Ärsyttävät erinomaiset vanhemmat

  • Viestiketjun aloittaja Luokanopettaja
  • Ensimmäinen viesti
Luokanopettaja
Hei!

Minä olen "se ihana alkuopettaja", jota monet vanhemmat toivovat lapsillensa opettajaksi. Työkokemuksen lisäksi minulla on kolme omaa lasta. Jaksan suunnitella ja panostaa, askartelen ihania juttuja isän- ja äitienpäiväksi, vien lapset retkelle eläinmuseoon, käymme eväsretkillä luonnossa ja soitan erittäin hyvin pianoa. Jaksan kannustaa ja olla rakentava paitsi perheiden kesken, myös työyhteisössäni.

Yksi asia minua on kuitenkin alkanut viime aikoina suorastaan kyrpimään yhteiskunnan eriarvostuessa, nimittäin vanhemmat, jotka haluavat osoittaa olevansa parempia kuin muut. Varsinkin vanhempainvartit ovat yhtä tuskaa näiden vanhempien kanssa, jotka käyttävät koko ajan selittelemiseen, kuinka meillä EI IKINÄ lueta Seiskaa tai meillä EI IKINÄ katsota Salkkareita tai meillä EI IKINÄ hyväksytä rasismia tai homovastaisuutta. Voisin luetella satoja esimerkkejä, mitä nykyajan vanhemmat - tunnetaan myös käsitteellä MeandI-äidit tai IT-isät - kertovat opettajille vanhempainilloissa korostaakseen omaa erinomaisuuttaan!

Eivät minunkaan lapseni katso koskaan Salkkareita tai edes kolmosen lastenohjelmia. He ovat aina siisteissä vaatteissa ja harrastavat kivoja asioita. Perheemme arsenaaliin kuuluu myös pitkä kotihoito ja subjektiivisen päivähoidon välttely, pitkä imetys, kestovaipat, luomupainotteinen ruokavalio, täydellinen päihteettömyys lasten nähden jne jne.

Eli noissa "erinomaisuusknopeissa" ei ole itsessään yhtään pahaa. Mutta eniten minua raivostuttaa se läpinäkyvyys, mikä noihin sankaritarinoihin liittyy. Vanhemmat eivät kerro niitä minulle suinkaan objektiivisessa mielessä, vaan tarinoiden viestinä on osoittaa, kuinka erinomainen perhe me, Herra Isä sentään, olemme ellei jopa vähän parempia kuin muut.