Ahdistaa hirveästi, lapsi jo 11v eikä vieläkään osaa lähteä itse kouluun

  • Viestiketjun aloittaja ihan loppu tähän
  • Ensimmäinen viesti
ihan loppu tähän
Menee jo seuraavaksi 5. luokalle ja yhä edelleen pakko herätä sen kanssa aamuisin jotta saa aikaiseksi lähteä kouluun. Joka aamu jää makoilemaan sänkyyn vaikka kello herättää ja sitten saattaa nukahtaa, ei tajua ettei niin voi tehdä kun ei ole kelloa herättämässä.

Lisäksi läksyt on usein tekemättä, joka ikinen päivä pitää kysyä ja muistutella niistäkin. Usein sanoo ettei tullut ja sitten on tekemässä niitä aamulla, jolloin ei muutenkaan osaa itse lähteä ajoissa.

Tähän asti olen pitänyt huolen ihan sen takia, ettei myöhästyisi koulusta ja että ne läksyt olis tehtynä, pitäiskö oikeasti vaan jatkaa aamulla unia ja olla muistuttamatta niistä läksyistä? Sitten ne olis joka päivä tekemättä ja myöhästyisi varmaan melkein joka aamu, mutta oppisko paremmin kun näin, että minä olen muistuttamassa?

Pelottaa vain, että mitä ne koulussa tällaisesta meinaavat?

Ei auta rangaistukset kun lasta ei kiinnosta, ihan sama minkä rangaistuksen keksin läksyjen unohtamisesta niin se unohtaa ne silti, olen huomannut että aamuisin tekee niitä reippaammin kuin suoraan koulun jälkeen. Ehkä raskaan koulupäivän jälkeen ei sitten vaan kiinnosta enää niin kovin.
Jossain vaiheessa osasi jo herätä aamuisin, mutta nykyään jää taas sänkyyn makoilemaan ja on siellä vielä silloinkin, kun pitäsi jo olla lähdössä kouluun. Ei ehdi aamiaistakaan syömään taikka hampaita pesemään. Jos kellon laittaa aiemmin soimaan, makoilee vain silloinkin.

Pelottaa kun mulla on alkamassa koulu, miten ihmeessä tuo lapsi selviytyy itsenäisesti kouluun, kun on näin pirun hankalaa vaikka minä olen kotonakin :(
 
"viirus"
Otapa yhteyttä luokan opettajaan ja kuraattoriin. yhteispalaveri, sitä varten ne kuraattoritkin siellä on, että tukevat lapsen koulunkäyntiä. Ei sun tarvitse yksin jäädä tuon asian kanssa.
 
Läksyissä olisin tiukkana ja niitä tehtäisiin vaikak iltaisin yhdessä jos ei muuta. Onko lapsella muuten omantoiminnan ohjauksessa ongelmia? Jääkö "jumittamaan" tai onko pienempänä asiasta ollut puhetta?

Samaa mieltä kuin ylemmässä viestissä. Yhteys kouluun ja yhdessä meititte opettajan ja ehkä erityisopettajan kanssa miten etenette, ja millaisia tukia lapsi tarvitsee koulunkäyntiin (läksyjen seuranta, yms)
 
vieras..
Meillä kans nelosluokkalainen ihan samanlainen. Toisaalta varmaan luottaa siihen että kun olen kotona niin sit sanon mitä pitää millonkin tehdä. Mutta kun olin tuossa välillä töissä ja pojan piti itse lähteä kouluun niin ehti kyllä ajoissa, mutta ruoat jäi pöydälle, valot päälle ja ovet auki. Vaikk tein monesti kuvallisen ohjeen kellon aikoineen mitä piti tehdä. Tuota varmaan voisit kokeilla teilläkin?
Onko lapsella oma herätyskello (esim puhelimessa) . Toimisko jos sanot että laittaa ite herätyksen ja sit hoitaa ittensä kouluuun ilman että sinä varmistat yhtään?
 
"Joopa"
Kyllä ne sieltä koulusta varmaan ottavat yhteyttä kun poissaoloja ja myöhästymisiä sekä tekemättömiä läksyjä on terpeeksi. Huomaavat sitten että lapsi tarvitsee apua.

Minusta vanhemmat jotka kannattelevat lapsiaan tekevät heille karhunpalveluksen. Lapsesi ei tuossa teidän tilanteessa tunnu oppivan mitään uutta toimintatapaa. Paljon aikaisemmin olisi jo pitänyt puuttua siihen että lapsi ei kykene huolehtimaan omista asioistaan. Jos jossakin mättää niin siiloin sen pitää myös näkyä sinne koululle päin. Jos koulussa ei huomata mitään ongelmaa ei lapsi myöskään saa asiantuntijoiden apua.
 
"sani"
ei onnistuisi lähtö minun 8v tokaluokkalaiseltani pojaltanikaan, ellen töistä soittaisi ja muistuttaisi. Yleensä hänellä puhelin hälyttää, kun pitää alkaa pistämään vaatetta päälle ja kouluunlähtö lähestyy.
 
luulenniin
Kuinka moni teistä nousisi aamulla aikaisin itse laittamaan aamupalaa, jos teillä olisi palvelija joka sen laittaa? Ja vaivautuisitteko kirjoittamaan muistilappuja, laittamaan hälytyksiä tai merkitsemään kalenteriin, jos joku kulkisi vierellänne ja aina muistuttaisi kaikesta? Minä voin myöntää ainakin, että en tekisi, vaan luottaisin, että palvelu pelaa kun on pelannut tähänkin asti.
 
vastuuta teoistaan
Kuinka moni teistä nousisi aamulla aikaisin itse laittamaan aamupalaa, jos teillä olisi palvelija joka sen laittaa? Ja vaivautuisitteko kirjoittamaan muistilappuja, laittamaan hälytyksiä tai merkitsemään kalenteriin, jos joku kulkisi vierellänne ja aina muistuttaisi kaikesta? Minä voin myöntää ainakin, että en tekisi, vaan luottaisin, että palvelu pelaa kun on pelannut tähänkin asti.
Samoilla linjoilla. Tiukka keskustelu asiasta ja jos sitten myöhästyy/läksyt tekemättä, kärsii open antaman rangaistuksen. Ja kotona uusi keskustelu. Meillä ekaluokkalainen osaa huolehtia läksyt, liksavaatteet ym. Kelloa ei tunne täysin, mutta kysyy minulta, että joko hänen pitää mennä. Jos olen lähtenyt aiemmin, laitetaan puhelin hälyyttämään.
 
"a.p"
Samoilla linjoilla. Tiukka keskustelu asiasta ja jos sitten myöhästyy/läksyt tekemättä, kärsii open antaman rangaistuksen. Ja kotona uusi keskustelu. Meillä ekaluokkalainen osaa huolehtia läksyt, liksavaatteet ym. Kelloa ei tunne täysin, mutta kysyy minulta, että joko hänen pitää mennä. Jos olen lähtenyt aiemmin, laitetaan puhelin hälyyttämään.
No sehän tässä onkin, kun koulun suunnalta ei oikein rangaistuksia tule. Läksyt jos on tekemättä, niin voi voi- ei mitään sanktiota. Jos myöhästyy, niin riittää kun sanoo "anteeksi, että olen myöhässä"

Enkä minä oikein voi opettajalta vaatiakkaan kovempia rangaistuksia, vain tälle yhdelle lapselle. Sama homma tuntuu olevan kaikilla opettajilla, ei toinenkaan lapseni saa mitään rangaistuksia jos joku läksy on unohtunut. Hänellä kyllä niitä unohtuu äärimmäisen harvoin eikä ole ikinä myöhästynytkään.

Joskus tuli maili, että jos on tietty määrä läksyjä tekemättä, niin sen jälkeen joutuu läksyparkkiin, eipä ole joutunut. Voisiko opettajalta kysyä, että voiko lapsi mennä sinne läksyparkkiin joka ikinen päivä? Tämä voisi olla hyvä uhkaus lapselle, koska kovasti haluaisi kavereiden kanssa olla koulupäivän jälkeen. En kyllä sitten tiedä, että kuka sitä vahtisi, että lapsi menee sinne läksyparkkiin
 
vastuuta teoistaan
[QUOTE="a.p";30712537]No sehän tässä onkin, kun koulun suunnalta ei oikein rangaistuksia tule. Läksyt jos on tekemättä, niin voi voi- ei mitään sanktiota. Jos myöhästyy, niin riittää kun sanoo "anteeksi, että olen myöhässä"

Enkä minä oikein voi opettajalta vaatiakkaan kovempia rangaistuksia, vain tälle yhdelle lapselle. Sama homma tuntuu olevan kaikilla opettajilla, ei toinenkaan lapseni saa mitään rangaistuksia jos joku läksy on unohtunut. Hänellä kyllä niitä unohtuu äärimmäisen harvoin eikä ole ikinä myöhästynytkään.

Joskus tuli maili, että jos on tietty määrä läksyjä tekemättä, niin sen jälkeen joutuu läksyparkkiin, eipä ole joutunut. Voisiko opettajalta kysyä, että voiko lapsi mennä sinne läksyparkkiin joka ikinen päivä? Tämä voisi olla hyvä uhkaus lapselle, koska kovasti haluaisi kavereiden kanssa olla koulupäivän jälkeen. En kyllä sitten tiedä, että kuka sitä vahtisi, että lapsi menee sinne läksyparkkiin[/QUOTE]

Kuulostaapa oudolta. Kyllä täällä saa rangaistuksen/joutuu läksyparkkiin, jos tehtävät on tekemättä. Ehkä tuossa tilanteessa kannattaa ottaa asia puheeksi open kanssa.
 
vieras*
Kuinka moni teistä nousisi aamulla aikaisin itse laittamaan aamupalaa, jos teillä olisi palvelija joka sen laittaa? Ja vaivautuisitteko kirjoittamaan muistilappuja, laittamaan hälytyksiä tai merkitsemään kalenteriin, jos joku kulkisi vierellänne ja aina muistuttaisi kaikesta? Minä voin myöntää ainakin, että en tekisi, vaan luottaisin, että palvelu pelaa kun on pelannut tähänkin asti.
Äiti on kotona eikä jaksaisi nousta aamulla ylös tai muistuttaa läksyistä? Onko omituista? Kannattaa miettiä niitä omia unirytmejä hieman tarkemmin.
 
anteeksi
[QUOTE="a.p";30712537]
Joskus tuli maili, että jos on tietty määrä läksyjä tekemättä, niin sen jälkeen joutuu läksyparkkiin, eipä ole joutunut. Voisiko opettajalta kysyä, että voiko lapsi mennä sinne läksyparkkiin joka ikinen päivä? Tämä voisi olla hyvä uhkaus lapselle, koska kovasti haluaisi kavereiden kanssa olla koulupäivän jälkeen. En kyllä sitten tiedä, että kuka sitä vahtisi, että lapsi menee sinne läksyparkkiin[/QUOTE]


Miksi sä hyväksyt sellaisen "ei tullut läksyjä" vastauksen, jos niitä sitten usein kuitenkin on tullut. Otat kovemman linjan ja kavereita ei nähdä ennen kuin sä olet nähnyt tehtyjä läksyjä.
 

Yhteistyössä