Äitiysajan palkka ja irtisanoutuminen ennen töihin palaamista

Hei!

Linkitän tänne Perhe ja työ-foorumilla kysymäni kysymyksen, johon siellä kukaan ei taida osata vastata. Teillä mammalomalaisilla lienee jotakin tietoa näistä asioista, koska ovat teidän elämässä nyt ajankohtaisia. :)

Sattuuko kukaan tietämään tälläistä juttua.

Työpaikkani maksaa äitiysajan palkan edellisen tasoittumisjakson keskimääräisten tulojen perusteella. Kela korvaa työnantajalle tästä summasta jonkun osan. Äitiysajan palkan edellytyksenä on työhön palaaminen äitiysloman jälkeen alkavan vanhenpainvapaan jälkeen. Mitä jos päätänkin vanhenpainvapaalla, etten haluakaan enää palata kyseiseen työpaikkaan ja irtisanoudun, niin pitääkö minun maksaa työnantajalleni äitiysajan palkka takaisin? Huomioidaanko tässä Kelan työnantajalle maksama osa? Enhän siltä osin joudu palkkaa maksamaan takaisin, kun joku muu (Kela) on sen jo kertaalleen korvannut työnantajalle?

Itse jään siis äitiyslomalle ensi keväänä ja olen vähän miettinyt, josko en palaisikaan enää takaisin kyseiseen työpaikkaan. En kuitenkaan halua asiaa vielä päättää, joten pomolle en vielä asiasta mainitse. Haluan pohtia mahdollista irtisanoutumista äitiysloman ja vanhenpainvapaan ajan.
 
En ole koskaan kuullut, että äitiysvapaan aluksi maksettavan palkan edellytyksenä olisi työhön palaaminen. Onko tämä TES:ssä? Esim. omassa TES:ssä on tuon palkan maksamisen edellytyksenä olla työssä yhtäjaksoisesti vähintään 5kk ENNEN laskettua aikaa ja työnantaja saa siltä ajalta Kelan päivärahat. Mielestäni ei siis voi tulla tilannetta, missä palkka pitäisi maksaa takaisin, ellei tosiaan TES:ssä jostain syystä olisi tuollaista pykälää, että sen palkamaksun edellytyksenä on työhönpaluu. Lomarahoissa tuo paluusääntö kai voi olla.
 
Näin meillä lukee TES:ssä:

" Oikeus kolmen kuukauden palkalliseen äitiys- ja adoptiovapaaseen sekä kuuden arkipäivän isyysvapaaseen alkaa sen jälkeen, kun henkilön työssäolo on kestänyt yhdeksän kuukautta kuitenkin vähintään 120 työpäivää ennen ko. vapaalle jäämistä. Palkallisuus edellyttää työhön palaamista. "

Sit oli maininta myös, että on oltava töissä vähintään 6 kuukautta vanhenpainvapaan jälkeen, et on oikeus toiseen palkalliseen äitiysvapaaseen seuraavan lapsen johdosta. Mä ymmärtäisin tuon just niin, et pitäs palata takas töihin. Outoa.. Täytyy varmaa vaan kysyä pomolta asiaa, ajatelkoot mitä haluaa.
 
Ihan uusi sääntö tuo minulle tuo töihinpaluun edellytys. Tuo on tutumpi, että pitää välissä olla töissä jotta saa palkkaa seuraavalla vanhempainvapaalla. Ehkäpä voisit vielä tiedustella asiasta liitosta niin ei tarvitse pomolle mainita? Ja voisikohan töihinpaluun kuitata pitämällä vuosilomaa vanhempainvapaan päätteeksi..?
 
Erikoiselta tuo mustakin tuntuu. Luulis firmankin puolesta olevan parempi, etten enää palais vähäks aikaa takas, koska sillonhan ne menettäis sen mun sijaisen ja joutuis kohta taas ettimään uutta työntekijää ja perehdyttää taas uudestaan.. Ellei se aikasempi sijainen ois vielä halukas tulemaan takas. Täytyy liitosta viel kysästä. Thanks sulle! :)
 

Yhteistyössä