8-vuotias lapsi lyö minua - miten se saadaan loppumaan?

  • Viestiketjun aloittaja "äiti minäkin"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti minäkin"
8-vuotias lapseni lyö minua, kun suuttuu. Lyö siis ihan nyrkillä mahaan. Tätä on tapahtunut kaksi kertaa tänä syksynä. Sitä ennen ei (paitsi pikku-taaperona). Miten lopetan tuollaisen alkuunsa? Nyt uhkasin pelien poistamisella puhelimesta, jos tätä ikinä enää tapahtuu. Otti kyllä ihan vakavana vastaan. Mikä neuvoksi?
 
nny
rangaistus ja heti. ei mitään jos vielä tapahtuu-juttuja, vaan tee selväksi, että tuota ei enää tapahdu. Meillä 7v teki kerran noin ja suutuin niin kovasti, meni jäähylle ja sen jälkeen ei ole moista enää tehnyt.
 
Jessus
Pelkään niin kovasti, että tuota tulee tapahtumaan meilläkin. Välillä 7-vuotias poikani kohottaa nyrkin tosi uhkaavasti, muttei uskalla lyödä. Nostan heti sormen ylös ja älähdän, joten todennäköisesti pelästyy elettäni niin, ettei tohdi. Mikä tuon voi aiheuttaa? Meillä on aina oltu tosi tarkkoja lyömisen kanssa. Se on ehdoton EI. Silti tuollaisia eleitä näkyy. Mikä ihme lasta vaivaa? Olen jo epäillyt, että teen jotain todella pahasti väärin. Koulussa ei ole tapahtunut tällaista ollenkaan, eikä kuulema isänsäkään luona. Pelkkä uhkaaminen on mielestäni tosi uhkaavaa. Miksi se kohdistuu juuri minuun? Välillä tuntuu, että lapsi vihaa minua :( Tiedän kyllä, että osaan olla vaativa, mutten todellakaan mikään tyranni, enkä ikipäivänä löisi lastani!
 
äksypoksu
Minä suosittelen kirjoja lukeneena ja lyöjän äitinä näin:

Otat kiinni lapsesta, ettei voi toistaa lyöntiä. Pidät kiinni kunnes rauhoittuu, et puhu mitään. Kun on rauhottunut, keskustelet tilanteesta ja kerrot, että suuttua saa, mutta satuttaa ei. Pidät sylissä. Kerrot, että jos alkaa noin tympäsemään, niin lyö pehmolelua, kertoo sinulle että harmittaa ja tulee syliin istumaan. Huutaa vaikka mieluummin.

Kun lapsi lyö, on hän sellaisessa mielentilassa, ettei järkipuhe auta. Puhuminen vasta kun rauhoittuu.
 
"Tytön äiti"
Meidän 8v täyttävä lyö myös. Lyöminen jatkunut vaikka olen toteuttanut kaikki jäähyt ym uhkaukset. Ikään kuin lapsi ei välittäis mistään mitään..
 
halipupu harmaana
Mä pitäisin kyllä lapselle sellaisen läksytyksen ja istuttaisin jäähyllä mun vastapäätä napittamassa, ettei enää hölmöilisi ja laittaisin myös lapsen selvittämään miksi teki niin kuin teki. Mä en kannnata sellaisia rangaistuksia, joissa lapelta otaan pois jotain pelejä tms. eihän ne liity mitenkään asiaan ja toisaalta ne vaan korostavat tätä materialistista maailmaa, ihan kuin jotkut pelit olisivat niin tärkeitä että niistä ei voisi lopua. Lyöminen on ihan tosissaan vaarallista ja jos lapsi lyö isompana jotain kaveria ja sattuu tosi pahasti, niin eihän sitä pelien poisottamisella korvata, ei todellakaan kun toiselta voi mennä vaikka henki.
 
"huhu"
Alkuperäinen kirjoittaja äksypoksu;27423206:
Minä suosittelen kirjoja lukeneena ja lyöjän äitinä näin:

Otat kiinni lapsesta, ettei voi toistaa lyöntiä. Pidät kiinni kunnes rauhoittuu, et puhu mitään. Kun on rauhottunut, keskustelet tilanteesta ja kerrot, että suuttua saa, mutta satuttaa ei. Pidät sylissä. Kerrot, että jos alkaa noin tympäsemään, niin lyö pehmolelua, kertoo sinulle että harmittaa ja tulee syliin istumaan. Huutaa vaikka mieluummin.

Kun lapsi lyö, on hän sellaisessa mielentilassa, ettei järkipuhe auta. Puhuminen vasta kun rauhoittuu.
Pienen kanssa tämä ehkä toimii, mutta kahdeksanvuotias on niin iso, että mä laittaisin saman tien sanktiot kehiin. Saisi kuunnella ripitystä korvat punaisina ja istua huoneessaan miettimässä, mitä tuli tehtyä. Tilanteessa tulisi otettua kiinni käsivarresta ja marssitettua siitä kiinni pitäen neuvottelemaan, ihan sama, sopisiko se lapselle vai ei.

Ei todellakaan mitään "jos teet tämän vielä kerran, niin äiti kyllä suuttuu", mua ei lyödä edes yhtä kertaa ilman seurauksia. Kolmevuotias yritti viime viikolla, kun ei olisi halunnut tulla viedyksi jäähylle. Hänenkään en antanut päästä pelkillä päänsilityksillä.
 
"vieras"
Ärähtäisin niin lujaa, että korvat sois. Voisin myös viedä kädestä pitäen nulikan jäähylle, enkä todellakaan mitenkään ystävällisellä otteella. Meillä ei lapset hypi silmille, jopa 3v ja 5v tietävät, että meitä aikuisia ei lyödä, läpsitä, huidota, potkita, syljetä päin tms. Karjaisen myös tuolle 3-vuotiaalle jos tilanne niin vaatii, meillä ei harrasteta päänsilittelyjä vanhempien lyömisestä. Jäähyn ja ripityksen jälkeen odottaisin anteeksipyyntöä, sitä ennen en korvaani lotkauttaisi lapsen asioille, en laittaisi ruokaa pöytään, en mitään. Ja tämän lisäksi mahdollinen jokin päivän kiva yhteinen juttu peruttaisiin.
 
En ole koskaan lyövää lasta itse joutunut kokemaan mutta sovellan seuraavassa semisti miten toimin reaktiivisen koiran koulutuksessa ja tyttölapsellani oli ”temperamenttiraivareita” 4 vuotiaana.😬

Syitä voi olla monia, joten keskitytään siihen mitä yleisesti voit tehdä. Toistoista tulee tapa.

Opetat lapsellesi vihanhallintaa:

1. Ennakoi. Tilanteeseen puututaan silloin kun alkaa kiristää, eikä sitten vasta kun nyrkit heiluu. Tehkää vaikka tunnemittari avuksi alkuun.
2. Energiaa kulutetaan/aivoja jumpataan siihen malliin, että mieli pysyy seesteisenä, muuten saattaa turhautua. Joskus ei tehdä mitään ja on tylsää, ja sekin on ihan normaalia, sitten olla möllöttää tai keksii itse itselleen puuhaa.
3. Lepoa riittävästi ja terveellinen ravinto (muista vitamiinit ja hivenaineet älä unohda tärkeitä rasvahappoja), ei herkkuja kuin harvoin.
4. Opeta lasta sietämään pettymyksiä. Älä silottele lapsen tietä. Pidä kiinni siitä mitä olet sanonut/”uhannut”. AINA!
5. Jos kierrokset kerkiävät nousta liikaa niin suojaat tietenkin itseäsi. Kenelläkään ei ole oikeutta kajota sinuun. Tarvittaessa nappaat kiinni ja talutat/kannat rauhottumaan, älä jätä lasta yksin. Syli on varmasti paras paikka. Kuulostele lastasi, että milloin on rauhoittunut/sopiva alkaa keskustelemaan js purkaa tilannetta. Hienoa että selätitte kiukun yhdessä!
5. Sinä olet aikuinen ja sinun kierrokset eivät nouse. Sinä osaat hallita tunteitasi, mutta lapsesi ei. Sinun tehtävä on auttaa lasta oppimaan tunteiden hallintaa ja kokemaan olonsa turvalliseksi, oli tilanne mikä hyvänsä.
 
vierailija
8-vuotias lapseni lyö minua, kun suuttuu. Lyö siis ihan nyrkillä mahaan. Tätä on tapahtunut kaksi kertaa tänä syksynä. Sitä ennen ei (paitsi pikku-taaperona). Miten lopetan tuollaisen alkuunsa? Nyt uhkasin pelien poistamisella puhelimesta, jos tätä ikinä enää tapahtuu. Otti kyllä ihan vakavana vastaan. Mikä neuvoksi?
Silitä ihan reilusti.
 

Yhteistyössä