Adoptiotaipaleella 2016 Kiinnostuneet ja Odottajat

Eli josko täällä tänä päivänä olisi vielä adoptiosta kiinnostuneita/neuvonnassa olevia/lasta odottavia/ jo lapsen saaneita, voitais viritellä tuoretta keskustelua adoptiounelmasta.

Minä olen 28-vuotias nainen, jolla ei diagnosoitua lapsettomuutta, mutta 1,5 vuotta on biolasta yritetty, eikä hoitoihin ole halua lähteä. Tarkoitus olisi hakeutua PeLa:n asiakkaaksi neuvonnan jälkeen ja maista kiinnostaisi eniten Bulgaria.
 
Heissan! Vähän voisin tulla tänne kiinnostuneena seuraamaan.
Itsellä jo yksi biolapsi, mutta toisen saaminen ei ota onnistuaakseen.
Sisarus on kovasti toiveissa, eikä mieskään ole adoptiota vastaan. Miehelle se biologinen olisi se 1. vaihtoehto, joten käymme vielä keskusteluja mahdollisten hoitojen aloituksesta. Itse olen valmis jo adoptioonkin.

Oletteko Amadee88 jo ottaneet askelia kohti adoption toteuttamista?
 
Moi!
Me saatiin tänään vihdoin ja viimein kaikki liitteet kasaan, olipahan säätöä! Huomenna vien paketin PeLan toimistolle ja meidän adoptiomatka viimein alkaa, jännittää ihan valtavasti!

Minä olen 27v ja mies 31v. Meillä ei ole lapsettomuutta takana, mutta minä en omien sairauksien takia uskalla tulla raskaaksi. Pelkään, että raskaus ei kohdallani olisikaan helppo ja kivut ym. olisivat liikaa. Olemme vuosia sitten miehen kanssa pitkään keskestelleet asiasta ja mieheni oli lopulta valmis luopumaan biologisen lapsen yrittämisestä. Itselleni oli (ja käy mielessä välillä edelleen) todella kova paikka "viedä" mieheltä biologisen lapsen mahdollisuus vaikka hän sanookin tämän olevan hyvä ratkaisu näin. Olemme haaveilleet lapsesta jo pidempään, mutta nyt vasta elämäntilanteemme on sellainen, että lapsen olisi tähän hyvä tulla. Ei vain millään malttaisi odottaa näitä vuosia :D

Toivottavasti löytyy aktiivisia keskustelijoita mukaan, olisi kiva vaihtaa ajatuksia matkan varrella :) olen aika noviisi näissä asioissa, joten jos on vinkata hyviä keskustelufoorumeita/Facebook-ryhmiä tmv., niin ottaisin niitä mielelläni vastaan!
 
Terve Eela-!
Mulla ei ole oikein vinkata mitään foorumeja/ryhmiä, kun tämmösille haaveilijoille ei taida semmoisia edes olla. :D Kirjoista voin suositella (jos et ole vielä lukenut?)

Karhumäki Heli: Lapsi suoraan sydämeeni
Korpiola Lilly: Pitkä tie äidiksi
Pihlajaniemi Anna: Adoptiomatka
Mylläri Anu: Adoptoitu

Nyt aloitin lukemaan Sinkkosen Lapsi uusissa oloissa. Hyvälle vaikuttaa.

Minä vaan näitä foorumeita selaan ja kirjoja toiveikkaana luen.. Mies ei halua enää puhua ollenkaan adoptiosta. Odotamme lääkäriaikaa, jossa ehkä selviää mahdollisuudet toiseen biologiseen. Suren jo etukäteen, jos lääkäri pitää mahdollisena saada vielä lapsi. Olen jo niin adoption kannalla.

Meidän tilanne kun on se, että raskaus tulisi olemaan todella rankka. Takeita terveestä lapsesta ei ole, ja vakava vammaisuus pystytään toteamaan vasta useamman raskausviikon jälkeen. En enää haluaisi kolmatta kertaa siihen rumbaan. Esikoisen odotus ja syntymä olivat myös hyvin kivuliaita, joten en ole innoissani ollenkaan. Vaikkakin 9kk olisi silti lyhyempi, kuin vuosien odotus.. Ikäeroakin joutuu miettimään ja tuhatta muuta asiaa adoptioon ryhdyttäessä. :confused: Ja korostan vielä, että minulle adoptiolapsi ei siis todellakaan ole biolapsen korvike. Miehelle se saattaisi sitä ehkä olla..

Missä päin Suomea Eela- olette? Oletteko siis keränneet nyt jotain juttuja neuvontaa varten, vai missä vaiheessa olette? :D(Olen vielä noviisimpi näissä)
 
Kiitos kirjavinkeistä Tammi86! Taidan tänään ajaa kirjaston kautta :) Tuon Adoptiomatkan olenkin jo lukenut.

Teillä on kyllä varmasti kertomasi perusteella ihan aiheellista pyöritellä eri vaihtoehtoja. Vaatii varmasti pitkiä keskusteluja löytää sopivaa ratkaisua. Tuo asia itselläkin ajoittain pyörii mielessä, kuinka paljon nopeampaa saisi oman vauvan syliin, kun alkaisi yrittää biologista lasta. Minulle on myös niin iskostunut jo omaan minääni adoptiolapsi, että vaikka biologisia saisimmekin, luulen että jäisimme silti adoptiojonoon.

Me asumme Pohjois-Suomessa ja hoidamme asiaa Oulun aluetoimiston kanssa. Kävimme jo noin vuosi sitten adoptioinfossa ja nyt sitten veimme hakemuksen(?) ja siihen tarvittavat liitteet. Itkettänyt ja naurattanut koko päivän, kun on niin epätodellinen olo, vihdoin tämä on totta :)
 
Sattuipa sopivasti. Pohjois-Suomessa mekin ja Oulun kautta hoituisi neuvonta. ;) Tiedätkö onko Oulussa neuvontaan jonoa?

Mä muuten tilasin jo infopaketit kansainvälisestä adoptiosta PeLa:lta ja Interpedialta. PeLan paketti oli (yllättäin) kattavampi ja vieläpä ilmainen. Myös pari irtonumeroa Adoptioperheet-lehteä tuli tilattua. Lähinnä miestä varten, jotta saa rauhassa tutustua ja lueskella. Mutta taisipa jäädä enemmän minun luettavaksi. :unsure:

Äh.. Tuo nenäpäivän ohjelma aukaisi hanat taas. :cry: Jossain on asiat niin huonolla tolalla ja lapsethan siitä kärsii.

Miksi pitää olla näin malttamaton! Voisin rauhassa odotella sitä lääkärikäyntiä ja sitten vasta intoilla..
 
Minulla ei itseasiassa ole mitään tietoa jonoista. Kohta se selviää! Oli tarkoitus viedä kirje tänään postiin, mutta en malttanut odottaa, niin vein kirjeen henkilökohtaisesti toimistolle postimerkkeineen päivineen kun oli kulkua Oulussa :whistle: avasivat sen jo eteisessä, mutta saa nähdä milloin meihin otetaan yhteyttä.

Minä en olekaan Nenäpäivää katsonut. Ilmeisesti ei kannatakaan jos ei halua itkeä. Olette ilmeisesti miettineet kansainvälistä adoptiota? Meillä on ainakin tässä vaiheessa vielä ajatuksena kotimaan adoptio. Tämä malttamattomuus on kyllä tosiaankin pahasta!
 
Ilmeisesti tuon biolapsen vuoksi on mahdotonta ajatella kotimaan adoptiota. Vaikkakin erinäisistä syistä se olisi ollut meille varmasti parempi vaihtoehto. Odotusajatkin alkavat olla melkein samaa luokkaa molemmissa, mikäli olen oikein ymmärtänyt.

Minä varmaan olisin myös kiikuttanut kirjeen itse. Onhan se yksi-kaksi päivää vähemmän odotettavaa. :LOL:
 
Onko kotimaan adoptiossa tuollaisia rajoituksia? En ole koskaan ajatellut, kun meillä itsellä ei vielä ole lapsia. Mutta olen ymmärtänyt samoin, että odotusajat ovat nykyään lähes yhtä pitkät kansainvälisen ja kotimaan adoption välillä.
 
Kotimaan vauvat menevät lähes poikkeuksetta lapsettomille aviopareille. Mutta aijon kyllä kysyä asiasta vielä tarkemmin sitten JOS tässä aijotaan edetä.

Olen vähän kysellyt mieheltä, että kävisimmekö edes siellä infossa yhdessä nyt jo etukäteen. Eihän se mikään sitova kai ole? Ja ilmeisesti info on kuitenkin käytävä, että prosessin saa potkaistua käyntiin. Ei vaan oikein ole tullut mitään vastausta. Hymähtelyä vain.:censored: Että koitanpa nyt olla painostamatta liikaa sitten.. :cautious:
 
Kyllä, info ei sido vielä mihinkään ja täytyy käydä ennen neuvontaa. Infossa käytiin läpi tuki- ja sijaisperheasioita sekä adoptioon liittyviä asioita. Niitä järjestetään käsittääkseni melko harvoin, joten suosittelen ottamaan yhteyttä, ettei sitten mene kauhean pitkälle seuraava mahdollinen info :) me odotettiin muistaakseni pari kuukautta meidän infoa siitä kun otimme yhteyttä toimistolle.
 
Jäänpä nyt sitten taustalle seuraamaan. Me lykkäämme tätä haavetta nyt ainakin puolella vuodella eteenpäin. Mies haluaa jutella ensin lääkärien kanssa, ennenkä alkaa millekkään. Ja senkin jälkeen haluaa varmasti sulatella ja olla varma adoptiosta. Että ei se auta kun pistää ajatukset jäihin. :confused: Toivotan onnea ja pitkää pinnaa etenkin sulle Eela! Jospa tänne joku tulisi jutustelemaan.
Jos en ihan väärässä ole, niin onkohan facebookissa Oulun adoptioperheille oma ryhmä? Sinne varmaan kannattaa pyytää mukaan. ;)(y)
 
Voi ei, ompa harmi Tammi86, että joudut jäämään pois! Toivottavasti saatte jonkinlaisen molempia miellyttävän kompromissin tehtyä. Onnea teille joka tapauksessa vauvahaaveisiin ❤

Minä jään tänne odottelemaan juttukaveria :coffee: ja kiitos vinkistä, laitoin liittymispyyntöä Facebook-ryhmään. Tervetuloa takaisin, jos adoptioon päädytte :)
 
Terve Eela-

Meillä alkoi adoptioneuvonta juuri viime viikolla :) tulossa pitkä prosessi, mutta nyt se on vihdoin aloitettu :rolleyes: toiverikkain mielin:love:

Ymmärsinkö alkupään keskusteluista oikein, että teillä on tämä vaihe jo ohi ja pääsitte odottajiin?
 
Moikka @Heidi -81 :) me odotellaan siis vieläkin kirjettä adoptiotoimistosta. Ollaan se info käyty ja sen jälkeen toimitettu kaikki liput ja laput, mutta vielä ei oo mitään kuulunut. Just tuolta mainitusta face-ryhmästä sain tietoa, että 1,5-2kk on joku odottanut ennen kuin on kirjettä kuulunut. Me on ootettu yhteydenottoa nyt ~3,5kk. Ajateltiin ens viikolla soitella perään. Te olette ilmeisesti just siinä vaiheessa mihin me odotetaan pääsevämme?:LOL:

kiva saada tälle puolen seuraa! Ootteko vielä miettinyt haluatteko kansainvälisen vai kotimaan adoption? Huippua, että ootte päässeet neuvonnan aloittamaan. Kaikki vie sitä omaa pientä kohti pikkuhiljaa!:love:
 
  • Tykkää
Reactions: Heidi -81
Ihanaa, että vastasit :) Olen yrittänyt löytää kanavaa, missä voisi keskustella tästä asiasta...haaveista, mielipiteistä, tunteista...kaikesta sellaisesta, mitä tämän prosessin aikana kokee ja miettii... Kyllähän ystävät ja perhe tukevat ja kuuntelevat, mutta kukaan heistä ei pysty käsittämään kaikkea, mitä mielessä liikkuu, kun eivät ole itse tätä prosessia käyneet läpi. Jospa me kaksi, sinä ja minä, voisimme jakaa ajatuksia/tunteita yhdessä tässä prosessin varrella :)

Lähdimme ensin ajatuksella, että kansainvälinen adoptio olisi meitä varten...mutta nyt, ensimmäisen neuvonta kerran jälkeen, olemme tuumineet siirtyvämme kotimaan adoption kannalle :love: myös sosiaalityöntekijä suositteli sitä meille :) Mutta lopullinen päätös tehdään ensi viikolla, kunhan kuulemme kotimaan adoptioista vastaavan sosiaalityöntekijän mielipiteen, hän oli nyt lomalla :p
 
Ootteko päässeet eteenpäin projektissa ? ne alotettiin kotimaan adoptio tammikuussa ja nyt oli 2 neuvonta. Seuraava aika on heti syyskuun alussa (y) pikkuhiljaa eteenpäin tässä mennään. Meillä todella mukava sossutäti.
 
Terve!
Meillä oli toukokuussa 2 neuvonta käynti ja elokuussa on seuraava neuvonta (y) Ja kotimaan adoptio prosessi meilläkin käynnissä...Rauhallisin askelin eteenpäin :)
Mistäs päin olette?

Ihanaa että täällä on vielä joku samassa jamassa kiva vaihtaa ajatuksia samassa tilanteessa olevan kanssa Me ollaan Lohjalta ja Adoptioneuvonnan meillä antaa Pela Helsingistä
 

Yhteistyössä