Aarteenetsintä 8-9 vuotiaille

  • Viestiketjun aloittaja yks mamma
  • Ensimmäinen viesti
yks mamma
Poika täyttää 9 v. ja toivoo aarteenetsinnän olevan se ainut ohjattu juttu synttäreillä. Aikaisemmin on piiloteltu aarteet ympäri kämppää jokaiselle pussiin jossa oma nimi. Nyt se on kuulemma jo tylsää. Jostain luin että vihjeiden perusteella aarteen luo, mutta jos kymmenen lasta kulke aina vihjeen perässä ni eihän siitä tule mitään ja jos yksitellen ni kauheesti joutuu keksimään vihjeitä ja pelkään niiden jo löytyvän ennen kuin leikki edes alkaa.

Tällaista olen miettinyt: Jaan lapset pareihin ja jokainen pari ratkaisee yhden vihjeen. Vihjeen perusteella löytyneestä paikasta löytyy sitten esim. pinkka lappuja joissa jokaisessa on yksi kirjain tai tavuja ja näistä pitää keksiä sana, vaikkapa keltainen. Se tarkoittaa että aarre on keltaisessa paperipusissa. Kun jokainen on ratkaissut oman värinsä kerron minne huoneeseen aarteet on piilotettu ja saavat mennä etsimään. Olisko ihan hyvä idea?

Voit kertoa myös omat vinkkisi! Ilomielin otan ideoita vastaan.
 
Tuo sinun idea on hyvä.. yks mikä tuli mieleen on kans et jaat porukan esim. kahteen joukkueeseen (onko teillä mahdollisuus olla ulkona) ja otat valokuvan esim. ikkunalaudalla olevasta kukasta: lasten pitää etsiä missä kohti taloa kuvassa oleva esine on ja esineen tyköä löytyy seuraava kuva tai sanallinen vihje (esim. arvoitus olen lasinen, minulla valmistetaan ruskeaa nestettä = kahvinkeitin), 4-5 tallaista vihjettä ja viimeinen vihje vie kaikki lapset esim. lapsen huoneeseen ja sängynalta löytyvän korinluo josta löytyy kaikille omat pussukat.. pussukoihin voit halutessasi vielä kirjoittaa lasten nimet, mutta sekoitat nimien kirjaimet (eli lapset joutuvat miettimään kenen nimi mistäkin kirjaimista tulee).
 
yks mamma
Meillä ei ole mahdollisuutta olla ulkona ja kuvasuunnistus ei onnistu ku yhtään kuvaa en tähän asti ole saanut digikameralla teetettyä. Toi oli aika hauska, että pusseissa on nimet, mutta kirjaimet sekaisin. Nuo vihjeet olen ajatellut juuri tyyliin: olen pussissa josta löytyy valkoista jauhetta (vehnäjauho) tai olen ison huonekalun alla jonka ympärillä on paljon selkiä (keittiön pöytä). Pitäisi ehkä olla aika vaikea vihje jotta joutuvat miettimään. Minulta saa sitten tietenkin vinkkejä.

Lisää ehdotuksia saa laittaa :)
 
"Kaisa"
Voit ottaa digikameralla kuvan ja tulostaa kuvan jos sul on tulostin...

Voit myös jonku kuvan leikata esim. 6:n osaan ja lapsi/lapset joutuu tekemään niistä ensin 1:n kokonaisen kuvan ikään kuin palapelin.

Soitat jonku laulun (esim. olen omena) ja lasten pitää ensin tunnistaa mikä laulu ja sitten se esine mistä laulussa puhutaan (keinutuoli, peruna, jänis)
 
"Mervi"
Hei,

Tässä vinkki valmiisiin aarteenetsintäpaketteihin lapsille.

Seuraavalta sivulta löydät valmiita aarteenetsintäpaketteja erilaisilla aiheilla. Valikoimassa on 4 erilaista aarteenetsintäpakettia: http://www.grapevine.nu/suomi
 

Yhteistyössä