äitiyspäiväraha-asiaa

  • Viestiketjun aloittaja Namnam
  • Ensimmäinen viesti
Namnam
Jos aloittaa äitiysloman v. 2005 alussa, minkä vuoden verotuksesta tulot katsotaan? Onko väliä missä vaiheessa rahaa hakee, että mistä verotuksesta määrä katsotaan?
 
3lasta
Jaanan vastaus on oikein: joko viimeisimmän verotuksen mukaan tai viimeisen 6 kk työtulojen mukaan. Joka tapauksessa sun kannattaa laittaa äitiyspäivärahahakemukseen viimeisimmät tulot näkyviin, antaa viranomaisten itse laskea onko ne 20% suuremmat kuin edellisessä verotuksessa!!

Kysy vielä palkanlaskijalta että laittaa varmasti kaikki lomakorvaukset yms. Nimittäin itse jäin äippälomalle maaliskuussa, jolloin en pitänyt vielä talvilomaa, elikkä en ollut saanut vielä lomarahoja. Palkanlaskija laski ne kuitenkin edellisen 6 kuukauden tuloihin mukaan koska ne lomarahat kuuluu oikeesti niihin.

Tuotantopalkkioista on myös kahdenlaista tulkintaa: oppaan mukaan niitä ei lasketa mutta minä perustelin hakemukseen sen sillä lailla että meillä tuotantopalkkiot ovat olleet käytössä jo 6 vuotta ja se on olennainen osa palkkaa. Jos meille ei maksettaisi tuotantopalkkioita, olisi palkkanikin suurempi automaattisesti. Nyt palkkaani on jätetty pieni "oman ahkeruuden vara".

Näin hienosti kun runoilin asian ja sain palkanlaskijan allekirjoituksen niin sain taas pari euroa lisää äippärahaa!!!
 

Yhteistyössä