Adoptioneuvonta alkaa 2012

No nyt mä olen entistä enemmän ymmälläni tuosta SalliSuon lisäselvityksestä. Jos kerta bio-/adolapsijutusta oli niin hyvin kirjotettukin. Mut jos niitä siellä lautakunnassa sitten häiritsee että ootte ollut "vain" pari vuotta naimisissa (niin taisit tuolla aiemmin kirjoittaa)..? Aika hämärää. Mut toivotaan että teidän sos.tt. osaa nyt sitten kirjottaa sopivat lauseet lisäselvitykseen, että pääsette seuraavassa käsittelyssä sitten läpi. Te ette taida tuohon seuraavaan kokoukseen ehtiä? Käsitelläänkö teidän lupaa pienen vai suuren kokoonpanon kokouksessa?

Jees, me saatiin vihreää valoa mun työkuvioiden suhteen :) Eikä tarvi edes ilmotella yrittäjäksi ryhtymisestä, tai toistaiseksi vasta suunnitelmasta, lautakuntaan. Katsotaan nyt sit jos sieltä tulee lisäselvityspyyntö jostain jutusta, niin pitääkö sitten samalla kuitenkin jossain sivulauseessa mainita tämä..? Toivotaan että lupa tulee kerralla ja tuossa seuraavassa kokouksessa, niin vois sitten alkaa suunnitella elämää eteenpäin :) Onneks on "vain" kaksi viikkoa enää odotettavana, ja itseasiassa jo viikon päästä saattaa kuulla ollaanko edes kokouksen asialistalla. Vaikka ei tuo viikko tai kaksi ole kylläkään "vain", vaan tuntuu nyt niiiin pitkältä ajalta ;)

Hei mun pitikin sulle Kaarin kirjotella tuosta IP:n E-A:sta, kun olen Facebookissa mukana E-A-ryhmässä ja siellä joku kirjotteli jotain tuosta kontaktista. Niillä on kuulemma ollut "huono" tuomari, joka on kv-adoptiovastainen ja siksi kai sieltä ei ole tullut lapsiesityksiäkään. Nyt kai se tuomari on vaihtunut tai vaihtumassa ja asiaan odotetaan parannusta, mut ei kai se ole varmaa siltikään että esityksiä alkaisi sataa. IP:n asiakkaat alkaa vissiin olemaan aika huolissaan tuosta tilanteesta :/ Mut toivotaan että uusi tuomari toisi mukanaan parannusta asiaan. Onhan tuo aika hurjaa, että vain neljä lasta on tänä vuonna tullut.
Hesan kontaktillahan on nyt myös vaihtumassa tuomari, mutta hän kuulemma on hyvin myönteinen kv-adoptioille. Tai näin meille ainakin on kerrottu... Et vähän kauhullahan tässäkin odotellaan joitakin kuukausia, että näkee miten tuon uuden tuomarin kanssa alkaa sujumaan.
 
Heissan kaikille!
Kolmas neuvontakäynti on takana ja seuraava käynti saatiin marraskuulle. Luvassa siis kotikäynti. Kotitehtävän aiheena on parisuhde. Nopeasti tämä aika menee kyllä eteenpäin. Onko täällä ketään joka olisi tulossa lokakuussa Espooseen adoptiovalmennuskurssille. Olemme miehen kanssa tulossa ja kovasti odotetaan kyseistä viikonloppua. Olemme kallistumassa pikku hiljaa E-A:n puolelle. Mielenkiinnolla odotan valmennuskurssia siinäkin mielessä,että saisi vähän maakohtaista infoa.
 
Hei kaikki!
Olen mielenkiinnolla tätä ketjua lukenut ja koitan itsekin vähän uskaltautua mukaan, vaikka
kolmen viikon päästä ollaan infoon vasta menossa. Menemme PeLan infoon Jyväskylään.

Meillä on varmaan vähän erilainen lähtötilanne kuin monilla, koska meillä on kolme biologista
lasta 2,4 ja 6 vuotiaat. Mietinne jo kahden jälkeen adoptiota, mutta uskaltauduomme vielä
yhtä biolasta yrittämään. Onneksi kaikki sujui hyvin. Meidän perhee piti olla tässä, mutta
mies taas herätti henkiin tämän adoptiohaaveen ja tässä nyt ollaan taipaleen alussa.

Kuulisin mielellään kaikkien kokemuksista ja projektien kestosta. Meille PeLa:sa sanottiin
neuvonnan kestävän noin vuoden ja käsittävän 4-6 kertaa. Olen netistä etsinyt tietoa, mutta
melko vähän esim. keskusteluryhmiä on. Onko fb:n puolella?

Tsemppiä kaikille omiin odotuksiin!
 
poni-06, tervetuloa mukaan! :) Meille sanottiin myös tuo n. vuosi neuvonnan kestoksi, ja n. 6 kertaa. Enkä myöskään ole suomalaisia avoimia keskustelupalstoja oikein löytänyt, tämä varmaan se aktiivisin...

Onko teillä joku tietty kohdemaa mielessä? Lapsiluku tietysti rajoittaa, mitäs niitä on jotka käyvät, ainakin Kiina-sn ja Etiopia?
 
Kiitos Lady_Gigi.
Ehkä Kiina on meillä kohdemaana. Ei olla siitä vielä paljoakaan puhuttu. Varmasti neuvonnan
aikana alkaa selviämään tarkemin. Lapset tietysti rajoittaa vaihtoehtoja.
Hauska sattuma, jos Kiinaan päädymme, aloitin Taiji:n viikko sitten:) .
 
Tervetuloa mukaan Poni_06! Juu lapsiluku voi rajoittaa, mutta varmasti löytyy maita mihin voitte suunnata, ja rajoittaahan moni muukin tekijä maita.

Liliales mulla peukut ja varpaat pystyssä että teille lupa heltiäis tosta vaan ja hienoa, että ei tarvi tota ehkä muuttuvaa työkuvioo alkaa selvittään...kaikki lisäselvennykset tässä tuntuu lisältä ja semmoselta että joku kuiteskii puuttuu.

Mouse77 teillähän on hyvässä vauhdissa, kotikäynti oli meille ainakin semmonen merkkipaalu, koti kiilsi :)

Meillä vaan aika matelee ja toivois että vimppaneuvonta ois ohi, toivottavasti ois jo Lokakuussa luku, kuinkahan kauan yleensä vikan neuvonnan ja lukukerran välillä on aikaa?

Tietääkö kukaan valviran jonoista?

Mä toivon että Interpedia etelä-afrikka virkistys syksyä kohden! Jos jollain tietoja niin kertokaa, toi Lilialeksen tuomaritieto oli hyvä.
 
Meilläkin on kolme biologista lasta, ette siis aivan harvinaisuus ole, meille olisi ollu Kiina toinen vaihtoeho, mutta päädyimme Kolumbiaan. Eli taitaa vaihtoehdot olla teilläkin näissä! Meidän lapset ovat jo kaikki koululaisia ja vanhinkin jo yläasteiässä. Mutta onhan tässä jo muutama vuosi vierähtänyt tätä prosessia! Adoptio on kyllä taas koko ajan mielessä, meillä on nyt ajankohtaista tehdä vuosipäivitys ja tämä vatii monien papereiden uusimista.
 
Kyllpäs se lokakuu nyt tulee hitaasti. Myös paniikki on alkanut nostaa itseään, vaikka syytä ei ole. Mutta kovasti mietityttää rahapolitiikka tämän asian kanssa. :/

Kuitenkin sen verran menty asian kanssa eteenpäin, että otettiin adoptio puheeksi lähisukulaisten kanssa ja nyt kaikki läheisimmät tietävät. Alkuun suhtautuminen oli hieman epäilevää, mutta nyt jo sellaista hiljaisen hyväksyvää ja tulipa sieltä sekin lause lähisukulaiselta "Sitten kun teillä on se pikku kiinatar" :D Noh, venäjä se kohde maa nyt on, mutta jostain syystä kaikki kenelle adptiosta on puhunut ajattelevat, että lapset tulee Kiinasta. :) Tuo lause kuitenkin innosti. :)

Meillä on tapahutunut muutakin; kaupungin sosiaalityöntekijät kävivät kotikäynnillä ja ollaan tukiperhe"jonossa", eli kun paperit on kunnossa, niin saadaan viikonloppulapsia. :) Ja sosiaalityöntekijä oli todella iloinen adoptioasiasta, vaikka olin hiukkasen jännittänyt, että jääkö tämä tukiperhe haave adoption jalkoihin. Mutta ei!!! <3
 
Hei kaikki!

Olipas kiva löytää aktiivinen adoptioaiheinen keskustelupalsta. Haluaisin liittyä seuraanne. :)

Kävimme miehen kanssa adoptioinfon elokuussa Helsingissä ja paperit lähetettiin Pelaan syyskuun alussa. Nyt vain odotellaan yhteydenottoa. Eli aivan alkutaipaleella ollaan.

Olemme lapseton kolmekymppinen pariskunta ja adoptio on meille ensisijainen perheenperustamistapa. KV-adoptioon lähdetään, kohdemaalla ei ole väliä. Neuvonnan aikana selvitämme mitkä maat ovat meille mahdollisia ja mikä on maiden tilanne sitten kun asia on ajankohtainen. Tällä hetkellä tuntuisi Kiinan sn olevan meille paras kohde (täytämme kriteerit, mielessä sn adoptio, emme ole uskovaisia, eikä meillä ole lapsettomuustaustaa), mutta tilanteet voivat tietenkin muuttua.

Joka tapauksessa erityistarpeisen lapsen adoptio on meillä mielessä, oli kohdemaa mikä tahansa. Neuvonnan antavan sosiaalityöntekijän on kuitenkin puollettava asiaa?, joten katsotaan miten asia etenee.

Olemme myös ajatelleet käydä adoptiovalmennuksen - sekä omaksi hyödyksi, että myös siksi, että monissa kohdemaissa sitä vaaditaan tai ainakin arvostetaan.

Tällaisia ajatuksia näin aluksi. :)
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mukaan uudet! :)

teealaura, onnea tukiperheeksi pääsystä! :) Mekin on sitä mietitty, mutta ei ole aikaiseksi saatu tehdä mitään asian eteen. Voi olla että kun tämä lupahomma tästä saadaan pois alta, niin ehkä sitten riittä ajatuksia tukiperheyteenkin. Monet adoptio-odottajathan on kuulemma just odotusaikanaan tukiperheitä, ja miksei kai sen jälkeenkin, jos resurssit riittää.

Täällä odotetaan kuumeisesti loppuviikkoa, jotta voisi udella Valvirasta ollaanko mukana kokouksessa... Ja todellakin kuumeisesti, kun flunssa iski. Ja täällä sitä töissä paahdetaan silti. Hullua.
 
Liliales, mites Valviran kanssa kävi? Toivottavasti olet parantunut flunssasta!

Meillä tasan kolme viikkoa toiseen neuvontaan. Kotitehtävät valmiit, pitäisi tehdä valmiiksi sukupuuta vielä.

Vietettiin maanantaina 7v hääpäivää Italiassa :) Oli ihanaa ja helteistä.

teealauran tavoin minäkin olen nyt jutellut lähisukulaisille adoptiosta, positiivista on ollut vastaanotto. :) Pitäisi vielä löytää sopiva hetki valmentaa vähän tyttöstä aiheesta myös, varsinkin jos se kolmas neuvonta on jo kotikäynti. Ei sitten joudu kylmiltään sos.tt:n juttusille. :D
 
Sitä piti kysyä myös, että onko joku menossa tänään Hesan kontakti-infoon? Eikös siellä joku sellainen tänään ole. Tylsää, kun melkein kaikki adotapahtumat ja muut on Helsingissä. Milläs sinne lähtee aina noin vaan arkipäivänä täältä kauempaa. :(
 
Mä sain just äsken tiedon, että ollaan mukana ens viikon kokouksessa!! :) Nyt sitten odotetaan toivottavasti viimeistä tarkasti tiedossa olevaa asiaa. Jospa ensi perjantaista käynnistyisi se ns. lopullinen odotus, jossa ei sitten mitään ennalta määrättyjä päivämääriä olekaan. Peukut pystyyn, että päästäis ilman mitään lisäselvityksiä!

Lady_Gigi, ai te teette itse sukupuun. Meillä tehtiin se yhdessä neuvonnassa ja oltiin vähän huonosti valmistautuneita, kun ei mitenkään voinu muistaa kaikkien syntymävuosia, koulutuksia tai ammatteja ym. Vaikka tiedettiin, että sukupuu sillon piirretään, niin ei oikein tajuttu valmistautua kunnolla. Sillon kyllä tuntu, että mitenköhän urpoina sos.tt. meitä mahtoikaan pitää, kun kummipojankin syntymävuosi oli vähän hakusessa :D No, päästi se läpi meidät kuitenkin :D
Onko teidän tyttö jo tietoinen adoptiosta vaiko ei? Eli aloitatteko "valmennuksen" ihan alusta vai kerrotteko "vain" vähän syvemmin asiasta?

Mä päätin jo aikoja sitten, että adoptioluvan saamisen jälkeen vois alkaa puhella asiasta julkisemmin. En silti aio töissä kahvitunnilla asiaa pamauttaa pöytään ;) Mutta joillekin vois asiasta sopivassa tilanteessa mainita, tosin enpä tiedä kuinka kauan enää täällä töissä homehdun ja ehditäänkö edes saada sitä lupaa ennen kuin lähden. Mutta myös suvulle vois sit alkaa vähitellen kertoilla, nyt meillä tietää vain vanhemmat ja sisarukset. Sukulaisista vähän jännittää muutamat vanhemman sukupolven ihmiset, että miten ne mahtaa uutiseen suhtautua, ja itse lapseen sitten jos ovat vielä sen ihmeen näkemässä. Ei ole heidän kanssa ikinä puhuttu mistään ihonväreistä tai rasismista, joten en tiedä heidän näkökantojaan. On vaan muuten vähän sen sorttisia ihmisiä, että sanovat mitä sylki suuhun tuo ja jos nyt sitten käykin ilmi että tumma ihonväri tai biologisen suhteen puute on heille jotenkin huono juttu, niin saas nähdä miten sukulaisuussuhteiden käy. Toivotaan nyt kuitenkin parasta, jospa mietin ihan turhaan...
 
Viimeksi muokattu:
Juu, mäkin soitin eilen äitille, että mikä mummin tyttönimi on ja mikä ukin ETUnimi oli!? :D Mulla siis molemmat ukit kuolleet ennenkuin synnyin, joten hyvin vieraaksi jäänyt se puoli... Pitää edes vähän prepata, ettei sostt pidä ihan idioottina. :LOL: Meille se sanoi, että voidaan valmiiksi tehdä sitä mutta jollei onnistu niin piirretään yhdessä sitten.

Tytölle on vaan luettu adoptioaiheisia lastenkirjoja ja kerrottu adoptoiduista lapsista, että asia on tuttu, ja joskus heitetty ylimalkaisia kommentteja että mitäpä jos meille joskus tulisi pikkuveli tai -sisko maailmalta, mitä hän ajattelisi. Mutta ei sen tarkemmin tai syvemmin juteltu.
 
ladyGigi ihanan ajoissa te ootte, mites meni miehellä tehtävien teko? Meillä aluks oli haastetta mut ihanasti se ne vääns...

liliales aivan mieletöntä et ootte ens viikon kokoukses, niin on peukut pystyssä. Kuinka kauan meni siitä ku kotiselvitys valmis niin kokoukseen?

Sit tosiaan tuossa just hyvä ku lähipiirille kertoo heti alussa ku sitä sossut kysyy ja se on yks osa kotiselvitystä lähipiiri ja kuinka niille kerrottu.

Ja sitten omat uutiset...tuntuu aika veikeeltä kirjoittaa tätä mut aamulla strattas auto ja jännittyneinä ajeltiin pelan toimistolle neuvontaan ja sen päätteeks tuli ne maagiset sanat, ny ei ois sitten ku kotiselvityksen luku ja se ois siinä, jeeeee!!! Kotiselvitystä varten tulotiedot ja ri ja sit ku ne on toimitettu niin sovitaan päivä ku mennään lukee, vajaa kaks kuukautta ehkä. En tiedä ehitäänkö valviraan tänä vuonna mut toivotaan...

Olo on onnellinen :)
 
Kaarin.. Onnea hienoista uutisista!

Tuli mieleen sellainen asia noista tulotiedoista, kun me ollaan molemmat yrittäjiä niin onkohan
tämä ongelma?? Minun yristys jo vanha ja vakaalla pohjalla, mutta ei niin tuottoisa. Miehen yritys
uusi ja paremmin tuottoisa.

Meillä on vielä kaksi viikkoa aikaa infoon. Olemme mieheni äitin valinneet uskotuksi tässä projektissa. Emme muillle asiaan vielä tule varmaan aikoihin kertomaan. Mummolle on pakko kertoa, jotta hän hoitaa lapsiemme infon ja neuvontojen aikana. Onkin ihana, että on tämä ryhmä, jossa voi ajatuksia vaihtaa.
 
Kaarin, onnea neuvonnan suorituksesta! :) Sitten seuraavaksi jännäätte mitä siellä kotiselvityksessä lukee ;) Mä jännitin sitä aika paljon, kun mietitytti miten tuohon miehen yrittämiseen oikein suhtaudutaan... Onneks oli positiivista tekstiä :) Meillä sit tosiaan tais se selvitys lähteä Hesalle kesäkuun puolessa välissä ja sieltä hakemus Valviraan heinäkuun alussa. Ja nyt sitten lokakuun alussa kokous. Mut meillähän tuli tuo kesätauko-heinäkuu tohon väliin, että jo pelkästään se vei koko hommaa kuukauden eteenpäin.

poni-06, meillä tosiaan miehellä yritys, joka nyt alkaa just olla vakiinnuttanut paikkansa ja tuottaa ihan ok. Sitä asiaa ei siis katsottu kieroon neuvonnassa. Mä toki olen palkkatyössä, mutta juuri harkitsemassa yrittäjyyttä minäkin. Puhuin asiasta jo neuvonnassa ja meidän sos.tt. kehotti harkitsemaan kaks kertaa, että ne lautakunnassa ei välttämättä katso sitä hyvällä. Mutta meillä alkaakin vasta nyt olla rahallisesti se tilanne, että uskallan tällaisen riskin ottaa, niin että aika sopivasti nyt sitten menee, jos saadaan lupa tällä viikolla "pois alta".
Mutta teillä kun molemmilla kuulostaa olevan ihan hyvä tilanne yrityksissänne, en usko että se on haitta. Meillä ongelmaksi olisi muodostunut varmaan se, että mun tulot pudonnee hyvin pieniksi, ehkä nollaksi, alkuun. Se olisi voinut olla lautakunnalle negatiivinen asia, mutta jos nyt saadaan lupa, niin sen jälkeen voidaan tehdän "ihan mitä halutaan" :) No, ei se nyt ihan niin mene, kyllähän tästä varmaan lisäselvitys tehdään joskus sitten kun papereita saa lähettää Afrikkaan, mut toivon että siihen mennessä tilanne on jo vakiintunut ja saan yritystoiminnasta vähintään samat tulot kuin nyt palkkatyöstä.
 
Tuli kirje kotiin jossa kerrottiin, että saadaan soittaa Pelaan sosiaalityöntekijällemme ensiviikolla ja sopia ensimmäisestä tapaamisesta! Näinköhän päästäisiin aloittamaan valmennus tämän vuoden puolella? Se olisi aika ihanaa! Ja jännittävää!

Lisäksi pyysivät, että lähettäisimme ne t- todistuksen ENSIMMÄISET sivut. Hups. Ja me kun niin luultiin, että lähetimme ensimmäiset sivyt...=)
 
Huiii, täällähän tapahtuu!!! ^_^ itselläni ollut hienoinen ahdistuskausi menossa... :p kaikki tuntuu niin jotenkin kaukaiselta ja saavuttamattomalta. Liekö tuo sade sää syynä. Vaikkakin tällä viikolla lähti tukiperhe asioiden suhteen viimeiset paperit kaupungille (rikosrekkari ja verokortti). Että siinä alkaa piakkoin tapahtua, ehkä jo ensi viikolla. :)

Ja onhan se infokin vihdoin ensi viikolla. Sitä odotan innolla, en niinkään ehkä tietolähteenä vaan niiden perheselvityspapereiden saamisen takia. :D Julianne* kuinka kauan teiltä meni papereiden lähetyksestä tuohon kirjeeseen? :) Minä jo sitäkin odotan täpinöissäni, vaikka ei olla käyty koko infossakaan vielä. :p

Liliales jehei!!! Kerro heti!!! ^_^
 
Huh! Niin pian!!! ;) Mie ajattelin jotain 3 kuukautta. :D Kerro sitten heti kuinka pian saitte ajan! :)

Mä olen nyt tosiaan koittanut suunnata energiani tuohon tukiperhe asiaan ja jotenkin tuo infon aikakin meinasi hujahtaa ohi. Luin paperit heti kun ne Pelasta tuli, mutta en jostain syystä heti ilmoittanut meitä sinne infoon ja viime viikolla yhtäkkiä tajusin, että 2 VIIKKOA!!! Että nyt pian ilmoittautumaan. :) Ja viikon päästä se jo sitten onkin. Voi, se kirje olisikin maailman paras joululahja!!! :D

Muuten tuo lääkärintodistus, mikä siihen tulee, niin osaako joku kertoa siitä? Siis riittääkö siihen siis jokin yleislääkärin lausunto vai? Mulla nimittäin olisi sopivasti naistentautien erikoislääkärin aika vielä tälle vuodelle jo varattuna, että voiko sen kirjoittajana olla se? (mun hoitojen "takarajalääkäri" [sovittiin miehen kanssa reilu vuosi sitten takaraja, johon mennessä päätetään jatketaanko hoitoja] jota en nyt sitten kyllä oikeasti edes tarvitse, mutta ajattelin, että saa tehdä loppututkimuksen. ;D) Ulkona kun lumiukko. :D Miehelle kylläkin pitää jokatapauksessa olla oma aika ilmeisestikin. ;)

Tsemppiä kaikille syksyyn ja onnea päätösten odotteluun!!!!
 
Kiitoksia :) mä en osaa jännää ihan hirveesti sitä kotiselvityksen lukua ku niin avoimesti sossu meille puhu ja alusta asti sanonu et ei tuu mitään yllätyksiä sieltä et hän kyl kertoo. Ton yrittäjyyden ymmärrän ku voi olla nihkeetä siihen suhtautuminen vaik periaatteessa sil voi tienaa viä enemmän :) tuun itse yrittäjäperheestä ja aina meil muutaki ku voita ollu leivän päällä...tietty alastakin riippuu ja kaikesta mut kylhän noita yt:kin aina tulee..

Joku kyseli T-todistuksesta...noh me käytiin pelan infossa isommassa cityssä ja oltiin varattu infon jälkeen samaan cityyn yksityislääkärille ajat ja vola sieltä saatiin, makso 60€ kipale...se siis kyseli ja me vastattiin...oon kyllä kuullu että jotkut ottaa asian enemmän tosissaan siis lääkärit...mut toi kuunteli pumpun ja kyseli historian. Jos joku pitkäaikaissairaus niin sit tarvii erikoislääkärin lausunnon. Mut ei oo paha nakki.

Teealaura toivotaan että saatte ajan tälle vuodelle tai ens vuoden alkuun, me oltiin lokakuisessa infossa ja marraskuussa kirje ja 2012 alko neuvonta. Toi alun odottaminen oli jo mulle hankalaa, mut ei tää helpommakskaan muutu mutta kärsivällisyyttä oon oppinu, jopa miehenkin mielestä :)

Toivotaan kaikille iloisia uutisia ja Liliales mul on varpaatkin pystyssä ja tänne info si pian :)
 
Mulla on teealauran tavoin ollut vähän ahdistusta ilmassa asioiden etenemättömyydestä... Vielä yli kaks viikkoa toiseen neuvontaan. Vaikka yritän olla optimistinen, että sitten on ehkä jo kolmannes takana :D Olispa itsekin jo siinä että saisi lupaa odotella. :)

Varmaan sekin että nyt on ollut oikein kamalasti vauvauutisia lähiympäristössä, tuntuu niin epäreilulta että meillä menee vielä vähintään se kaksi vuotta ennenkuin mitään edes voisi tapahtua. Ja sittenkin vain jos ollaan onnekkaita. No, sitten muilla on jo vauvat kasvaneet ja kaikki ne ihanat alkuajat jo menneet, meillä vasta edessä. ;)
 
Mä en tiedä onko tarkkaa mikä lääkäri sen todistuksen kirjottaa, mutta tarkkaa on että se on just se t-todistus ja siitä lähetetään se eka sivu, kuten Julianne* jo kertoikin :D Ja meidän arvauskeskuksessa kukaan ei kuulemma tienny mikä on t-todistus (mä en ymmärrä miten ne ei muka tienny!) ja sitten kun selitin millasta ne siellä Pelan infossa oli peräänkuuluttanu, niin joku lomake sieltä koneelta löyty ja se oli sit onneks oikee. Mut ei siinä tosiaan t-todistus lukenu, vaan ihan jotain muuta...

Mä olen jotenkin nyt ihan epäuskoinen, että parin päivän päästä meillä saattaa tosiaan jo olla lupa. Sitten siirrytään jonottamaan "sille puolelle", jolla se lapsikin on. Tää lupa on mulle ikään kuin valtion raja :D Sit astutaan E-A:n puolelle :) Mut ei pidä iloita vielä, mä en uskalla olla läheskään 100 % varma luvasta. Ja me ei välttämättä edes saada kuulla mitään perjantaina. Jos Valvirasta menee tieto Hesaan heti perjantaina, niin sitten saadaan puhelu Suvilta. Muuten odotetaan ilmeisesti maanantaihin...

Ja sitäkin mä tässä olen ihmetelly, että kun saadaan lupa, meidän odotusaika on jossain määrin varmasti se kaks vuotta (toivottavasti!). Nyt on koko ajan voinu ajatella vain että se kaks vuotta plus se epämääräinen aika, joka tässä on vielä odotettavana ennen lupaa. Mä olen nyt jotenkin ihan pihalla ja sitten kuitenkin koko ajan peloissani et jos sitä lupaa ei tulekaan. Huokaus, vaikeaa tää naisen elämä :D

Mites SalliSuon kävi? Joko on lisäselvitys tehtynä?
 

Yhteistyössä