Aftoista..

:snotty: Onko näistä oikeasti apua http://www.yliopistonapteekki.fi/DisplaySpecialItemPage.do?itemNumber=174201 ???

Vai pitääkö mun oikeasti käydä kerjäämässä puudutussuihke resepti? :ashamed:

Tai sit vaan lopetan syömisen, juomisen ja puhumisen.. |O
 
Oletko kokeillut vaihtaa hammastahnaa sellaiseen, jossa ei ole niitä vaahtoamisaineita. Esimerkiksi Yotuel, jota saa apteekista. Monille aftoja tulee juuri huonosta hammastahnasta. Minulla hammastahnan vaihto auttoi aftoihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Darling:
Oletko kokeillut vaihtaa hammastahnaa sellaiseen, jossa ei ole niitä vaahtoamisaineita. Esimerkiksi Yotuel, jota saa apteekista. Monille aftoja tulee juuri huonosta hammastahnasta. Minulla hammastahnan vaihto auttoi aftoihin.
No mulle tulee aftoja tosi harvoin mutta kun tulee on niitä sit suu täys, niinkun nyt. Mutta täytyy käydä ostamassa tota hammastahnaa. Tähän tilanteeseen se ei vaan enää auta.
:(
 
VEE
Mä olen joskus noita käyttänyt. En ole tkännyt.
Vaikka ne on TOSI ohuita, niin suussa tuntuvat tosi paksuilta.
Ja laittaminen on kivuliasta, kun ensin pitää kuivata se afta.
Ja melko nopeasti lähti paikoiltaan. Ja kkun niitäkin saa laittaa vaan tietyn määrän päivässä, niin ei mulla ainakaan yksi pysynyt tarpeeksi kauan.
Mulla on sellasta antibioottista puuduttavaa voidetta, mikä on ihan hyvää, vaikkakin se tekee siitä aftan kohdasta limasen tuntuisen :(
Ethän käytä tavallista hammastahnaa, koska se 7 kertaistaa aftojen määrän.
Elmex on hyvää.

Tiedän, että noi on tosi tuskasia, itsellä oli yleensä 7-8 samaan aikaan suussa, enneku tajusin alkaa käyttämään Elmexiä.
Ja ikävä kyllä tämä vaiva on vaivannut meitin poikaa jo 2v. alkaen :(
 
Salutem hyvä tahna
http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=natriumlauryylisulfaatti&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0
 
Alkuperäinen kirjoittaja VEE:
Mä olen joskus noita käyttänyt. En ole tkännyt.
Vaikka ne on TOSI ohuita, niin suussa tuntuvat tosi paksuilta.
Ja laittaminen on kivuliasta, kun ensin pitää kuivata se afta.
Ja melko nopeasti lähti paikoiltaan. Ja kkun niitäkin saa laittaa vaan tietyn määrän päivässä, niin ei mulla ainakaan yksi pysynyt tarpeeksi kauan.
Mulla on sellasta antibioottista puuduttavaa voidetta, mikä on ihan hyvää, vaikkakin se tekee siitä aftan kohdasta limasen tuntuisen :(
Ethän käytä tavallista hammastahnaa, koska se 7 kertaistaa aftojen määrän.
Elmex on hyvää.

Tiedän, että noi on tosi tuskasia, itsellä oli yleensä 7-8 samaan aikaan suussa, enneku tajusin alkaa käyttämään Elmexiä.
Ja ikävä kyllä tämä vaiva on vaivannut meitin poikaa jo 2v. alkaen :(
Onko toi reseptillä?

 
Alkuperäinen kirjoittaja VEE:
Mä olen joskus noita käyttänyt. En ole tkännyt.
Vaikka ne on TOSI ohuita, niin suussa tuntuvat tosi paksuilta.
Ja laittaminen on kivuliasta, kun ensin pitää kuivata se afta.
Ja melko nopeasti lähti paikoiltaan. Ja kkun niitäkin saa laittaa vaan tietyn määrän päivässä, niin ei mulla ainakaan yksi pysynyt tarpeeksi kauan.
Mulla on sellasta antibioottista puuduttavaa voidetta, mikä on ihan hyvää, vaikkakin se tekee siitä aftan kohdasta limasen tuntuisen :(
Ethän käytä tavallista hammastahnaa, koska se 7 kertaistaa aftojen määrän.
Elmex on hyvää.

Tiedän, että noi on tosi tuskasia, itsellä oli yleensä 7-8 samaan aikaan suussa, enneku tajusin alkaa käyttämään Elmexiä.
Ja ikävä kyllä tämä vaiva on vaivannut meitin poikaa jo 2v. alkaen :(
Mulla tulee vaikka käyttäisin elmexiä, oli meillä vakihammastahna vielä jokin aika sit.

:ashamed:
 
loogista
Alkuperäinen kirjoittaja harmaja kirnupiimä:
Alkuperäinen kirjoittaja Darling:
Oletko kokeillut vaihtaa hammastahnaa sellaiseen, jossa ei ole niitä vaahtoamisaineita. Esimerkiksi Yotuel, jota saa apteekista. Monille aftoja tulee juuri huonosta hammastahnasta. Minulla hammastahnan vaihto auttoi aftoihin.
No mulle tulee aftoja tosi harvoin mutta kun tulee on niitä sit suu täys, niinkun nyt. Mutta täytyy käydä ostamassa tota hammastahnaa. Tähän tilanteeseen se ei vaan enää auta.
:(
Joo, ei se autakaan, mut ei auta pelkkä tahnakaan, jos nielee sitä vaahdotusainetta jossain muussa valmisteessa. Panadol, Panacod, Somac, Obsidan ja vaikka mitä muita valmisteita - ne kaikki yli 300 eri valmistetta sisältää sitä!

http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1174506860/3#3

Kipulääkkeiden takia monella suoli tulehtuu - mut ensin niihin alkoi muodostua aftoja, jotka tulehtui ja lääkäriin mennään vasta siinä vaiheessa, kun etoo niin, ettei ruoka maistu ja alkaa heikottamaan tai ne aftat alkaa vuotaa verta, kun syö vähänkin jotain karkeeta kuitua tai happoa. Kenellekään ei tosin kukaan kerro sitä:-(
 
vieras
Homcaren, (swipe), siis Naturcare tooth gel. Sitä saa jälleenmyyjiltä. Käytetään normaalisti hammastahnana, mutta sillä voi hoitaa suun vaivoja esim. aftat, rakot ym. kivut suussa. Sisältää aloe veraa.
 
Laura
Alkuperäinen kirjoittaja reikä jää:
Tuliko ne aftat aina siihen mihin laitettiin puudutuspiikki? Se on sitten vähän eri asia... Mut hyvä jos ei tulleet takaisin!
ensimmäistä kertaa suussa pari senttiä pitkä afta ikenen kohdalla, josta juuri kuukauksi sitten paikattiin iso reikä. ei joutunut juurihoitoon, muttei ollut kaukanakaan siitä. juuri tuohon kohtaan johon piikki pistettiin, on tämä afta nyt. ollut jo pari viikkoa. kipeytynyt joka päivä... odottelen tässä että menee pois.tavallinen suuvesi auttaa kipuun, desifioi sitä.
 
jkvm
Itsellä rauhottui, kun aloin käyttämään juurikin tuota elmexiä. Ja vielä enemmän kun poistin vehnän ruokavaliosta... Ja tosiaan kerran oli parhaimmillaan 10 aftaa yhtäaikaa suussa.
Kannattaa myös kokeilla purskuttaa ruokasoodavesisekoituksella ja ruokasoodaa voi laittaa myös suoraan aftalle :) Ei tarvitse käyttää mitään ylimääräisiä lääkkeitä.
 
"kts"
Itsellä rauhottui, kun aloin käyttämään juurikin tuota elmexiä. Ja vielä enemmän kun poistin vehnän ruokavaliosta... Ja tosiaan kerran oli parhaimmillaan 10 aftaa yhtäaikaa suussa.
Kannattaa myös kokeilla purskuttaa ruokasoodavesisekoituksella ja ruokasoodaa voi laittaa myös suoraan aftalle :) Ei tarvitse käyttää mitään ylimääräisiä lääkkeitä.
Hyvä homma!
Sun ei kannata käyttää sellaisia lääkevalmisteita, missä sitä ainetta on....
 
vierailija
Joo, ei se autakaan, mut ei auta pelkkä tahnakaan, jos nielee sitä vaahdotusainetta jossain muussa valmisteessa. Panadol, Panacod, Somac, Obsidan ja vaikka mitä muita valmisteita - ne kaikki yli 300 eri valmistetta sisältää sitä!

http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1174506860/3#3

Kipulääkkeiden takia monella suoli tulehtuu - mut ensin niihin alkoi muodostua aftoja, jotka tulehtui ja lääkäriin mennään vasta siinä vaiheessa, kun etoo niin, ettei ruoka maistu ja alkaa heikottamaan tai ne aftat alkaa vuotaa verta, kun syö vähänkin jotain karkeeta kuitua tai happoa. Kenellekään ei tosin kukaan kerro sitä:-(
 
vierailija
Joo, ei se autakaan, mut ei auta pelkkä tahnakaan, jos nielee sitä vaahdotusainetta jossain muussa valmisteessa. Panadol, Panacod, Somac, Obsidan ja vaikka mitä muita valmisteita - ne kaikki yli 300 eri valmistetta sisältää sitä!

Kipulääkkeiden takia monella suoli tulehtuu - mut ensin niihin alkoi muodostua aftoja, jotka tulehtui ja lääkäriin mennään vasta siinä vaiheessa, kun etoo niin, ettei ruoka maistu ja alkaa heikottamaan tai ne aftat alkaa vuotaa verta, kun syö vähänkin jotain karkeeta kuitua tai happoa. Kenellekään ei tosin kukaan kerro sitä:-(
Tosiaan, melkein 10 vuotta vanha ketju, mutta vieläkö on joku, joka ei tuota tiedä?
Ja toinen: älkää syökö sieniä, mitkä on poimittu laskeuma-alueelta. Eikä sieltä pyydettyjä kalojakaan kannata syödä. Miten ne hanavedestä on saatu pois, en tiedä.
 
vierailija
ensimmäistä kertaa suussa pari senttiä pitkä afta ikenen kohdalla, josta juuri kuukauksi sitten paikattiin iso reikä. ei joutunut juurihoitoon, muttei ollut kaukanakaan siitä. juuri tuohon kohtaan johon piikki pistettiin, on tämä afta nyt. ollut jo pari viikkoa. kipeytynyt joka päivä... odottelen tässä että menee pois.tavallinen suuvesi auttaa kipuun, desifioi sitä.
Kyllä ne ovat niiin ikäviä, ja yhdestäkin kerrasta väärää tahnaa tulee. Pitäisi korstaa isovanhemmillekin sitä, ettei anna omasta tuubistaan yhtään.
 

Yhteistyössä