6-vuotiaan lapsen leikkiminen/Tv:n katsominen

Hei!

Haluaisin kommenttia leikkivätkö teidän lapset (yksin/yhdessä muiden lasten kanssa) Entä miten tv:n katselu/pelaaminen?
Meidän uusperheeseen yhteisen 4kk vauvan lisäksi nyt 6-vuotias poika. Hänellä on leluja ja virikkeitä joka lähtöön, mutta ainut asia joka kirvoittaa "jeeee" huudot on tv:n katsominen (piirretyt ja luontodokkarit) Minä ns. äitipuolena olen huolissani. Tiedän että lapsi saa katsoa äitinsä luona mielin määrin telkkaria ja meillä se taaskin on rajattu lähinnä aamu lastenohjelmiin, joskus myös ilta pikkukakkoseen. Poika kapinoi tätä vastaan..haluaisi katsoa enemmän tv:tä. Päivät on välillä tavattoman pitkiä...Vaikka kuinka yritämme motivoida leikkien pariin, niin lähinnä lapsi esim.istuu ja selaa lehteä ja kyselee milloin voisi katsota tv:tä tai pelata. Olemme yrittäneet innostaa leikkien pariin, esim. leikkimällä ensin itse lapsen kanssa ja sitten pyytämällä että hän jatkaisi leikkiään itsenäisesti eteenpäin.
Ulkona hän seisoskelee ja potkii maata..mutta innostuu ERITTÄIN harvoin tekemään mitään. Tilanne on silloin toinen kun hänen kanssaan on pihalla ja tekee jotain esim. potkii palloa tai seikkailee lähimetsässä, mutta hänelle tulee koko ajan antaa virikkeitä, ja sanoa tehtäisiinkö sitä tai tätä...myös kavereiden kanssa hän haluaa leikkiä. Mutta kun ne samat gormiitit/pikkuautot/bakuganit tms. lojuvat oman huoneen lattialla niin ne eivät vaan kiinnosta, ei kertakaikkisesti yhtään. Silti hän ostaa (omilla viikkorahoillaan) melkein viikoittain jonkin pienen lelun..Kuten leikkimis asiasta myös pienenkin lelun ostamisesta olen ollut sitä mieltä ettei aina tarvisi ostamisen ilosta ostaa..varsinkin kun niillä entisilläkään leluilla ei leikitä. Kokemuksia, kommentteja...olenko vain turhaan huolestunut nipottava äitipuoli???
 
Musta tuntuu että meillä se on ainakin persoonallinen piirre. Meijän 6v poika lapsesta asti rakastanut tv-tä. Luontodokumentteja ja lastenohjelmia ja viettäisi niiden ääressä vaikka vuorokaudet ympäriinsä varmaan jos saisi. Kaksi muuta lasta taas katsoo sallitut pikkukakkoset ja se on siinä. Harvoin innostuvat erityisesti edes vuokra dvd-elokuvista kun joskus vuokrataan vaikka yks riemuitsee kovaäänisesti. Ei siltikään olla annettu tälle yhelle tv addiktille erikoisvapautuksia paitsi jos on tullu joku oikeesti mielenkiintonen eläindokumentti.
 

Yhteistyössä