Adenomyoosi

Hei,

Olisi kiva kuulla kokemuksia adenomyoosista ja saada vertaistukea.

Oma tilanne on lapsettomuushoitojen suhteen vielä auki, sille tutkimukset ovat vasta alkaneet. Olen kärsinyt epämääräisestä oireilusta pitkään, esim. tiputteluvuodoista ennen kuukautisia ja suolistovaivoista. Nyt ultran yhteydessä yksityinen gyne oli havaitsevinaan adenomyoosia. Se voisi tietenkin selittää oireita.

Voikohan haitata paljonkin raskaaksi tulemiseen ja mahdollisiin hoitoihin?
 
Hei,

Olisi kiva kuulla kokemuksia adenomyoosista ja saada vertaistukea.

Oma tilanne on lapsettomuushoitojen suhteen vielä auki, sille tutkimukset ovat vasta alkaneet. Olen kärsinyt epämääräisestä oireilusta pitkään, esim. tiputteluvuodoista ennen kuukautisia ja suolistovaivoista. Nyt ultran yhteydessä yksityinen gyne oli havaitsevinaan adenomyoosia. Se voisi tietenkin selittää oireita.

Voikohan haitata paljonkin raskaaksi tulemiseen ja mahdollisiin hoitoihin?
Täällä yksi. Mulla jo muutama vuosi sitten sanottii että epäilyä olisi. Ei kuitenkaan seliviä merkkejä. Oireet oli runsaat vuodot. Tulin sen jälkeen kylläkin raskaaksi kun olin syöny putkeen pari vuotta pillereitä ilman vuotoa. Taustaa mulla siis lapsettomuushoitoja ja genettisiä keskeytyksiä ja raskauksia (kaikki ne lisää tuota riskiä, plus ikä)
Ny tän lapsen jälkeen kävin muuten tarkastuksessa ja sanottiin et kohdustakim jo näkyy adenomyoosi. Ja kohtu vähän kömpelön näköinen (ennen sanottu et kuitenki terveen näkönen kohtu). Kysyin vielä tosta niin sanottiin et kyl se hankaloittaa jo erittäin paljon raskaaks tuloa ja lisää Km riskiä ja muuta vaikka raskaaks tulisi.
Eli mahdollista toki mut riippuu vähän kuinka hankala se on
 
@Tammityttö Kiitos vastauksesta. Ikävä kuulla, että sinulla on tuo tilanne. Yritättekö nyt toista vai oletko hiljattain saanut lapsesi?

Minulle ei gyne sanonut mitään siitä, että vaikeuttaisi raskaaksi tulemista. Täytyy kysyä seuraavalla kerralla. Omat oireeni on tiputtelu ennen menkkoja sekä paineen tunne.
 
@Tammityttö Kiitos vastauksesta. Ikävä kuulla, että sinulla on tuo tilanne. Yritättekö nyt toista vai oletko hiljattain saanut lapsesi?

Minulle ei gyne sanonut mitään siitä, että vaikeuttaisi raskaaksi tulemista. Täytyy kysyä seuraavalla kerralla. Omat oireeni on tiputtelu ennen menkkoja sekä paineen tunne.
Kuopus on reilu vuoden. Ikää mulla jo pitkälti 40 plus ja lapsiluku miehen mukaan tässä :oops: eli ei enää yritystä:unsure:
 
Olen saanut tänä vuonna kahdelta gynekologilta adenomyoosi- sekä endometrioosi-diagnoosin ja kahdelta gynekologilta puolestaan puhtaat paperit. Olemme lapsettomuushoidoissa julkisella puolella, jonka ansiosta lääkäri vaihtuu tiuhaan tahtiin. Eniten uskon kuitenkin yksityistä gynekologia, jonka tutkimus kesti 45 min ja joka sanoi uskovansa minulla olevan adenomyoosia sekä endometrioosia.

Minulla on ollut kipeät kuukautiset teini-iästä asti, nyt olen 28-vuotias. Kuukautisten ensimmäisinä vuotopäivinä käytän yhteensä n. 2800-3600mg Buranaa ja tällä määrällä kipu pysyy kurissa. Jos lääkkeen otto kuitenkin myöhästyy (esim. menkat alkavat yöllä ja herään kipuihin liian myöhään), on oloni äärettömän tuskainen. Minulla ei kuitenkaan ole tiputtelua eikä runsaita kuukautisia.

Itse en ollut kuullut koko adenomyoosista ennen tätä vuotta, vaikka olen juossut lääkärissä jo yläasteelta lähtien ja valittanut aina kivuliaista kuukautisista. Ensimmäinen (julkisen puolen) gynekologi, joka tänä vuonna sanoi epäilevänsä adenomyoosia, ei avannut sitä minulle muuten kuin kertoi, että se aiheuttaa kipuja kuukautisten aikaan. Vasta kotona aloin pohtia, mitä adenomyoosi oikein on ja aloin googlettaa asiaa. Säikähdin kunnolla kun luin sen yhteydestä lapsettomuuteen.

Minulle tuli nyt syksyllä kemiallinen raskaus letrozol-kierron aikana ja sen jälkeen halusin saada enemmän tietoa omasta kropastani. Koen, että julkisella puolella lääkäreillä ei tunnu olevan aikaa keskustella. Ymmärrän, että heillä on kiire, mutta sen takia (ja ristiriitaisten diagnoosien/mielipiteiden) koin oloni hyvin epävarmaksi. Tämän vuoksi menin yksityiselle gynekologille lapsettomuusklinikalle, jolle vuodatin kaikki oireeni ja joka vahvisti adenomyoosin + endometrioosin ultrauksen avulla.
Kyselin häneltä, onko tämä lopullinen lapsettomuustuomio, mutta ainakin hän ei kokenut asiaa niin vaan valoi minuun uskoa siitä, että adenomyoosista ja lievästä endosta huolimattakin minulla on vielä hyvät mahdollisuudet raskautua.
Vielä kun itsekin pystyisi luottamaan asiaan..
 
@-Susanna Paljon tsemppiä ja onnea raskautumiseen! Mulla on sama juttu, että hyvin ristiriitaisia diagnooseja on ollut. Ei kauheasti herätä luottamusta. Ikävää on myös, että nuorena kipuja ei ole otettu todesta. Toivottavasti nykyään nuoria naisia uskotaan herkemmin ja vaivoja,h kuten kipua, halutaan hoitaa! Endossakin olisi niin tärkeää, että sen leviäminen pidettäisiin kurissa, ettei pääse aiheuttamaan lapsettomuutta.

Tuo adenomyoosi on tosi hankala, kun tuntuu, ettei sitä voi hoitaa pois. Omallakin kohdalla lääkäri oli melko toiveikas, että se ei ainakaan paljoa vaikuttaisi alkion kiinnittymiseen.
 
Elina/-87
Itselläni on nyt kolme lääkäriä epäillyt vahvasti adenomyoosia. Kaksi ultrauksen perusteella ja kolmas laparoskopian perusteella.

Kuukautiset olleet alusta saakka kivuliaat. Viimeisten vuosien aikana kivut yltyneet. Joudun ylittämään kipulääkkeiden saantisuositukset, jotta kivut pysyvät hallinnassa.

Ensimmäisessä IVF tuoresiirrosta ei tullut raskautumista. Tämän jälkeen päätettiin tehdä laparoskopia, jossa diagnosoitiin endometrioosi. Pesäkkeitä ja endon tuhoja saatiin poistettua tähystämällä. Samalla vahvistui adenomyoosi epäily entisestään.

Mulle on hoitava lääkäri kertonut, että adenomyoosi voi hankaloittaa alkion kiinnittymistä. Lisäksi voi olla, ettei siittiöt ole adenomyoosin vuoksi päässeet perille saakka.

Laparoskopian jälkeen osaston lääkäri kertoi kierrolla, että toivoa on. Hoitavalle lääkärille on aika varattuna, jolloin tehdään suunnitelma jatkon kannalta.

Ensimmäisestä keräyksessä saatiin kaksi munasolua, joista kumpikin hedelmöittyi. Tuoresiirto oli siis negatiivinen ja toinen alkio on pakastettu. Aika vähäksi jäi munasolut ensimmäisen hoidon aikana, mutta olemme siitä tyytyväisiä, että kumpikin hedelmöittyi ja toinen odottaa nyt siirtoa.
 
vierailija
Itsellä uä:n ja mri:n perusteella mahdollinen adenomyoosi. Ilman hormoneja 4 v sitten 32 v iässä alkoivat valtavat vuodot. Hormonien kera hirveät kivut ja jatkuvahkot kivuliaat vuodot. Monet hormonit ja niiden kombinaatiot kokeiltu, ei apuja kuin ehkä välivuotojen määrän vähenemisessä, vaikka letrotsoli-dienorette nytkin käytössä. Kohdun saisivat poistaa. Terveisin, 4 kesää tuskitellessa ja vuosi vuotaessa
 

Yhteistyössä