeks. Luennoille ehkä jotenkin vielä pääsisin, mut se tenttiin luku, ei mitään havaintoa, et missä välissä sitä tekis:rolleyes:

Meillä myös vaaditaan "leivän" lisäksi sirkushuveja eli kantelua huoneesta toiseen tai ainakin rytmikästä vatkausta seisten sylissä, istua ei siis saa. Joskus onneksi nukahtaa manducaan tai liinaan, mutta kyllä hartiat laulaa hoosiannaa harva se päivä.

Päikkärit vedetään puolen tunnin pätkissä, joskus vähän pidemmästi, mut vaatii sit välihytkytyksen kun heräilee kuitenkin puolen tunnin välein. Nytkin just heräs ja tillittää mua sitteristään isoilla sinisillä silmillään:love: Yöt menee hyvin, aamulla on aina sellainen 2h tissimaraton.

Kyljelleen kääntyy jo sujuvasti ja melkein mahalleen, mut lopussa aina päättää, et enpä kuitenkaan vielä.

Ihana typy kaiken kaikkiaan:love:

Mä pystyn jo samaan malliin urheilla kuin ennen odotustakin, silloin piti loppuajasta vähän kevyemmin ottaa. Ainoa, mitä vielä vähän varon, on suorat vatsalihakset, niiden tekeminen tuntuu vielä vähän oudolta. Muutapa ei sitten ehdikään harrastaa, vaikka ihanaa olis joskus esim. lukea joku kiva kirja tai mennä kielikurssille tms.

Karo(y) Vauvat on ihania, totta kai alat pikkusisarusta tekemään:)
 
  • Tykkää
Reactions: Karoliina74
Kiva lueskella kuulumisia. Täällä poitsu on jo lähestymässä vuoden ikää hyvää vauhtia.

Meillä käännyttiin selältä mahalleen 3,5kk ja ryömimään lähti siinä viikko 6kk päivän jälkeen. Sitä ryömimistä sitten jatkuikin siihen asti, kun nousi about 8.5kk seisomaan tukea vasten ja alkoi siitä nopeasti sitten toki ottaa sivuaskeliakin tuen kanssa. Sitä kautta tuli istuminenkin vasta. Eli aluksi laskeutui seisoviltaan istumaan. Mutta mikä voitto olikaan, kun hän ihan vähän ennen 11kk päivää alkoi konttaamaan ja alkoi siitä sitten mennä myös oikeaoppisesti istumaan. Aattelin jo, että kehitys jää vajavaiseksi ja ei konttaa vaan lähtee sitten kävelemään suoraan. En tuosta konttauksen uupumisesta olisi muutoin ollut huolissani, mutta pojan ryömiminen oli vauhdikasta hilaamista ja siinä ei vuorotahtisuutta näkynyt. Vasen jalka lonkasta asti ilmassa ja työnsi vauhtia oikealla jalalla. Nyt ei enää huoleta. Kohta se lähtee kävelemään. En istuttanut vauvaa oikeastaan missään vaiheessa, koska oli sellai etulyysymallia ja ois ollu selälle huono. Meidän syöttötuolikin on kuppipenkkimainen eli tukee koko selän ja se oli hieman takakenoasennossakin pitkään.

Mitäs muuta. Meillä kiinteitä on syöty 3,5kk alkaen (vellit aloitin alle 3kk). Kaikkiruokainen on, mutta edelleen parhaiten liha-kasvisruoista menee nuo sileät. Puurot menee jo karkeempanakin. Miäs osti nyt hedelmäjuttuja, joissa on sattumia. Koitetaan niitä seuraavaks. Syö leipää, näkkileipää, karjalanpiirakkaa, naksuja, melonia, persikkaa, banaania ja mtä ny keksin sormiruoaksi antaa. Ei aiheuta kakomista, mut kaivaa isommat sattumat välillä suustaan pois tai valuttaa ne huulilta ulos leukaa pitkin syliin :) Emme siis vielä ala syödä samaa ruokaa koko perhe. Eikä luultavasti vielä vähään aikaan, koska mä oon niin laiska erottelee osan suolattomaks ja jos teen suolattomana koko satsin niin ei tuu hyvää vaikka kuin lisäis purkista siihen suolaa jälkikäteen.

Itse en karsasta antaa vauvalle/lapselle pieniä määriä suolaa tai sokeria esim. leivässä. Uskon siihen, että ei niistä sen huonompia kasva, kun ei kasvanut minunkaan sukupolvesta ja me taidettiin saada silloisten suositusten mukaan tyyliin sokeroitua appelsiinimehua heti alusta asti. Ja kohta kun aloitetaan normimaitoon siirtyminen, niin aluksi juodaan luomukevytmaitoa ja siitä siirryn sit ykkösmaitoon ja alan itsekin juomaan ykkösmaitoa Vähän saa rasvaa olla lapselle.

Nukahtamista pitäis vielä vähän harjoitella ja siihen on nyt aikataulu lauantaille. On nyt siirtynyt jo liian monta viikkoa eteenpäin. Mun raskauspahoinvointi siirsi ensin ja viime pe piti aloittaa ja lapsella lenssu-nuha. Eli tavoitteena on saada lapsi nukahtamaan itsenäisesti omaan sänkyyn ilman vanhemman apua. Saa huutaakin vähän, mutta emme siltikään toteuta sitä huutounikouluna vaikka se nopein ehkä olisikin. Kun tuo sujuu ja on siihen tottunut, niin sitten yösyöttö pois ja vanhemmat nukkumaan taas molemmat yhtä aikaa aviovuoteeseen :) Meillä siis toinen on nukkunut lapsen huoneessa. Tämän olisin voinut jo ehkä toteuttaa aiemminkin, mutta olen ollut niin väsynyt etten halua siirtyä yöllä sängystä mihinkään askelia vaativaan paikkaan ja tuo kahden huoneen välillä ramppaus olisi ollut aivan liikaa.

Hirveet omanapailut tässä nopsaan, kun poika nukkuu ekoja päikkyjään. Meillä niitä vedetään vielä kolmet. Teillä joillain jo ehkä vain kahdet.

Iltarutiinit ovat varmaan teille kaikille tuttu juttu ja homma hanskassa, mutta jos tätä vaikka joku muu lueskelee niin annan sellaisen vinkin, että luokaa tarpeeksi varhaisessa vaiheessa selkeät joka ilta toistuvat iltarutiinit. Meillä ne olisi voitu luoda jo hieman aikaisemmin, ne nimittäin pidensivät tunnillä yöunia ja enää ei herätä neljältä. En itse jotenkin havahtunut tähän ennen kuin luin seuraavantyylisen lauseen "Vauva ei ymmärrä kellosta mitään ja rutiineista hän tietää milloin on aika mennä nukkumaan". Ja unijuttuihin on hyvä kirja, jonka nimi on "unihiekkaa etsimässä".

Helmi + poitsu 11kk ja joku mahassa 15+5
 
Heipä Hei, kanaset. Katsotaan paljonko ehdin kirjoitella. Poitsu päiväunilla ja minä vieressä. Se Tässä nyt on Harmillista, etten ehdi tehdä mitään kun pitää vieressä päivystää. Jotenkin se on nyt päässyt pahasti sivuraiteelle tää nukkuminen. Herää varmasti unisyklin vaihtovaiheissa, jos en ole vieressä. Sama juttu illalla. Meillä siis mä olen nukkunut tähän asti vauvan kanssa. Jotain varmaan pitää koittaa. Yhä ruokailee pari kertaa yössä, Luulen, että saa liikaa maitoa öisin, kun ei aamupalakaan kiinnosta yhtään. Ja yhä liivinsuojina käytän koon 2 vaippoja. Miten Sahris se tissistä vieroitus sujuu?

Maanantaina huomasin ekan hampaan. Ei onneksi mua vielä pureskellut. Ja tällä viikolla ihan kunnolla ottaa spurtteja kontaten. Melkein jo siitä pääsee istumaan. Hauska katsella toisen menoa. Että sellainen iso pikkumies jo! Rankkaa kuitenkin kun vain äiti kelpaa, ei kukaan muu, ei isikään! Varmaan itse sen taas olen tyrinyt, sama kyn oli esikolla tilanne.

Ensi viikolla pitäs paistatella päivää Espanjan auringon alla. Hyviä vinkkejä 7kk ikäisen kanssa matkustamiseen?? Itse pelkään eniten lentoa :-(

Ä74 ja poitsu 7kk
 
Ööh siis tuota ai mitenkäkö tissistä vieroitus sujuu :whistle: ? Tuota noin... öö... heikosti? Siis minähän aloitin napakasti ja ostin tuttelit kotiin ja ensin tietty annoin sitä vaan maistiaisiks että maha tottuu ja harjoteltiin nokkamukia ja vähän pihtasinkin tissiä ja ja ja... anyway, lopputulos on se että vauvalle ei vieläkään kelpaa mikään korvike, nokkamukista on vaan kiva litistellä maidot otsalle, ite kidun kun fiilistelen tätä viimeistä lapsukaistani enkä henno tissiä kieltää PLUS onnistuin tällä säädöllä ehdyttämään maidontuloa niin että nyt pelottaa että lapsi kuivaa pystyyn :censored: Siinä teille "Sahrista jolla on niin homma hanskassa ja kaikki sujuu" :LOL::ROFLMAO:

Oikeesti yks syy huonolle menestykselle on se, että neidillä on ihan älytön vauhti päällä, sanoja pitää tapailla, joka paikkaan ehtiä, harjoitella seisomaan ilman tukea, kohta se kävelee ja lukee lehtee ja ties mitä, samaan syssyyn vähän eroahdistusta ja tiedätte varmaan mitä siitä seuraa kun illalla pitäis nukahtaa (n) Hirveä rimpuilu just sillä hetkellä kun uni ois yllättämässä o_O Tissi on silloin paras rauhoittaja, jonka takia siis vieroitus tukevasti umpimetsässä. Ei tu mithän. Vinkkejä? Tai no tiedetään, mut mistä sitä tahdonvoimaa saa että jaksaa (lue: hennoo) pysyä päätöksissään?

Mut meillä menee silti hienosti. Olen niin kiitollinen tuosta pienestä ilmeilevästä tötteröstä että oksat pois. Se ei kiukuttele eikä kitise, osaa puuhailla itekseen mut malttaa olla mukana menoissakin, hirmu paljon vaan joutuu sylissä pitämään. Voi hirveetä, pieni pehmeä tahmeilla kätösillä minua taputteleva hymyilevä ja höpöttävä olento sylissä vähän väliä... I love :love:

Kirjoitelkaahan immeiset kuulumisia, ihana lukea miten teidän muiden palleroiset pikkuruiset kasvaa ja hurmaa meidät kaikki :)
 
No johan meinaa hiljetä tää meidän ketju, tulkaas nyt kertomaan kuulumiset, ja uusia mukaan, pliis:)

täällä typyllä eka flunssa, nekku vuotaa ja ääni kähee, toivottavasti ei tulis kuumetta eikä tauti muutenkaan pahenis..

vatsalleen osataan nyt näppärästi kääntyä ja selällään ei enää viihdy yhtään, edes sängyssä. nyrkki menee suuhun rannetta myöten eli ikenet kutiaa, esineisiin tarrataan näppärästi, varpaatkin on nyt löydetty ja äidin ruokalautasella on hirveän kiva tehdä kaivauksia -sylikissa on siis useimmiten mun sylissä myös ruoka-aikoina. pari kertaa olen kokeillut viedä lusikkaa typyn suun eteen ihan testimielessä, mut suu pysyy tiukasti kiinni. narisemaankin on opittu oikein lahjakkaasti, ja sitä taitoa selkeästi harjoitetaan myös ihan silkasta narisemisen ilosta:LOL:

täälläkään ei korvike uppoa, mun maitoa kyllä pullosta jois, mut en mä tän lauman kans ehdi pumpata eli ollaan sit yhdessä 24/7, ei mua kyllä haittaa, tää vauva-aika on niin lyhyt.

meilläkin kelpaa vain äiti, isää sietää vain lyhyitä hetkiä eli suihkussakaan ei tarvii kauaa lorvia, mut säästyypä vettä, ei sekään ilmaista ole:LOL:

O ja typy pian 5kk
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti seiskanelonen
Hei hoi, täällä myös menee mukavasti :) Pikkuinen on löytänyt unirytmin ja nukkumaan klo 20 ja herätys noin klo 7 :) Oikein hyvä! Kiinteitä on aloitettu syömään ja nyt menee lihakin.. Oon pysytellyt purkkiruuissa, kun äidin tekemät ei maistu niin hyvin! Puuroa on vasta kerran kokeiltu ja se ei saanut suosiota! Vesi maistuu kaverille, ihan ei vielä osaa itse treenipulloa käyttää, mutta kovasti yrittää! Ja niin meillä se ihana juttu, että kumpi tahansa äiti tai isä kelpaa nukuttamiseen ja syöttämiseen jne. Ihan selkeästi myös osaa kääntää päätään isin suuntaan, jos sanoo isi tai äidin suuntaan, jos sanoo äiti :)

Kaveri pyörii lattialla ympyrää, mutta ei vielä käänny. Johtunee siitä, että lattialla on viihdytty hyvin vasta nyt vajaan viikon. Sitä ennen aikamoinen sylivauva, mutta ei makuuasennossa vaan aina pitäisi hyppyyttää ja pomputtaa jne :) Molemmat kädet on suussa aina ja kaikki muukin, minkä käsiinsä saa. Välillä kalutaan myös äitiä tai isää! :D

Iloinen ja nauravainen on onneksi vauveli, eli kai sillä kaikki on hyvin! Äitikin voi hyvin, muskarista tykätään molemmat ja pari kertaa käyty avoimessa päiväkodissakin! Päivät menee kyllä nopeasti.. Kaveri myös pälpättää jotain koko ajan, ymmärtämisessä vanhemmilla heikkouksia.

Ainoa päänvaiva äidillä on se, että mitä tuolle lapselle laittaisi päälle, tuntuu, että aina on joko liikaa tai sitten ehkä liian vähän! Kauhean vaikeaa nämä vuodenajan vaihtelut!

Mutta nyt syöttämään, kaverilla iski nälkä!

Karo ja pikkukaveri 5 kk :)
 
Mikäs sellainen avoin päiväkoti on, Karo? Sinnekö voi viedä vauvan hoitoon?

Meidän vaavilla on varmaan muiden mielestä liian vähän päällä, mutta kyllä hän ihan lämpimältä tuntuu. Pitäisi nopeaan kutoa villasukat, olisivat hyvät näillä keleillä!

Kehitystä tapahtuu meillä koko ajan. Parina päivänä on itse päässyt istumaan lattialla. Nyt pyrkii tukea vasten seisomaan. niin ja se konttaaminen sujuu oikein mallikkaasti. Esikko ei muistaakseni juuri kontannut, ryöminnästä kävelyyn. Kaksi komeaa alahammastakin löytyy. Vielä ei ainakaan tissi ole saanut osumia :)

Ruokailu vielä hakee muotoaan. (Tuo reissu Espanjaan ei yhtään parantanut asiaa, oli muutama päivä, jolloin ei oikein kiinteitä juurikaan ehtinyt antaa. )
Kyllähän meillä syödään, mutta kiinteitä ei paljoa mene ja maitoa menee yöllä ainakin sen kaksi kertaa, yleensä kolme. Sen takia aamupala ei varmaan maistu.

Nukkumaanmeno on myös vaikeutunut. Meillä oli hyvä rytmi aiemmin, kasilta nukkumaan ja seiskalta ylös. Nyt reissussa tuo jo muuttui ja on jatkunut ihan epäsäännöllisenä. Toissailtana, kun meillä oli vieraita, hän ei yrityksistä huolimatta nukahtanut ennen kymmentä :-( myöskin sängyssä (nukkuu vieressä, muutaman kerran yritetty nyt pinnikseen, mutta ei sinne rauhoitu) mellastaa, konttailee, kiipeää päälle, pyrkii seisomaan...vaikea pienen rauhoittua.

Nyt hän heräilee....

Ä74 ja poitsu kohta 8kk
 
jos jotain sanoo ääneen niin tietenkin se sitten muuttuu...kylläpä kirpaisee syöttämisen lomassa nuo hampaat kun oikein puraisee, aiaiai! Nyt sitä koko ajan pelkää
ja meidänpä vesseli putosi sitten sängystä oli sitten päättänyt herätessään lähteä hipihiljaa äiskää etsimään keittiöön. Yleensä aina ekaks ilmoittaa suureen ääneen et on hereillä. No, onneksi oli matala sänky. Mutta samantein haettiin uus pinnis, jossa pohjan saa alas. Ja nyt pitää alkaa sitä käyttää.

mut mikä voi olla noissa kiinteissä nyt??? Pari lusikallista ja sitten suu ei enää aukea. Liikaa maitoa??
 
Äiti74, syötätkö itse tekemiä ruokia? Täällä ainakin ne tökki alkuun varsinkin, kun nuo purkkiruuat on vaan niin paljon sileämpiä. Perunasta oon lueskellut, että se ei maita usein. Meillä kasvissuosikki on ollut kesäkurpitsa ja bataatti tai palsternakka :D Ihmeen fiksu kaveri :)

Avoin päiväkoti tai sit se on joku vanhempi-lapsi kerho, en minä oo ihan varma siitä nimestä. Mutta ei sinne voi lasta jättää, vaan siellä voi käydä lapsi ja vanhempi. Siellä sit jotain leikkiä, askartelua, kahvittelua. Vähän sosiaalista elämää. En oo vaan jaksanut käydä pariin viikkoon, koska nukun tyytyväisenä aamupäikkärit pikkukaverin kanssa :D

Oi ja meillä on nyt käännytty itse! Kehittyy kehittyy koko ajan :)Ajattelin jo, ettei meidän vauva opi sitä ikinä! Ja oikeasti vauveli on sanonut pari kertaa äiti :O isi tulee jotenkin epäselvästi ja tänään sanoi aamulla kakka :) Onhan nuo vissiin vähän vahingossa tavuja peräkkäin, mutta kovasti hän jokeltaa ja yrittää jotain sanoa! :)

Huh meillä tosiaan tuo rytmi on aika tarkka ja tänään meni aamupäikkärit liian myöhään ja kesti liian vähän aikaa, joten koko päivä oli vähän sellaista vinkumista ja itkeskelyä.. Onneks iltapäikkärit oli sit pitkät ja yöunet alkoi normaaliin aikaan! :)
 
herranjösses vaan, kun tämä vaavi ei tykkää nukkua! Heräsi 7:30 ja nukkumaan meni kasilta. Siinä välissä tasan tunnin verran unta jaettuna kolmeen jaksoon. Eikä ole ollut edes kärttyisä!?
Juuri luin toisaalta, että muut 8kk tyypit syö monta purkkia pilttiä päivässä...meillä ei edes yhtä kokonaista pientä kun kaikki ynnää yhteen :-( toissapäivänä jo päätin, etten stressaa asiasta, jokainen vaavi on yksilö, mutta pitäiskö kuitenkin stressata???

ei, en tee itse soseita. Yritin aluksi, mutta ei tykännyt ja kun se oli niin vaivalloista hommaa ni lopetin.
 
Täällähän on hiljaista kuin huopatossutehtaassa!

Meillä vaavi on kohta sen 9kk ! Nyt ei hetkeen ole mitään uusia juttuja oppinut, mutta hieman edistystä tuossa tissiltä pois opettelussa. Pääosin pullosta juo korviketta nyt. Sitä vaan menee huimasti enemmän kuin pitäisi vissiin. Nyt vasta löysin nuo puristettavat soseannokset, ja niistä poitsu on nyt innostunut.

Olen alkanut nukuttaa pinnikseen iltaisin, se sujuu suht hyvin. Keskellä yötä kuitenkin vielä herää ja haluaa ruokaa. No joskus jaksan nousta lämmittämään pulloa, useimmin en ja Otan viereen tissille. Eihän sitä nyt ruuaksi voi enää kutsua, mutta rauhoittaa poitsun ja sitten nukutaan taas pari kolme tuntia.

Se loppui nyt vanhempainvapaakin ja palasin takaisin työttömäksi. Haikea tunnelma, vaikka kotona oonkin!
 
Hiljaista on! Meillä on poitsu nyt reilut 13kk. Hän on ollut kova syömään koko ajan ja kiinteiden aloituksen jälkeen niitä on mennyt runsaasti. Itse tein niin, että annoin kiinteät ensin ja maidot sitten erikseen. Maitoa harvoin jo ruuan kanssa ja otti mieluummin vähän vettä niin päädyin sitten antamaan maidot ennen unia ja yöllä. Yösyöttö loppui joskus reilu 11kk iässä samalla, kun opetettiin nukkumaan yksin omassa huoneessa ja myös nukahtamaan sinne illalla.

Jos mietin noita määriä, mitä kiinteitä meni purkkimäärissä niin 9kk iässä suunnilleen näin:
Aamupalalla 1,5dl puuroa ja hedelmäsosetta n. puol pientä pilttipurkkia.
Lounaaksi pieni piltti purkki lihasosetta ja kolme neljännespurkkia hedelmäsosetta
Välipalaksi purkki hedelmäsosetta
Päivälliseksi reilu pieni pilttipurkki lihasosetta
Iltapalaksi sama kuin aamupala

Tuonne väliin sitten annoin juoda maitoa sen jonkun 7-8dl päivässä, mitä sitä nyt sattui menemään. Nyt on melkeen samat kuviot, paitsi että ruokaa menee enemmän ja maitoa vähemmän päivässä ja syödään myös jugurttia. Sopusuhtainen lapsi kooltaan. Veikkaan, että syö ehkä normaalia enemmän, en tiedä. Meillähän oli (on välillä vieläkin) ongelmana ruuan rakeisuus eli meni aika kauan ennen kuin suostui syömään 8kk tarkoitettuja karkeampia soseita. Vieläkään niistä kaikki ei mene ellei muussaa vähän. Nyt on tullut yksi yläposkihammas jo läpi ja toiselle puolelle tulossa niin ne voi tietty tuoda helpotusta tuohon rakeisemman ruuan purkeskeluun.

Uni on ollu myös kovin varhaisella rytmillä ja tähän asti on menty kaksilla päiväunilla. Vielä pari viikkoa sitten nukkui kolmannetkin torkut. Nyt otin härkää sarvista ja yritän radikaalia rytmin muutosta ja siirtymistä yksiin päiväuniin. Yksi päivä ja yö takana, niin en osaa tuloksista vielä sanoa mitään. En enää suostu siihen, että jompikumpi vanhemmista herää ennen viittä. Mitähän vielä.

Itse olen vaan raskaana ja sikiöllä alkaa nyt massan keräys. Nivusia särkee ja selkä väsyy. On ihan sellainen olo, että "ai ku on ihanaa olla raskaana, todellakin". Mut kyllä tää vielä menettelee.

Helmi n. rv 25 ja poitsu 13kk
 
Juu niin on hiljaista, että oon ihan unohtanu käydä kattomassa onko mitään uutta :ROFLMAO:
Joku reipas vois taas käydä mainostamassa meitä tuolla odotuspuolella...

Meillä kohta vuosi täynnä ja tällä hetkellä kaikki on hyvin. Rinsessani on ollu terve, ei kävele vielä mutta ei varmaan pitkään mee, syö hyvin, ei allergioita :) Tavallista maitoa suostuu vähän juomaan, niitä korvikkeita kun ei saanut alas millään. Teen puurot maitoon ja lisäksi pirpana syö maustamatonta jugurttia. Aika nopeasti oon vaihtanu tavalliseen... tai siis luomumaitoon, mutta ei tuo tunnu mahaan käyvän. Muuten ehkä juomisen määrästä olen vähän huolissani, ei juo maitoa paljoa eikä oikein vesikään maistu. Soseita tungen joka paikkaan että sais nestettä, vaipat on kyllä märkiä... ei kylläkään sellasia roikkuvia kilon viritelmiä niinku pojalla joskus aikoinaan :LOL:

Me kanssa siirryttiin yksiin päiväuniin jokunen viikko sitten :sleep:. Neiti nukkui ekat unet puolenpäivän aikaan ja jaksoi niillä johonki iltaseiskaan... Yritin torkuttaa 4-5 maissa mutta ei vielä sillon ollu tarpeeks väsyny. Illat menikin sit ihan plörinäks jos pääs nukahtamaan väärään aikaan. Nyt heräilee puoli ysin maissa, unet 13-15 (hyvänä päivänä) ja niillä jaksaa iltaysiin ja nukahtaa suht nätisti. Tissille. Aivan oikein. Tissille. Vieläkin. Tosin oon vähentäny sitä niin paljon, että joinain päivinä ei saakaan tissiä kuin illalla. Tää oikeestaan sopii meille molemmille eli loppusuoralla ollaan ja tisseistäkin sen näkee :cry: Mennyttä :cry:

Vieläkin on vaikee uskoa että tuo pieni ihminen oikeasti on tuossa :love: Mutta on se :love: Iloa teidän kaikkien talvisiin päiviin omien pikkuistenne kanssa :love:

.... ja p.s. kävin odotuspuolella mainostamassa. Nyt jäädään jännittämään tuottaako tulosta :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä Sahris!

Meillä pojan rytmin muuttaminen onnistui. Tämä on suuri ihme, koska odotukseni eivät olleet kovin korkealla. Eli nyt on menty sitten yksillä päiväunilla ja normaaleilla yöunilla. Ollaan nyt oltu kipeenä, mut tänään eka päivä kun nukkuu päivällä omituiseen aikaan eli on jo nyt nukkumassa. Ollaan siis molemmat kipeenä, poitsu ja minä. Minua ottaa päähän kirjaimellisesti, kun ei saa raskauden takia ottaa mitään oloa helpottavaa. Otin keskiviikkona yhden panadolin ja se nyt oli ihan yhtä tyhjän kanssa ja en oo enempää viittiny ottaa.

Rytmi nyt siis suunnilleen näin:
Nukkumaan 20:00
Herää: 6-7
Päikyt n.11:45- n. 2-2,5h

Sahris: Just puhuin neuvolassa tuosta maidon juomisesta, kun meillä ei ruuan kanssa maitoa mene ja olen antanut vettä. Olen tehnyt aamu- ja iltapuuron luomukevytmaitoon ja ne ovat sen 1,2dl maitoa per puuro. Sit syö vähän juustoa ja n. 1dl maustamatonta jugurttia päivässä. Ja olen antanut yhden maidon juonnin ikäänkuin välipalana n. klo 16-16:30, siinä juo sen 1,5dl. Neuvola sanoi, että 4dl maitoa päivässä riittää ja siihen lasketaan kaikki maitotuotteet eli nuo juustot, jugurtit jne.

Meillä juomisen määrään ihan selkeästi vaikuttaa se, mistä nokkamukista tarjoan. Eli yhdestä mukista uppoo ku "vettä" vaan ja toisenlaisesta ei ota ku hörppyjä. Tällä hetkellä siis pääkäytössä edelleen MAMin leveämpi sangallinen nokkamuki, jossa on pehmeä vuotamaton juomanokka. Se on se harjoitusnokka, mut eipä voi mitään. Juo toki niitä hörppyjä ihan kovastakin norminokkamukista ja lasin reunaltakin, mut ilmeisesti tuo on kaikkein kivin juoda itse. Tai no ei se aina ees juo itse vaan välillä täytyy pitää mukia ja tarjota hänelle juotavaa.

Yksi kavereistani sanoi, että hän on tuollainen täyden palvelun poitsu ja siltä näyttää edelleen. Tämän hän tokaisi, kun oli seurannut meidän maitosyöttöä ennen päiväunivaunulenkkiä ja laitoin pojalle tuttipullon harsoilla tuettuna suuhun juottoasentoon ja hän sen siinä tyytyväisenä sitten joi. Ei halunnut itse siitä pitää kiinni. Nyt ei enää näitä syöttöjä ole, mutta nyt sentään pitää sekä pullosta, että kahvoista kiinni itse ihan mielellään.... pääsääntöisesti :D Niin ja soseet on menneet suuhun aina ihan liukuhihnalta, kunhan niitä vaan tarpeeks nopeesti jaksaa sinne lappaa. Mut syö se sorminkin jotain itse. Sosetta en oo vielä itse antanut, kun tulee tajuton sotku.

Helmi ja poitsu kohta 14kk ja velitulokas rv 26.
 
Hellou leidit,

Sahriksen mainostus teetti tulosta ja ilmoittaudun mukaan :)

Täällä vauveli jo reilu 2 kk, mutta silti ajaudun edelleen lukemaan odotuspalstan kuulumisia... :rolleyes: Ei jotenkin ole osannut tänne vielä löytää, vaikka tämä pikkuinen tosiaan se meidän perheen viimeinen eikä mitään kuumeilua saati odotusta ole enää luvassa.

Poitsu nukkuu kolmatta tuntia ulkona ja mietinkin tässä, että mitä ootte pitänyt pakkasrajana ulkona nukuttamiselle? Täällä nyt -10 astetta ja hyvin tuntuu nukuttavan. Toppapuku ja äitiyspakkauksen makuupussi on varusteena vaunuissa.

Meibijees ja poitsu 2 kk
 
  • Tykkää
Reactions: Karoliina74
Kyllä meillä ainakin on nyt nukkunut pakkasessa ulkona.

Meidän kuulumiset....

Imetys lopetettu - vähensin ensin radikaalisti, että saataisiin öitä paremmiksi! No siitähän seurasi hormonitoiminnan käynnistyminen (hohhoijaa, olisin valinnut jo vuodottomat vaihdevuodet) ja poitsun vatsa siitä maidosta sekaisin, joten totaali stoppi. Ei haittaa poitsua.

Ruoka maistuu poitsulle - no en tiedä mikä lopulta vaikutti, vai kaikki, mutta syö kuin hevonen nykyään. Tai no, ihan normaalisti varmaankin. Ensin sain menemään niitä puristettavia soseita ja sitä myöden lusikallakin jo onnistuu.

Nyt on ollut 2 yötä, kun on nukkunut hyvin ja syömättä läpi yön, 20-06!

Poitsu jo ottaa askelia tukea vasten! Ihana hymypoika on! Riehuu välillä hulluna, tulee pää ojossa sotahuudon säestämänä suoraan päin ja alkaa purra polvea. Me love!

Ä74 ja poitsu 9kk
 

Yhteistyössä