Adoptioneuvonta alkaa 2012

Mä oon vähä samoilla linjoilla että ihmiset käsittelee asiat erilailla ja eri aikoina. Adoptioprosessi on pitkä ja rankka ja siitä,saa enemmän jos ei haikaile biotärppiä tai ei aina näin mutta pääsääntösesti, kahta isoa prosessia ja normi elämä niin voi vähän voimavaroja viedä.

Mutta oma mielipide on että adoptioon ku lähtee niin sitten unohtaa lapsettomuushoidot, ja käsittelee lapsettomuusasian. Voipi kuulostaa tylyltä mutta uskon että se on kaikille paras,mettei sitten ku lapsi tule ni ala kriiseileen. Toki voi tulla silloki mut ainaki antaa ittelleen aikaa enne.

Osasinkohan nyt ilmaista itteni siten ku piti. Loppuviimen ei ole oikeaa tai väärää vastausta.

Omaa napaa, helpottunutolo ku ollaan päätetty toi palveluntarjoaja, kiina sn ja e-a viä mielessä, jonotilanne lienee se mikä ratkasee ku lupa taskussa. Olemmat tuntuu omilta, e-a lapsen ikä ois tosi jees,mkun taas kiinan sn sanoivat et ikätoive 0-3v antas enemmän mahdollisuuksia ja me tahdottas se toive laittaa 0-2v.

Juhannus joten miiviikko töissä, jee!
 
Mä en kyllä mitenkään usko, että kukaan oikeasti käy yhtä aikaa hoidoissa ja adoptioneuvonnassa. Eiköhän siitä tulisi vähintäänkin häiriintynyt olo. Se on sitten vähän eri juttu, jos pitkän linjan hoitolainen vie ihan ado-prosessin alkuvaiheessa päätökseen pitkän hoitotaipaleensa (vrt. Johannan viesti edellä, tai oma tapaukseni). Pitkään hoitoja huonolla menestyksellä tahkonnut tietää kyllä kuvion ja sen homman lopullisuuden. Se vihonviimeinen hoito tehdään asenteella "ettei sitten jälkikäteen tarvi jossitella". Jos rajanveto hoitotodellisuuden ja adoptioprosessin välillä tuntuu itselle hankalalta ja kuluttavalta, niin kannattaa varmasti erottaa asiat selvästi toisistaan ja pitää kunnon lepotaukoa välissä. Yksilöllistä, kuten Lilialeskin taisi viitata.
 
Niinpä, olen samaa mieltä että hoidot plus adoptioprosessi ovat todennäköisimmin liian rankkoja käydä ne läpi yhtä aikaa. Varsinkin jos vasta aloittaa hoitojen kanssa ja elää siinä toivossa, että biolapsi tulee. Toisaalta, kuten on mainittu aiemmin, on sellainen harmaa alue olemassa, hoidot ja adoptio saattaa mennä päällekkäin, esim. siinä tapauksessa jos halua kokeilla hoidot vika kertaa, jotta ei jäisi jossittelemaan tulevaisuudessa.

Jokainen tietää oman taustansa, mitä on käynyt jo läpi, mitä on surrut ja missä vaiheessa henkisesti on. Mielestäni adoptiolapsen haluaminen ei pois sulje biolasta yrittämistä. Tärkeintä on se, että jokainen kuuntelee omaa sisäistä ääntä ja on rehellisenä itselleen.
 
Adoptiolapsen haluaminen ei sulje biolasta pois, mutta prosessit samaan aikaan ei ole hyväksi. Luin just amerikkalaista juttua että synnytti vauvan ja kolme kuukautta sen jälkeen adoptoi, niin ei kyllä siinä kohtaa kumpikaan lapsista saa tarvittavaa huomiota, mun mielestä.

Itse en pidä eroa onko biologinen vai adoptoitu, lapsi on lapsi ja sen äiti on se joka laittaa laastarit jne. On toki adoptiolapsella kaksi äitiä ja isää mutta näin kuitenkin. Sitten pitää muistaa että lapset saattavat kokea sen erilailla jos on sisarus joka näyttää vanhemmilta ja itse ei. Ja siinä kohtaa aikuiset sitten tukevat ettei tule tunnetta ja siksi itse kokisin että aikaa siitä kun adoptiolapsi tulee kun esim.biolapsi tulisi niin sais olla tovi aikaa.

Muuta asiaa..mä yritän soitella tänään vielä Interpediaan ja kysellä E-A:n tilanteesta. Muuten kesä on aika adoptiovapaata nyt, paitsi viimeiset tehtävät pitäs tehdä hyvissä ajoin, ku sosiaalityöntekijä tulee elokuussa lomilta niin olis postissa jo tehtävät. Tehtäs enkat siinä, ku yleensä vaan pari päivää ennen.
 
Nyt en ehdi pureutua noihin painavempiin asioihin, ajattelin vain pikaisesti tulla kertomaan pari asiaa.

Saatiin just Hesan Suvilta arvio, että kannattaa varautua ainakin 3-4 kk odotukseen luvan suhteen. Tokihan tämä on vain arvio, että me ollaan sitten vissiin niiden ensimmäisten joukossa, joilta saa varsinaista kokemuksen kautta hankittua tietoa odotusajasta. Mut näillä näkymin sitten johonkin sinne jouluun tähdätään :D Tällä hetkellä kesäaurinko pitää mielen positiivisena, mut katsotaan miten menee sitten syksyllä, kun edelleen vaan odotellaan...

Yks yksityiskohta tuli mieleen, kun huomasin, että Kaarin oli kirjotellu noista ikätoiveista. Mä en tiedä miten ne Kiinassa merkitään mihinkin papereihin, mutta kun me täytettiin se erityistarvelomake, meidän piti laittaa siihen 0-2 vuotta vaikka toivotaan alle 3-vuotiasta. Tuo 0-2 tarkoittaa siis että voi olla 2,jotakin vuotta.
Tää ei nyt välttämättä liity mitenkään tuohon Kaarinin juttuun, mutta tuli vaan mieleen ja aattelin tämänkin tiedon teille kirjottaa :) Samalla kun taas muistin, että mä lupailin muutenkin kirjotella siitä lomakkeesta... Millonkahan oikein muistaisin.
 
Lilales ahaas hyvä pointti toi 0-2 et tarkottaa 2+ me ollaan ajateltu että alle 2v joten pitää tarkistaa että puhuttiinko samaa kieltä. Varskin me ajatellaan että jos sn-lapsi niin olisi ihana saada lapsi mahdollisimman pian hoitoon,esim. Monet sydäviat leikataan alle 1v ainakin mitä lukenut, sama suu ja kitalaki halkio lapsilla että kun hoito vaatii useamman leikkauksen niin sais alkuun. Itse tahtoisin olla läsnä ku hoito ns suoritetaan ettei yksin lapsi sairaalassa niin kun monesti jos esi.leikkaus tehty kotimaassa.

Täällä hiljasta,kesällä ei liiku oikein mikään, ja nyt kun toi palveluntarjoakin päätetty niin nyt ei kun odotellaan vikaa neuvontaa. Niin ja odottelen postia ku tilasin adoptioperheet ry:ltä pino. Lehtiä,dvd:n ja kirjan.

Jännityksellä odotan kuinka kauan lupasiat viä nyt, onneksi Liliales kertoilemassa meille :)

Aurinkoista kesää!
 
Kaarin, me oltiin lastenlääkärin juttusilla siinä vaiheessa, kun piti täyttää kohdemaahan lapsen taustatietolomake. Kohdallemme osui erittäin pätevä lastenlääkäri ja kardiologi. Käytiin hyvin yksityiskohtaisesti läpi listaa ja miten mikäkin erityistarve tarkoittaa. Suu- ja kitalakihalkiot on korjattavissa pienillä lapsilla (n. alle 5v) hienosti JOS lapsen synnyinmaassa ei ole jo yritetty korjausleikkausta. Valitettavasti käytän sanaa yritys, koska taso on harvoin samaa kuin Suomessa. Suomen päässä lääkärit ovat usein kuulemma sanoneet, että toivovat ettei halkiota olisi ollenkaan yritetty korjata, jolloin heidän työnsä täälllä olisi paljon helpompaa ja lopputulos parempi.
Sydänvaivoista olimme itse huolissamme. Lääkärin mukaan (siis sydänsairauksiin erikoistunut lastenlääkäri) sanoi, että alle 4v sydän voidaan käytännössä rakentaa Suomessa lähes kokonaan uudestaan, jos lapsi vain saadaan elossa Suomeen. Alle 7-vuotiaankin ennusteet ovat erittäin hyviä.
Eli korjausleikkaukset ei ole ollenkaan myöhäisiä vähän vanhemmallekaan lapselle.
 
Juu meilläkin tarkoitus mennä lastenlääkärin juttusille. Tarkotan tällä sitä että pientä lasta sn-lapsen kohdalla että mitä parempi mitä pienempänä pääsee hoitoon. Sydänviat on korjattavissa ismpanakin mutta osa vioista tarvii leikata pienenä ja monet tänne tulevat sydänlapset on ns rutiinileikkauksia. Keuhkopaineet ja se että sydän kyllä voidaan korjata isompankin mutta parempi olisi nuorella iällä. Jotkut viat vaativat useamman leikkauksen niin lapsellekin se olisi parempi että saisi nopeammin hoitoa. Mutta siis tiedän ettei ns myöhäistä mutta lapsellekin sairaan sydämen kanssa neljävuotiaaks niin mielummin pienenä leikattas. Mutta enemmän varmaan tietoa sitten ku lupa taskussa ja päädytty maahan.
 
Omaa napaa tähän väliin: Saatiin tänään postia PELAsta, nyt tiedetään neuvojatädin nimi ja saadaan varata aikaa (joka siis edelleen voi mennä sinne marraskuulle, mutta kuitenkin)! :) Jee!

Jänskättää teidän puolesta, jotka odotatte lupaa ja Valviran toiminnan starttia. Toivotaan, että lähtee syksyllä hyvin käyntiin! Aurinkoa kaikille!
 
Lady_Gigi, hienoa, siitä se alkaa :) Saatteko heti soitella aikaa vai joudutteko odottamaan syksyyn sen soittamisen kanssa? Me sillon vuosi sitten saatiin paperi joskus heinäkuussa, mutta syyskuussakohan se oli kun vasta sai soittaa. Ja sitten se aika meni just sinne loka-marraskuulle, en muista kumpi. Miten voi olla, että jo nyt olen unohtanut noi kaikki??

Kaarin, ymmärrän ton sun pointin, että olis tottakai lapselle parasta ja omankin mielenrauhan kannalta mukavinta, että lapsi saataisiin mahd. nuorena Suomeen ja hoitoon. Pistätte sen ikätoivomuksen ihan niin kuin itsestä parhaalta tuntuu :) Ettei sitten tarvi myöhemmin harmitella.

Me odotellaan nyt virkatodistuksia maistraatista, jotta saataisiin sitten lähettää ne ja lupahakemuslomake Hesalle. Sitten vasta pääsee meidän paperit lähtemään eteenpäin. Ja sen jälkeen odotellaankin sitä, että saadaan tieto missä kokouksessa meidän hakemus käsitellään. Suvi ilmottelee siitä (jos saa sen tietää) pari päivää ennen kokousta... Eli toivottavasti syksyn kokousajat tulee taas johonkin nettiin nähtäville, niin voi kalenteriin merkitä päivät, jolloin saa jännittää ;) Muuten, tietääkö joku täällä kirjotteleva tai taustaileva mitä eroa niillä lautakunnan pienellä ja suurella kokoonpanolla oikein on? Siis että käsitteleekö molemmat lupia samalla tavalla tai onko tuo suuri kokoonpano esim. "vaikeampia" tapauksia varten?
 
Liliales, ei tuossa paperissa mainittu mitään, että koska voi soittaa. Eli tietenkin mä jo äsken yritin, muttei tätsky vastannut :D Luki vaan, että "Adoptioneuvontaa teille antaa sosiaalityöntekijä xx (puh), jolta voitte varata ajan ensimmäiseen toimistotapaamiseen. Pyrimme järjestämään ensimmäisen toimistotapaamisen puolen vuoden sisällä siitä, kun hakemuksenne palautui meille. Teidän hakemuksenne on saapunut meille 30.5." Eikös tuosta voi lukea, että aikaa saa jo soittaa, muttei välttämättä saa heti?

... ja tässä välissä, kun kirjoitin, niin stt soitti takaisin (ja kuulosti tosi mukavalle) ja sain ekan ajan heti lomien jälkeen, elokuun loppuun! :cool: Jee! Täytyy kysyä jos miehelle käy se aika vai ei.. ja miettiä, mitä tehdään sen vikan suunnitellun hoidon kanssa, jonka mies haluaisi vielä polkaista läpi ja mä en, sitä puhuttiin elokuulle kans... Mutta se on niin turha, ja hirveän kallis kun ei enää saada edes KELA-korvauksia, ja mä en vaan JAKSA enää!! Mut yhdessähän tässä ollaan. Kerron teille, mihin päädytään! :) Voi jukra, kauhean jännää!

Liliales, toivotaan että te saisitte paperit nopeesti ja pääsisitte käsiteltäviksi asap! :LOL: Eikös ne virkatodistukset liitetty jo perhetietolomakkeeseen? Lupahakemukseen tarttee toimittaa omansa, eikö ne kulkeudu neuvonnasta, kysyy rookie :p Vaan ilmeisesti paperinhakuun saa tottua...
 
Lady_Gigi hyvä hyvä, hienosti saitte ajan! Ny se lähtee

Liliales Toivotaan että paperit tulee pian ja mä toivon että se huhuttu 4kk onkin kaks tai vähemmän :) Niin toivosin teille lupaa!

Töissä täällä ja meillä ei uutta adoptiorintamalla. Puhuin Interpedian E-A kanssa ja se alkoi yhä vaan enemmän kiinnostaan. Että taas vaakakuppi sinne suuntaan.
 
Kaarin, heti utelen, mitä siitä Interpedian E-A:sta kerrottiin? Meitä edelleen E-A kiinnostaa, mutta kieltämättä on alkanut arveluttaa se Hgin kontaktin jenkkiyhteistyö... Minkälaiset odotusaajat Abballa on tällä hetkellä?

Meillä vielä loppuviikosta kolmas neuvonta. Vähän jo taas jännittää.
 
Tsemppiä kolmanteen neuvontaan, kashmir! Mua kans kiinnostaa kaikki tiedonrippeet ja juorut varsinkin E-A:sta. :D

Olipa muuten kiva, kun PELA:n sivuilla kerrottiin varsinkin Venäjän ja Kiina sn:n vetävän tällä hetkellä hyvin, ja Interpedialla oli toiveikkaita näkymiä Etiopian suhteen. Ihana saada joskus lukea jotain positiivistakin ihan mistä vaan kontakteista, eikä aina vaan huonoja uutisia. :)
 
Interpedialla kerrottiin että etelä-afrikka ollu se 1 +1 mutta nyt ollut 3 vuotta, toiveikkeita että vähemmän. Uusia saa lähettää aina kun vanhoille tulee lapsiesitys. Erityistarve lapsia mahdollista saada nopeammin. Bioäidit osallistuvat enenemissä määrin lapsen perheen valintaan joten joskus olleet hyvinkin lyhyitä odotusajat. Joten jos tähdet kohdillaan niin sitten. Reilu kaks varmaan ny se realistinen jos tervettä 0-2v.

Riippuu perheestä paljon miten prosessi menee ja minkätyyppisiä hakemuksia sisässä jne. Kysyin että onko se vuos se kun odotetaan papereita, niin voi olla vähemmänkin. Vissiin niin että tänä syksynä taas enemmän tiedetään tilanteesta kun tiedetään paljonko lapsiesityksiä saadaan tälle syksylle.

Itseäni oikein jännittää mikä tilanne sitten ku lupa taskussa.
 
Jets...mutta eniten mua hirventää toi valvira ja luvan saanti siis jos noi odotusajat pitänee paikkasa vasta ensi vuonna ja mikä sitten tilanne :) Mutta toisaalta ei auta alkaa pelkää, mennään vaan..toisaalta voi haaveilla jackpotista eli nopeutumisesta...

Onkohan kaikki kesälaitumilla jo? Itse vielä painan töitä ja katotaan jos elokuussa lomailtas...tehtäviä en oo vilassukaan vielä, lomalla sitten.
 
Moikka,

ei olla lomalla vielä :) Kiitos Kaarin Interpedian E-A-tilanteen tiedotuksesta. Mustakin se kuulosti yllättävänkin toiveikkaalta. Ja Lady Gigin viestin jälkeen tajusin minäkin mennä lukemaan ajankohtaisia kuulumisia ja se toivo Etiopian tilanteen kohentumisesta oli tosi kiva kyllä lukea. Meillä ei ole vielä palvelunantajan valinta ajankohtainen, mutta tällä hetkellä on sellainen fiilis, että se voisi olla kuitenkin Interpedia juuri siksi, että siellä olisi enemmän meille mahdollisia kontakteja. Ilmeisesti E-A:n ja Kiina SN:n (jälkimmäistä emme kyllä ole jostain syystä miettineet, ei vain tunnu samalla tavalla "omalta" kuin moni muu, eikä se johdu special needseistä, koska niitäkin ollaan luultavimmin valmiit hyväksymään joissain määrin) lisäksi myös Kolumbian yksityiset lastenkodit ja jos nämä toiveikkaat näkymät ottavat tuulta purjeisiinsa niin myös Etiopia voisi tulla kysymykseen. Lisäksi on se Kenia, joka edelleen haaveissa kummittelee... Eli yllättävänkin monta kontaktia, joita voi ainakin teoriassa harkita!

Meillä oli kolmas neuvonta ja fiilikset tällä kertaa paremmat kuin toisen neuvonnan jälkeen. Ylä- ja alamäkeä siis... Ainoastaan jäi vähän kaivelemaan se, ettei vieläkään sovittu kotikäynnistä (odotin, että se olisi ollut mahdollisesti neljäs kerta, ilmeisesti aika monella ollut näin? Vai onko Pelan käytäntö sitten?)... Eikä myöskään mitään puheita siitä montako kertaa mahdollisesti vielä olisi edessä... Toivoisin, että tämä neuvonta saataisiin jossain vaiheessa päättymään. Olisi ihanaa päästä jo oikeasti odottamaan!

Täällä mieli askartelee erityistarpeiden parissa, koska seuraavaksi kerraksi mietittävänä se lappunen. Vaikeaa on! Tilasin Adopitoperheet ry:stä infokansion, jossa onneksi jonkin verran tietoa myös erityistarpeista. Miten te muut ootte miettineet noita erityistarpeita? Onko teillä ollut miestenne kanssa samat fiilikset tai perusteet sille, miten olette päätyneet ratkaisemaan asiaa? Me ei olla vielä tästä paljoa puhuttu, mutta ennakkokäsitykseni on se, että minä olisin valmis hyväksymään enemmän ja vaikeampia erityistarpeita kuin mies. Jännästä tässä prosessissa asioita käsitellessä ja pohtiessa mielikin muuttuu, aikaisemmin en olisi suhtautunut varmaankaan näin "avoimesti". No, tässä "kevyttä" kesäpohdittavaa, hmm.

Tänne suunnalle ei siis muuta ajankohtaista. Ai niin, mä en osaa pelätä luvan saannin hidastumista Valviran myötä. Tää prosessi on jo valmiiksi niin hidas, että eiköhän ne tee kaikkensa, että se ei enää siitä entisestään hidastuisi. Tai näin mä ainakin naivisti haluan uskoa. Mielenkiinnolla kyllä odottelen kokemuksia. Lilialeshan meille kohta osaa kertoa, eiks niin?

Niin ja Lady Gigille paljon onnea neuvonnan alkamiseen! Tosi hienoa että se nyt alkaa!

Ja Polkan kuulumiset kiinnostaisi myös. Miten siellä voidaan?
 
Juu ei olla lomalla täälläkään...vielä ;) Kolme työpäivää jäljellä! :)

Mä en kauheasti osaa pelätä vielä sitä Hesan E-A-kontaktin USA-yhteistyötä. Toki kun tällä hetkellä ei tiedä missä vaiheessa se niiden yhteistyöstä sopiminen on, on helpompi ajatella että jospa se on pitkä prosessi ja ne ei saa sitä edes kunnolla alkuun kovin nopeasti. Mutta tietysti sitten jos jossain vaiheessa kuulee uutisia, että nyt se juttu alkaa, niin ehkä sitä sitten alkaa vähän mietiskellä. Mutta ei se meitä tästä Hesan jonosta pois häädä, siinä ollaan ja pysytään :) Eilen saatiin vihdoin postitettua lupahakemus ja virkatodistukset sinne, aika kauan otti maistraatilta saada todistukset lähetettyä...

Kashmir, se on hyvä, että tässä vaiheessa on vielä mieli avoin monille eri maille, sillä jos tilanteet ehtii jossain vielä muuttua, niin teillä on sitten muita vaihtoehtoja jäljellä eikä mieli ole fiksaantunut yhteen tiettyyn. Etiopiasta olisikin kiva saada hyviä uutisia, vaikkei se meidän prosessiin enää vaikutakaan (ellei jotain todella omituista tapahdu E-A:ssa). Me nimittäin ensin oltiin vähän sen Etiopian kannalla, mutta sitten tuo vaikea tilanne "ajoi" meidät Etelä-Afrikkaan.
Ja ihan en sanoisi että "kohta" meiltä heruu tietoja lupaprosessista ;) Mutta muutaman kuukauden päästä ehkä..? Jouluun mennessä, toivottavasti... Tai jospa yllätyn positiivisesti ja jo aiemmin on lupalappu kourassa :) Hyvä että kashmir on meistä se optimisti tuon Valviran suhteen, minä kun suhtaudun nyt kohtalaisen pessimistisesti. Lähinnä siksi, etten pety sitten kun koko pitkä syksy sitä lupaa odotetaan. Mutta kun myös Hesan suunnalta on sanottu että ajat pitenee, vaikka arviohan sekin toki on. Mutta ehkä heillä on jotain kokemusta tai sisäpiirin tietoa asiasta... Tiedä häntä. Vähän tylsää olla tässä ensimmäisten joukossa tällaisessa uudessa tilanteessa :/

Niin oliko se nyt niin kashmir, että te olette Hesan neuvonnassa? Ehkä siellä kotikäynti on vasta myöhemmin sitten..? Kyllä mä melkein uskaltaisin jo seuraavalla kerralla, jos se siis on teidän neljäs, kysyä että kuinka monta kertaa on vielä odotettavissa. Kai ne siinä vaiheessa jo pystyy sanomaan. Jos menee samalla tavalla kuin Pelalla, niin viisi tai kuusi lienee se normaali. Ellei teillä sitten ole useampi kerta, mutta lyhyemmillä väleillä.

Hitsit, vähän ärsyttää kun noita Hesan sivuja ei ole päivitetty pitkään aikaan. Infotilaisuudessa kuitenkin olin ymmärtävinäni, että lapsitietoja on tullut ja kesällä vielä hakumatkojakin tiedossa, joten täytyyhän niitä olla tullut tuon 24.4. jälkeen... Olisi niin kiva tietää mitä tahtia sieltä niitä tietoja tulee... Toki, jos 24 kpl yritetään tälle vuodelle Suomeen saada, niin onhan tuo huhtikuun loppuun asti tullut määrä 11 kpl ihan hyvä. Eli voisikohan sitten olla niin, ettei sen jälkeen olekaan tullut mitään...?
 
Juu ei se niin karmivalta kuulosta mutta silti :) ja aina toi jacpotin mahdollisuus tuo hymyn huulille :) vaikka todennäköisyydet tiedossa...toivossa on hyvä elää sano lapamato.

Liliales Mä oon kanssa sun kanssa pessimisti vaikka pitäs olla positiivinen mutta ei...noh me ei olla ns. ekassa aallossa joka ois vieläkin kaameampaa varmaan ja tiedä että pää kestää kyllä mutta jotenkin sitä lupaa oottaa ku kuuta nousevaa...toivon kyllä tosi kovaa että teillä ois lupa jo syksyllä ku meidän aika mennä lupajonoon.

Kashmir Meillä oli kanssa vähän samat ajatukset että ns. pelivaraa enemmän interpedialla ja uskosin että hekin aktiivisesti etsivät uusia kontakteja. Meillä ny toi E-A alkanu kiriin tuon Kiinan sn ohi. Ans kattoo. E-A oli meidän eka ajatus mutta jonot näyttivät niin pitkiltä yhessä kohtaa, mutta katsotaan.

Mäkin oon kattonu tuota Hesan lapsitietopalstaa ja ihmetelly että eikö sieltä Huhtikuun jälkeen ole yhden yhtä lasta tullut? Toivottavasti kyse vaan tuosta että ei päivitetty. Ei toi IP:n tahtikaan huima ole, mutta ymmärsin puheista että kesän jälkeen voi tulla useampi.

Kashmir vielä rohkeasti vaan kysyt että kuinkas monta jne, jotenkin silleen huomaamattomasti. Meillä oli neljäs kerta se kotikäynti, sitten enää se yksi. Siinä kyllä kahdet tehtävät. Me ei olla vielä nähtykään sn-lomaketta joten ensi kerralla se olisi tehtävä. Liliales oisko sulla siitä sitä tietoa?

Täälläkin lomaa odotellaan..vielä tovi...
 
Joku kyseli lautakunnan kokoonpanoasioista. Suuri kokoonpano käsittelee kai muitakin kuin lupia ja pieni vain lupia (näin luulen). Lisäksi erona on ainakin ollut se, että jos jommallakummalla vanhemmista on jotain terveysongelmaa, hakemus pitää käsitellä suurella kokoonpanolla. Esim. meidän luvat on käsitelty suuren kokoonpanon kokouksessa, koska minä olen joskus kauan kauan sitten sairastanut masennusta.
 
Kaarin, mä yritän tossa lomalla muistaa kirjotella siitä erityistarvelomakkeesta. Nyt tuntuu että menee nämä pari viimeistä työpäivää melko kiireisesti ja illalla kotona ei jaksa muuta kuin rojahtaa sohvalle.

Draumsyn, kiitos selvennyksestä. Taidan syksymmällä kysellä Hesasta Suvilta osaako hän ennustaa kummassa kokoonpanossa meidän hakemusta käsitellään. En tiedä katsotaanko meidän sairaushistoriaa sitten niin, että tarvitaan suurta kokoonpanoa...

Ja Trallallaa, niinkös se sitten olikin, olenpas ymmärtänyt väärin... Mutta ehkä mä sitten vain oletin, kun Suvi puhui jotain hakumatkoista, joita oli heinäkuulle suunnitteilla, että niille lähtijät olisi saaneet lapsitiedon jo. No, toivottavasti sieltä tulee tietoja tässä kuussa sitten, on aina mukava nähdä uusia tietoja Hesan sivuilla :) Jopa jo nyt, kun ei vielä olla jonossakaan, mutta varsinkin varmaan sitten kun ollaan itse siellä odottamassa.
 

Yhteistyössä