Ärsyttää olla työyhteisössä, jossa taukoja ei pidetä arvossaan

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hemmetin v*ttumaista joka kerta ruinata, että on pakko lähteä tauolle kun mun pitää syödä säännöllisesti. Työkaverit suhtautuvat näihin negatiivisesti. Ovat opetelleet tekemään työpäivät ilman taukoja, eli eivät ole tottuneet pitämään kahvi- ja lounastaukoja laisinkaan. Tämä on ihan käsittämätöntä, että miten jaksavat painaa koko päivän. Minua ahdistaa ja olen yrittänyt hakea uutta työpaikkaa koko ajan.
 
vierailija
Mä puolestani taas en ymmärrä taukoilijoita. Siis joo kyllä jos olet liukuhihnalla purkittamassa sardiineja, niin konkreettinen tauko on ymmärrettävä. Mutta kaikenlaisessa muussa työssä on jotenkin tosi outoa ja teennäistä pitää tauko. Että lähdetään kaikki tästä koneidemme äärestä, mennään tuohon taukotilaan ja jutellaan jotain teennäistä tulevasta kesälomasta. Siis WTF?! Miksi mä en vain tekis nämä hommat pois ja lähtisi kotiin...
 
vierailija
Taukojen pitämisestä ei pidä potea huonoa omaatuntoa. Nekin jotka ns. eivät pidä taukoja pitävät niitä siinä työn lomassa esim. selailemalla kaksplussaa. Se taas on jokaisen oma asia syökö ja mitä syö.
 
Mä puolestani taas en ymmärrä taukoilijoita. Siis joo kyllä jos olet liukuhihnalla purkittamassa sardiineja, niin konkreettinen tauko on ymmärrettävä. Mutta kaikenlaisessa muussa työssä on jotenkin tosi outoa ja teennäistä pitää tauko. Että lähdetään kaikki tästä koneidemme äärestä, mennään tuohon taukotilaan ja jutellaan jotain teennäistä tulevasta kesälomasta. Siis WTF?! Miksi mä en vain tekis nämä hommat pois ja lähtisi kotiin...
Kai nyt lounas pitää syödä? Ja monessa paikassa on kahviaikoina työntekijät hakeneet "sorvin" ääreen kupin kahvia.
 
vierailija
Tauko virkistää ja tuo työmotivaatiota. Jos puurtaa tauotta, pää leviää ja siinä on myös riski sairastua mm työuupumukseen. Ihan sama vaikka kuinka rakastaisi työtänsä. On myös riski sairastua esim diabetekseen jos syö vaan iltaisin.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Tauko virkistää ja tuo työmotivaatiota. Jos puurtaa tauotta, pää leviää ja siinä on myös riski sairastua mm työuupumukseen. Ihan sama vaikka kuinka rakastaisi työtänsä. On myös riski sairastua esim diabetekseen jos syö vaan iltaisin.
Tauko on jäänne menneiltä ajoilta, ihan kuin työajat. Joo on toki olemassa ammatteja missä työ ja aika ovat sidonnaisia. Vartija ei voi tehdä työtään parissa tunnissa alta pois. Mutta ns. tietotyöläiset ovat asia erikseen. Miksi pitää tulla töihin tiettyyn aikaan, miksi pitää pitää tauko klo 14 ja miksi pitää lähteä kotiin neljältä? Nämä asiat ovat toki muuttumassa ja niin niiden kuuluukin muuttua. Musta olis jotenkin todella luonnotonta lähteä tauolle. Jos puhutaan lounaasta, niin asia on tottakai eri. Pitäähän sitä syödä.
 
vierailija
Meillä tuli jo vuosia sitten käytäntö, että tauolle pitää leimata itsensä ulos. Saa siis kahvitella ja kessutella miten paljon huvittaa, mutta työaikaa se ei ole. Eikä niitä minuutteja tarvitse jäädä tekemään ns. työpäivän jälkeen. Kerran vuodessa minuutit ja tunnit tasataan. Se on aina lomarahojen maksun yhteydessä. Jos olet "velkaa" talolle vaikka 4 tuntia, niin se vähennetään palkasta.
 
vierailija
Niin, tietääkseni tauot on ihan lakisääteisiä ja ne saa pitää ilman omantunnon tuskia. Kaikenlaisia perseennuolijoita sitä työpaikoille aina pesiytyy, jotka tekee hommat ilman taukoja ja on näin ollen niitä hyviä työntekijöitä pomon silmissä. Mä en ainakaan edes jaksis omaa (hoito)työtä, jos ei sais syödä välillä. Ja meidän yksikössä se tauko on omaa aikaa, jolloin saa jopa poistua työpaikaltatai tai vaikka nukkua sen puoli tuntia. Ja jos jättää tauto pitämättä se vääristä kuvaa työstä ja/ tai sen kiirellisyydestä tai resurssitarpeesta alasta riippuen. Esim hoitotyössä on hyvinkin yleistä ettei taukoja pidetä, kun ei muka ehditä ja näin vääristetään työvoimatarvetta työpaikoilla. Sit vaan pomot hieroo käsiä, kun tyhmät hoitsut tekee heille ilmasta työtä ja venyy ja venyy muutenkin, eikä uutta väkeä tarvi palkata.
 
vierailija
Niin, tietääkseni tauot on ihan lakisääteisiä ja ne saa pitää ilman omantunnon tuskia. Kaikenlaisia perseennuolijoita sitä työpaikoille aina pesiytyy, jotka tekee hommat ilman taukoja ja on näin ollen niitä hyviä työntekijöitä pomon silmissä. Mä en ainakaan edes jaksis omaa (hoito)työtä, jos ei sais syödä välillä. Ja meidän yksikössä se tauko on omaa aikaa, jolloin saa jopa poistua työpaikaltatai tai vaikka nukkua sen puoli tuntia. Ja jos jättää tauto pitämättä se vääristä kuvaa työstä ja/ tai sen kiirellisyydestä tai resurssitarpeesta alasta riippuen. Esim hoitotyössä on hyvinkin yleistä ettei taukoja pidetä, kun ei muka ehditä ja näin vääristetään työvoimatarvetta työpaikoilla. Sit vaan pomot hieroo käsiä, kun tyhmät hoitsut tekee heille ilmasta työtä ja venyy ja venyy muutenkin, eikä uutta väkeä tarvi palkata.
Ei niitä taukoja missään laissa lue. Tessissä voi olla joku kirjaus, mutta sekin on varmaan yksi 10min kahvi 8h työpäivän aikana. Meillä tämä "taukojengi" tauottaa sellaisen puoli tuntia aamu- ja puoli tuntia iltapäivällä. Siihen väliin parit tupakit.
 
vierailija
Hemmetin v*ttumaista joka kerta ruinata, että on pakko lähteä tauolle kun mun pitää syödä säännöllisesti. Työkaverit suhtautuvat näihin negatiivisesti. Ovat opetelleet tekemään työpäivät ilman taukoja, eli eivät ole tottuneet pitämään kahvi- ja lounastaukoja laisinkaan. Tämä on ihan käsittämätöntä, että miten jaksavat painaa koko päivän. Minua ahdistaa ja olen yrittänyt hakea uutta työpaikkaa koko ajan.
Jottei vain olisi laiskuudesta kyse? Syömässä voi pikaisesti käydä ja se on sitten siinä.
 
Tauko on lakisääteinen. Ei ole terveellistä olla koko päivän syömättä. Työpäivään kuuluu kahvitauko ja lounastauko. Tauko piristää ja jaksaa paremmin tehdä töitä. Pidä ne tauot. Muut eivät voi puuttua taukojen pitämiseen.
 
vierailija
Tauko on jäänne menneiltä ajoilta, ihan kuin työajat. Joo on toki olemassa ammatteja missä työ ja aika ovat sidonnaisia. Vartija ei voi tehdä työtään parissa tunnissa alta pois. Mutta ns. tietotyöläiset ovat asia erikseen. Miksi pitää tulla töihin tiettyyn aikaan, miksi pitää pitää tauko klo 14 ja miksi pitää lähteä kotiin neljältä? Nämä asiat ovat toki muuttumassa ja niin niiden kuuluukin muuttua. Musta olis jotenkin todella luonnotonta lähteä tauolle. Jos puhutaan lounaasta, niin asia on tottakai eri. Pitäähän sitä syödä.
Tietotyöläinen varsinkin tarvitsee taukoja aivojen vireystilan ylläpitämiseksi. Tästä on ihan tutkittua tietoa. Aivot on "lihas" siinä missä muutkin ruumiinosat ja jos ymmärtät miksi fyysisessä työssä tarvitaan taukoa, ei pitäisi aivojen osalta olla sen kummempi juttu.

Ei sen tauon toki tartte kellotettu olla. Mutta niitä pitää pitää.

Yhteen putkeen työskentely on kivikautinen ajatus tehokuudesta. Kun pyörittelet hiirtä näytöllä, se näyttää toki tehokaalta - varsinkin kun et poistu koneen äärestä kuin vessataukojen verran. Mutta todellisuus tuosta näennäisesti tehokuudesta on karu. Eli ei tehokas.

Kotikonttori työ on todettu monesti tehokaammaksi. Miksikö? Keskittymisrauha näyttelee varmasti jotain. Mutta myöskin se että kotona työtä voi paljon paremmin tauottaa jollain muulla. Voi vaihtaa työpistettä kesällä vaikka ulos. Tai vaan heittää pyykkikoneen pyörimään. Pienikin tauko palauttaa aivoja tosi toimiin.
 
vierailija
Yleensä paremmat ja reippaammat työntekijät tarvitsevat vähemmän taukoja ja lepoa. Silti ovat pirteitä ja aikaansaavia, eivät nutuneita kurttunaamoja. Näin meillä... Pahoittelut nyt jos/kun kuulostaa ikävälle.
 
Vihoviimeinen temppu on mennä syömään lounas kesken työpäivän. Sit ei jaksa enää mitään. Ei yhtään mitään!

Mutta aapeelle voisi toimia se että tekee itselleen vaikka kolme pientä napostelukulhoa mukaan. Yhteen vaikka hedelmiä tai tuorepuuro, toiseen ruokaisa salaatti ja kolmanteen pähkinöitä ja kuivahedelmiä. Niistä on sit helppo napata kourallinen vaikka kesken työn. Nii ja smoothie tai proteiinijuomakin on kelpo ja helppo.
 
Vihoviimeinen temppu on mennä syömään lounas kesken työpäivän. Sit ei jaksa enää mitään. Ei yhtään mitään!

Mutta aapeelle voisi toimia se että tekee itselleen vaikka kolme pientä napostelukulhoa mukaan. Yhteen vaikka hedelmiä tai tuorepuuro, toiseen ruokaisa salaatti ja kolmanteen pähkinöitä ja kuivahedelmiä. Niistä on sit helppo napata kourallinen vaikka kesken työn. Nii ja smoothie tai proteiinijuomakin on kelpo ja helppo.
Minä jaksan. Saan energiaa liikkua. :D
 
vierailija
Niin, tietääkseni tauot on ihan lakisääteisiä ja ne saa pitää ilman omantunnon tuskia. Kaikenlaisia perseennuolijoita sitä työpaikoille aina pesiytyy, jotka tekee hommat ilman taukoja ja on näin ollen niitä hyviä työntekijöitä pomon silmissä. Mä en ainakaan edes jaksis omaa (hoito)työtä, jos ei sais syödä välillä. Ja meidän yksikössä se tauko on omaa aikaa, jolloin saa jopa poistua työpaikaltatai tai vaikka nukkua sen puoli tuntia. Ja jos jättää tauto pitämättä se vääristä kuvaa työstä ja/ tai sen kiirellisyydestä tai resurssitarpeesta alasta riippuen. Esim hoitotyössä on hyvinkin yleistä ettei taukoja pidetä, kun ei muka ehditä ja näin vääristetään työvoimatarvetta työpaikoilla. Sit vaan pomot hieroo käsiä, kun tyhmät hoitsut tekee heille ilmasta työtä ja venyy ja venyy muutenkin, eikä uutta väkeä tarvi palkata.
Just ni!
 
vierailija
Vihoviimeinen temppu on mennä syömään lounas kesken työpäivän. Sit ei jaksa enää mitään. Ei yhtään mitään!

Mutta aapeelle voisi toimia se että tekee itselleen vaikka kolme pientä napostelukulhoa mukaan. Yhteen vaikka hedelmiä tai tuorepuuro, toiseen ruokaisa salaatti ja kolmante en pähkinöitä ja kuivahedelmiä. Niistä on sit helppo napata kourallinen vaikka kesken työn. Nii ja smoothie tai proteiinijuomakin on kelpo ja helppo.
Paskasilla käsillä naposteltavaa kun ei voi pitää lakisääteisiä taukoja?
 
vierailija
Vihoviimeinen temppu on mennä syömään lounas kesken työpäivän. Sit ei jaksa enää mitään. Ei yhtään mitään!

Mutta aapeelle voisi toimia se että tekee itselleen vaikka kolme pientä napostelukulhoa mukaan. Yhteen vaikka hedelmiä tai tuorepuuro, toiseen ruokaisa salaatti ja kolmanteen pähkinöitä ja kuivahedelmiä. Niistä on sit helppo napata kourallinen vaikka kesken työn. Nii ja smoothie tai proteiinijuomakin on kelpo ja helppo.
Ei sitä tarvi isoa annosta vetää
 

Yhteistyössä