7v lapsen omatoimisuus/dyspraksia vaiko ADD?

Moikka,

millaisia ovat teidän 7-vuotiaat? Minulla tyttö on saanut dyspraksia diagnoosin (Dyspraksia eli motoristen toimintojen koordinaatiohäiriö tarkoittaa aivoperäistä vaikeutta suorittaa tiettyjä tahdonalaisia liikkeitä tai liikesarjoja. Dyspraktikolla on vaikeuksia uusien ja epätavallisten toimintojen suunnittelussa ja suorittamisessa, ja motoristen toimintojen ohjailu on hidasta. Tämän tehottomuuden vuoksi liikehdintä on poikkeuksellisen kömpelöä.)

Olen miettinyt voisiko tytöllä olla ADD.

Asumme tytön kanssa kahden. Hän on käynyt läpi 3 toimintaterapia jaksoa. Lisäksi hän kävi muutaman kerran puheterapeutilla, mutta puheterapeutin mielestä ei lopulta ollutkaan tarvetta hänen käynneilleen. Tytöllä on myös ongelmia keskittymisessä. On ollut kaikenlaista, kehitysviivästymää ym.

Luonteeltaan on kuitenkin sydämellinen, ihana, hyvin leikkisä vielä.

Minusta kuitenkin tuntuu, että tyttäreni poikkeaa monissa asioissa ikäisistään. Ja minä yritän jaksaa parhaani mukaan. Ja älkää käsittäkö väärin; tiedän kyllä että on vanhempia jotka joutuvat käymään läpi paljon pahempaa. Tunnen itseni usein hermostuneeksi. Meillä on myös päällä usein joka asiasta ihan jumalaton vastaan vänkääminen.

Kysynkin siis; mitä päivittäisiä juttuja teidän 7-vuotiaat tekevät itse? Harjaavatko hiuksiaan/hampaitaan? Tekevätkö itse esim. voileipänsä jos annat tarvikkeet valmiiksi? Miten suihkussa käynti? Miten pukeminen? Ja onko uhmaa?

Tyttäreni aloittaa koulun tänä syksynä.

Kiitos kovasti jos joku edes kehtaa vastata :)
 
Mun 7v on tarkkaavaisuushäiriö ja adhd-diagnoosi. Omatoiminen hän kyllä on ja yritteliäs. Pesee hampaansa ja itsensä,osaa laittaa syötävää, pukee,riisuu,siivoaa,harjaa tukkaa jne...Mutta vauhtia on ja keskittyminen jossain eli täytyy kokoajan katsoa perään.
 

Yhteistyössä