-92 odottajat

Siitä supistuksesta, kerkesin jo vähän säikähtämään, mut jos kerran normaalia niin en panikoi :)
Tuntuupa hurjalta että kaikki elimetkin siirtyy lihaksia myöten pois vauvan eestä :eek:

Kovasti oottelen huomista kun ollaan isännän kanss lähössä tonne pohjoseen päin, Pudasjärvelle :) tuleepi pitkä reissu!

huh, tuli kamala nälkä, äkkiä jääkaapille! (taas :whistle: )


MuoksMuoks. Tänään tossa 13.00 pintaan tuli taas supistus, sit tuli sellasia ihan pieniä elohiirimaisia tökkäyksiä vasemmalle puolelle alamassuun... voiko olla... fuduja ehkä :ashamed: .. tai sit mä vaan kuvittelen, eikai noi potkut näin aikasin voi tuntua :S...?
 
Viimeksi muokattu:
Miten musta tuntuu että tuo maha-asukki kiusaa mua tahalleen :D potkii rakkoa ja aina vaan sillon ku mulla on vähänkään vessahätä ja sit tulee kauhia kiire juosta. :D ja heti ku rakko on tyhjä ni tytsykään ei enää potki :D pieni mutta pippurinen :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Jassukka
Päivittelin taas tota listaa :) toivottavasti mäki muutaman viikon päästä pääsen siihen synnyttäneitten kohdalle :D

janGGa, meiän tyttö tekee ihan samaa :D aina ku on vähänki hätä niin hän potkii rakkoon niin et sinne vessaan saa tosissaan juosta....

Tääl päätti eilen asukki kääntää jalat kohti oikeeta kylkeä ja potkis koko päivän mun umpparihaavaa joka on nyt turvonnu ja sairaan kipee-,- pitää muistaa sanoo neuvolalääkärissä. Onneks hän yöllä kääntys takas kohti vasenta kylkeä (on ssiis ollu samassa asennossa jostain viikolta 28) niin nyt saa haava olla rauhassa :) eilen yöllä luulin jo et lähtö tuli ku yhtäkkiä meni maha ihan sekasin ja tuli muutama tuju supistus mut ne sit loppus itestään ku seinään. Miten mä oonkin jo näin pitkällä :D justhan mä vast istusin vessas pissimäs tikkuun???

Tänään tuli 35+0 =) kahden viikon päästä ollaan täysaikasia ja toivottavasti pian pääsee sit synnyttämään! <3
 
Jassukka, samallain ku kohtu supistelee ni ne ympäröivät lihakset voi kans ns supistella niin et tuntuu just simmoselta elohiirimäiseltä :) näin mulle ainakin jossain neuvolassa sanottiin kai alkuaikoina, vai oisinko lukenu jostain... Voihan se tietty olla et teil on tosi vahva pirpana ja onki tuntunu jo potku :D
 
Nyt taas tajuan, että tää aika menee hirmu vauhtia nyt on viikkoja 13+3 :)
Ja ku pikkusesta saatiin tietää oltiin muistaakseen jollain viikoilla 5? :D
Täällä alkaa jo olo hiukan parantuu, mutta silti tää masu kipuilee :(
Kohta olis jo toisen neuvola käynnin aikakin =) Kuunteleeko ne toisella neuvola käynnillä yleensä sydän äänet?
Joutuuko teistä kukaan syömään nyt rautalääkitystä ? :eek:
 
maalismasu,
minä olen rautakuurilla :wave: Viime neukkakäynnillä siis määrättiin kun hg oli vain 109 ja väsymys ihan järjetön..
Mulla sydänäänet kuunneltiin rv10 toisella neuvolakäynnillä, joten eiköhän sullakin :)

Mulla alkaa vasta nyt tietämään kaikki työkaverit raskaudesta - hyvin olen piilotellut ;) Vain yksi on arvannut masusta pukkarissa vaatteita vaihtaessa, muuta eivät ole hoksanneet mitään :D
 
Mun kanssa PITÄIS syödä rautaa... Mut eipä oo onnistunut ku oksennan samontein :( mulla oli hg kuitenki itestään noussu hiukan niin ehkä se ei haittaa niin hirveästi (toiveajattelua) :D ne on vaan niin kamalia ne tabletit että mä en niitä saa alas
 
Kiva, että tänne löytää koko ajan enemmän meidän ikäsiä äitejä. :)

Te jotka olette jo kokeneet synnytyksen, voisitteko jakaa kokemuksen meidän kanssa? :) Otitteko mitään kivun lievitystä jne.

Moikka kaikille! :)

Mun la oli 21.4.2011, mutta tyllerö päätti ulostautua vasta 1.5.2011.
Vapunaattona mulla oli alaselkäkipuja koko päivän, mutta käytiin kaverin kanssa silti ravintolassa syömässä ja kävelyllä keskustassa.
Kahden aikaan yöllä selkäkivut kovenivat ja alkoi tulla supistuksia säännöllisesti.
Olin lämpimässä suihkussa jonnekin neljään saakka, mutta suihku ei enää auttanut suppareihin joten soitin kättärille ja sieltä toivotettiin tervetulleeksi.
Imuroin, meikkasin, jätin lapun kaverille joka oli yökylässä ja lähdin. :D

Saavuin kuudelta aamulla taksilla kättärille, synnytyksessä mukana ollut ystäväni oli siellä jo odottelemassa.
Aamu meni supistellessa, käveleskelin, hilluin suihkussa ja pyörittelin lantiota jumppapallon avulla.

Yhden aikoihin päivällä laitettiin epiduraalipuudutus joka ei tehonnut, kätilö meinasi, että johtui pituudestani ehkä.
Sitten laitettiin aquarakkuloita, suosittelen niitä todella!
Eli laitettiin piikillä steriloitua vettä ihon alle sellaisiksi rakkuloiksi.
Ensin laitettiin muutama alaselkään, ja kipujen yltyessä laitettiin lisää ja alavatsaan myös. Niiden rakkuloiden laitto sattui ihan p*rkeleesti, mutta vain about 20sek jonka jälkeen kivut lievenivät huomattavasti.

Ilokaasua kokeilin, mutta se ei mielestäni tehonnut itse kipuun lainkaan.
Tuli tosi känninen olo, eli kivun tunsi, mutta oli niin pöhnässä ettei sitä ajatellut.

Kahden jälkeen puhkaistiin kalvot, jonka jälkeen helvetti oli irti. :D
Avautumisen loppu 8-10cm oli todella kivulias ja keskityin täysillä vain hengittämään, sattui niin paljon.

Kun olin avautunut kokonaan, koitti hetkellinen helpotus ja kivut hävisivät.
Sitten vauva alkoi painaa aivan jumalattoman paljon, ja sain luvan alkaa ponnistaa.
Siirryin Relaxbirth-synnytystukeen istumaan, kätilö laittoi sellaset valjaat mulle päälle, että pysyn siinä tukevasti ja laitoin kädet tukevasti käsinojien välistä, jotta saa niistäkin tukea ja voimaa.

Siinä sitten pari kertaa ponnistelin, loput hoiti vauva itse. Ulkona neiti oli 15:59.
Synnytyksessähän ei tarvi ponnistella, kohtu on lihas joka ponnistaa itse vauvan ulos, mutta yleensä synnyttäjälle itselleen tulee tarve ponnistaa.

Koin tuossa Relaxbirth-synnytystuessa synnyttämisen ihanaksi kokemukseksi, mulla oli jo raskauden alusta asti selvää, että puoli-istuen sängyllä en missään tapauksessa synnytä, koska se asento jo lisää repeämiä ja on tuskallisempi äidille sekä epäergonominen kätilölle. Jos joskus vielä synnytän, haluan ehdottomasti ponnistaa toisessakin synnytyksessä istualteen.

Synnytyksen jälkeen mut ommeltiin, vauva oli samalla rinnalla ja mun paidan alla turvassa. :heart:

Mulle tuli toisen asteen repeämät, jotka paranivat kuukaudessa täysin.
Episiotomiaa ei tehty, enkä olisi halunnutkaan.
Väliliha ei revennyt, mutta klitoris repesi ja sisäisiä repeämiä tuli myös.

Synnytyksen ja tikkailujen jälkeen kävin salissa suihkussa ja kävelin vauvan kanssa osastolle huoneeseen jossa muutaman tunnin vauvan intensiivisen tuijottelun jälkeen nukuttiin molemmat makoisat unet. :)

Synnytys kesti siis kokonaisuudessaan 14h, josta sairaalassa 9h.
Ystävä mukana oli valtavan hyvä juttu, olisin kuollut tylsyyteen yksin siellä.
Ystävästä oli apua ihan vaan siinä, että hän jutteli koko ajan kaikenlaista ja siksi mäkään en "vellonut" siinä kivussa vaan kuuntelin myös hänen juttujaan siinä samalla, vaikka en välillä jaksanut vastata.

Päällisinpuolin synnytys oli aivan mahtava kokemus, yllätti kuinka helppo tapahtuma se lopulta olikaan. Voisin synnyttää vaikka heti uudelleen, mutta niitä jälkioloja en ihan heti haluaisi. ;)

Yllätyin myös siitä, että kuinka yksinkertainen koko tapahtuma oli.
Olin luullut, että synnytyksessä olisi kätilön lisäksi hoitajia ja että synnyttäjä huutaa ja kiroilee, mutta mun synnytyksessä oli läsnä mun lisäksi ystävä ja se yksi kätilö. Ääntä en korottanut missään vaiheessa. :D

Tsemppiä kaikille synnytyksiin, kysykää toki lisää jos kiinnostaa.
Synnytykseen ja vauvaan liittyy niin paljon kaikkea ettei tässä nyt tule edes kaikkea mieleen! :)

Ai niin, olen siis kohta 5kk ikäisen Adanna-tyttösen 92-syntynyt äiti Helsingistä! :wave:
 
Olipas hyvin kirjoitettu juttu fortunatelta, oli tosi kiva lukea, vaikkei ihan kivuttomasta kokemuksesta ollutkaan kyse :) Itseä kipua enemmän pelottaa juuri nuo repeämät, kuulostavat niiiin hurjilta... Saako muuten udella, että eikö lapsen isä osallistunut synnytykseen vai onko kokonaan poissa kuvioista? Ei tietenkään tarvitse vastata jos et tahdo :) Itse vain en osaisi kuvitella edes tätä odotusaikaa yksin, on poikaystävästä ollut niin suuri tuki.. Tosin tällä hetkellä hän on kolmen päivän kisareissulla Ruotsissa ja mä ihan yksin kotona, niin tylsää eikä mitään tekemistä!
Onko teillä muilla ollut sellaista ongelmaa, että jäätte vähän ulkopuoliseksi kavereiden elämästä? Mä olen ainakin ollut tosi paljon yksin, jos ei töitä olisi niin tulisin hulluksi! Poikaystäväni onkin jo pitkään ollut paras ystäväni ja muita en kauhean usein näekään, on vain elämäntilanteet nyt vanhojen lukiokavereiden kanssa niin erit, että mua alkaa vaan ärsyttämään heidän juttunsa ja ajatusmaailmansa.. :|
 
Aivan mahtavaa että jaoit tämän kokemuksen meidän kaikkien kanssa, on kiva saada kuulla muiltakin kokemuksia kuin omilta sukulaisilta :D
Avarti mieltä erittäin paljon kun kerroit niin yksityiskohtaisesti kaikesta tapahtumien kulusta ja omasta mielipiteestäsi asioihin :)

Ja tosiaan itse olen -92 ensi odottaja ja LA olis tossa 4.12, poika tulossa :) niin ja tosiaan itse asun vantaalla :)

jjuuli minulla on aivan samanlainen tilanne kun sinulla, että aika alkaa käymään hieman pitkäksi kotona, sillä olen ollut n. 2kk sairaslomalla kun käteni kipeytyy rasituksesta, joten fyysinen työni ei soveltunut enää minulle. Minulla moni kaveri aivan eri elämäntilanteessa kun minä nyt, joten ulkopuolisuuden tunne on melkein koko ajan läsnä. :(
Toivon vain että jollakin tavalla saisi uusia "mamma kavereita", joiden kanssa voisi jakaa kokemuksia ja puhua vauva asioista.
 
Viimeksi muokattu:
Joo ulkopuolisuuden tunne on todellakin tuttu lähes kaikki kaverini ovat täysin eritilanteissa ku minä ;o miia kirjottele vaikka yksityisellä jos kiinostaa, oon ite myös vantaalta :)JOtenkin nykyään vklp pikkuisen hiljaisempia ja erillaisempia ku ennen, tosin tämä elämäntilanne on parasta mitä voisi olla <3
 
jjuuli Repeämät eivät ihan oikeasti ainakaan mulla olleet niin paha juttu mitä voisi kuvitella. Synnytyksessä repeämistä ei tuntenut, mutta tietty sit synnytyksen jälkeen palautumisen alkaessa tuntuikin..P*llu oli pari päivää synnytyksestä turvonnut PALLO haarovälissä, ja kun tunto alkoi palautua, tuntui kuin olisi pesäpallomailalla mätkitty menemään koko alakerta..Ai. Mutta; uuteen ihmiseen, omaan vauvaan tutustuessa ja häntä tuijotellessa kipua ei ajatellut. :) Siihen kerkesi jopa tottua. :D

Lapsen isä ei ole ollut kuvioissa koko aikana.
On siitä miehestä varmaan juu iso henkinen tuki, mutta mä oon niin tottunut oleen yksin, että luultavasti vain ärsyyntyisin jos tähän tulis joku toinen hessukalsareissaan nurkkiin haisemaan. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Jemmiksi ja mama19
fourtane ei voi muuta sanoa ku, että nostan todella hattua, että oot itekses ryhtyny näin isoon vastuuseen :) ...KUNNIOITAN !
Joo mua pelottaa itteeni synnytyksessä eniten juuri nuo repeämät, kuullu niin kauheita kauhu tarinoita niistä ;<
 
fourtane ei voi muuta sanoa ku, että nostan todella hattua, että oot itekses ryhtyny näin isoon vastuuseen :) ...KUNNIOITAN !
Joo mua pelottaa itteeni synnytyksessä eniten juuri nuo repeämät, kuullu niin kauheita kauhu tarinoita niistä ;<
Juu mulla oli kans repeämistä tosi kauhukuvat, olin varma, et istun renkaan päällä puoli vuotta synnytyksestä ja mun alakerrasta roikkuu jotain ihonpalasia tm ällöä.
Mutta; se värkki paranee aivan samaan kuin ennenki! Jopa todella nopeastikin.
Nuoren ihmisen kroppa on aika "kone". :)
 
Päivittelin taas tietoja, hihkaskaa jos oon unohtanut jotain :)

repeämät on mullaki huolenaiheena. Synnytys itessään ei mua oo pelottanut missään vaiheessa mut kauheen moni kertoilee aina kuin kipeetä repeemät/eppari ja niitten paraneminen tekee ni sitä en kyl oikee odota...

Mulla on viikon päästä synnytystapa-arvio, aikasemmin en uskonu ees selviäväni sinne asti mut tottakai nä supistukset rupes loppumaan heti ku sain luvan lopettaa lääkkeet-,- en kyllä vastustais vaikka tyllerö päättäis ulkoistua jo tänä yönä, olo on sen verran tukala. Voi niitä aikoja kun mulla oli 10 varvasta ja 10 sormea eikä näit yhteenkasvaneit räpylöitä.

Mun kyl tulee ikävä sitä et saa syödä hyväl omatunnol koko ajan :D viime yön heräsin noin 7-10 kertaa vessaan ja kaks kertaa syömään. Mieski heräs siihen ku mun vatsa murisi niin kovaa :D

yksinäisyydestä oli ollu vähän juttua ja tääl on kans tullu tutuks. Vaiks mun kaikki kaverit suhtautuski tähän tosi hyvin ni kyl sen huomas ku heti rupes jäämää ulkopuoliseks eikä enää pyydetty mukaan mihinkään. Kyllä ne pitää yhteyttä ja kyselee koko ajan kuulumisia mut on se kuitenki ihan eri ku ei ikinä pyydetä mihinkään. Olin yhes vaiheessa siit tosi masentunu mut kyl se siitä. Nyt oon yrittäny hankkia uusia kavereita ketkä ois samassa elämäntilanteessa:)

torstaina tulee 36+0, justhan mulla vast tuli 10 täyteen?!?!?!
 
Mullahan on nyt tää aivan alussa, eli puhutaan vähän eri asioista täällä.. Mutta. Mulla on ollut nyt reilun viikon verran aivan HIRVEÄ olo !! Koko ajan on kuvotusta, oksentelen vähän väliä.. Yölläkin herään ainakin kaksi kertaa oksentamaan keltaista nestettä/vaahtoa, samoten aaamulla. Aamulla pahoinvointi on kaikkein kamalinta, kun tyhjällä mahalla yökkii ja oksentaa. :( Jäisikin pelkästään tuohon aamun, mutta kun sitä on kellon ympäri.. Koko ajan pitäisi syödä jotakin pientä, että olo pysyisi siedettävänä. Olenkin syönyt nyt viikon verran viilejä, satunnaisesti jotakin muutakin saanut alas. Välillä tuntuu, että musta ei todellakaan ole tähän.. olo on niin hirveä :( Mitäs jos tää ei lopukkaan siihen kahdenteen toista viikkoon.. :attn:

Minkälaisia pahoinvointeja teillä oli alkuraskaudessa ja miten pitkään kuvotus kesti? Mikä tähän auttaa ? :$
 
Voi vitsit, viikonloppuna sain tietää että enon vaimo on myös raskaana ja todennäkösesti melko samoilla viikoilla kun mä :) ompa kivaa kun nyt on joku jonka kanssa ihan livenä pääsee hankkii yhessä kaikkii vauvajuttuja ja juttelemaa tuntemuksista :)
Tänään ostin ekat vauvan vaatteet 3 sellasta valko-peigeetä nalle podya :) niitä ostaessa tuli tunteet pintaan kun ajattelin että hei MUSTA TULEE ÄITI! noh, ostos reissun jälkeen menin sitten paikalliselle tankkausasemalle laittaa rysleriin 20 euron setelillä löpöä ja ohhoh mä en saanut tankin korkkia auki ja kone imas rahat sisään, siinä mä sit väänsin itkua ja soitin isännälle tilanteesta ja toinen vaan hekotteli mun itkuänkytystä kuulemma niin sydäntä murtavaa kuulla miten pienestä mä itken.
Homma selvis onneks sillä että ajoin auton parkkiin ja menin aseman sisälle kertomaan myyjälle tilanteen, se sieltä kassasta anto sitten mulle setelin ja mä sain löpöä ja kaiken lisäks vielä tankin korkin auki :ashamed: JeS !

Päivän saldo siis: Kamala päänsärky.

Joo, siinä vähän tilitystä:)

jjuuli Ompas sulla hyvän kokonen massu, sulonen! =)

Vois joku päivä itekkin lisätä kuvan masusta, vaikka se mikään iso ole mutta ite ja läheiset kyllä jo huomaa että joku sielä mahan sisällä asuu :)
 
vielä mamma92 muistutan että "myrskyn jälkeen on poutasää" :) Ikäväähän toi oksentelu on, kyllä sä selviät :hug:


Ps. tässä telkkaria kattellessa, pakko sanoa että onpas eino grön ollu TOSI komea :) vähän saman näkönen ku mun ukko :heart:
 
Heipsan! :)

Täällä kans 92-syntynyt odottava likka Vantaalta.. Tänään viikkoja täynnä tasan 13
Raskaus on sujunu hyvin, eipä oo kauheempia pahoinvointeja ollu, välillä masua pistelly ja päätä särkeny mutta on tää odottaminen kyllä ihanaa :)

LA ois 3.4.2012 siihen on vielä aikaa jonkin verran, mutta nopiasti se menee :)
 
Tervetuloa taas uusille :) sinäminähänjahän, koska sulla on la siis? ja jos haluat tytön syntymätietoja tohon alotusviestiin? :)

mamma92 osaan niin samaistua... Mähän oon siis oksentanu viikosta 5 asti ja nyt on 35+5... Pelkäsin kans koko ajan et jos se ei lopu ja niinhän kävikin et ei se loppunu. Mulla tulee kans aina tota keltasta sappinestettä ja vaahtoa, varsinki aamusin, päivällä sit tulee ruuat. EI OO KIVAA :( kuitenki suurimmalla osalla loppuu siihen 12, 16 tai 20 viikkoon, tsemppiä et sulla loppuis! En toivo tätä kellekkään, se on henkisesti ihan uskomattoman raskasta kun ei pysty tekemään mitään ja ekan kolmen kuukauden jälkeen sain vaan ihan hermoromahduksen ja itkin ja huusin etten kestä enää ja en enää pystyny ees kävelemään ku olin niin heikossa kunnossa, mut otettiin samointein sairaalaan osastolle ja sain lepäillä siellä. Suonensisänen lääkitys ja nesteytys autto hiukan mut heti ku tipat otettiin pois ni jatkus vaan. Luulin etten ikinä selviäis mut nyt ollaan jo näin pitkällä ja enää kuukauden verran oksentelua jäljellä! Mulla ei mikään lopettanut sitä oksentamista mut voisin tähän listata vähän keinoja mitä koitin ja mitkä hiukan helpotti välillä oloa.

-appelsiinimehu ja mustaherukkamehu
-jääpalat
-pahoinvointirannekkeet (apteekista noin 20 euroa)
-pahoinvointilääkkeet (lääkärin määräyksellä mut vasta vakavampiin tapauksiin)
-tiputus (marssisin vaan päivystykseen ja sanoin et haluan tipan ku oon niin kuivunu, se helpotti pariksi päivää)
-missä äx karkit eli ne kirpeet, niitä pureskelin ja imeskelin en kuitenkaan pystyny nielasee ku tuli kaikki ylös
-HARHAUTUS :) sit ku sai tarpeeks voimia ettei joutunu vaa makaamaan sängyssä ni huomasin et se oikeesti helpottaa ku lähtee johonki ja yrittää olla ajattelematta sitä pahaa oloa. Siin on vaan se vaara et joutuu oksentamaan sit julkisilla paikoilla nimim. kokemusta löytyy :D
-pyytää miestä tuomaan lasin mehua sänkyyn ennen ku nousee ja lepäilee niin kauan et verensokeri vähän nousee
-kaikki raikkaat ja happamat ruuat, makea vaan pahentaa

toivottavasti joku noista toimeis... mä koitin kaikkea mahdollista et olo helpottuis mut mikään ei kyl ihan hirveesti auttanu. Mut edes hiukan :) Tsemppiä sulle! Ja oikeesti, kannattaa lähtee rohkeesti sinne päivystykseen jos mikään ei pysy alhaalla. Kyl se vauva ottaa kaiken mitä tarvitsee mut äidin on turha kärsiä yhtään enempää kun tarvii! Se nesteytys oikeesti auttaa oloa.

Mulle kirjotettiin ton takia sairaslomaa mutta en kyllä pitäny sitä ku oli pakko mennä töihin kun en saa sairaskorvauksia (pimeesti töissä tollon.... :D) oli aika huvittavan näköstä kun joka aamu pysähdyin sille samalle kaupan parkkipaikalle oksentamaan muovipussiin, vein pussin roskikseen ja lähdin töihin teköhymy naamalla ihan ku kaikki olis hyvin ja AINA samat työmiehet siin ihmettelemässä mun touhua... :D luuli varmaan et mulla on aina kauhee krapula ku maha ei viel näkyny niin selvästi

Tuli varmaan aika sekava viesti ku en enää oikee muistaa mitä kirjotin ja en jaksa lukea... :D
 

Yhteistyössä