aika kummallista kun vähemmän syyllisestä tuleekin syyllinen

joku helvetin tunari yrittää itsemurhaa ja ajaa pahki mopoautoon ja kaksi nuorta kuolee. nyt media tekee syyllistä näistä nuorista. tyyliin, mitäs menevät ajelemaan mopoauton kotteroilla. kyllähän se syy on siinä tollossa, joka ei erota mopoautoa tavallisesta autosta. ja siinähän olis voinut tulla ruumiita, vaikka kyseessä olis ollut oikea auto.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
En o minäkään huomannut, että tossa olis uhreja syyllistetty mitenkään.

Mut noit mopoautoja passaa ihmetellä siis että mihin niitä tarvitaan?
Jos 16- vuotias katsotaan liikennekelpoiseksi... niin hänelle annetaan ajolupa turvattomimpaan mahdolliseen vekottimeen?
Miks ei sais samantien ajolupaa ihan oikeaan autoon?

Murto- osalla mopoauton hinnasta sais tän vuosituhannen auton jossa on turvatyynyt ja metri peltiä keulassa. Ja jonka ajaminen ei juurikaan eroa autolla ajamisesta mitä se ny kulkee vähän kovempaa.

Ei maanteillä leluja tarvita.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
On se kumma kun uhreista ei koskaan saa sanoa mitään arvostelevaa, tai joku neropatti keksii kuvitella, että sillä tarkoitetaan uhrin olevan syyllinen. Ei. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia.

Meidän lapset eivät mopoja tai mopoautoja saa, ne ovat aivan liian vaarallisia. Minulla vanhempana on tehtävä huolehtia alaikäisistä lapsistani, ja se tarkoittaa myös riskialttiiden leikkien kieltämistä.

Tällä ei ole mitään tekemistä syyllisyyden kanssa, koska on päivänselvää, että syyllinen on se, joka tahallaan kolarin ajaa. On myös täysin aiheellista todeta, että jos mopoautoja/mopoja ei olisi, voisivat nämäkin nuoret olla hengissä.
 
vierailija
Tai jos he eivät olisi lähteneet tuolloin Tampereelle. Lähteneet aiemmin/myöhemmin. Kuolonuhrina olisi voinut olla joku muu tai vaan loukkaantuneena jos kuski oli päättänyt ajaa jotain päin. Yksi auto oli jo aiemmin väistänyt pientareelle kun tuo kuski oli ajanut silloinkin vastaantulijoiden kaistalla.
 
vierailija
Sastamalan ammattikoululaisille kriisiapua kuolonkolarin jälkeen - uhrien koulussa sytytettiin muistokynttilät
Maanantai 20.2.2017 klo 12.28 (päivitetty klo 16.16)

Kahden nuoren hengen vienyt kuolonkolari Sastamalassa on herättänyt paljon ajatuksia nuorten opinahjossa Vammalan ammattikoulussa.

(JUHA VELI JOKINEN)">
Onnettomuus tapahtui valtatiellä 12 Sastamalan ja Nokian rajalla. (JUHA VELI JOKINEN)
LUE MYÖS
Mopoautossa olleet nuoret tappanut epäilty on järkyttynyt: "Hänen oli tarkoitus vahingoittaa vain itseään"

Poliisi vaatii mopoautoon törmännyttä kuljettajaa vangittavaksi - käsittely saatetaan pitää sairaalassa

Ystävä kertoo: 17-vuotias pariskunta oli matkalla viettämään iltaa kun pakettiauto ajoi päin

Valtatie 12 jälleen auki Sastamalassa kuolonkolarin jälkeen

Vakava liikenneonnettomuus Sastamalassa - kolme henkilöä osallisena

17-vuotiaat tyttö ja poika kuolivat nokkakolarissa Sastamalassa

Keskusteluissa ovat nousseet esille teon tahallisuus ja mopoautojen turvallisuus.

- Päivä on ollut ihan erilainen kuin normaalisti, luonnehtii koulun rehtori Anna-Leena Kivipuro.

Aamu alkoi kriisityöntekijöiden palaverilla ja jatkui muistohetkellä sekä kynttilöiden sytyttämisellä. Koulussa avattiin myös kolarin uhrien muistokirja. Uhrit olivat 17-vuotiaat tyttö ja poika.

Opiskelijoiden tukena oli seurakunnan ja SPR:n työntekijöitä sekä koulun tukihenkilöitä.

- Työntekijät jalkautuivat auto-osastolle ja myös rakennusosastolle, jossa opiskelee uhrien hyviä ystäviä.

Kriisityöntekijä Heidi-Maria Heikkilä saapui koululle aamukahdeksalta.

- Päivä on ollut rauhallinen. Puheille tulijoita ei ole ollut kovin paljon. Tämä on hyvin surullinen tapahtuma, summaa diakoniatyöntekijänä työskentelevä Heikkilä.

Kriisityö jatkuu ammattikoulussa niin kauan kuin on tarpeen.

"Olisi voinut tehdä muutenkin"

Uhrit opiskelivat autoalan perustutkintoa ensimmäisellä luokalla. Kolmannen luokan opiskelija Suvi Syrjänen ei tuntenut heitä henkilökohtaisesti, mutta opiskelukavereiden kanssa on toki puhuttu kolarista.

- Itsemurhayrityksen olisi voinut tehdä muutenkin kuin viemällä kahden muun hengen. Kyllä tapahtuma koskettaa, koska he opiskelivat samaa alaa ja samassa koulussa.

Myös mopoautojen turvallisuus askarruttaa autonkorjaajaksi opiskelevia nuoria.

- Kaupunkiajoon ne sopivat, mutta eivät kyllä isommille teille. Ne eivät tarjoa tarpeeksi suojaa.

Samoilla linjoilla on auto-osaston opettaja Petri Kiiski. Aiheesta on ollut opiskelijoiden kanssa puhetta ennenkin.

Kiiski ihmettelee, miksi Suomen turvallisuuskulttuurissa ei juuri puhuta mopoautoista. Henkilöautojen turvallisuutta pidetään tärkeänä ja markkinointikeinona, mutta sama ei jostain syystä koske mopoautoja.

STT
 
vierailija
On se kumma kun uhreista ei koskaan saa sanoa mitään arvostelevaa, tai joku neropatti keksii kuvitella, että sillä tarkoitetaan uhrin olevan syyllinen. Ei. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia.

Meidän lapset eivät mopoja tai mopoautoja saa, ne ovat aivan liian vaarallisia. Minulla vanhempana on tehtävä huolehtia alaikäisistä lapsistani, ja se tarkoittaa myös riskialttiiden leikkien kieltämistä.

Tällä ei ole mitään tekemistä syyllisyyden kanssa, koska on päivänselvää, että syyllinen on se, joka tahallaan kolarin ajaa. On myös täysin aiheellista todeta, että jos mopoautoja/mopoja ei olisi, voisivat nämäkin nuoret olla hengissä.
On aivan liian vaarallista että lapsi kävelee suojatiellä. On hänen oma syynsä jos rattijuoppu ajaa päälle turboaudilla...
 
On aivan liian vaarallista että lapsi kävelee suojatiellä. On hänen oma syynsä jos rattijuoppu ajaa päälle turboaudilla...
On hyvin vaarallista opettaa lapselle, että suojatie tarjoaisi jotain mystistä turvaa.

Suojatie ja liikennevalot on paikkoja joissa tien saa ylittää.
Mut omaa varovaisuutta ei korvaa mikään.

Luokkakaverini isosisko kuoli suojatiellä liikennevaloissa niiden näyttäessä hänelle vihreää. Se ei ollut tarpeeksi.
Musamaikka sävelsi muistokseen tuon. Kaunis laulu mutta mitä hirmuisimmalla hinnalla.
 
Jos juoppo itsemurhaa hautova hullu ajaa vasenta kaistaa törmätääkseen vastaantulijoihin, voi mopoauton sijasta eteen osua jalankulkija tai pyöräilijä.
Ongelmaa ei voi korjata kieltämällä kaikelta tonnia kevyemmältä teillä liikkuminen, vaan poistamalla nuo hullut ajoissa liikenteestä. Lisää vankeusrangaistuksia, lisää pakkohoitoa, kiitos.
 
Jos juoppo itsemurhaa hautova hullu ajaa vasenta kaistaa törmätääkseen vastaantulijoihin, voi mopoauton sijasta eteen osua jalankulkija tai pyöräilijä.
Ongelmaa ei voi korjata kieltämällä kaikelta tonnia kevyemmältä teillä liikkuminen, vaan poistamalla nuo hullut ajoissa liikenteestä. Lisää vankeusrangaistuksia, lisää pakkohoitoa, kiitos.
Vankeusrangaistus ei hirveesti auta mielenterveysongelmiin.

Toki pitää aikansa poissa pahanteosta.
 
vierailija
Mä liputan ennaltaehkäisyn nimiin.

Ei tarttis mennä sinne vankilatasolle tai pakkohoitoon saakka.

Mielenterveyspotilaan omaisena voin kertoa että sillä saralla hoito on tässä maassa perseellään. Aika iso osa mt potilaista jää meidän omaisten "näppeihin", enkä minä ainakaan voi sanoa olevani ammattilainen mt-potilaan hoidon suhteen.

Onhan se helppoa kun hoitava taho antaa läjän pillereitä ja totetaa että koittakaa pärjätä ja soittakaa jos tulee ongelmia. Terapiaan toki saa lähettään - sitten joskus. Pääsy terapiaan voi kestää kuukausia jopa yli puoli vuotta. Sen ajan sairas ihminen on omineen tai omaisten vastuulla....

Joo, omaisista pitää kantaa huolta. Mutta on vähän eri asia käydä vanhan isän puolesta kaupassa, siivota, laittaa ruoka ja kylvettää. Kuin se että yrittää saada itsetuhoisen isän rahoittumaan ja oloa helpommaksi....
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
En ole huomannut, että missän syyllistettäisiin uhreja.
Olen huomannut, että monessakin jutussa on mietitty pitäisikö ajolupaan vaikuttaa muukin kuin fyysinen terveys ja saataisiinko tällaisella edes joku itsemurhakandidaatti pois liikenteestä.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettäkö mopoautoissa olisi mitään hyvää. Edelleen olen sitämieltä, että ne helvetinkoneet vois kaikki polttaa. Ja siltikään tässä tapauksessa uhrit eivät ole millään tavalla syyllisiä.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Sastamalan tragedia järkytti: Kansanedustaja haluaa heivata mopoautot - teineille oikeita autoja nopeusrajoittimilla
Tiistai 21.2.2017 klo 10.09

Kokoomusedustaja väläyttää lakialoitetta, jonka myötä alaikäiset voisivat ajaa nopeusrajoittimella varustettua autoa.



  • Kansanedustaja Timo Heinonen sallisi alaikäisten ajaa nopeusrajoittimilla varustettuja autoja.
  • Niin sanotut oikeat autot olisivat Heinosen mukaan mopoautoja turvallisempia.

- Järkyttävää piittaamattomuutta ja itsekkyyttä.

Näin kommentoi kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen blogissaan Sastamalan tragediaa.

Kaksi 17-vuotiasta nuorta kuoli lauantai-iltaisessa kolarissa, jossa yhteen törmäsivät nuorten mopoauto ja 35-vuotiaan miehen kuljettama tila-auto. Mies kertoi jälkikäteen poliisille halunneensa surmata itsensä ja luulleensa mopoautoa isommaksi ajoneuvoksi.

Kuolonkolarista järkyttynyt Heinonen väläyttää blogissaan lakialoitetta, joka sallisi jo 15-vuotiaiden ajaa mopoautojen sijaan oikeita, nopeusrajoittimilla varustettuja autoja.

- Sastamalan tapauksessa ei nyt esittämänikään malli olisi todennäköisesti pelastanut nuoria, mutta monessa muussa onnettomuudessa kyllä, kansanedustaja kirjoittaa.

Hänen keskeisin perusteensa on se, että oikeat autot ovat mopoautoja turvallisempia. Heinosen tekemän vertailun mukaan pikkuautojen ja mopoautojen hintaerot eivät ole merkittäviä.

- Miksi emme siis antaisi nuorillemme alle turvallisempaa kalustoa, jossa pakollisena olisivat turvatyynyt, ajonvakausjärjestelmä ja AMB-jarrutkin?

- Itse olisin siihen valmis, että 15-vuotias saisikin alleen aidon pienen auton, joka on rajoitettu kulkemaan esimerkiksi nykyinen 45 km/h tai vaikkapa 60km/h, Heinonen ehdottaa.

Nopeusrajoittimen voisi kansanedustajan mukaan asentaa lukitussinetillä kaasun johtosarjoihin niin, ettei sitä pystyisi "kesäöinäkään" kytkeä pois.

Heinosen kirjoituksesta uutisoi ensimmäisenä Uusi Suomi.

KALLE JOKINEN
kalle.jokinen@iltalehti.fi
 

Yhteistyössä