AD/HD:ta vai jotain muuta?

5-vuotias esikoispoikamme täyttää muilta osin ah/hd:n kriteerit tarkkaavaisuuden ja ylivilkkauden osalta, MUTTA hän osaa aina välillä keskittyä asioihin jotka kiinnostavat ja joita ITSE HALUAA tehdä. Eli voi leikkiä esim. legoilla, katsoa videota tai piirtää kevyesti puolituntia. Tämä sujuu hänen ollessaan yksin, mutta heti kun muita tulee paikalle, homma menee sähläämiseksi ja riehumiseksi. Hän on siis ERITTÄIN herkkä ulkopuoliselle ärsykkeille.

Pojan levottomuus on tällä hetkellä päiväkodissa voimakkaampaa kuin kotona ja eskarivuodeksi pojalle onkin luvassa henk.koht.avustaja. (päiväkodin aloitteesta)
Olen monelta taholta saanut tukea ad/hd epäilylleni. Epäily alkoi noin 3-vuotiaana ja on vahvistunut koko ajan.

"Ongelma" :D onkin se, että lapsi muuten aika selvä ad/hd, mutta tuo HALUAMIINSA asioihin keskittyminen ei istu kuvioihin. (Keskittyminen sinänsä on hyvä juttu, mutta ei auta esim koulun suhteen, koska tuskin häntä itsea HUVITTAA juuri nuo koulussa opetettavat asia :/)

Voiko poika jäädä em. asian takia vaille diagnoosia(jos siis tulevissa tutkimuksissa muilta osin täyttää kriteerit)? Meitä on pompoteltu eri tahojen välillä. Nyt on vetämässä lähete lastenpsykiatriselle, josta toivottavasti saamme apua. Pelkään siis sitä, että poika on "lähes ad/hd", mutta diagnoosin puuttuessa jää ilman tukitoimia jne...

Kertokaa kokemuksianne. Samoin, jos tämä kuulostaa mielestänne joltain muulta, kertokaa ihmeessa!
Äh, vähän sekava kirjoitus, kun nuorimmainen pyörii sylissä samalla kun yritän kirjoittaa.
 
Hei!
Hyvä, että pääsette tutkimuksiin. 5-vuotiaalle ei todennäköisesti anneta vielä ADHD/ADD-oireyhtymään kuuluvia diagnooseja, mutta vaikuttaa siltä, että tästä on kyse. Turhaan huolehdit, kyllä tukitoimia saa muillakin diagnooseilla.
Lisäksi, kaikki AHDH/ADD -lapset ovat yksilöitä niinkuin lapset muutoinkin. On eri vahvuuksia ja heikkouksia. Tärkeintä on, että lapsenne tilannetta selvitetään ammattivoimin.
 
ADHD ja AS
Poikani (7v) sai viikko sitten diagnoosit vaikea adhd ja asperger-piirteet. Itse ja monet muutkin pojan paremmin tuntevat olivat sitä mieltä, että päädiagnoosiksi olisi sopinut paremmin asperger, mutta toisin kävi.

Meidän poika voi myös vaikeasta adhd:sta huolimatta keskittyä esim. legoilla rakenteluun vaikka kahdeksi tunniksi jos ei ole mitään häiriötekijöitä. Kun mainitsin asiasta psykiatrille, niin hän sanoi että tuo kuuluu myös adhd:hen (eli lapsi voi keskittyä hyvinkin niihin asioihin, mitä haluaa tehdä, jos ei ole häiriötekijöitä, vaikka muuten ei pysty keskittymään mihinkään).

Meilläkin kesti vuosia ennen kuin poika sai diagnoosit. Onneksi poika pääsi vihdoinkin viime syksynä tutkimusjaksolle neuropsykiatriseen työryhmään! 4- ja 5-vuotiaana tutkittiin lasten neurologisella, mutta siellä pojasta ei muka löytynyt mitään vikaa!

Sinuna en pelkäisi, että lapsi jää ilman diagnoosia kertomasi perusteella!

Kannattaa muuten tehdä lista lapsen ongelmista, jonka sitten voi antaa niille, jotka lasta tutkivat. Itse vein poikaa tutkineille psykologille ja psykiatrille useammankin A4:sen pojan ongelmista! Neurologisella käydessämme moni asia jäi kertomatta, kun en sinne mitään listaa hoksannut tehdä, mutta nytpä ei niin päässyt käymään!

 
Ihan kun olisit kirjoittanut meidän pojasta, tosiaankin tekee sitä mikä on mielenkiintoista hänestä vaikka kaksi tuntia jos ei häiritä, istui jopa neurologilla paikallaan tuolissa, kuunteli hyvin tarkkaavaisesti (kiinnosti ilmeisesti), mutta se toinen puoli onkin täyttä kohellusta.
 
Poika on siis 5-vuotias. Lasteneurologi on kirjannut toisen (fyysisen) vaivan hoidon yhteydessä pojalle diagnoosiksi tarkkaavaisuuden ja aktiivisuuden säätelyvaikeudet. Tosin varsinaisia tutkimuksia ei sillä kertaa ylivilkkauden tiimoilta tehty, vaan tämä diagnoosi perustui lääkärin havainnointiin noin 15 min pituisen käynnin aikana.
Olen tänään lueskellut perheklubin sivuilta enemmän ad/hd - lasten vanhempien juttuja ja alan olla vakuuttunut, että siitä on kyse ... niin monet jutut olivat kuin meidän elämästämme! Tippa tuli monessa kohtaa silmään!

Tk:n psykologilla on myös käyty kehitysarviossa. testit meni hyvin. Poika selvisi niistä ikätasonsa mukaisesti niillä kerroilla, jolloin homma meni säheltämiseksi. Pari ekaa kertaa meni todella hyvin, kun jaksoi keskittyä ja oli innokas tekemään tehtäviä. Yleistieto, kielellinen osa-alue ja matemaattinen osa-alue olivat reilusti yli ikätason. Eli älykkyydessä ei ole vikaa... tosin sellaista en ole epäillytkään, koska poika on aina ollut melko nälli. tätä olen kuullut myös monilta ulkopuolisilta. Psykologi oli huolissaan ylivilkkaudesta.
 
Jonsered
Ja höpö höpö.

Aina ei adhd tarkoita sitä, ettei kykene keskittymään MIHINKÄÄN. Tarkkaavaisuushäiriö saattaa näkyä myös ylikeskittymisenä, eli henkilö uppoutuu asiaan niin, että menettää ajan ja paikan tajun.

Adhd on monitahoinen asia. Itselläni on adhd/add, eli hypervilkkautta ei ole, mutta tarkkaavaisuushäiriötä ja impulsiivisuutta. Osa addeista on inattentatiivisia, eli täysin omassa maailmassaan, keskittyen omiin juttuihinsa.

Mutta tästä aiheesta saa aina laittaa minulle yv:tä, jos haluaa. Lapsillani on myös eri muodoissa adhd:ta ja liitännäisoireita.
 
Mieheni tyttärellä on /oli adhd:n kaltaisia oireita. tyttö kävi tutkimuksissa ja hänellä on sensorisen integraation häiriö, eli SI-häiriö. Tälle häiriölle on olemassa myökin omat sivut www.sity.fi kannattaa käydä katsomassa. mieheni tytär on myös 5-vuotias.
 
Siirulaiska
Si-häiriö aiheuttaa adhd:n kaltaista käytöstä, koska lapsi usein ylikuormittaa elimistöään.

Suosittelen jälleen kirjaa "tahatonta tohellusta", löytyy myös nettiversiona.

(pojallamme 4.5 v dg, aistisäätelyn yliherkkyys (eli SI-häiriö) ja muita lisukkeita.. )
 
Hei,

Kirjoittelin juuri harrastusosastolle.

Mietteesi kuulostaa aika tutulta. Meillä on 9 v ADHD diagnoosin saanut poika ja 5 vuotias ns. "normaali". 9-vuotiaalla on erityiskoulutuspäätös mikä tarkoittaa normaalia opetussuunnitelmaa mutta pienemmissä ryhmissä.

Päiväkotiaikana saimme erilaisia diagnooseja siitä onko lapsi ylivilkas vai ADHD potilas kun häntä tutkittiin sekä Espoon terveystoimessa että yksityisesti. Poika pärjää kouluaineissa ihan hyvin, matikankokeesta 10 :ä ja kaikki sujuu hyvin. Viimeaikaiset tuttavapiirin asiantuntijoiden vinkit ovatkin olleet, että erityiskoulutuspäätös pitäisi purkaa että poika pääsisi rauhallisemmalle luokalle...Diagnoosi ei siis olekaan välttämättä se kaikkein sopivin ratkaisu kun kuuntelee kouluammattilaisia.

Neuvona asiaan voisi oikeastaan antaa, että kannattaa tutkia hyvin mistä ongelma johtuu ja yrittää tukea & harjaannuttaa myös kotona keskittymiseen myös niihin ei niin kivoihin asioihin. Tiivis yhteistyö esikoulun kanssa kertonee myös aika paljon siitä miten koulu kannattaa aloitella.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 10:35 Jonsered kirjoitti:
Ja höpö höpö.

Aina ei adhd tarkoita sitä, ettei kykene keskittymään MIHINKÄÄN. Tarkkaavaisuushäiriö saattaa näkyä myös ylikeskittymisenä, eli henkilö uppoutuu asiaan niin, että menettää ajan ja paikan tajun.

Adhd on monitahoinen asia. Itselläni on adhd/add, eli hypervilkkautta ei ole, mutta tarkkaavaisuushäiriötä ja impulsiivisuutta. Osa addeista on inattentatiivisia, eli täysin omassa maailmassaan, keskittyen omiin juttuihinsa.

Mutta tästä aiheesta saa aina laittaa minulle yv:tä, jos haluaa. Lapsillani on myös eri muodoissa adhd:ta ja liitännäisoireita.
Olen samaa mieltä. Meillä myös tyttärellä f90.0 ja tutkittu, että vaikeuksia keskittyä eniten kielen tehtävissä (f80.2) Todella kiltti, rauhallinen, ( keskittyy piirtämiseen, satuihin, liikuntasuorituksiin, matematiikan tehtäviin-on edellä ikätasoaan, harjoittelee kirjaimia..) lukee, mutta ei pysty keskittymään mitä tuottaa suustaan tai ei pysty keskittymään jotain ohjetta..vaipuu jonnekin omiin ajatuksiin, satumaailmaan..jos ei tarpeeksi ole saanut päivän aikana liikkua saattaa iltaisin saada "hepulin".. :D
 
siirulaiska
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 10:35 Jonsered kirjoitti:
Ja höpö höpö.

Aina ei adhd tarkoita sitä, ettei kykene keskittymään MIHINKÄÄN. Tarkkaavaisuushäiriö saattaa näkyä myös ylikeskittymisenä, eli henkilö uppoutuu asiaan niin, että menettää ajan ja paikan tajun.
Niinpä. Jotkut voivat keskittyä johonkin tuntikausia, mutta toisaalta taas eivä t pysty ollenkaan olemaan paikoillaan tai keskittymään mihinkään.
Meidän pojan tapauksessa, jos hän keskittyy kovasti johonkin ja se keskeytetään, niin hän saattaa saada tuntikausia kestävän raivarin..
 

Yhteistyössä