Äiti töihin, mies jää kotiin.

  • Viestiketjun aloittaja "äiskäpäiskä"
  • Ensimmäinen viesti
"äiskäpäiskä"
Mitä mieltä asiasta... Kaipaisin kokemuksia ko. asiassa.

Eli olen 1v lapsen (esikoinen) äiti, ja olen nyt tällä hetkellä hoitovapaalla.
Suunnitelmissa olisi tällä hetkellä se, että mies jäisi pian hoitamaan lasta ja minä menisin vuorostani töihin (vuorotyö). tuntuu ettei päiväkoti ole vielä ihan paras mahdollinen ratkaisu. Lapsi olisi minun jödessö hoitovapaalle lähes 1,5v.

Alussa ko. ratkaisu tuntui hyvältä, mutta nyt kuitenkin tunteet ovat nousseet pintaan.


En epäile, etteikö isä osaisi lasta hoitaa. Hän on paras mahdollinen isä lapselleen.

Mutta minä... minulla on tullut tunne, että teenkö kuitenkin väärän ratkaisun? Vieraantuuko lapseni minusta? Miten pärjää isän kanssa, kun äiti ei olekkaan enää kotona?

Haluaisin muilta vastauksia ja kokemuksia asiaan liittyen!
 
"ärie"
No ei taatusti vieraannu ja taatusti miehesikin on yhtä hyvä hoitaja lapsellesi kuin sinäkin.

Itse taas kanssa näitä asioita pyörittelen mielessäni, että olisiko tämä kuopus pistettävä aiemmin hoitoon mitä ekan laitoin aikanaan? Että tulisiko hänestä sitten fiksumpi tapaus vai ei?? Toisaalta haluaisin kanssa tämän tokankin hoitaa mahd. pitkälle kotona.
 
"yks"
Minusta kuulostaa hyvältä ratkaisulta, jos on taloudellisesti mahdollista ja mies tähän halukas. Antaa miehelle perspektiiviä lapsen hoitoon ja sinulle vaihtelua, lapselle tuosta ei ole haittaa :)
 
"Mymy"
Meidän nuorimmainen 1,5v alotti vasta osa-aikasesti päiväkodissa. Hirveä oli itku ja parku, molemmilla. Itelle tuntu aivan kauhean pahalta ja kadutti jo, niin onnettomana pieni oli... toisena päivänä piti hakee kesken pois, kun ikävöi pää punasena äitiä :( Alkushokin jälkeen poika on alkanu viihtyä, muodon vuoks vähän kiekasee jätettäessä, mutta saman tien loppuu itku ja alkaa toiset lapset kiinnostaa. Kyllä tää on ollu meidän perheelle aivan paras mahdollinen saatavilla oleva ratkasu.
 
mwh
Kokemuksesta voin sanoa, että erittäin hyvä ratkaisu :) Oma mieheni jäi hoitovapaalla, kun esikoinen oli 2,5v ja toinen 11kk ikäinen. Hän oli hoitovapaalla 1,5vuotta. Voin sanoa, että arki oli erilaista, kun roolit oli vaihtuneet. Mutta arki oli myös erittäin antoisaa! Ja lapsille tästä ei missään nimessä koitunut mitään vahinkoa eikä he todellakaan vierantuneet minusta. Kannattaa siis ehdottoamasti kokeilla!
 
vif
Menin töihin kun lapsi oli noin vuoden vanha, isä jäi kotiin. Jollain lailla isän tytöksi tuli ainakin joksikin aikaa, nyt ei enää moista huomaa kun jo koululainen. Tai sitten musta vaan tuntui siltä, oli jo ennen töihinmenoa äkillistä sairaalahoitoa eli erossaoloa lapsesta ja imetyksen loppuminen seinään. Ne varmaan vaikutti.
 
"Rudi"
Itse palasin töihin vauvan ollessa 10 kk ja mies jäi hoitovapaalle. Meille hyvä ratkaisu, isän ja pojan välit lähenivät selvästi ja, kuten joku tuolla kirjoittikin, mies sai enemmän tuntumaa vauvan hoitoon ja kotona oloon. Uskon että teki hyvää parisuhteellekin. Ja toisin kuin aluksi kovasti pelkäsin, ei poika reagoinut negatiivisesti eikä kaipaillut äitiä päivisin. Eli kuten kirjoitin, oli ainakin meille oikein hyvä ratkaisu!
 
epistä
Niin ja lisään, että jo otsikko "äiti töihin, mies kotiin" on aika asenteellinen. Miten niin mies, miksi ei isä? tai miksi ei otsikko ole "vaimo töihin, isä kotiin" ?
 
"jaa-a"
Minä olen mennyt töihin kun lapset ovat olleet 6kk, ja ei lapset ole minusta mitenkään "vieraantuneet", ovat nyt jo 12 - ja 9-v. ja äiti on tavallaan tärkeämpi kuin isä...
 
Kotona hoidettu
[QUOTE="jaa-a";30272122]Minä olen mennyt töihin kun lapset ovat olleet 6kk, ja ei lapset ole minusta mitenkään "vieraantuneet", ovat nyt jo 12 - ja 9-v. ja äiti on tavallaan tärkeämpi kuin isä...[/QUOTE]

Ottaako mikään taho vastaan 6 kk vanhaa lasta? Olen varmasti kamala äiti, mutta taloudellinen tilanteemme vaatisi että palaan työelämään mahd. pian. Olen todella surullinen etten saa elämässäni aikaa lapselle, johtuen miehen valinnoista. Mies on yrittäjä ja hänen yrityksessään on kasa ongelmia, ei palkkatuloja lainkaan. Emme kestä mitenkään pitkää aikaa pelkän äitiysrahan/vanhempainrahan varassa, vuokra on jo yli puolet siitä.

Miten lapset sopeutuivat, näkyykö se heidän kehityksessään? Tunnen syyllisyyttä varhaiseen hoitoon viemisestä koska itse sain olla kotihoidossa lapsena 5-vuotiaaksi asti ja olin todella onnellinen lapsi sekä läheinen vanhempiini.
 
Äiskä x 2
Ottaako mikään taho vastaan 6 kk vanhaa lasta? Olen varmasti kamala äiti, mutta taloudellinen tilanteemme vaatisi että palaan työelämään mahd. pian. Olen todella surullinen etten saa elämässäni aikaa lapselle, johtuen miehen valinnoista. Mies on yrittäjä ja hänen yrityksessään on kasa ongelmia, ei palkkatuloja lainkaan. Emme kestä mitenkään pitkää aikaa pelkän äitiysrahan/vanhempainrahan varassa, vuokra on jo yli puolet siitä.

Miten lapset sopeutuivat, näkyykö se heidän kehityksessään? Tunnen syyllisyyttä varhaiseen hoitoon viemisestä koska itse sain olla kotihoidossa lapsena 5-vuotiaaksi asti ja olin todella onnellinen lapsi sekä läheinen vanhempiini.
Toi edellinen meinasi varmaan että isä jäi lasten kanssa kotiin äidin palatessa töihin.
 
"ccc"
Itse olin lapsen kanssa kotona 2 vuotta ja vaimo ensimmäisen vuoden. En havainnut että olisi vieraantunut äidistään sen takia. Töissä ollaan sen 8 tuntia ja sitten voi taas olla lapsen kanssa.
 
"Cream"
Itse menin töihin kun vauva oli 9kk, isä jäi hoitamaan.
Viimeiset pari päivää ennen töiden alkamista olivat minulle henkisesti kamalia -
suunnittelin vakavissani ilmoittavani töihin, että en tulekaan.
En epäillyt ettei isä pärjäisi vauvan kanssa,
mutta pelkäsin että vauva ikävöi minua, itkee paljon, imetys loppuu kuin seinään...
Mikään kauhukuvista ei toteutunut.
Nautin heti ensimmäisestä työpäivästä ja vauva ei tuntunut ikävöivän minua yhtään päivien aikana.
Joten voin vain suositella!!
Lapsemme on nyt 2,5v, edelleen kotihoidossa ja molemmat vanhemmat käy töissä.
Mielestäni on aivan ihanteellista, että lapsi saa viettää kahdenkeskistä aikaa molempien kanssa!!
 
dddd
Et taatusti tee väärin. Tekee hyvää sekä isälle että lapselle olla keskenään kotona päivät. Saathan sinä olla iltaisin lapsen kanssa. Älä vaan ala perumaan tuota suunnitelmaa, kun kerran sinulla on mies, joka on halukas hoitamaan omaa lastaan.
 
Meillä taas näin
Et ole huono äiti, jos palaat töihin, ja "mies" jää lapsen kanssa kotiin. Tai no, jos olet, niin minä kai en ole äiti ollenkaan...
Meillä meni niin, että olin alkuun pojan kanssa kotona, mutta sitten sain niin uskomattoman hyvän työtarjouksen, että minun oli perhettäni ajatellen pakko ottaa tarjous vastaan. Aloitin työt pojan täytettyä 4 kk, ja siitä lähtien isä on ollut kotona pojan kanssa. Hyvin on mennyt, enkä koe, että poikani olisi vieraantunut minusta. Aktiivinen ja sosiaalinen poika, nyt 11 kk ja aloittaa päiväkodin.
 
papapapapaap
Ihan hyvä valinta varmasti, eikä lapsi enää kovin pieni ole. Mä ainakin välillä mietin, että oma lapseni olisi varmaan yhtä iloinen ja tyytyväinen isänsä kanssa. Valitettavasti meillä talous ei taivu miehen kotiin jäämiseen, vähän kateellinen oon teille :)
 
"jaa-a"
Ottaako mikään taho vastaan 6 kk vanhaa lasta? Olen varmasti kamala äiti, mutta taloudellinen tilanteemme vaatisi että palaan työelämään mahd. pian. Olen todella surullinen etten saa elämässäni aikaa lapselle, johtuen miehen valinnoista. Mies on yrittäjä ja hänen yrityksessään on kasa ongelmia, ei palkkatuloja lainkaan. Emme kestä mitenkään pitkää aikaa pelkän äitiysrahan/vanhempainrahan varassa, vuokra on jo yli puolet siitä.

Miten lapset sopeutuivat, näkyykö se heidän kehityksessään? Tunnen syyllisyyttä varhaiseen hoitoon viemisestä koska itse sain olla kotihoidossa lapsena 5-vuotiaaksi asti ja olin todella onnellinen lapsi sekä läheinen vanhempiini.
Siis isä jäi hoitomaan lapsia kotiin, ei ne minnekkään hoitoon ole menneet 6kk iässä!
 
dddd
Alkuperäinen kirjoittaja epistä;30272025:
Niin. Miettikää, miltä se tuntuu valtaosasta isiä, kun äiti jää kotiin.
Taitaa valtaosa olla helpottuneita, kun ei tarvitse jäädä kotiin vauvaa hoitamaan. Helpomalla pääsee töissä. Sen tietävät kaikki, jotka ovat hoitaneet pientä vauvaa ympärivuorokautisesti vähintään kaksi viikkoa putkeen.
 
Dilla
Meillä isä jäi kotiin lapsen ollessa vähän alle vuoden ikäinen ja oli kotona lapsen kanssa 6 kk ja sitten minä jäin taas kotiin. Mieheni toivoi jo ennen lapsen syntymää saavansa myös pitää hoitovapaata joten henkisesti olin tähän valmistunut. Parhaiten töiden kannalta meni niin, että minä olin vanhempainvapaiden jälkeen hetken hoitovapaalla, sitten mies hoitovapaalla 6 kk ja nyt taas tällä hetkellä minä olen hoitovapaalla.

Aluksi oli aika neutraali asenne töihin menoon ja ajattelin, että ihan ok. Mutta alkoi kyllä nopeasti tuntua siltä, että en ehdi viettää lapsen kanssa paljoakaan aikaa kun työ on pääasiassa klo 8-16. Mutta ajatus siitä, että kohta saan taas jäädä lapsen kanssa kotiin auttoi paljon.

Lisäksi mietin, että mikä oikeus naisella on vain olla kotona eli on ihan reilua, että isäkin saa olla kotona lapsen kanssa. Lisäksi tuo 6 kk lähensi/ muutti positiivisesti isän ja lapsen välejä todella paljon.

Huvittavinta oli huomata, että mies ohjeisti minua lapsen hoidossa samalla lailla kun minä häntä aikaisemmin :D esim. Olin lähdössä lapsen kanssa johonkin niin mies muistuttaa "onhan teillä Millan vesipullo mukana", "Anna sitten sitä ja tätä iltapalaksi", "tuossa on vaihtovaatteet ennen kun lähdette kun paita on jo aika likainen" jne.
 

Yhteistyössä