Äiti viettänyt meillä joulun 20 vuotta... Tänä jouluna en haluaisi ylimääräisiä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Koska olen sairaslomalla niin en haluaisi laittaa joulua. Lisäksi vieras tuo tullessaan aina jotain vaatimuksia ja tulee sanoneeksi jotain josta normaalisti ei välittäisi, mutta nyt ei jaksa. Miten äitinä suhtautuisit?
 
vierailija
Äitinä olisin pettynyt ja jopa järkyttynyt. Takana 20 joulua yhdessä ja näin ollen rutiini, tapa. Muuta ei ole edes voinut ajatella, näinhän ME aina vietetään joulu.

Toisaalta et voi tietää, olisiko se helpotus myös äidillesi, erilainen joulu. Sellainen mahdollisuus toteuttaa omalaisensa joulu, jonka hän olisi halunnut tehdä aikoja sitten, mutta tämä tapa on estänyt sen.

Anna jouluksi kylpyläreissu kauas nurkiltasi jopa viroon asti tai etelänmatka.
Tai kerro suoraan rakastavasi häntä, mutta nyt tarvitset kalsarijoulun ilman häiriötä parantuaksesi seuraavaan jouluun mennessä.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Aika viimetippaan olet jättänyt sanomisen! Äitisi voi loukkaantua siksi ettei ehdi enää järjestää joulua muualla, mutta muutoin asia on hyvin ymmärrettävä, ja voitte kai tavata muuten? Käy sinä äidilläsi joulupäivällisellä?
 
vierailija
Joutuisiko äitisi olemaan yksin joulun? En voisi ikinä tehdä niin omalle äidilleni joka myös viettää aina joulun meillä. Eikä häntä tarvitse passata, teemme kaiken yhdessä, äitisi voisi ehkä olla iloinen että voisi auttaa?
 
vierailija
Joutuisiko äitisi olemaan yksin joulun? En voisi ikinä tehdä niin omalle äidilleni joka myös viettää aina joulun meillä. Eikä häntä tarvitse passata, teemme kaiken yhdessä, äitisi voisi ehkä olla iloinen että voisi auttaa?
Hän ei ole sillä lailla auttavainen henkilö. Hänellä on myös tapana tunkea niistämiään nenäliinoja ja suklaapapereita joka koloon ja niitä löytyy aina käynnin jälkeen sieltä täältä. Roskiin ne eivät vahingossakaan päädy vaikka hankin joka huoneeseen pienen roskakorin vain ja ainoastaan tuota varten.
 
vierailija
Äitinä olisin pettynyt ja jopa järkyttynyt. Takana 20 joulua yhdessä ja näin ollen rutiini, tapa. Muuta ei ole edes voinut ajatella, näinhän ME aina vietetään joulu.

Toisaalta et voi tietää, olisiko se helpotus myös äidillesi, erilainen joulu. Sellainen mahdollisuus toteuttaa omalaisensa joulu, jonka hän olisi halunnut tehdä aikoja sitten, mutta tämä tapa on estänyt sen.

Anna jouluksi kylpyläreissu kauas nurkiltasi jopa viroon asti tai etelänmatka.
Tai kerro suoraan rakastavasi häntä, mutta nyt tarvitset kalsarijoulun ilman häiriötä parantuaksesi seuraavaan jouluun mennessä.
Yritin jo ehdotella eri vaihtoehtoja, mutta hän on edelleen tulossa. Tarvitsisin nimenomaan tuon kalsarijoulun.
Kiitos kaikille mielipiteestä!
 
vierailija
Mikä eniten vaivaa, on se, että hän saattaa saada huutoraivarit jostain täysin mitättömästä asiasta. Kysymyksestä tms. En jaksaisi nyt keskittyä hänen herkkään persoonaansa.
 
vierailija
Jos äitisi on kaikesta huolimatta tulossa, niin ilmoita hänelle, että hyvä, että tulet passaamaan minua, sillä minä en nyt mitään jaksa tehdä, enkä mitään hankkia. Laita lista kaikesta mitä pitää hankkia ja mitä tehdä ja kerro löhöäväsi sohvalla/sängyssä (olettaen että se sopii sairaslomasi syyhyn) tekemättä mitään. Muista myös ruikuttaa kaikki vaivasi oikein korostetusti.

Ja jos hän tulee, niin jätä oikeasti kaikki tekemättä ja laita äitisi passaamaan, itsehän hän päätti tulla. Jos hän saa jotkut raivarit, niin ihmettele hänelle, että miksi sitten halusit tulla tänne.

Itse voisin lähinnä loukkaantua siitä, että jätit kertomisen viime tippaan, jos tuo sairasloma ei ole tullut juuri nyt yllättäen, sillä nyt on aika vähän aikaa muuttaa niitä suunnitelmia täysin. Minua ei haittaisi joulun vietto yksinäni.
 
vierailija
Sun olisi pitänyt jo aiemmin sanoa hänelle, et meillä ei huudeta. Vai huudatko itsekin? Se saattaa olla vähän eri asia... Vaikka ei ole.
Olen puhunut hänelle asiasta ja kerran osoitin hänet matkoihinsa kesken vierailun. En huuda, en edes silloin kun hän huutaa. Mielestäni kova ääni ei ole ratkaisevaa asian ymmärtämisen kannalta. Koen, että olen monessa tilanteessa se aikuisempi ja joudun ottamaan vastaan hänen kiukuttelujaan. Sitä en nyt sairaslomalaisena jaksaisi.
 
vierailija
Miten voi olla niin vaikeaa aikuosen ohmisen kertoa aidilleen etta tana vuonna ei sovi tulla jouluksi kun olet toipilaana? Ilmoitat asian jamakasti ja Jos siltintulee ovelle joulun korvalla norkoilemaan, noon jatat oven avaamatta.
 
vierailija
On todella ikävää, että hän ei ymmärrä sinun tarvitsevan lepoa ja huolenpitoakin. En halua udella sairaslomastasi, mutta oletetaan, että olisit kuumeessa tai jopa vatsataudissa. Tulisiko hän siitä huolimatta?

Anteeksi kovasti, mutta hän vaikuttaa melko kypsymättömältä ja tahdittomalta, itsekkäältäkin.

Olisi ikävää, jos toipumisesi ei etene hänen vuokseen. Toivottavasti saat asian ratkaistua.

Lämmintä joulua ja paranemisia! <3
 
vierailija
On todella ikävää, että hän ei ymmärrä sinun tarvitsevan lepoa ja huolenpitoakin. En halua udella sairaslomastasi, mutta oletetaan, että olisit kuumeessa tai jopa vatsataudissa. Tulisiko hän siitä huolimatta?

Anteeksi kovasti, mutta hän vaikuttaa melko kypsymättömältä ja tahdittomalta, itsekkäältäkin.

Olisi ikävää, jos toipumisesi ei etene hänen vuokseen. Toivottavasti saat asian ratkaistua.

Lämmintä joulua ja paranemisia! <3
Kiitos ja hyvää joulua myös sinulle :)
 
vierailija
Toivottavasti osaat arvostaa äitiäsi. Itse antaisin mitä vaan, että saisin liian varhain menetetyt vanhempani takaisin. :cry::cry:
Hyvää Joulua kaikille ja huolehtikaa toisistanne!
 
vierailija
Ymmärrän niin hyvin tuon ahdistuksen ja stressin siitä, että oma äiti tulee jouluksi. On niin eri asia, jos kaikki sujuu yleensäkin lupsakasti ja sattuu omaamaan äidin, joka ymmärtää olevansa vieraisilla ja että talossa ollaan talon tavoin. Mun äiti friikkailee kanssa ihan pienistä ja kerran kuulin, kun se yhden pikkujutun jälkeen meni heti soittamaan siskolleen ja haukkumaan mua vittumaiseksi ämmäksi. Ei nähtävästi tajunnu että kuuluu seinän läpi. Meillä ei myöskään huudeta, paitsi kun äiti on kylässä... Hän on myös avuksi, mutta höösäävällä ja "kaiken pitää olla tiptop" -tavalla, joka stressaa mua. Ja lapsi me hoidetaan täysin väärin. Viimeksi en osannu sille sukkia pukia oikein ja ruokailuun se puuttuu koko ajan ja kyttää oikein, että pääsee huomauttamaan. Ja prkl tuputtaa ruokaa väkisin "koska se on ihan liian pieni ikäisekseen ja syö liian vähän". Oon ilonen kun saatiin sovittua ihan yhteisymmärryksessä, että hän on omassa kodissaan joulun ja me omassa. Se on kuitenkin sellanen juhla, jonka haluan näin nelikymppisten lähestyessä viettää oman perheeni tavalla, rauhassa, ilman ylimäärästä stressiä ja pelkoa pimahtamisista. Tsemppiä hurjasti alottajalle & paranemista! Toivottavasti saat haluamasi joulun.
 
Mulla ny on useamman vuosikymmenen kokemus juhlista.
Olen sattunut soittamaan useammatkin.

Parhaat on ollu niitä joissa ihmiset välittää toisistaan.

Ei niitä joissa on parhaat karkit. Tai joissa semmoisia vaaditaan. Koko ilta kun voi olla pilalla jos karkissa olikin väärä käärepaperi.
Been there, done that, dont ask.

Joulutunnelmaa ei hirveesti auta hienotkaan jouluverhot.
Niiden puute taas ei o koskaan pilannut ensimmäistäkään joulua jos vaan tunnelma on muuten kunnossa.

Usko mua. Parhaat soittamani häät ei o ne missä oli poltettu eniten rahaa ja vaivaa. Parhaat on ne joissa oleellista ei o yksityiskohdat vaan se miksi juhlaa vietetään.

Jos joulu on pilalla sen vuoksi, että ei ole kymmentä sorttia juhlapöydässä niin ei siinä se yhdestoistakaan sortti auttaisi.
 
vierailija
Toivottavasti osaat arvostaa äitiäsi. Itse antaisin mitä vaan, että saisin liian varhain menetetyt vanhempani takaisin. :cry::cry:
Hyvää Joulua kaikille ja huolehtikaa toisistanne!
Isäni on kuollut. Ei se poista sitä tosiasiaa, että en jaksa äitini mahdollista kiukuttelua nyt. Jaksan sitä silloin kun olen terve, silloin minulla on voimavaroja, mutta nyt ei satu olemaan.
 
vierailija
Ymmärrän niin hyvin tuon ahdistuksen ja stressin siitä, että oma äiti tulee jouluksi. On niin eri asia, jos kaikki sujuu yleensäkin lupsakasti ja sattuu omaamaan äidin, joka ymmärtää olevansa vieraisilla ja että talossa ollaan talon tavoin. Mun äiti friikkailee kanssa ihan pienistä ja kerran kuulin, kun se yhden pikkujutun jälkeen meni heti soittamaan siskolleen ja haukkumaan mua vittumaiseksi ämmäksi. Ei nähtävästi tajunnu että kuuluu seinän läpi. Meillä ei myöskään huudeta, paitsi kun äiti on kylässä... Hän on myös avuksi, mutta höösäävällä ja "kaiken pitää olla tiptop" -tavalla, joka stressaa mua. Ja lapsi me hoidetaan täysin väärin. Viimeksi en osannu sille sukkia pukia oikein ja ruokailuun se puuttuu koko ajan ja kyttää oikein, että pääsee huomauttamaan. Ja prkl tuputtaa ruokaa väkisin "koska se on ihan liian pieni ikäisekseen ja syö liian vähän". Oon ilonen kun saatiin sovittua ihan yhteisymmärryksessä, että hän on omassa kodissaan joulun ja me omassa. Se on kuitenkin sellanen juhla, jonka haluan näin nelikymppisten lähestyessä viettää oman perheeni tavalla, rauhassa, ilman ylimäärästä stressiä ja pelkoa pimahtamisista. Tsemppiä hurjasti alottajalle & paranemista! Toivottavasti saat haluamasi joulun.
Harmi, että teillä on sama juttu, mutta hienoa, että joku ymmärtää. Äitini mielestä pidän joitain tavaroita "väärässä" laatikossa... Eikä vastaukseksi kelpaa se, että kotonaan hän saa pitää kyseisiä tavaroita alimmassa laatikossa, mutta minä pidän niitä toiseksi ylimmässä. Hän sitten joka kerran siirtelee tavarat alimpaan laatikkoon ja kun hän lähtee niin siirrän ne takaisin toiseksi ylimpään laatikkoon. Ihan ihme juttuja. Tuottaa niin paljon lisää työtä.
Kiitos paljon ja hyvää joulua sinulle ja perheellesi
 

Yhteistyössä