Äitiysloma ja esikoisen päivähoito

  • Viestiketjun aloittaja HipHipHurrei
  • Ensimmäinen viesti
HipHipHurrei
Heissulivei! Voisiko kukaan valottaa asiasta tietämätöntä :) ?

Eli näillä näkymin aloittaisin äippälomani syyskuussa (ehkä alussa ehkä puoli välissä...) ja mietin mitä vaihtoehtoja jää päiväkodin suhteen... Kuinkahan monena päivänä ja monta tuntia päivässä päivöhoidossa saan esikoistani pitää äitiysloman alkaessa?

Kokonaan en haluaisi sieltä pois ottaa, eikä tietenkään pakkokaan ole, mutta esikoinen on jo sen ikäinen (4v.) ja todella toiminnallinen, että kaipaa aktiviteettia ja lapsi seuraa, ja jälkimmäistä ei kotoa entuudestaan löydy.

Tokihan voin asiaa sitten päiväkodilta tiedustella, mutta tässä "töitä tehdessä" on aikaa täälläkin surffata, eli jos joku asiasta jaksaa minua valoittaa :
 
vierass
Mieti millaiseen aikatauluun kuljetukset parhaiten sopisivat. Voiko isä kuskata esim. toisen kerran yms.

Vaihtoehtoina pitäisin joka päivä alle 5 h (pakkohan ei ole joka päivä silti viedä) tai 3 kokonaista päivää viikossa. Kannattaa kuitenkin selvittää mitä kunta tarjoaa ja mitkä ajat/määrät vaikuttavat maksuun

Aamupäivästä kannattaa kuitenkin viedä, se järjestetympi ohjelma on aina aamisen ja lounaan välillä. Jos lounaan jälkeen hakeminen on itselle hyvä viahtoehto, niin parempi hakea melkein silloin kuin päiväunien jälkeen.
 
Meille syntyy syksyllä vauva, isommat on kesän lomalla. elokuussa esikoinen aloittaa eskarin vanhassa päiväkodissaan ja kuopus 4v jatkaa samassa päiväkodissa 3pv/vk eskariajan (eli 8-12). Saadaan halvat hoitomaksut kun kuopus on hoidossa alle 5h/pv sekä alle 14pv/kk, mutta ei kuitenkaan menetä hoitopaikkaansa ja pääsee kavereiden kanssa leikkimään :)
 
kysymyksiä
Miksi esikoinen pitäisi lähettää päiväkotiin jo aamupalalle? Jos olisin hoitaja, miettisin sitä, onko äidin jaksamisessa ongelmaa, kun ei pysty järjestämään aamupalaa lapselleen ja täytyy jo niin aikaisin päästä eroon lapsestaan. Vaikka on kotona!!!! Ja miksi lapsen pitäisi nukkua päiväkodissa? Tosin monillahan on ongelmaa omien lastensa kanssa.
 
V.ieras
Alkuperäinen kirjoittaja kysymyksiä;30008732:
Miksi esikoinen pitäisi lähettää päiväkotiin jo aamupalalle? Jos olisin hoitaja, miettisin sitä, onko äidin jaksamisessa ongelmaa, kun ei pysty järjestämään aamupalaa lapselleen ja täytyy jo niin aikaisin päästä eroon lapsestaan. Vaikka on kotona!!!! Ja miksi lapsen pitäisi nukkua päiväkodissa? Tosin monillahan on ongelmaa omien lastensa kanssa.
Meillä lapsi oli pph:lla. Hoitajan toiveesta lapsi meni jo aamupalalle.
 
kysymyksiä
Meillä lapsi oli pph:lla. Hoitajan toiveesta lapsi meni jo aamupalalle.
Ahaa. Mutta itseasiassa tiedän, että päiväkotien aamupalasta toivottaisiin mahdollisimman rauhallisia tuokioita, koska päivä on muuten älyttömän rankka kaikille

Ja sitäkin mietin, miten joku kotona oleva voi pidentää lapsensa päivää sen takia, ettei itse viitsi viedä tai hakea, vaan lapsen hoitopäivä on riippuvainen työssä olevan työajoista :(
 
Kannattaa päiväkodistakin kysellä millaiset päivät heille sopisi parhaiten.

Meidän päiväkodissa maksimihoitoaika/vko on 30h näillä virikelapsilla. Ennen se piti sijoittua kl 9-15 välille, nykyisin on joustoa muistaakseni 8-16 välillä mutta tuota 9-15 toivotaan. Aamupala on jo 7.30 eli sitä ei tarjoilla virikelapsille. Itsekin kyllä tykkään äitinä noista rauhallisemmista aamuista kun voidaan syödä aamupala rauhassa yhdessä ja lapsi pääsee yhdeksäksi pihalle leikkimään muiden kanssa tai lähtemään retkelle niin kuin yleensä tekevät. Ei turhia sisällemeno-riisuminen-pukeminen-ulospääsy sähläystä.
 
HipHipHurrei
Tulikin kivasti vastauksia :) Juuri mietinkin sitä, että lapsen meneminen päiväkotiin sijoittuisi juurikin sille ajalle kun päiväkodissa tuo toiminta alkaa, eli ei tarvitse kuluttaa ensimmäistä tuntia siihen, että yrittää heräillä istualtaan aamiaispöydässä päiväkodissa !


kysymyksiä
Vierailija

Miksi esikoinen pitäisi lähettää päiväkotiin jo aamupalalle? Jos olisin hoitaja, miettisin sitä, onko äidin jaksamisessa ongelmaa, kun ei pysty järjestämään aamupalaa lapselleen ja täytyy jo niin aikaisin päästä eroon lapsestaan. Vaikka on kotona!!!! Ja miksi lapsen pitäisi nukkua päiväkodissa? Tosin monillahan on ongelmaa omien lastensa kanssa.


^ Tuohon ylläolevaan voisin vastata, että joillekkin vain sopii tuo aamuaika paremmin, ei se johdu välttämättä siitä että äidin jaksamisessa on ongelmaa.. Aika Trolli vastaus. Ei ehkä täydy olla niin nega...
 
kysymyksiä
kysymyksiä
Vierailija

Miksi esikoinen pitäisi lähettää päiväkotiin jo aamupalalle? Jos olisin hoitaja, miettisin sitä, onko äidin jaksamisessa ongelmaa, kun ei pysty järjestämään aamupalaa lapselleen ja täytyy jo niin aikaisin päästä eroon lapsestaan. Vaikka on kotona!!!! Ja miksi lapsen pitäisi nukkua päiväkodissa? Tosin monillahan on ongelmaa omien lastensa kanssa.


^ Tuohon ylläolevaan voisin vastata, että joillekkin vain sopii tuo aamuaika paremmin, ei se johdu välttämättä siitä että äidin jaksamisessa on ongelmaa.. Aika Trolli vastaus. Ei ehkä täydy olla niin nega...

Kerrotko mikä voi mielestäsi olla järkevä tai hyväksyttävä syy sille, että kotona olevan on vietävä lapsi päiväkodin aamupalalle???
 
"meh"
Onko päiväkoti ainoa vaihtoehto? Olisiko kivaa kerhotoiminta taikka leikkitoiminta lähettyvillä? Jos olisi, ottaisin itse lapsen kokonaan päiväkodista pois ja veisin esim leikkitoimintaan. Oman erityisen sosiaalisen 4v:n otin päikystä pois, kun jäin äitiyslomalle. Hän kävi leikkitoiminnassa 3krt viikossa 3h kerralla. Riitti vallan mainiosti kaveriseuraksi ja parasta oli, että siinä se kaikki 3 tuntia oli puhdasta leikkimistä / ohjattua toimintaa, kaikki siirtymätilanteet ja rutiinihommat jäivät pois. Ja niihin kuluu päiväkodissa aivan mahdottomasti aikaa.
 
Tyylinsä kullakin
Ihan mielenkiinnosta ap, miksi haluat laittaa esikoisen päiväkotiin vaikka itse olet kotona? Eikö joku kerho esim 3h 2krt viikossa olisi myös hyvä vaihtoehto? Kysymykselläni ei ole tarkoitus syyllistää, ihan uteliaisuudesta kyselen.

Itsellä kaksi lasta (2v ja 8kk), molemmat ovat kotona. Esikoinen on ollut myös kuopuksen vauva-ajan kotona ja hyvin ollaan pärjätty :) puistoillaan, käydään avoimessa päiväkodissa, kirjastossa, nähdään tuttuja muksuja. Minulle olisi vieras ajatus, että toinen lapsi olisi hoidossa ja toinen kotona mun kanssa.
 
"vieras1"
Alkuperäinen kirjoittaja Tyylinsä kullakin;30008979:
Ihan mielenkiinnosta ap, miksi haluat laittaa esikoisen päiväkotiin vaikka itse olet kotona? Eikö joku kerho esim 3h 2krt viikossa olisi myös hyvä vaihtoehto? Kysymykselläni ei ole tarkoitus syyllistää, ihan uteliaisuudesta kyselen.

Itsellä kaksi lasta (2v ja 8kk), molemmat ovat kotona. Esikoinen on ollut myös kuopuksen vauva-ajan kotona ja hyvin ollaan pärjätty :) puistoillaan, käydään avoimessa päiväkodissa, kirjastossa, nähdään tuttuja muksuja. Minulle olisi vieras ajatus, että toinen lapsi olisi hoidossa ja toinen kotona mun kanssa.
En ole ap, mutta meidän tilanne oli seuraava: Päiväkodissa on lapsen tutut kaverit. Vauvaikäisestä ei välttämättä ole riittävästi seuraa nelivuotiaalle, jos lähistön lapsetkin ovat pk:ssa päivisin. Ja ainakin meillä päin tähän (hyvään) lähipäiväkotiin on jonoa, eli jos lapsen ottaa ä- loman ajaksi pois, ei välttämättä saa enää paikkaa samasta pk:sta, kun tarve tulee.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja kysymyksiä;30008732:
Miksi esikoinen pitäisi lähettää päiväkotiin jo aamupalalle? Jos olisin hoitaja, miettisin sitä, onko äidin jaksamisessa ongelmaa, kun ei pysty järjestämään aamupalaa lapselleen ja täytyy jo niin aikaisin päästä eroon lapsestaan. Vaikka on kotona!!!! Ja miksi lapsen pitäisi nukkua päiväkodissa? Tosin monillahan on ongelmaa omien lastensa kanssa.
Siinähän miettisit :) Onneksi sinun mielipiteilläsi ei ole väliä ja äiti saa päättää parhaan hoitoratkaisun omien lastensa kannalta.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Tyylinsä kullakin;30008979:
Ihan mielenkiinnosta ap, miksi haluat laittaa esikoisen päiväkotiin vaikka itse olet kotona? Eikö joku kerho esim 3h 2krt viikossa olisi myös hyvä vaihtoehto? Kysymykselläni ei ole tarkoitus syyllistää, ihan uteliaisuudesta kyselen.
Tuo aika ei välttämättä kaikille riitä ja tarjonta on hyvin erilaista eripuolilla maata. Huomaa, ettei sinulla ole 4 vuotiasta vielä. Sen ikäinen kaipaa kovasti samanikäistä seuraa ja äiti ja vauva eivät sellaiseksi muutu. Kaikki kaverit on yleensä siellä päiväkodissa päiväsaikaan ja illallakin se yhteinen aika kavereiden kanssa voi olla hyvin vähäistä perheiden menoista ja harrastuksista johtuen. Jos lapsi on ennestään siellä päiväkodissa ollut, niin on ihan varteenotettava vaihtoehto jatkaa siellä osapäiväisenä/aikaisena.
 
vierras
Alkuperäinen kirjoittaja Tyylinsä kullakin;30008979:
Ihan mielenkiinnosta ap, miksi haluat laittaa esikoisen päiväkotiin vaikka itse olet kotona? Eikö joku kerho esim 3h 2krt viikossa olisi myös hyvä vaihtoehto? Kysymykselläni ei ole tarkoitus syyllistää, ihan uteliaisuudesta kyselen.

Itsellä kaksi lasta (2v ja 8kk), molemmat ovat kotona. Esikoinen on ollut myös kuopuksen vauva-ajan kotona ja hyvin ollaan pärjätty :) puistoillaan, käydään avoimessa päiväkodissa, kirjastossa, nähdään tuttuja muksuja. Minulle olisi vieras ajatus, että toinen lapsi olisi hoidossa ja toinen kotona mun kanssa.
2 vuotias on hieman eri asia kuin 4-6 vuotias.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja kysymyksiä;30008732:
Miksi esikoinen pitäisi lähettää päiväkotiin jo aamupalalle? Jos olisin hoitaja, miettisin sitä, onko äidin jaksamisessa ongelmaa, kun ei pysty järjestämään aamupalaa lapselleen ja täytyy jo niin aikaisin päästä eroon lapsestaan. Vaikka on kotona!!!! Ja miksi lapsen pitäisi nukkua päiväkodissa? Tosin monillahan on ongelmaa omien lastensa kanssa.
Jospa vaikka lapsen kuskaaminen hoituu näin helpoiten, isä vie aamulla töihin mennessään, äidin ei tarvitse vauvaa raahata mukaan viemään. Todennäköisimmin se aamusta viety haetaan myöskin pois ennen noita päiväunia. Toisaalta myöhemmin viedyt usein nukkuvat ne päiväunet (tai viettävät ainakin rauhallista hetkeä), jos haetaan vasta iltapäivästä pois.
 
"meh"
Tuo aika ei välttämättä kaikille riitä ja tarjonta on hyvin erilaista eripuolilla maata. Huomaa, ettei sinulla ole 4 vuotiasta vielä. Sen ikäinen kaipaa kovasti samanikäistä seuraa ja äiti ja vauva eivät sellaiseksi muutu. Kaikki kaverit on yleensä siellä päiväkodissa päiväsaikaan ja illallakin se yhteinen aika kavereiden kanssa voi olla hyvin vähäistä perheiden menoista ja harrastuksista johtuen. Jos lapsi on ennestään siellä päiväkodissa ollut, niin on ihan varteenotettava vaihtoehto jatkaa siellä osapäiväisenä/aikaisena.
Mulla oli se 4v, joka oli ollut päiäkodissa kaksi vuotta, ennen kun otin pois äitiysloman ajaksi. Ja hän on todella seurallinen ja sosiaalinen poika, ollut pienestä pitäen. Hänellekin kyllä riitti hyvin se leikkitoimínta, kolme tuntia kerralla. Siellä päiväkodissa, vaikka olisikin sen 6h, niin ei ole sille vapaalle leikille juurikaan enemmän aikaa, kun iso osa ajasta menee ruokailuun, nukkumiseen ja siirtymiin. Ja en itse kyllä oikein usko sitä, että se 4-5v tarvisi oikeesti kavereita ihan JOKA päivä, tuntitolkulla. Vähempikin riittää, mutta toki vaatii sitten vanhemmilta enemmän ;)

Ja vaikka meilläkin olivat pojat erittäin suositussa lähipäikyssä, niin kyllä veljeksille vielä reilun vuoden päästä paikan irtosivat (hain ajoissa ). Ja mun pojalla kävin aivan loistava homma: hänellä olivat edessä vanhat hyvät kaverit ja lisäksi aika moni leikkitoiminnasta siirtyi kanssa samaan päikkyyn, joten kavereita oli vieläkin enemmän!
 
voi ei
Järjetöntä viedä isompi lapsi hoitoon ja äiti vauvan kanssa kotona. Ei ihme, kun ei sisarraukka synny. Kateellisia ovat kotona olijoille. Joku toiminnallinen kerho riittää hyvin 4-6vuotiaalle.
 
"Äiti-77"
Järjetöntä viedä isompi lapsi hoitoon ja äiti vauvan kanssa kotona. Ei ihme, kun ei sisarraukka synny. Kateellisia ovat kotona olijoille. Joku toiminnallinen kerho riittää hyvin 4-6vuotiaalle.
sun kanssas niin samaa mieltä!! En kerta kaikkiaan voi käsittää että että ollaan kotona ja kuskataan hoitoon ja sit pitää vielä lisää veivata, jos ollaan niin onnettomia että ei osata itse järjestää lapsille aktiviteettiä että viihtyisi kotona !! Todella surullista!! toivon todella et nyt puuttuisivat tohon hoitooikeuteen ja se poistettaisiin jos ei ole mitään todella pätevää syytä!!!!!Ei ole päivähoidon tehtävä kasvattaa teidän lapsia!!!
 
"Tyytyväinen"
Meillä 3,5-vuotiaalle riittää enemmän kuin hyvin kerho 9-12 kahtena päivänä sekä pari viikottaista harrastusta normaalin sosiaalisen arjen lisäksi. Erityisen tyytyväinen olen siitä, että kerhoporukan kanssa ei tarvitse miettiä, jääkö lapsi syrjään sosiaalisista ympyröistä, kun ei ole siellä joka päivä monta tuntia.

Ja kun näissä keskusteluissa usein perustellaan ratkaisuja rahalla, niin meillä päin kerhot ovat ilmaisia, ja hoitopaikasta maksaisimme kalleimman mukaan. Loistava ratkaisu siis.

Meillä tosin pikkusisarus on sen verran isompi kuin aloittajan tapauksessa, että tyypeistä on jo leikkiseuraakin toisilleen.
 
rankkari
Tänne ei kannata kenenkään kirjottaa mitään :D Täällä kyllä saa parhaat naurut ja myötähäpeän tunteet :D Ihmisten mielipiteethän ei voi erota, täällä jokaikinen mamma luulee että se OMA MIELIPIDE ON AINOA OIKEA.
 

Yhteistyössä