6-v neuvola ja rokotukset

  • Viestiketjun aloittaja rivera
  • Ensimmäinen viesti
rivera
Miten teillä on rokotukset sujuneet? antaanko lapsi hyvin pistää?

Meillä on tuo 6-v neuvola ens viikolla ja poika on jotenkin tosi kipuherkkä, tai siis ainankin pelkää aina kaikkea että sattuu. Mieton nyt miten meille mahtaa käydä.
Pistetäänkö silti vaikka lapsi ei halua, vai tullaanko myöhemmin kokeilemaan uudestaan?
 
Meillä sama on edessä tänään. Poika pelkää hirveesti pistämistä. Viimeksi, kun sai influenssarokotteen (astman takia), meni pöydän alle piiloon. Kaksi oli pitämässä kiinni, kun pistettiin. Eli meidän neuvolassa pistetään vaikka väkisin.
Tällä kertaa terveydenhoitaja ehdotti, että ostaisin apteekista Emla-voidetta, sitä puuduttavaa. Kävinkin eilen ostamassa sitä laastarin muodossa. Terkkari laittaa sen sitten oikealle paikalle, kun mennään neuvolaan ja pistää sitten ennen kuin lähdetään pois. Kerkeää vaikuttaa sillä aikaa, kun tutkitaan.
 
Meillä myös tulossa
Tyttö tietää (kavereiden kautta) mitä on tulossa 6v tarkastuksessa ja on kertonut pelkäävänsä. Olemme jutelleet asiasta rauhassa useaan otteeseen ja olen todennut, että kaikki ne rokotteet saavat ja ilman rokotteita ei kouluun ole asiaa. Jälkeenpäin voidaan hakea jokin rohkeuspalkinto.
Meillä ei tällaisista asioista neuvotella, enkä usko, että se hetki kovin kamala on. Otan tytön syliin ja pistetään rokotteet käsivarsiin. Tuskimpa hän sen enempää rimpuilee ym., kun tietää, että ne laitetaan joka tapauksessa. Uskon, että turvallinen syli riittää. Tyttö on kuitenkin jo sen ikäinen, että haluaa olla "iso" ja reipas.Voi olla, että äitiä jännittää loppujen lopuksi eniten. =)
 
Äiti0004
Hei

Meillä meni rokotukset todella hyvin, vaikka minä etukäteen jännitinkin että miten se meidän neiti antaa pistää...

Kotona etukäteen juteltiin, että molempiin käsiin tulee piikki, kaikki kaveritkin, jotka on täyttänyt 6 on saanu samat piikit, jne.

Kun rokotuksen aika tuli, niin tyttö istui mun sylissä. Pyysin pitämään kättä ihan rentona ja katsomaan toiseen suuntaa (toimii mulla itsellä). Siinä sitten juttelin sille niitä näitä ja piikit sai lähes huomaamatta.

Toivottavasti teilläkin menee hyvin!
 
Äiti0004
Hei

Meillä meni rokotukset todella hyvin, vaikka minä etukäteen jännitinkin että miten se meidän neiti antaa pistää...

Kotona etukäteen juteltiin, että molempiin käsiin tulee piikki, kaikki kaveritkin, jotka on täyttänyt 6 on saanu samat piikit, jne.

Kun rokotuksen aika tuli, niin tyttö istui mun sylissä. Pyysin pitämään kättä ihan rentona ja katsomaan toiseen suuntaa (toimii mulla itsellä). Siinä sitten juttelin sille niitä näitä ja piikit sai lähes huomaamatta.

Toivottavasti teilläkin menee hyvin!
 
rivera
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2007 klo 11:30 rivera kirjoitti:
Miten teillä on rokotukset sujuneet? antaanko lapsi hyvin pistää?

Meillä on tuo 6-v neuvola ens viikolla ja poika on jotenkin tosi kipuherkkä, tai siis ainankin pelkää aina kaikkea että sattuu. Mieton nyt miten meille mahtaa käydä.
Pistetäänkö silti vaikka lapsi ei halua, vai tullaanko myöhemmin kokeilemaan uudestaan?
:wave: pitää vielä tulla kertomaan miten meni:

eli tosi hyvin, onneksi !! Kerroin vasta neuvolapäivän aamuna että sielä tulee sitten pari rokotustakin (ettei suotta alkanut jännittää ja miettiä asiaa liian aikaisin)
Neuvolassa täti kysyi että pistetäänkö heti aluksi ettei tarvi enää sitten jännittää asiaa, mutta poika halusi että pistetään vasta lopuksi.
Pistettäessä sitten terkkari neuvoi katsomaan toiseen suuntaan ja kertoi kokoajan mitä teki ja hyvin meni. Poika kun ei ehkä osannut odottaa mitään "pahaa" tai kivuliasta niin ei jännitänyt eikä pelännyt yhtään. Ei ollut mitään aiempia huonoja kokemuksia pohjalla ja nytkin vain hyvä kokemus niin ei varmaan pelkää tulevaisuudessakaan, seuraava rokotus tosin on luvassa vasta 14 vuotiaana, sanoi terkkari.
 
Meille 6-vee tarkastus tulossa vasta syyskuussa, mutta tyttö puhuu jo nyt asiasta, kun paras kaveri jo sai piikit. Olen itse miettinyt josko olisi apua, jos näyttäisin kotona tytölle, vaikka appelsiiniin,miten piikki pistetään (olen sairaanhoitaja, joten välineet on saatavilla...) Vai alkaako sitten pelottaa lisää?? Emlat ainakin kehiin ja tietenkin voisi ajatella, että äiti pistää niin sitten voisi sujua paremmin... Mitä mieltä te olette?
 
Meillä tyttö pelkäsi kovasti jo etukäteen piikitystä. Kun piikityksen aika oli hän kuitenkin halusi olla terkkarin kanssa kahdestaan ottamassa piikit. Rohkaisin häntä siinä hieman kun huomasin , että tyttö tuli hyvin toimeen terveydenhoitajan kanssa kun oli tehnyt tehtävät hänen kanssaan kahdestaan enennen rokotusta. kaikki meni todella hyvin, paremmin varmasti kuin jos olisi vanhempi ollut siinä. Rokotuksen jälkeen rohkeudestaan ylpenä hän tuli sitten hakemaan vanhemmat terveydenhoitajan juttusille.

Tämä oli meillä itsenäistymisen ja rohkeuden virstanpylväs koska tätä ennen tytöllä oli kamala lääkärikammo ja edes kivuttomat tutkimukset eivät sujuneet helposti.

Olimme puhuneet rokotuksesta etukäteen useampaan kertaan lapsen kanssa ja kertoneet totuudenmukaisesti, että se sattuu jonkinverran ja mitä muuta neuvolassa tehdään. Rokotuksessa käynnistä oli myös luvassa jokin pieni yhdessä sovittu palkinto.
 

Yhteistyössä