Aikaa liikunnalle?

Kyselin tästä tuolla harrastukset osiossakin, mutta kysympä tässäkin, kun asia mieltä vaivaa. Olen 31-vuotias kahden pienen lapsen työssäkäyvä äiti. Havahduin tässä taannoin kammottavaan asiaan: en harrasta nykyään mitään liikuntaa. En siis mitään. En vain ehdi. Lapset ja työ vievät ajan päivällä ja illalla, kun lapset nukkuvat, vetkuttaa niin, etten jaksa lähteä edes lenkille.
Onko teillä kokemusta samasta? Vai ehtivätkö kaikki muut kohottaa kuntoaan? Rapistunko kohta kokonaan? Nyt jo hartioita jomottaa ja on veltto olo vaikka rattaita ympäriinsä työntelenkin...
 
Pesäpuu
Ihanaa, että löytyy joku kohtalotoveri! Minäkään en liiku juuri lainkaan ja kunto on pohjalukemissa. Tunnen siitä syyllisyyttä ja olen tietysti huolissani, miten oma 3-kymppinen fysiikkani kestää. En tiedä olenko saamaton vai enkä vain todellakaan ehdi.Olen kotiäiti, mukuloita viisi, nuorin vielä imetysikäinen joten vapaa-aikaa ei liiemmälti ole.Jumppasaleja kammoan, kalliisiin tunteihin tai kuntosaleihin ei ole oikein rahaakaan, mutta suurin ongelma on ajan puute. Tai motivaation. Ja kun ylipainoakaan ei ole, ei rapakunto ole vielä missään näkynyt, paitsi lasten jumpassa en jaksa juosta nelivuotiaani perässä...noloa!
 
Ja helposti sen "vapaa ajan" käyttää johonkin muuhun kuin jumppaamiseen. Omatunto soimaa. Ehkä ehdimme liikkua sitten kymmenen vuoden kuluttua ja kuroa rapautumat kuntoon ja umpeen... enpä tiedä.
 
Olen samassa jamassa. Tänä syksynä tein asiaan muutoksen. Käyn kerran viikossa, tiistaisin klo 20 jumpassa. Se on minun aikaani, aikaa itselleni ja tuohon mennessä puoliso ehtii töistä ja pärjää tunnin oikein hyvin neidin kanssa.

Pakko ottaa joku ohjattu juttu, koska muuten aikaa ei löydy ja jos löytyy aikaa, on aina jotain muuta tärkeämpää kuin oman kunnon kohottaminen. =)
 
1972
Mun oli kans pakko ottaa ohjattu jumppa, koska muuten EI tuu lähdettyä lenkille. EIKÄ kotona pysty jumppaamaan...........Tää jumppa on mun omaa aikaa.....ihanaa......
Suosittelen myös jotain ohjattua, niin tulee kohotettua kuntoa ja mielikin virkistyy......... :wave: :wave: :wave:
 
CELESTE
Haa. Mulla oli sama tilanne muutamia vuosia sitten. Mies usein reissuillaan ja minä kahden pienen lapsen kanssa klaarailin arkea. Työssä kävin päivällä ja lapset laatuajoitin illalla. No, aikansa kutakin. Nyt vitos ja kolmosluokkalaiset ovat jo pärjäilleet itsekseen iltapäivisin kun olen vihdoin n. vuosi sitten alkanut harrastaa salilla käyntiä, lenkkeilyä yms. liikuntaa . Parempi myöhään kuin ei ikinä. Kyllä sinäkin ehdit. Ei tietysti kannata odottaa niin kauan kuin minä tein , vaan yrittää järjestää itselleen tilaisuuksia. Minulla niitä olisi ollut aiemminkin , mutta liikunta ei oikein napannut ennenkuin nyt kun on "pakko".
 
tarkkailija
Ehdin liikkua vain viikonloppuisin. Arkisin en raaski olla iltoja harrastuksissa kun on 5-v tyttö kotona, päivät tarhassa. Siivous, kauppakassien kanto, lapsen sylitys jne. riittävät hyötyliikunnasta. Työmatkani on 40 km moottoritietä. Ajaessa jumppaan pakaroita jos muistan..Kummasti vain alkanut olla erilaisia kolotuksia, olen 38-v
Harrastan viikonlopulla juoksua ja viikolla käyn kerran venyttelyssä. Näihin kolotuksiin auttaa venyttely.
 
Vaimo-otus
Minulla on jo parempi tilanne. Pojat ovat kasvaneet kesän aikana niin että uskallan jättää ne jo 1/2- 1h yksin kotia kunhan pääsevät tietsikalle ( pojat 5v ja 7v). Isäntä on onneksi niin aktiivinen liikkuja , että vetää mutkin noin 3 kertaa viikossa lenkille. Yksin en saa lähdetyksi.
 
Joskus voi olla todella vaikea järjestää itseään ohjatulle tunnille, esim. mun miehellä on epäsäännölliset työajat, joten mun on ihan mahdotonta järjestää itseäni joka viikko jonnekin. Yksi hyvä konsti on, jos pystyy pyöräilemään työmatkat. Lapsetkin oppii ettei joka paikkaan tarvitse mennä autolla.

Jos lapset on pikkasen isompia niin uinti on aika hyvä juttu. me käydään parin viikon välein uimassa koko perhe. välillä mies on lasten kanssa ja minä uin kuntouintia, välillä ollaan vesihippaa yhdessä, ja kunto nousee kohisten! Monissa uimahalleissa on muuten vauvauinnin kanssa samaan aikaan ohjelmaa isommille lapsille. Meille tämä on ollut mukava harrastus, kun oma kunto nousee ja lapset saa olla mukana. Uinti myös väsyttää mukavasti, joten uinnin jälkeen on kotona yleensä ihanan rauhallinen sunnuntai-fiilis.

 
pikku äippä-71
itse olen 33v työssäkäyvä 2 ipanan äippä espoosta.yritän harrastaa aina kun jaksan ja saan mahd.niin uintia ja sauvakävelyä.mies tekee 2-vuorotyötä eli joka toinen vk pääsen iltasin lenkille jos jaksaa.............ja yleensä vkl sit käyn lenkillä. :attn: :attn:
 

Yhteistyössä