Abstakti ajattelu...

Joo! Kiitti vinkistä! (y)

Itse en tiedä millä aikoinaan tuhosin hampaani, varmaan monellakin asialla. Kuten nuorempana kovasti (todella kovasti) ja liikaa alkoholi, paljon karkkia ja limpparia. Sitten on ollut yksi aika laiha vaihe niin tuntui että silloin laihtuessa kärsi hampaatkin (onko edes mahdollista) kun mitään bulimiaa ei kuitenkaan ollut.

Nyt olen vuosia jo käyttänyt terveempiä vaihtoehtoja oikeastaan jotain 9 vuotta. Mutta hampaat on jotenkin mennyt niin pahaksi etten tiedä saako niitä kokonaisuudessaan enää kuntoonkaan. Reikiä tulee sitä mukaan ja revitään vanhoja hampaita kun lääkärissä käy. Mutta noh.. Muuten olen ihan sievä ja ei onneksi etuhampaista niinkään näy :D

Suuhygieniasta koitan parhaani mukaan huolehtia. Voiko olla jotenkin "vanhemmilta perittyä?" Isälläkin ollut aina huonot hampaat, veljelläni sama mutta nuorimmalla todella hyväkuntoiset kuin äidilläkin.
Voi olla vanhemmilta perittyä. Suurin syy oli se, että vanhemmat maistoivat vauvana ruokaa ensin samalla lusikalla jolla syöttivät sinua. Tällä he siirsivät mm. streptococcus mutans-nimisen bakteerin suuhusi asustamaan. Mutans tekee hampaiden pinnoille biofilmin, josta se sitten aktivoituu, kun saa sopivia hiilihydraatteja syötäväkseen. Tästä syystä hampaiden mekaaninen puhdistaminen on tärkeää, että saa sen biofilmin hampaiden pinnalta pois. Toinen on se, että katsoo mitä suuhunsa laittaa ja milloin.

Sinuna tekisin niin, että joka ilta kun olet pessyt hampaat, purskuttele kookosrasvalla 1-2 minsaa ja sylje kookosrasva vaikkapa talouspaperiin (ei viemäriin). Tämä jättää hampaiden pinnalle rasvaisen pinnan, jossa eivät pöpöt kasva.

P.S. harva tietää, että jos ei ensin pese lautasia kylmällä vedellä, vaan heti kuumalla, proteiinit denaturoituu ja jäävät kiinni lautaseen, antaen todella hyvän kasvualustan biofilmeille.
 
vierailija
Voi olla vanhemmilta perittyä. Suurin syy oli se, että vanhemmat maistoivat vauvana ruokaa ensin samalla lusikalla jolla syöttivät sinua. Tällä he siirsivät mm. streptococcus mutans-nimisen bakteerin suuhusi asustamaan. Mutans tekee hampaiden pinnoille biofilmin, josta se sitten aktivoituu, kun saa sopivia hiilihydraatteja syötäväkseen. Tästä syystä hampaiden mekaaninen puhdistaminen on tärkeää, että saa sen biofilmin hampaiden pinnalta pois. Toinen on se, että katsoo mitä suuhunsa laittaa ja milloin.

Sinuna tekisin niin, että joka ilta kun olet pessyt hampaat, purskuttele kookosrasvalla 1-2 minsaa ja syljen kookosrasva vaikkapa talouspaperiin (ei viemäriin). Tämä jättää hampaiden pinnalle rasvaisen pinnan, jossa eivät pöpöt kasva.

P.S. harva tietää, että jos ei ensin pese lautasia kylmällä vedellä, vaan heti kuumalla, proteiinit denaturoituu ja jäävät kiinni lautaseen, antaen todella hyvän kasvualustan biofilmeille.
Arvaa vaan onko isäpappa maistellut ruokaa ja opettanut jopa että "näin kuumalla TULI KUUMALLA PESTÄÄN lautaset aina nii puhrasta tulee" :D Eli jes. Varmaan just noin. Aika hyvin :D

Mut joo. Ei monikaan uskoisi mutta olen ihan oikeasti allerginen kookokselle.. Kerran erehdyin maistamaan ja sain aika pahat reaktiot. Millekään muulle en sitten tiedä ainakaan olevani allerginen mutta juuri sille sitten :cautious: Hö.
 
Arvaa vaan onko isäpappa maistellut ruokaa ja opettanut jopa että "näin kuumalla TULI KUUMALLA PESTÄÄN lautaset aina nii puhrasta tulee" :D Eli jes. Varmaan just noin. Aika hyvin :D

Mut joo. Ei monikaan uskoisi mutta olen ihan oikeasti allerginen kookokselle.. Kerran erehdyin maistamaan ja sain aika pahat reaktiot. Millekään muulle en sitten tiedä ainakaan olevani allerginen mutta juuri sille sitten :cautious: Hö.
Tulikuuma tappaa kyllä ne bakteerit, mutta ensin siis kylmällä pesu. Mikäli kookos ei sovi, niin kokeile purskutella jollain toisella öljyllä. Niitä on monenlaisia. Itselläni eksoottisin tällä hekellä käytössä oleva taitaa olla viinirypäleen siemenistä tehty öljy. Niissä ei vain ole sitä antibakteerista vaikutusta, kuten kookoksessa.
 
vierailija
  • Tykkää
Reactions: Occamin partaveitsi
Olis muutenkin ihana käyttää kaikkia kookostuotteita mutta ei niin ei.. :/
Minä muistan kun aikoinaan ostin kookospähkinän, tappelin sen porakoneella auki ja luulin, että sitä voi syödä sellaisenaan ... laattahan siitä lenti! Mutta sittemmin olen siihen tottunut ja kookosrasva mm. wokissa antaa ihan mielettömän hienon maun.
 
vierailija
Minä muistan kun aikoinaan ostin kookospähkinän, tappelin sen porakoneella auki ja luulin, että sitä voi syödä sellaisenaan ... laattahan siitä lenti! Mutta sittemmin olen siihen tottunut ja kookosrasva mm. wokissa antaa ihan mielettömän hienon maun.
Ystäväni on kyllä juonut kokonaisesta pähkinästä pillillä sen maidon, Mutta onko se itse "liha" siinä jotenkin huonovointisuutta aiheuttava?
 
Ystäväni on kyllä juonut kokonaisesta pähkinästä pillillä sen maidon, Mutta onko se itse "liha" siinä jotenkin huonovointisuutta aiheuttava?
Minä oksensin molemmista. En välitä edelleenkään kookosmaidosta, mutta kookosrasva menee kyllä ja sitten kun tekee leipiä ilman jauhoja, kookoshiutaleet/jauho menee niissä ihan hyvin.
 
vierailija
Niin. Kuinka paljon mielenmaisemat on geeneissä? Ja missä on _pikkutarkka_tummaihoinen? Vai eikö heitä pikkutarkat maalaukset vain kiinnosta (ei ne tietty kiinnosta kaikkia länsimaalaisiakaan...):





Ja tämä on huippuunsa vedettyä photorealistista piirtämistä. En usko että onnistuisi Sudanista adoptoidulta.

Mä en oikein vielä uskalla olla mitään mieltä, kun ei oo varma onko jotain verrattavaa. En oo kyllä silti nähnyt.. Että taitaa Echo olla oikeilla jäljillä... ;)
 
Siis nuohan on ihan länsimaittainkin ajateltuja neroja maalareita.
Mutta mä luulen että tummaihoisista ei taida pystyä noihin kuin 1 miljardista....sori.
Sinänsä erikoista, kun mustathan ne luolamaalauksetkin alunperin tekivät (joita siellä afrikan luolissa on), eli kulttuuri on ilmeisesti tuhonnut sen taidon ja ne jotka tulivat sitten afrikasta eurooppaan jne ovat kehittyneet hyviksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Tietysti on, kuvataiteessa ja musiikissa. Mutta pystyykö joku musta vetäisemään Ilja Repinit?
Sitten kun näen niin näissä asioissa vasta sitten itsekin uskon.

Mutta rytmitajua löytyy sekä väriä on, vaatteissakin :)

Että ei tässä nyt ihan mistään taiteettomista puhuta.
Ja se musiikki, kyllä se ihanalta kuulostaa. Jos on tutustunut muuhunkin kuin hernepurkki reggaeeseen....

Mutta niin.. Mä en silti osaa sanoa mitään tähän maalaus taidehommaan, koska ainoa taide minkä olen saanut afrikasta tuliaiseksi on sellainen puuhun maalattu kirahvi ja jotain muuta, jossa lukee oma nimi, ja senkin tekisi kyllä ekaluokkalainen..
 
Ei tietenkään ole vastuussa yksittäisen kirjoittajan mielipiteestä, mutta siitä on, jos antaa kirjoituksen olla täällä.
Ja onko jonkin toisen mielipide niin paljon parempi, kuin jonkun toisen, että sitä ei saa julkistaa. Kuka päättää, kenen mielipide on oikea ja kelpaa julkaistavaksi? Eikö tällainen rajoita sananvapautta? Koetko esim. sinä, että sinun mielipiteesi on hyviä ja julkaisukelpoisia ja sellaisten, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä, eivät ole oikeutettuja saamaan ääntänsä kuuluviin?
 
Siis nuohan on ihan länsimaittainkin ajateltuja neroja maalareita.
Mutta mä luulen että tummaihoisista ei taida pystyä noihin kuin 1 miljardista....sori.
Matematiikka on helppo. Jos sä olet hyvä, pärjäät. Se on mitattavissa oleva kyky.
Sensijaan taide, on mielestäni vähän monimutkaisempi juttu... se vaatii taakseen rahoittajan, tukijan, jonkun, joka pitää juuri kyseisestä taiteesta. Moni arvostettu taidemaalari ei ollut eläessään erityisen arvostettu. En siis oikein osaa ottaa kantaa eri etnisten ryhmien kykyihin taiteen saralla, sillä siellä todellakin vaikuttaa se, kenet saat taaksesi.
 

Yhteistyössä