Adoptioneuvonta alkaa 2012

Eipä ole lisäselvityksestä tietoakaan täällä. Sosiaalityöntekijä ei osannut yhtään sanoa koska sellaisen ehtii kirjoittaa, mutta ei ainakaan kannata nyt henkeä pidättää. Voin kertoa että ei paljon naurata..

Mutta onnea muille etenemisestä!
 
Onpas kökkö juttu Sallisuolla toivotaan että sossu kirjottas pian. Täällä jännätään Lilialesin lupaa...

Onko huomiselle Pelan luennolle erityistarpeista menossa porukkaa?

Itse odotellaan noita viranomaispapereita ja sit ne postissa pelaan ja sit ei muuta ku lukeen kotiselvitystä...valviran jono ei vissiin ihan kaameita oo, mutta toi E-A tilanne hieman jännittää, ku luin paria blogia jotka Hesan kontaktit on niin vuosi menee helposti odotellessa lupaa lähettää paperit...

Edelleen mä toivon lapsiesityksiä paljon, mutta hiukka on ollu vähäsessä noi esitykset mitä listoja selaillut. Pelan thaimaan pari lapsiesitystä oli hieno ylläri ku niin moni odottanut jo tuskasen kauan.

Onko täällä muuten yhtään Keniaan suuntaajia? Johannahan on siellä mutta muita?
 
^ No haaveillahan aina saa. :D Kenia ois mun ykköskohde tällä hetkellä, mutta miehellä ei ole vielä mitään preferenssiä. Ei kuulema haluakaan vielä päättää mitään, ymmärrettävästi kun vasta toista neuvontaakin odotellaan.

Mut ei se ole kieltänytkään. ;)
 
Jeps, kyllähän se lupa sieltä meille irtosi :) Kyllä sitä puhelua olikin vaikea odottaa perjantaina, kun ei edes ollut varmaa, että tieto silloin ehtii tulla, mutta lopulta odotus palkittiin :) Meillä meni siis 3 kk saada tuo lupa ja ilman sitä kesätaukoa se olisi voinut olla 2 kk. Ei siis mitenkään paha tilanne Valvirassa, ihan turhaan sitä kyllä peloteltiin...

SalliSuolle paljon jaksamista odotteluun. Kun Valvirassakin lisäselvitykset ja jatkoluvat laitetaan etusijalle, niin kyllä nuo sos.tt:tkin saisi priorisoida tällaiset jutut ensin.
 
Liliales JEE!!!! Mä kävin vkl:na päivittäin useamman kerran kytistään että kuin kävi...vähän jännitti..ny ootte sitten virallisesti odottajia :) Mites homma etenee tästä?

Meillä odotellaan että tulee noi viranomaisjutut ja sitten homma etenee...
 
Kiitoksia :)
Nyt me siis vaan odotellaan millon saadaan lupa alkaa kerätä papereita Etelä-Afrikkaan. Näillä näkymin siihen menee vuosi. Tai en tiedä missä vaiheessa keruulupa saadaan, ehkä vähän aiemmin, kun siinä papereiden hankinnassa kuitenkin oma aikansa menee. Tai jos odotusajat tässä pitenee, niin sittenhän tuo vuosikin voi pidentyä. Ainakin tällä hetkellä Hesasta saatujen tietojen perusteella olen rivien välistä lukenut, että ehkä yksi lapsiesitys voidaan tälle vuodelle vielä saada ja seuraavat meneekin taatusti ensi vuoteen.

Nytpä varmaan ei ole muuta akuuttia odoteltavaa, kuin lupapaperi postilaatikkoon :)
 
Heippa pitkästä aikaa ja suuren suuret onnittelut Lilialesille!!! Mahtava juttu! Ja Sallisuolle puolestaan pahoittelut, kuulostaa kovin kummalliselta tuo lisäselvityspyyntö, mutta toivottavasti siitä pian pääsette eteenpäin!

Pahoittelut, etten ole paljon palstalla hengannut. Tai hengannut olen kyllä, mutten ole saanut kirjoitettua. Takana on äärimmäisen kiireinen ja stressaava alkusyksy, joten on adoptioasiatkin olleet vähän taka-alalla. Mutta viides neuvontakerta tässä on sentään käyty, että sekin kyllä omaa tahtiaan etenee. Muuten ei kuulukaan sille rintamalle mitään uutta. Seuraavaa neuvontaa odotellessa, joka on kuun lopussa. Vieläkään ei ole tietoa kuinka monta kertaa vielä mahdollisesti on edessä, mutta lupaprosessi nyt ainakin menee ensi vuoden puolelle, se on selvä. Nyt ollaan aika tasan puoli vuotta oltu neuvonnassa, mikä on kai minimikesto. Josko ei enää hirveän montaa käyntiä olisi edessä.

Tsemppiä kaikille kovasti! Yritän ryhdistäytyä ja päivittää kuulumisiakin vähän useammin jatkossa!
 
Täältäkin :wave:

...ja Lilialesille onnentoivotus! Nyt teillä onkin sitten pieni hengähdystauko. Äkkiä ne muutamat kuukaudet menevät. :)

Täällä vähän sama tilanne kuin Kashmirilla, syyskiireet niskassa. Käyn kyllä kirjoituksianne kärkkymässä ja pysyn kuulolla vastakin. Itsellä ei paljoa uutta; 1,5 neuvontaa takana (yksi tynkä ja yksi "normi"). Ihan hyvää ja hedelmällistä keskustelua.

Värikästä ja vauhdikasta syksyä kaikille!
 
OI!!! Onnea Liliales!

Meillä oli eilen se PeLan info. Minä kyllä sain siitä aika paljonkin irti. :) Ja huomasin, että asia konkretisoitui myös miehelle. Myös maa selkeni kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kotimaa se on, tosin meille ehdotettiin sitten, että miettikää vielä sijaisvanhemmuudenkin vaihtoehtoa.

Mutta sitten illalla mulla oli toisen tahon järjestämä sijaisvanhemmuusilta. Menin uteliaisuuttani kuuntelemaan ja kyselemään. Ja kun keskustelin pitkän tovin tämän sijaisäidin kanssa tajusin, että se se meidän juttu taitaakin olla. :O Myös tuo info herätteli tätä ajatusta ja kun illalla sitten kotiin tultuani otin asian puheeksi, niin mies sanoi, että hän myös jäi miettimään sitä ja, että olisiko meistä sittenkin siihen. Olo on nyt hyvin erikoinen... Mikä meidän tie nyt onkaan, Pride tullaan käymään jokatapauksessa.
 
teealaura, onnea valitsemallenne polulle, mikä se sitten onkaan! :)

Mä oisin halunnut kysyä noista adoptiovalmennuskursseista, kun olen sitä alkanut miettimään: Käsitin että niitä järjestäisivät ainakin Yhteiset Lapsemme ja Interpedia, ja sitten on tuo Pride? Ovatko ne samantyyppisiä ja niissä kontakteissa, joissa valmennuskurssi vaaditaan, onko sama minkä noista käy?

Mä vähän ajattelin kevättalvella Yhteisten Lastemme kurssia. Tyyris kuin mikä, mutta kerrankos noita saman kokoluokan laskuja on pulitettu esim klinikalle. Tällä perustelin myös vähän nikottelevalle miehelle :D Onko kellään kokemusta kursseista tai aiotteko mennä?
 
Me ollaan ajateltu jättää vapaaehtoinen valmennus väliin, vaikka sitä kovasti suositellaankin, melkein tuputetaan suorastaan. Ei tunnu meidän jutulta se adoptioasian puljaus isommalla pariskuntaporukalla. Neuvonnan lisäksi ollaan hankittu ja aiotaan hankkia tietoa blogeista, lehdistä, kirjoista, palveluntarjoajien erilaisista infotilaisuuksista, suoraan adoptioprosessin läpikäyneiltä ja lapsen/lapsia kotiin saaneilta. Tiedosta ei sinänsä ole pulaa tänä päivänä. Tietenkin eri juttu sitten, jos harkinnassa on valmennusta edellyttävä kontakti.
 
Liliales..Onnea todella paljon!!
Ja muillekin joilla prosessit etenee ja selkiytyy!

Meillä on info huomenna. Jännittää niin paljon. Koko sinne pääsy oli jo vaakalaidalla, kun miehelle
tuli työkomennus toiselle paikkakunnalle. Pääsee tänään onneksi yöllä lähtemään kotiin. Mummolle ei olla
asiasta vielä kerrottu. Hän on vain varautunut ottamaan lapset hoitoon. Mies soittaa tänään ja selvittää syyn.
On hassua kuinka meitä mietityttää läheisten suhtautuminen tähän. Tiedän, että tullaan ihmettememään, että
eikö noilla ole jo tarpeeksi lapsia. Olen tätä tietysti itsekin paljon pohtinut, mutta jokin kumma tälle tielle
meitä vetää. Te, joilla on jo ennestään lapsia, miten teidän läheiset ovat asiaan suhtautuneet?
 
Meillä ei ole lapsia mut meillä kaikki kovin iloisia että tällä tiellä. Mä olen sitä mieltä että lähipiirille kandee kertoa pian,koska meillä ainaki sitä kysyttiin aina neuvonnassa että kelle ootte puhunu ja miten suhtaudutaan. Jotenki tuntuu että ottaa läheiset mukaan tähän odotukseen vaikka se on piiiiiiitkä ja epävarma. Tosiaan taisinkin jo mainita et yks osa kotiselvitystä on just tukiverkko ja miten he suhtautuu ja just et koko perhe ja lähisuku oottaa tulevaks. Meiltä kysyttiin mm et miten sisko suhtautuu siihen et meidän lapsi perii mm ihan normisti,mä olin että häh miten toi voi olla ongelma ni on kuulemma jossain perheissä ollu yllätys...

Me ei olla käyty kurssia,pari syytä On matka niiku arkisin ja vkl kurssit ollu täynnä. Ny ku neuvonta loppusuoralla niin jotrnki tuntuu et ei ol tarvetta. Tarvetta oiw puhua mut monesti ihmiset on kursseilla eri vaiheessa joten näin meillä. Ajateltiin aktivoitua adoptioperheet ry ja sitä kautta löytää sitä vertaistukea, ja just noi blogit ja tää paikka mulle on tärkeä.

Niin ja sit ku rikosrekisteriote pitää viedä niin meillä ongelma ku en tiiä verkossa että mikä noista pitää tilaa....argh tunnen oloni tyhmäksi,ku on kaiken maailman jos työskentelet ladtenkanssa lomakkeita nii onks se vai joku muu? Need some help!

Aurinkoista lokukuuta!
 
Mä en nyt ehdi enempiä kirjotella, mutta Kaarinille vaan että mäkin pohdin ja pähkäilin sitä oikeeta rikosrekisteriotetta. Lopulta sitten paras keino oli tilata sähköpostitse (se osote löytyy sieltä samalta sivulta) ja kertoa että haluaa sen adoptiota varten, niin sitten löyty oikee...
 
Kiitos Liliales neuvosta, laitoin postia ja sain oikean koodin. Sitten tilattiin ne ja ei oltu laitettu että mitä mikä kaupunki tai viranomainen pyytää niitä niin saatiin lisäselvityskirjeet. Vastasin sähköpostilla ja laittoivat nyt uudet tuleen. Joten kaiken jären mukaan ensi viikolla täällä ja sitten postitaan ne sossulle, että saadaan sovittua aika koska lukeen kotiselvitystä. Marraskuussa lienee meidän aika siis. Soitin jo Valviraankin ku Interpediasta ei osattu jonotilanteesta sanoa niin sanoivat että 1-2kk jono, ja että just uusijat ja lisäselvitystä menevät näiden täysin uusien hakemuksien eteen. Ans kattoo keritäänkö tälle vuodelle.

Tylsää odotusta, ku ei oikein mitään tapahdu ja toisaalta tosi paljon, oottaa vaan että sais sen luvan hyppysiinsä :D Gigille oonnea neuvontaa, hyvin se menee, tuu ny kertoon kuin meni. Onko teillä ajatuksia maasta tullut tai jotain muutta uutta.

Mä katoin että Pela oli saanu kolmannen lapsiesityksen Thaimaasta, toivottavasti lähtis tuleen ny ku siellä on ollu homma jumissa. IP oli saanut E-A:sta ja kiinasta sn-ohjelmasta myös. Mä seuraan ehkä ihan liikaa noita lapsitieto palstoja mutta toi E-A:n tilanne ei vaikuta kovin lupaavalta. Toivotaan parasta.

Lumen odotusta kaikille, toivottavasti hommat rullais!
 
Kaarin, toivotaan että saisitte vielä tälle vuodelle huipennuksen!

Meidän toinen neuvonta meni hyvin, meillä meni siellä kolme tuntia (!). Käytiin läpi tehtävät ja piirrettiin miehen sukupuu kun se ei sitä saanu tehtyä. Sossun kanssa tuntuu että oltais samalla aaltopituudella ja se on helpottavaa! Saatiin mukaan parisuhdetehtävät ja seuraava aika joka on tammikuun puolessa välissä. Silloin on se paljon pelätty kotikäynti sitten! :D

Valoa kaikille ja koitetaanhan jaksaa pimeää aikaa. :)
 
Tulin toivottelemaan hyviä jatkoja kaikille!
Vetäydyn taustalle ainakin toistaiseksi tai kokonaan :(. Jouduin jäämään sairaslomalleuudelleen, vaikka luulin olevani jälleen terve ja työkykyinen. Uusia magnettikuvia nyt odotellaan ja mietitään jatkoja sitten. Tämä myös osaltaan tyssää meidän adoptiohaaveet.

Infon jälkeen oli kyllä muutenlin varsin sekavat fiilikset. Sen pitänyt nainen koko ajan korosti niitä vaatimuksia joita vanhemmille asetetaan ja kuinka "rankka" prosessi on. Tuli sellainen olo, että pitää olla ihan yli-ihminen, joka kelpaa adoptoimaan lapsen. Kertaakaan ei rohkaistu (ainakaan muistaakseni) aloittamaan adoptioneuvontaa.

Ihanaa joulun ja paljon muunkin odotusta kaikille:)
Kiitos, kun sain hetken elää haavettani teidän kanssa!
 
poni :'( Olen pahoillani. Mutta meillä vähän sama juttu, kertonee jotain että vasta vuoden päästä infosta ilmoittauduttiin neuvontaan... Ja nyt siellä onkin ollut ihan erioloinen ääni kellossa! Tai ei ainakaan yhtään niin negatiivinen. Toivotaan, että terveyskuvionne selkiytyvät ja ehkä pääsette jatkamaan, jos niin on tarkoitus! Hyvää jatkoa ja talvea sinulle. <3
 
Heippa täältäkin!

teealauralle onnea sijaisvanhemmuuden polulle ja poni-06:lle kaikkea hyvää. Toivotaan, että asiat jotenkin lopulta ratkeavat parhain päin. En osaa nyt oikein muuta sanoa, vaikka kovasti täällä myötäelän.

Polkkan viestiin liittyen, me kävimme vapaaehtoisen adoptioneuvonnan ja tykkäsimme siitä kovasti. Mutta totta tuokin, että kaiken sen pystyy varmasti muitakin kautta haalimaan kokoon - tuossa ne olivat vaan helposti samassa paketissa kaikki. Ja vähän yllättäen (siis itsellenikin yllättäen) minä taisin tykätä eniten juuri niistä ryhmäkeskusteluista, eli siitä yhdessä "puljaamisesta", vaikka en yleensä ryhmätöistä tai asioiden jakamisesta lähes tuntemattomien kanssa oikein innostu.

Lady Gigi, huippua kuulla, että teillä meni toka neuvonta hyvin ja tuntuu stt:n kanssa synkkaavan! Aikamoinen vaihtelu näissä neuvonnoissa kyllä on, kun Pelalla saattaa selvitä 4 kerralla (eikös Kaarin teillä ollut näin?), mutta tapaamiset voivat olla noinkin harvoin kuin nyt esim. lady Gigillä (ellei siis tuo kolmannen kerran meneminen tammikuulle johtunut jostain erityisestä syystä?). Meillähän tapaamiset on toteutunut heinäkuuta lukuun ottamatta täsmällisesti 1krt/kk, mutta oletan tapaamiskertoja kertyvän ainakin 7 + lukukerta ja sen olen kuullut vastaavan muidenkin kokemuksia neuvonnassa täällä. Minä olen kyllä tykännyt, että neuvonnat on olleet suht tiheästi, vaikka niitä olisi sitten enemmänkin. On ollut koko ajan sellainen tunne, että tämä asia etenee, kun kuukausittain tapahtuu edes jotain :)

Nyt sitten pidetään peukkua Kaarinin lupaprosessille! Toivottavasti saisitte luvan vielä joululahjaksi! Meillä kohta kuudes neuvonta, josko se kotikäynti olisi sitten vihdoin edessä?

Kivaa viikkoa kaikille!
 
^ Juu, mekin siis ollaan PELAlla neuvonnassa ja sostt jo alussa sanoi, että hän yleensä 2-3kk välein pitää neuvonnat, että ehtii siinä välissä "prosessoida tietoa ja ajatuksia".... mieluummin ottaisin minäkin nuo tiheät käynnit, ihan tarpeeksi aikaa mennyt ja menee jo muutenkin, höh! :p
 
Lady_Gigi, neuvonnan kokonaiskesto menee varmaan samoihin kuitenkin, vaikka teillä neuvonnat harvemmin, jos niitä on sitten vähemmän, niin kuin olen ymmärtänyt PELAlla pääsääntöisesti olevan. Eli ajassa tuskin häviätte mitään, mutta onhan se kiva, että vähän useammin jotain tapahtuu. Luulen, että itselläni 2-3 kuukauden välit neuvonnassa ei ainakaan mitenkään tehostaisi sitä "ajatusten ja tietojen prosessointia".

Meillä oli tällä viikolla kuudes neuvontakerta ja vihdoin ja viimein sovittiin kotikäynti :heart:! Se on sitten kuukauden päästä suunnilleen. Sen jälkeen on mahdollisesti vielä yksi kerta + kotiselvityksen lukukerta. Mutta siis, kaikesta päätellen loppumetreillä ollaan neuvonnan suhteen!

Nyt olisi aika päättää palvelunantaja... Harmi vaan, että on sellaiset työkiireet, että ei oikein ehdi noihin infoihin osallistua, joita ainakin Interpedialla olisi tulossa runsaasti. Täytyy yrittää sopia sinne henkilökohtaista tapaamista varmaan.

Rentouttavaa ja mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä