43v huonot mahkut?

  • Viestiketjun aloittaja onkos
  • Ensimmäinen viesti
onkos
Olen 43-vuotias ja kävin juuri gynekologilla. Hän oli lapsettomuushoitoihin erikoistunut. Oli sitä mieltä, että 43-vuotiaalla on huonot mahdollisuudet tulla raskaaksi. Onkohan tosiaankin noin? Onko teille muille sanottu niin, jotka olette suunnilleen samoissa.

Minulla on säännöllinen kierto ja ovulaatiotestien mukaan ovulaatioita tapahtuu. Nämä hänelle kerroin, mutta hän käski minua varautumaan, että enää ei lasta tule. Ultraa ei tehty.

Masentaa tämä tieto, kun olin kumminkin toiveikas. Mitä teille ikätovereilleni on sanottu raskautumismahdollisuuksista? Olikos tämä lääkäri poikkeuksellisen toivoton?
 
butterfly
Kiva saada ikäistäni seuraa. Minä myös 43-vuotta. Meillä on 3 lasta mutta neljäs tilauksessa ollut jo ties kuinka monta vuotta.
Mulle lääkäri (terv.keskus/neuvolan lääkäri) sanoi vaan, että mahdollisuudet huononee iän karttuessa. Kyllähän se tieto masensi. Mutta laittoi kuitenkin lähetteen eteenpäin, joten elän toivossa.
Tätä palstaa seuranneena, en kuitenkaan ole menettänyt toivoani.
Ei me olla sun kanssa ainoita 43 vuotiaita lasta toivovia.
Ajattelin kyllä , että käyn vielä yksityisgynellä jos tässä kovin pitkään joutuu odottamaan tutkimuksiin pääsyä.

Tsemppiä :heart:
 
butterfly
Sen verran vielä, että mä syön metformeeni lääkkeitä ja samanaikaisesti pudotan painoani. Tämä ko. lekuri sanoi, että jo jopa 5 % painonpudotus edesauttaa raskaaksi tuloa. Mulla on PCO.
Lisäksi syön clomeja.
Määrättiinkö sulle mitään lääkkeitä? Niin ja ultrattiinko sua? Ultraushan on aika tärkee juttu.
Lisäksi mulle on tehty munasarjojen tähystys ja "aukipuhallus" v. 93.
 
Hei
vastaan: ei siis ultrattu. Meinaan mennä vielä uudelleen, että ehtii myös ultrata. Minulla on jo aiemmin hankittuna clomit ja luget. Clomeja en ole kokeillut, kun joku lääkäri joskus väitti, ettei ne tehoa yli 40-vuotiaisiin. Lisäksi pelottaa tuo kystien muodostumisen vaara. Onko niitä tullut sinulle juuri tästä lääkkeestä, vai saitko tämän lääkkeen vasta nyt terveyskeskuksesta. Mihin tutkimuksiin terveyskeskus sinut lähetti? Kiinnostavaa.

Tämä uusi lääkäri ajatteli clomeista, että voi ne tehotakin. Ei ollut kumminkaan innostunut raskausyrityksestäni, joten piti kaikkea raskautta edistävää turhanpäiväisenä tässä iässä, jossa ei ole hyviä mahkuja tulla raskaaksi ollenkaan.

Mikä se mainitsemasi muu lääke oli. Liittyykö se laihduttamiseen? Kiinnostava tieto tuo 5 % pudotusjuttu. Ehkä minunkin pitäisi.

Kertokaa muutkin havaintojanne. MInua masensi tämä lääkäri harmittavaisine tietoineen. (En ehdi ehkä vastata tänään, mutta luen vastauksenne heti, kun ehdin.)
 
Täytin tänään 42 :saint: ja mulla on menossa lapsettomuushoidot ihan täysillä. FSH tarkistettiin, ettei vaihdevuodet ole alkaneet. Meillä tosin on käytössä omat pakastetut alkiomme, jotka ovat ajalta kun olin 39.

Kyllä paljon asioita voi tarkistaa, ainakin hormoniarvoja, ultrata ja seurata ovulaatiota. tsemppiä :heart:
 
vieraalle
Olen aloittaja. (Pitäisi kai vaivautua joskus tekemään rekisteröinti-ilmoitus).

Niin, sinulla onkin ihan hyvät mahdollisuudet vielä, kun on nuo nuoret alkiot olemassa.

Täytyy kai tsekkauttaa nuo henkilökohtaiset mahdollisuudet. Se lääkäri vaan ei ollut ollenkaan motivoitunut yrittämään mitään, kun ikää on niin paljon. Sanoi muuten, että hänellä ei mun ikäisellä ole koskaan onnistunut keinohedelmöitys. ENhän minä tässä vaiheessa mitään sellaista pyytänytkään. (Vieraalla siis on paremmat mahdollisuudet, kun nuoremmat alkiot.)

Luen mielelläni lisää viestejä.
 
nelikakkonen
Aika masentavan vastaanoton sait, aloittaja. Itse kävin yksityisellä puolella gynellä, joka oli päinvastoin hyvin kannustava ja oli sitä mieltä, että tottakai tämän ikäinen voi raskautua (olen 42, tämän vuoden puolella 43). Sain avukseni Clomit, kun oli yritetty luomuna nelisen kk. Raskauduin ekasta kierrosta, niin että puppua ovat puheet, etteikö Clomit auttaisi myös tän ikäisillä. Lääkäri myös ultrasi minut, ja silläkin hetkellä toisessa munasarjassa mollotti iso munasolu. Siis ilman Clomeja... Ovulaationi on säännöllinen.

Niin, mulle kuitenkin kävi ikävästi, eli tuulimunaraskaus. Aiotaan silti yrittää uutta heti kun mahdollista.

Älkää nyt hyvät immeiset vielä lannistuko, ainakaan yhden lääkärin puheista! :heart:
 
Kiitos
ihanan rohkaisevista viesteistä. Olin jo ihan surkeissa tunnelmissa. Jotenkin minun lääkärini vaan onnistui lannistamaan lapsenyritysmielialan täysin.

Onkohan niillä clomeilla suurempi riski saada kystia vanhemmalla kuin nuoremmalla ihmisellä. Kystien takia niitä pelkään. Ehkä kumminkin pitäisi niitä kokeilla sitten.
 
äiskä 43v
Älä suotta masennu. Olen synnyttänyt nuorimmaiseni 39, 40 ja 43-vuotiaana . Raskaaksi olen tullut ihan luomusti, vaikka minullakin on aika reilusti tuota ylipainoa. Kannattaa unohtaa vähäksi aikaa se lapsen hankinta ja elää ihan normaalisti ajattelematta koko asiaa, niin yht`äkkiä voikin huomata olevansa raskaana. Tsemppiä sinulle ja aurinkoista kevään jatkoa!!!!
 
Kävin pari viikkoa sitten Mehiläisessä gynellä poistattamassa hormonikierukan. Ikää minulla on 39 v.
Lääkäri oli - päinvastoin kuin alkuperäisen - erinomaisen positiivinen ja kannustava :)
Kun kyselin mahiksia tämän ikäisenä, niin hän sanoi, että raskaaksitulon mahdollisuus alkaa heiketä selkeästi n. 38 vuotiaana ja heikkeneminen kiihtyy edelleen n. 40 vuotiaana, mutta silti edelleen on hyvät mahikset B)
 
Nyt ei heitetä kirvestä kaivoon! Lääketiede voi varmasti ukea ja auttaa meitä, kun halutaan lapsia!

Kannattaa hakeutua sellaisille gyneille, jotka ovat myötämielisiä meille vähän myöhemmin lapsia haluaville B) Joten siskot! Kevättä rintaan ja iloista mieltä! Pidetään ketjua yllä kuinka moni onnistui, ja millä keinoin. Ja vinkkiä mukavista hoitopaikoista muillekin :wave:
 
Kiitos
jälleen oikein paljon kannustuksesta. Mulle taas lääkäri sanoi, että lääketiede ei voi auttaa näin vanhaa mitenkään.

Kyllä vielä 39-vuotiaana onkin aika hyvät mahdollisuudet verrattuna 43-vuotiaaseen. Se ikä vaikuttaa niin paljon jokaista yli neljääkymmentä olevaa vuotta kohti.
 
nelikakkonen
Kyllä lääketiede voi auttaa nelikolmostakin, usko pois vaan! Ei kun vauhti päälle ja yrittämään! Auttoihan ne Clomit minuakin raskautumaan, vaikka tuulimuna lopputulos olikin. Ja paraikaa samanikäinen ystäväni odottaa vauvaa! Nämä jutut ovat varmasti yksilöllisiä. Ja muistahan, että nykyään lapsettomuutta on PALJOn ihan nuorillakin, valitettavasti :$

Voimia!!! :hug: Ihan kaikille teille!
 
ehkäpä
mulla sitten vaan oli sellainen vanhoihin yritäjiin aika tympääntynyt lääkäri. Totuushan ei sinällään muutu, vaikka sen sanoisi mukavakin lääkäri, mutta olisi kuitenkin mukavaa, että lääkärikin tuntisi empatiaa myös vanhaa kohtaan. Ihan on teidän ansiotanne, että en nyt ihan vielä lyö hanskoja naulaan lapsitoiveissani.

Olisihan mukavaa perustaa reaalielämään "kerho" teidän muiden toiveikkaiden ikäyrittäjien kanssa, mutta mahdotontahan se olisi, kun ollaan niin eri puolilla Suomea ja meitä kai on aika vähän.

Muuten: Stakesin tilaston mukaan vuonna 2001 synnyttäjiä oli 53136. Heistä 93 oli 45-vuotiaita tai sitä vanhempia. Kymmenen viimeisen vuoden aikana oli 48-vuotiaita synnyttäjiä yhteensä 46 ja 49-vuotiaita synnyttäjiä yhteensä 12. Ikäluokissa 50-52 synnyttäjiä oli 11 kpl. (Tämä oli hieman vanha juttu, joten termi: "viimeisen kymmenen vuoden aikana" tarkoittanee noin vuosia 1991-2001.) Tämän kirjoittaja oli joku professori Pertti Mustajoki.

Eipä ainakaan 45-vuotiaiden raskaudet ole enää kovin yleisiä, mutta joskus niitäkin jopa tapahtuu.

Kiitos teille ihanan positiivisesta asenteesta ja sen levittämisestä. Sitä tarvitaan tässä iässä raskautta haaveillessa. :heart: =)
 
Minustakin on ollut kiva tämän palstan kautta huomata, etten sittenkään ole yksinäni näine 'myöhäisiän' vauvatoiveineni :) Pidetään yhteyttä ja tsempataan toisiamme ainakin tämän keskustelupalstan kautta!

Olisi kiva jos teillä kohtalotovereilla olisi omat nimimerkit, niin teidät tunnistaisi täällä :)

Itselläni on 15 ja 13 vuotiaat lapset ja miesystävälläni suunnilleen samanikäiset ja nyt on siis toiveissa ensimmäinen yhteinen. Jos vaavia ei kuulu, niin todennäköisesti en tule lähtemään mihinkään hoitorumbaan. Nyt ainakin tuntuu siltä, mutta eihän sitä koskaan tiedä minkälaiseksi tämä vauvakuume tästä vielä yltyy... Nyt toistaiseksi kuitenkin ollen ihan luomu-linjalla. Edes ovulaation testaamisesta en ollut kuullut ennenkuin tätä palstaa aloin pari viikkoa sitten lukemaan B)
 
nelikakkonen
Totta, tätä ketjua on ollut hieno lukea :D, nyt varsinkin, kun aloittajakin alkaa pikkuhiljaa piristyä ;). Itselläni on ihan samantyyppinen peruskuvio, kuin sinulla, edellinen. Uusi mies ja uudet vauvahaaveet! Molemmilla teini-ikäinen lapsi edell. liitosta. Ja minäkin olen ollut näissä asioissa pitkään tosi typerä. Ovistesteistäkin kuulin vasta viime syksynä, ja aloin sitten niitten kanssa lotrata. Aika pian testailu tuottikin tulosta, mutta kuten sanottu, tuulimuna oli surullinen lopputulos. :snotty: Siitä tästä nyt toipuillaan, mutta uusi alku on haaveissa heti, kun tästä nyt fyysisesti toipuu...

Nimimerkkini on nyt tylsä ja persoonaton, tarkoitus oli tuoda siinä vaan ikäni esiin, mutta en nyt viitsi muuttaa... Olkoon...
 
Juu
totta on, että olen jo hieman piristynyt =) Totta on myös se, että pitäisi tässä keksiä joku nimimerkki. Nimimerkillisiä on tosiaankin helpompi seurata ja kun se tulee vielä niin tummalla, niin se erottuu selkeämmin niistä, jotka laittavat aina uuden "nimimerkin". Mullakin nyt tuo "juu", vaikka olen se aloittaja.

Mulle on sanottu, että hedelmöityshoidoilla on tässä iässä erityisen huonot mahdollisuudet. Siis vain 5 % mahdollisuus, että saa sillä tavoin lapsen. Tämä vähemmän innokas lääkärikään ei ollut onnistunut kenelläkään yli nelikymppisellä potilaallaan kuulemma. (Yllättävää ylipäätään, että hänellä sellaisia oli ollut.) Hienoa kumminkin kuulla, että joku on silti onnistunut niinkin.

:heart:
 
Lisa
Nuorimmaiset lapseni syntyivät kun olin 42 ja 45 vuotias. Välissä oli 3 epäonnistunutta raskautta. Vastoinkäymisten jälkeen päädyimme luovuitus-soluhoitoon Viroon (Tartto), mutta tulin raskaaksi ensimmäisen lääkityksen saatuani ja siirtosolu jäi pakkaseen.

Paljon onnea ja halauksia kevääseen kaikille teille.
 
Menimme hoitoon lokakuussa 2005 ja lapsi syntyi elokuussa 2006.
Saimme erittäin asiallista hoitoa ja ystävällistä kohtelua Diacorissa Helsingissä. Kertaakaan ei vihjaistu, että olen liian vanha (silloin melkein 44v.) mutta toki reaaliteetit kerrottiin rehellisesti. Ikäiseni mahdollisuus tulla raskaaksi oli 5% mutta onneksemme se toteutui ensimmäisellä yrityksellä.
 
butterfly
Hei alkuperäisen viestin laittaja.Ja kaikki muutkin..

Kyselit multa siitä lääkkeestä? Tarkoitit varmaan metformin (en ole varma kirjoitetaanko näin) mutta lääkkeen vaikuttavan aineen nimi on siis joku metformiini.

ko. lääke on tarkoitettu diabeteksen hoitoon. On siis 2 tyypin diabeetikoiden ns. sokerilääke. Minulla ei ole todettu diabetesta eikä kohonneita sokeriarvoja mutta koska olen ylipainoinen ja "sairastan" PCO : ta eli rakkulaiset munasarjat niin lääkäri määräsi tämän lääkkeen tukemaan painonoudotusta, ja painonpudotus taas edesauttaa raskaaksi tulemista.
Ja olen saanut 7 kiloa laihdutettua 3 viikon aikana. Joka on noin 7 % pudotettavasta määrästä.

Sitten kyselit jotain clomeista.
Sain clomeja jo viime tai oliko se toissa vuonna Hyvinkään sairaalan naistentautien polilta kun olin tutkimuksissa ja kävin ultrassa. No lasta ei vaan kuulunut niin päätin, että antaa asian olla nyt toistaiseksi. Ja minulta jäi clomeja yli ja uusitutin reseptin tervarissa ( sen uusi joku ulkomaalainen lääkäri tosta noin vain...minun onnekseni, tai sitten ei ?)
Ja aloitin viime kuussa oma-aloitteisesti niitä syömään 1 tabl. kierron 3-7 päivä.
Tätä en kertonut sille lääkärille joka mulle ne metformiinit määräsi.

Että en nyt sitten tiedä miten käy. Menkkojen pitäisi alkaa ensi viikolla ja todennäköisesti alkaakin sillä yhdynnät on jääneet aika vähiin koska olin viikon tässä välillä taas työmatkalla.
Teen matkatyötä ja sekin vähentää raskaaksi tulemista. Lääkäri sanoi, että kaksi kertaa viikossa olisi harrastettava yhdyntää jos aikoo raskaaksi.

Joka tapauksessa suunnitelmani on, että syön sokerilääkkeitä jatkossakin ja pudotan edelleen painoa. Lisäksi taas seuraavalla kierrolla nappailen clomeja 1 tbl kierron 3-7 päivä. Tai sitten otan 2. Ja koska se Hyvinkäälle pääsy on niin hidasta niin aattelin seuraavien menkkojen puolivälissä mennä yksityiselle gynelle ultraan tarkistuttamaan munasarjojen ja kohdun tilanteen.

On ehkä riski syödä clomeja, mutta ... tilanne nyt on mikä on...vaikea selittää...

Oikein ihanan aurinkoista päivää kaikille.

p.s. Perustetaan vaan semmonen "ketju" tai "pino". Kertokaa vaan mitä pitää siihen ilmoittaa. kp?,edelliset raskaudet?,kauanko yritystä?,jne jne..?? lähden mukaan ja tuun aina koneella kun vaan töiltäni pääsen.
 
Tartossa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2007 klo 21:51 Lisa kirjoitti:
Nuorimmaiset lapseni syntyivät kun olin 42 ja 45 vuotias. Välissä oli 3 epäonnistunutta raskautta. Vastoinkäymisten jälkeen päädyimme luovuitus-soluhoitoon Viroon (Tartto), mutta tulin raskaaksi ensimmäisen lääkityksen saatuani ja siirtosolu jäi pakkaseen.

Paljon onnea ja halauksia kevääseen kaikille teille.
Tartossa? Kerro ihmeessä lisää; miksi, millaista oli jne?
Kiitos
 

Yhteistyössä