Älvsbytalo

Ei ole kokemusta, mutta kiinnitin myös tuohon halpaan hintaan muihin talopakettitarjouksiin verrattuna huomiota. Jotenkin tuli sellainen fiilis, että joku koira siinä on kyllä haudattuna...hintaero kun todella on samantyyppisiin taloihin verrattuna ainakin 20-300000 ?. Materiaaleja en ainakaan selkeästi löytänyt eriteltynä noilta nettisivuilta, liekö niissä sitten se halvan hinnan peruste??
 
meidän entiset naapurit ottivat juuri tämän talopaketin.aika pieni talo(eivät kyllä tilaa enään hirveesti tarvitsekkaan).nopeasti oli pystössä,sisällä en ole itse käynyt mutta mies sanoi että ihan tavalliselta näytti..mitähän mahtoi sit tarkoittaa..
ottivat sillain et vain alakerta oli täysin valmis,yläkerran tekivät itse+parvekkeet.hinta muistaakseni 87000e.
 
Meillä on älväri ja tyytyväisiä ollaan. Muovimattoa löytyy vessoista ja pesuhuoneista mut ite laitettiin laminaatti(saatiin muovimatosta sen verran hyvitystä kun vaihdettiin laminaattiin) muihin tiloihin. Talo on jonkinverran hakenu paikkaansa kuluvan talven aikana joten keväällä takuumiehet tulee paikkaamaan revenneitä tapetteja. Tämä on hyvin perus talo ja saahan tästäkin sitten hienomman ja arvokkaamman näkösen kun itse laittaa vähä rahaa kohennuksiin. Mitään huonoa sanottavaa ei nyt ole mut käykää tutustumassa kyseisen talofirman taloihin niin saatte paremman kuvan näistä.
 
Itse olemme myös miettineet älväriä. Olemme käyneet katsomassa sekä puolivalmiita älväreitä että valmiita. Pahaa sanottavaa ei kyllä ole. Toiset haukkuvat nämä talot ihan lyttyyn, mutta minusta tuntuu että aika iso osa on liioittelua.

Pinnat mitä sisälle tulee ovat peruspintoja, mutta nämäkin saa vaihtaa jos haluaa (takuu vain saattaa näiltä osin raueta). Älväri antaa kymmenen vuoden takuun taloilleen eli jos pesuhuoneessa vaikka muovimatto irtoaa niin korjausmies tulee tämän korjaamaan. Ja todellakin useammallakin se korjausmies on ollut saatavilla eikä tämä ole mitään höpötystä.

Kannattaa ottaa paikalliseen myyjään yhteyttä ja vaikka kysellä rakenteilla olevia älväreitä. Käykää ihmeessä katsomassa paikan päällä ennen kuin uskotte mitä kaikkea ihmiset älväreistä höpöttävät. Me olemme ainakin olleet tervetulleita useimpien älväreiden kotiin katsomaan kun olemme vain rohkeasti soittaneet ja kysyneet.

T: Eräs perhe joka tutkiskelee mahdollisuuksia
 
minja87
eräs tuttavani otti älvärin..oli pystyssä viime kesänä ja nyt perheen mies sitten joutuu paikkaileen nurkkia ja kaikkee muutakin pientä ku joka paikka alkaa rempsottaan et en mä nyt sit tiiä!
 
nallukkainen
Jos sen älvärin ottaa ilman niitä muoveja ja muita, että vois ite tehä parempaa, ni äkkii menee sama summa ku kastelliin...Meille ei älväriä edes harkita!
 
satunnainen vieras
Hei,

tässä vähän vuodatusta...asiasta selvää ottaneena ja usemmassa älvarissa vuoden sisään vierailleena:

olemme ottaneet selvää eri talopakettien vaihtoehdoista. Älvsbytalo on pisimmälle mietitty/varusteltu kaikin puolin hanoja myöten. Toki perusmateriaalit ovat jokseenkin mitäänsanomattomia, lukuunottamatta tapetteja jotka ovat Borås laatutapetteja. Mutta myös perusmallit ovat toimivia ja vähintäänkin vanhan rivarin veroisia. Lattiamatot voi jättää pois ja laittaa laminaatit, keittiönkaapit saa 800 eurolla näyttäviksi jne. Tämä on ainoa talotoimittaja jolle ei tarvitse maksaa penniäkään ennekuin talo on valmis!!! Ja se on valmis max 5viikkoa ekasta paketista. Ja kun joku tuttunsa talosta kommentoi tapettien korjailua niin korjausmiehet tekevät sen takuutyönä älkää vaan tehkö itse, on täysin normaalia pienet repeämät. Ja tärkeää on talon lopullinen kuivatus eli jos sitä ei ole tehnyt kunnolla on näitä ongelmia enemmän + tietysti perustukset on oltava tehty huolella tämä on toinen syy joka on aiheuttanut ongelmia. Älvsbytalo tehdään myös ideaalilämpötilassa sisätöitä myöten ja on jo samana päivänä tontilla katettuna eli kosteus jne asiat ovat rakenteissa kunnossa. Muovimatoista vessoissa, ovat itseasiassa varmempi ratkaisu kuin kaakelit kosteuseristyksen kannalta tosin itse aiomme laittaa jälkeenpäin kaakelit mikäli tähän päädymme. Eivät kuitenkaan esim Beessinä lauteita vasten näyttäneet hullummilta. Vantaalla on muuten jatkuva esittely jpsalonen.fi löytyy kuvia ja aukioloajat.
Katso heidän nettisivut.

Kastelli ei ole valmistalo eli sitä on tähän turha verrata, jos haluaa verrata vertaa esim. finndomo, muurame talot jne. Mutta nämä eivät osanneet antaa selvää hintaa + heiltä ei tule rossiperustusta portaita jne jotka taas kuuluu älvarin hintaan. Älvariin tosiaan kuuluu perustus mutta maansiirrot/paalutusperustus ja räjäytykset eivät kuuluu hintaan.

Pankkimme kommentoi asiaa sen verran että Älvarin tekijät ovat ainoita joilla kustannuslaskelma pitää paikkansa muilla puhutaan jopa kymmenien prosenttien heitoista. Älvari käy monesti myös suoraan takuuna.

www. tervala.fi on yhdet kotisivut älvarista.

Mutta en sano etteikö esim. Kastelli olisi hyvä vaihtoehto, se tarkoittaa vain enemmän työtä ja pidempää rakennusaikaa,stressiä hinnallisesti se tulee aika samoihin jos tiedät mitä olet tekemässä. Etkä osta vääriä/liikaa materiaaleja, kirvesmiehesi tulevat töihin ja laskuttavat todellisista tunneista jne.

Älvarista puuttuu oikeastaan vain meidän makuumme kostean tilan laatat ja vessojen kaapit. Muuten saat pienillä Älvsbytalon tehtaan tekemillä muutoksilla todella kivan talon, toki aina vähemmän vaihtoehtoja kuin esim Kastellissa. Niin ja myös vaatekaapit kuuluvat hintaan.

Kun otat vielä vesikiertolämmityksen ja Nipehän kuuluu hintaan niin ei ole yhtään hullumpi talo.

Mielipiteitä on monia mutta näitä on tehty jo yli 26000 ja varmasti on täysin asuttava talo. Jokainen rakentakoon omille voimavaroilleen sopivan ratkaisun, tässä yksi vaihtoehto.

terveisin Rakennusinsinöörin vaimo jolla kova talokuume


 
joo
Vanhemmat rakensivat älvärin kaksi vuotta sitten ja samaan aikaan naapurissa alkoi kaksi muuta taloprojektia. Työt etenivät älvärissä todellakin aikataulujen mukaan ja vajaa 7 viikkoa myöhemmin (sis. pohjatyöt/paalutus) vanhemmat kantoivat jo kalusteita sisälle.... Naapurissa sen sijaan tuskailtiin remonttimiesten myöhöstymisiä, rakennustarvikkeiden puuttumista/ vääriä materiaaleja ja älytöntä rakennusjäte määrää, mitä älvärissä tuli noin kaksi peräkärryllistä itse kaatopaikalle toimitettavaksi... eli pihatyötkin oli helppo aloittaa heti. Eipä siinä jäänyt muutakuin maalata talo ulkoa päin ja nyt myöhemmin vanhempani ovat päivittäneet peruspaketin muovimatot ja kaapistot laadukkaampiin malleihin ja en kyllä osaisi tällähetkellä sanoa miinuksia laatu/näkö asioissa verrattuna muihin talopaketteihin. Hyvin on toiminut kaikki talon systeemit ja eipä ole tapetitkaan repeilly tai muutenkaan talo liikkunut....? syynä ehkä kunnon paalutus ja hyvä talon kuivaaminen asennuksien jälkeen?!
Niin... ja nyttemmin ovat naapuritkin sivusta seuranneina ja talot valmiiksi saaneina sanoneet että jos he olisivat tienneet talopakettia valittaessa että mitä tuleman pitää niin olisivat ottaneet ehdottomasti älvärin! Onhan se mukava ottaa aurinkoa mukavasti aurinkotuolissa ja katsoa kun naapuri sahailee räystäsaluslautoja ja tuskailee kun rakennusmiehetkin häipy jo 12.00 viikonlopun vietton... :headwall:
 
Unelma Anelma
Minä sivusta seurajana luin mielen kiinnolla älväreistä. Kiitos sain kuulla hyviäkin kommenteja ;) Olis täs vuoden päästä keväällä tarkoitus ruveta rakentaan ja talopaketteja tutkitaan. Mutta niinhän se on että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä ;)
 
Hannab
Noista oli joskus aikoja sitten täällä lehdessä juttua, että talot tehdään niin nopeilla ratakaisuilla, etteivät ole laadultaan kovinkaan kummoisia. useissa kohteissa on tullut parissa vuodessa esiin esim. kosteusvaurioita, joita on sitten jouduttu korjailemaan. Korjaaminen kuitenkin tulee tehtaalle halvemmaksi kuin tuotantotapojen muuttaminen, siksi mitään ei tehdä! Asukasta tuo varmasti paljon ilahduta... Hitsi, kun ei enää ole sitä lehteä, että voisin tarkemmin siteerata...
 
mie
Meille on tulossa älvsbytalo.
Yhdellä tutulla on noin 10 vee vanha älvsby, eikä hällä oo mitään negatiivista ollut.
Ainahan jokaisessa voi olla jotain ja takuuhommia, ei mikään valmistaja ole varmasti niin 100 varma.
Ainakin meillä näytti olevan paras ratkaisu, siis pian tulee, eli en voi vielä kokemuksia valmiista omasta sano. Keittiön kaapit on perusmallissa aika tavanomaiset, mut ei kovin paljoa maksa vaihtaa ne siistimpii, vaihtoehtoja on. Muovia on kylppäri ja vessa, mut saa ne joskus vaihdettua laattaan, jos haluaa. Valmista olen käynyt uutta katsomassa, oli ihan siisti.
Parkettiakin saa nykyään älsbyltä, me laitetaan itse osaan taloa. Takkaa ei saa talon mukana, se pitää itse hommata, mut piirtävät piirustuksiin, jos sen haluaa.
Mun mielestä erittäin kilpailukykyinen ratkaisu.Tosin, jos haluais seiniä kovin siirrellä, se on vähän kankeeta ja kallista. Mutta me ei haluttukaan, mallistosta löytyi meille sopiva, peilikuvana vaan otettiin.
 
Meillä on "Älväri" jo "pystyssä", muuttamaan päästään viikonloppuna. Me vaihdettiin yhden makkarin paikkaa, keittiön kaappien ovet sekä huoneitten ovet. Meillä on malli Kalevatar. Yläkerran teemme/teetämme itse. Huomenna tulee huoltomies tekemään viimeiset silaukset. Takankin sai tilattua älvärin kautta. Meille tuli Kivian vuolukivitakka. Muovimatot on lattioissa, mutta nehän saa sit vaihdettua myöhemmin (ekassa rempassa) toiseen materiaaliin. Samaten kun pesuhuoneeseen saa laitettua myöhemmin kaakelit.
On se kiva päästä muuttamaan ... =)
 
päättäväinen
Perustalona mielestäni hyvä. Edullinen hinta tulee esim halvoista pintamateriaaleista, esim. muovimatot.Mutta niitähän voi kyllä muutella. Taloon täytyy tehdä todella hyvät perustukset, jotta se ei myöhemmin alkaisi elään niin paljoa. Jos tapetit halkeilee tai kodinkoneiden kanssa on ongelmaa, niin ei muuta kuin soitto konttorille, niin pojat tuo uuden kodinkoneen tilalle tai seinille uudet tapetit. Jos autoihin verrataan, niin ei mikään mersu mut ehkä opelin tasoa.
 
Ei ole omakohtaisia kokemuksia.Mutta lähinnä mitä olen kuullut, niin kaikki on ollut kaikkea muuta kun positiivista.Yksi ystäväni oli mukana yhden talon pystytyksessä ja sanoi, että ei ikinä enää,hän ei halua rakentaa pa...kaa.Olen kuullut että kyseiset talot sopivat lämpöseen ilmastoon, mutta ei suomen oloihin.Samoin kerran jossain kuluttaja ohjelmassa ruodittiin Älvbytaloa, jonka omisti vanhempi pariskunta. Nurkista näkyi sisälle ja seinät olivat halkeilleet. Edustajaa ei saanut käymään kun väkisin ja kaikki laitettiin omistajien piikkiin.Kaikki viat johtuivat kuulemma siitä että pohja oli tehty huonosti....Kumma vain että pystytys vaiheessa kukaan ei sanonut mitään :wave:
 
poppaloora
Meille tulee Design-talo kahden auton katoksella ja lämpöisellä varastolla. Lisäksi kahden auton erillinen autotalli. Talon as.pint.ala n.136 neliöö. Kaakelit ja laminaatit on jo valmiina+ takka kuuluu paketin hintaan. Meillä kokonaisbudjetti on 185 000, siis koko höskälle. Kannattaa siis olla tarkkana noissa hinnoissa. Mulle on aika yllätys että Älväri maksaa noin paljon !!! Jos vertaa D-talon ja Älvärin varusteita...
 
joojoomies
Nojoo, tuo 200 000euroahan sisälti tontinkin. Tontin hintaahan emme tiedä. Älvärin hinta riippuu siitä minne asti se toimitetaan. Etelä-suomeen kalliimpi kuin pohjoiseen.

Naapurin 150m2 älväri tuli tontteineen, autotalleineen, takkoineen ja ei muovipinnoilla maksamaan 135 000e.

D-taloa ei voi edes tässä tapauksessa verrata kun sitä ei olisi edes saanut sinne minne olisi halunnut.

Eiköhän se ole niin että jokaisessa talopaketissa on jotain vikaa. Aina löytyy kaikkeen sanomista jollakin. Jos ei sinulla niin naapurilla.

Minullakin olisi D-taloon sanomisia mutta antaapa olla.
 
poppaloora
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.03.2005 klo 11:23 joojoomies kirjoitti:
Nojoo, tuo 200 000euroahan sisälti tontinkin. Tontin hintaahan emme tiedä. Älvärin hinta riippuu siitä minne asti se toimitetaan. Etelä-suomeen kalliimpi kuin pohjoiseen.

Naapurin 150m2 älväri tuli tontteineen, autotalleineen, takkoineen ja ei muovipinnoilla maksamaan 135 000e.

D-taloa ei voi edes tässä tapauksessa verrata kun sitä ei olisi edes saanut sinne minne olisi halunnut.

Eiköhän se ole niin että jokaisessa talopaketissa on jotain vikaa. Aina löytyy kaikkeen sanomista jollakin. Jos ei sinulla niin naapurilla.

Minullakin olisi D-taloon sanomisia mutta antaapa olla.
No äläpäs nyt alles laske ! Mun tarkoitus ei ainakaan ollut mitenkään haukkua Älväriä, hintaa vaan ihmettelin... Ja samaa mieltä olen kanssas siitä että joka firmasta löytyy jotain sanomista... Ja jokainen saa ottaa ihan sieltä mistä haluaa talonsa, ei se mua ainakaan kaiva mistään päin ! Antaa vaan kaikkien kukkien kukkia !!!
 

Yhteistyössä