Ärsyttävä anoppi

  • Viestiketjun aloittaja "mymmeli"
  • Ensimmäinen viesti
"mymmeli"
Meillä kuukauden ikäinen vauva ja nyt on ruvennut jo ihan v*tuttamaan noi anopin hössötykset! muutama esimerkki:
1: Anoppi on sitä mieltä, että kotieläimistä täytyy päästä eroon. Kissanhiekkalaatikossa on kakkaa ja sinne tulee kakkakärpäsiä, jotka lentävät vauvan nenänreikiin!!!
2: Vesi jolla pyyhitään vauvan pyömyt esim kaula,nivuset yms pitää keittää!
3: Äidinmaidonkorvikkeissa, kuten nannissa ja tuttelissa on myrkkyä, koska jotain juttua oli ollut joskus lehdessä?
4: Sen jälkeen kun on pitänyt puhelinta kädessä, on välttämättä pestävä kädet ennen vauvaan koskemista.
5: Nivuset pitää rasvata joka vaipanvaihdon jälkeen, muuten sinne kasvaa sieniä!
6: Joka kerta kun kissa on lähellä, se suunnittelee aivan taatusti vauvan kimppuun hyökkäämistä!

Nää mua ensin lähinnä nauratti, mutta nyt on oikeesti ruvennut jo ärsyttämään! Kaiken lisäksi anoppi on ylisiisti ja nalkuttaa aina miehelleni kuinka meidän pitää desinfiointi aineella jynssätä ovenkahvat koska niissä on niin paljon pöpöjä ja että vauva saa ovenkahvoissa olevat pöpöt itseensä kun koskemme ensin kahvaan ja sit vauvaan. Hohhoh sanon minä, mun mielestä tollanen ylisiisteys just aiheuttaa kaikennäköstä sairautta ja allergioita! esim miehellä on ollut pienenä vaikka mitä allergioista astmaan jne! Mulla ja neljällä muulla sisaruksella ei mitään, vaikka meillä ei mitenkään ihmeen siistiä ollut ikinä! Ja eläimiäkin ties kuinka paljon!

Kaikenlisäks anoppi on aivan varma että lapsi saa isän (eli heidän) sukunimen. Ei kuulemma ole normaalia jos annetaan äidin sukunimi! ärrrrrrrrrrrrrrrghhh!!!!!!
 
"vieras"
korviketta 1kk ikäiselle vauvalle :O Tokihan se on hyvä pestä aina kädet kuten vaikka kun tulet ulkoa sisälle ja nuo ovenkahvat on toki hyvä pyhkiä usein ihan aineilla sillä käsistähän ne pöpöt lähtee.
 
"vieras"
Musta kuulostaa, että sun anoppi on joko vähän pipi päästään (tunnen yhden harhaisen ihmisen, joka hysterioi bakteereista) tai isovanhemmaksi tultuaan on vaan hysteerinen ja ehkä ennenkin ollut tarkka "hygienista".

Hoida omalla tavalla vauvaasi. Ihan turhaa kuluttaa voimiaan desinfioimiseen, kun pitää hoitaa vauvaa ja huolehtia omasta jaksamisesta. Lukuisia tutkimuksia on tehty juuri siitä, että miten mm. eläimet lapsiperheessa kasvattavat lapsen vastustuskykyä ja muutoinkin ylihygienisyys lisää allergioita ym. Sä vaan kasvatat lapsesi vastustuskykyä kun et kaikkea hinkkaa:) Mä en varmaan kertaakaan täällä asuessa (5 vuotta) ole desinfioinut ovenkahvoja. Joskus pyyhkäisen niitä, ihan muutaman kerran vuodessa. Hyvin ollaan pysytty terveinä. Musta tärkeää on pestä kädet kun tulee kotiin ja ennen ruokailuja ja vessan käynnin jälkeen.
 
Lääkäriäiti
Onpas tosiaan ärsyttävän kuuloinen anoppi. Muistuttaa omaa äitiäni, mutta koska se on äiti, voin pistää toisesta korvasta ulos. Just oli taas uusia tieteell julkaisuja siitä, miten koiran kanssa kasvavilla lapsilla vähemmän otiitteja (korvatulehdus). Meillä anoppi erilailla ärsyttävä, mutta eläimistä ei vouhkaa, kun anoppi itse nukkuu puudeleidensa kanssa samalla tyynyllä. Imettämisestä sekin vouhottaa, mutta minulla terve ja reipas 2-vuotias pullolapsi (oli niin vaikea synnytys, että hyvä, kun ollaan hengissä ja maitoa ei koskaan tullut reilusti sitten pitkän toipumisen ja kun vauva oli teholla totutettu pulloon).

1. Kotieläimet on rikkaus. Toki aina täytyy pitää silmällä, jos ovat samassa huoneessa. Eläin on kuitenkin aina eläin. Meilläkin koiranpentu yli-innokkaasti "hoiti" vauvaa, ja sai äitini tolaltaan.
2. Ei tarvitse keittää.
3. Höpö höpö. Meillä tuli korvikkeista alussa (1-2 kk) mahavaivoja, mutta Nutrilon sopi (vaikka haisi pahalle, ne tetrat) ja Cuplaton-tippoja reilusti muutaman viikon ajan. Sen jälkeen ei mitään ongelmia!
4. En usko. Sen sijaan pesin vauvan kädet (ja omat kädet, kuten aina muutenkin) kaupungilta, kerhoista jne tullessa, kun oli aina koskenut kaikkea. Ja sitten koirankarvat eivät aiheuta kakomista, kun pesee välillä.
5. Laitoin sinkkivoidetta kerran päivässä vaippa-alueella. Nivusiin vain harvoin talkkia, kesäkuumalla enemmän. Hyvä iho on. Ilmakylpyjä välillä voi antaa.
6. Tuollainen 4-6 kk on kiinnostavampi eläimen mielestä kuin 1 kk ikäinen vastasyntynyt. Itsehän näet, miten eläin suhtautuu. Itse hankin leikkikehän, kun oli villi koiranpentu ja se koko ajan nuolemassa vauvaa, jos en pitänyt silmällä. Tupakeittiössä touhusin, vauva oli puuhamatolla leikkikehän sisällä ja koira "päivysti" leikkikehän takana. Nyt tilanne jo ok.

Tsemppiä! pidät vaan omat rajat. Rauhallisesti ja johdonmukaisesti.
 
"tii-"
No jos anoppi ei teillä koko ajan käy, niin valehdelkaa sille, että desifioinnista huolehditaan. Ostakaa siivouskaappiin se desifiointipurkki ja valehdelkaa, että keitätte veden yms. Mistäs se totuuden tietää (joskun toivottavasti ei hengitä koko ajan niskaan?).

Kissaa on toki vaikea piilottaa kaappiin, mutta jos se jostain hellittäis kun kuvittelee jossain saavansa mielensä mukaan? Ja kaikessa ei tietänkään saa antaa periksi, sillä siten vaatimuslista vain kasvaa.
 
"vieras"
Ei oo normaalia et lapsi saa äidin sukunimen? Vissiin hieman vanhanaikainen anoppi, meillä kyllä kaikki lapset saaneet mun sukunimen eikä kukaan oo valittanut yhtään
 
"vieras"
No aika hullulta kyllä kuulostaa. :O Mullakin on hieman hysteerinen anoppi, jonka mielestä esim. vauva ei voi nukkua pihalla vaunuissa (huom. harson takana) jos me tehdään miehen kanssa puutarhatöitä siinä parin metrin päässä, koska jonkun pitää istua vieressä vahtimassa ettei vaunuihin mene "hyttysiä ja pieniä kärpäsiä". Mutta ei sekään ihan noin kreisi ole sentään.
 
"3 lapsen äippä"
Teette niinkuin itse haluatte :) Voit sanoa anopillesi että me nyt hoidetaan asiat näin ja jos et kestä katsoa tätä,niin ei ole pakko tulla käymään! Ripoja ei tarvitse desifioida,riittää kun normi siivouksen yhteydessä ne pyyhit :) Normaali käsihygienia riittää,ei mitään desitippoja tarvita! Isommat lapset kun pyysivät vauvaa syliin käskin käydä käsien pesulla,samoin kun tuli vieraita niin toivoin kyllä että tajuavat pestä kätensä ennekuin koskevat vauvaan. Itselläni ei ole lemmikkejä niin niiden käyttäytymisestä ym en tiedä :)
 
[QUOTE="vieras";28895824]korviketta 1kk ikäiselle vauvalle :O [/QUOTE]

Oletko kuullut sellaisesta, että kaikilla äideillä ei tule maitoa tarpeeksi tai ei jopa ollenkaan?


Itse aloitukseen sanoisin, että anopillasi mahtaa olla useampi ruuvi hyvin löysällä.
 
"vieras"
No ylihysteeriseltä kyllä anoppi kuulostaa. Meilläkin oli omassa lapsuudessani koira ja kissa eikä muutenkaan ollut mitenkään ylisiistiä tai saati että joka ovenkahva olisi desinfioitu. Eipä ole minulla eikä sisarellani allergioita tai astmaa. Oltiin vielä pienenä vasikkakarsinassa kun äiti oli lypsyllä. Samoin omien lasten aikaan on ollut lähes koko ajan koira ja olen laiska siivoamaan. Eivät ole juurikaan sairastelleet. Esim kädet pesen ainoastaan wc-reissun jälkeen ja silloin kun ne ovat näkyvästi likaiset.
 
"Mie"
Minä pesen käteni ainoastaan vessassa asioinnin jälkeen, ja tietty silloin kun ne johonkin sotken. Mutta en ole koskaan pessyt käsiä esim. kauppareissun jälkeen. Ja harvinaisen terveenä ollaan pysytty.
 
Pikkuminiä
Mulla on aivan ihana anoppi. Ainoat kriisin paikat ovat olleet juuri silloin kun perheeseemme on syntynyt vauva. Mulla on ollut vieteri tiukilla kun anoppi on hössöttänyt mielipuolisesti kaikesta mahdollisesta. Kolme vauvaa olen synnyttänyt ja kolmesti tuon hösäämisen kokenut. Onneksi se meni aina ohi muutamassa kuukaudessa. Anoppi alkoi pikkuhiljaa uskomaan että vauvet selviävät kyllä vanhempiensa hoidossa. :D
 
millionneaharmaana
Ainoa mistä samaa mieltä anopin kanssa on et vauvan pylly kannattaa öljytä esim kokosöljyllä kakkavaipan yhteydes. Tehdä se pesu öljyllä. Tällä vältimme vaippaihottuman täysin.

Mut mä antaisin olla. Anopin. Voit sanoa et te teette omalla tavalla. Vauva ei mene rikki vaikkei kahvoja ole pesty. En ole montaa kertaa elämässäni oven kahvoja pessy...mut joo ymmärrän ärsytyksen ja vaikea tuossa mitään on tehdä ettei toinen täysin suutu.
 
madan
[QUOTE="3 lapsen äippä";28898019]Teette niinkuin itse haluatte :) Voit sanoa anopillesi että me nyt hoidetaan asiat näin ja jos et kestä katsoa tätä,niin ei ole pakko tulla käymään! Ripoja ei tarvitse desifioida,riittää kun normi siivouksen yhteydessä ne pyyhit :) Normaali käsihygienia riittää,ei mitään desitippoja tarvita! Isommat lapset kun pyysivät vauvaa syliin käskin käydä käsien pesulla,samoin kun tuli vieraita niin toivoin kyllä että tajuavat pestä kätensä ennekuin koskevat vauvaan. Itselläni ei ole lemmikkejä niin niiden käyttäytymisestä ym en tiedä :)[/QUOTE]


Samaa mieltä. Ei todellakaan tarvitse alkaa anopin mieliksi mitään tekemään, eikä edes valehtelemaan että on tehty, siitä se määräily vaan pahenee. Te määräätte teidän kodista, sanot vaikka että "onneksi nykyään tiedetään paremmin". Ja toisesta korvasta ulos tuollaiset höpötykset.

Mun ex-anopista tuli aika rasittava, kun saatiin vauva. Kuskasi väkisin meille jotain keitettyjä tutteja ja pulloja ja väkisin tyrkytti vettä pullosta, vaikka nimenomaan oli tarkoitus täysimettää. Kyllä ne neuvot siitä vähenivät, kun en välittänyt niistä mitään. Toivottavasti miehesi on sun puolella!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28895824]korviketta 1kk ikäiselle vauvalle :O Tokihan se on hyvä pestä aina kädet kuten vaikka kun tulet ulkoa sisälle ja nuo ovenkahvat on toki hyvä pyhkiä usein ihan aineilla sillä käsistähän ne pöpöt lähtee.[/QUOTE]

et oo sitten koskaan kuullu että kaikki ei voi imettää :O

lapsi alitistuu erilaisille allergioille jos pidetään ylisiistissä ja desinfioidussa ympäristössä...
 
"Minä vain"
Mutta veljen vaimon toimesta. Heillä on aina pesty kädet joka välissä ja käytetty desinfiointiainetta. Vauva rasvattiin joka ilta kauttaaltaan ja äidinmaidon korvike ei tullut kuulonkaan! No meillä mentiin korvikkeilla. Itse imetin sen vähän minkä pystyin kun maitoa ei tullut tarpeeksi niin vauva sai äidinmaidon sen minkä sai ja loppu sitten pullosta. Rasvaa laitettiin vain silloin kun iho tuntui kuivalta - ei turhaan. Käsiä pestiin normaalisti. Kodille riitti normaali viikkosiivous ja loppuviikosta saattoi pari villakoiraa pilkistää sängyn alta. Silti tänä päivänä kun serkukset ovat vanhempia, on meidän poikamme se terveempi. Tietysti päiväkodista tulee välillä flunssapöpöjä ja vatsatautia - ei niiltä voi välttyä mutta korvatulehdusta, iho- oireita, allergioita tms. Ei pojallamme ole. Toisin on serkkupojalla. Koko ajan jotain oiretta päällänsä. Astmaa, iho-oireita, korvatulehduksia... Kunhan on terve maalaisjärki mukana on se mielestäni parasta lapselle. Liian hygieeniset olot eivät ole!
 

Yhteistyössä