aikuisen korvatulehdus-pää hajoo!

  • Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti
tietämätön
Sain korvatulehdukseen antibioottikuurin 3-4vrk sitten ja ainoastaan kipu on loppunut,mutta korva on ihan lukossa enkä kuule sillä mitään:(
Hermot menee kun en tiedä milloin korva paranee!
Viimeksi ollut lapsena tulehdus korvassa,niin en muista.
Kävin 2vrk antibiootin laoittamisesta suihkussa,kun kipua ei ollut niin eiköhän illalla alkanut helvet.nmoinen kipu.
Milloinkohan korva "aukeaa"???
 
mulla meni kans ihan kokonaan kuulo korvast pois ja kesti viikon verran et kuulo palas, ja joutrusin lopettaa kuurin viel kesken kun sain allergisen reaktion. siit on nyt pari viikkoo ja tänään rupes vihloo toinenkin korva :kieh: ja mullakin lapsena viimeks tulehdus.
 
Onko sinulla ihan siis korvatulehdus jossa mahdollisesti tärykalvo vaurioitunut vai onko kyseessä korvakäytävän tulehdus?

Itselläni noin viikko sitten todettiin korvakäytävän tulehdus, tipat lääkäri määräsi ja neljästi olen käynyt korvien huuhtelussa peräkkäisinä päivinä.

Korvia ei saa kuitenkaan käydä huuhdottamassa jos tärykalvo puhjennut tai siinä muuta vauriota. Puhuiko lääkäri sinulle mitään korvien huuhtelusta? Jos korvien tukkoisuus vain jatkuu, kannattaa ottaa yhteys sinne missä lekurissa kävit ja kysellä, että olisiko syytä käydä sairaanhoitajan vastaanotolla huuhteluissa.

:)
 
ap
Mulla tuli tulehdus siis viikon influenssan sairastamisen jälkitautina:(Joskus 10v, sitten samasta korvasta kylläkin puhjennut tärykalvo,muttei pitäisi vaikutta tän hetkiseen tilaan...On vaan korva ihan lukossa:(
Hiustenpesun jälkeen korvasta tuli yön aikana vaaleanpunaista vettä,eli hyvin vähän vertakin.
Voikohan olla ettei neste pääse korvasta pois?
Eniten pelkään ettei korva parannu!Mitä on korvan huuhtelu???
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nallura:
millainen tuo korvien huuhtelu ?
Riippuu tilanteesta tehdäänkö pelkällä keittosuolaliuoksella vai 50/50-liuksella jossa puolet pirtua ja puolet keittistä.

Steriilillä ruiskulla ruiskutetaan kovalla paineella korvaan neste ja samantien se valuu sieltä pois.

Sairaanhoitaja varoitteli, että saattaa tuntua ilkeältä ja varsinkin kirvellä kun pirtu toisena lioksena, mutta minun kohdallani ei ole koskaan tuntunut pahalta eikä myöskään kirvellyt :) Hieman se kutittaa ja tietty ensimmäisellä kerralla saattaa tuntua oudolta ja ilkeältä..

Tarkennusta:

Sairaanhoitajan vastaanotolla siis yleensä ainakin täällä meillä päin tehdään, päivystyksessä tekevät hyvin hyvin harvoin. Tuo huuhtelu ei kestä montaa minuuttia. Mulla noin viidestä-seitsemään ruiskullista korvaan ruiskutettu, yleensä tehdään perättäisinä päivinä.

Potilas istuu tuolilla ja avustaa hoitajaa pitämällä kaarimaljaa kaulalla, jotta korvasta valuva neste ja lika valuu vaatteiden sijasta sinne :)

Joskus tarvittaessa lääkäri voi ennen ja/tai jälkeen huuhtelun käydä imulla imemässä korvakäytävät.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla tuli tulehdus siis viikon influenssan sairastamisen jälkitautina:(Joskus 10v, sitten samasta korvasta kylläkin puhjennut tärykalvo,muttei pitäisi vaikutta tän hetkiseen tilaan...On vaan korva ihan lukossa:(
Hiustenpesun jälkeen korvasta tuli yön aikana vaaleanpunaista vettä,eli hyvin vähän vertakin.
Voikohan olla ettei neste pääse korvasta pois?
Eniten pelkään ettei korva parannu!Mitä on korvan huuhtelu???
Korvien huuhtelusta yllä :)

Mulla oli edellisenä yönä ennen lekuriin menoa korva todella kipeä, tai heräsin siihen, että korvassa viiltävä kipu. Siitä hekestä eteenpäin korva olikin sitten täysin kuuro ja tuntui kova paine korvassa. Helpotti imun ja huuhteluiden jälkeen :)

Tosin taas kutiaa korvat :(
 
juuri parantunut
mulle tuli molempiin korviin välikorvantulehdukset joulun jälkeen ja tämä viikko on ensimmäinen, kun kuulen kunnolla! Painetta kyllä tuntuu vieläkin kun nostan lattialta lapsia tai tavaroita.. Nyt mulle tosin iski influenssa, eli se siitä "terveydestä" (tosin mielummin kaksi - kolme influenssaa kuin yhtäkään korvatulehdusta enää ikinä!). Se kuulon "menetys" ja aleneminen oli tooodella stressaavaa. Jaksuja! Mä en käynyt huuhteluttamassa, ainoastaan antibiooteilla sinnittelin (myös raskaana).
 
ä4
mä oon näin aikasenakin edelleen kärsiny korvatulehduksista pari kertaa vuodessa. suomessa hain aina antibiootit ja korvat parani ja kuulo palautui n parissa vkossa. nyt ollaanasuttu maassa, jossa ei korviin heti määrätä antibioottia lapsillekaan ja täällä korvatulehdukseni ovat saaneet parantua itsekseen. saman verran tuntuu kestävän antibiootilla tai ilman.... ärrsyttäväähän tuo on.
 
vieras
mulla oli n.2 v sitten korvakäytävän tulehdus josta jäi lukkoisuus "päälle". Olen sen jälkeen juossut lääkärissä ja kukaan ei ole keksinut vaivaan apu saati mistä se johtuu kunnes sitten taas välitin sitä ohi mennen työterveydessä. Hän tutki sitä ja totes HETI että se on avoinkorvatorvi. Siis korvatorvi on jostain syystä jäänyt kokonaan avoimeksi. Syytä siihen ei tiedetä miksi. No sain sit lähetteen Tampereelle jossa se sit ehkä leikataan. Toinen vaihtoehto olis putkittaa se mut se putki lähtee pois ja sit se tarvii koko ajan uusia...
Et odottelen sitä kutsua Tampereelle....
Toivotaan ettei tää oo samaa. Tiedän nimittäin se on TODELLA KAMALA vaiva!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
??
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla oli n.2 v sitten korvakäytävän tulehdus josta jäi lukkoisuus "päälle". Olen sen jälkeen juossut lääkärissä ja kukaan ei ole keksinut vaivaan apu saati mistä se johtuu kunnes sitten taas välitin sitä ohi mennen työterveydessä. Hän tutki sitä ja totes HETI että se on avoinkorvatorvi. Siis korvatorvi on jostain syystä jäänyt kokonaan avoimeksi. Syytä siihen ei tiedetä miksi. No sain sit lähetteen Tampereelle jossa se sit ehkä leikataan. Toinen vaihtoehto olis putkittaa se mut se putki lähtee pois ja sit se tarvii koko ajan uusia...
Et odottelen sitä kutsua Tampereelle....
Toivotaan ettei tää oo samaa. Tiedän nimittäin se on TODELLA KAMALA vaiva!!!!!!!!!!!!!!!!!
enpä oo tuollaista ikinä kuullutkaan... avoinkorvatorvi???
 
avoinkorvatorvi
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla oli n.2 v sitten korvakäytävän tulehdus josta jäi lukkoisuus "päälle". Olen sen jälkeen juossut lääkärissä ja kukaan ei ole keksinut vaivaan apu saati mistä se johtuu kunnes sitten taas välitin sitä ohi mennen työterveydessä. Hän tutki sitä ja totes HETI että se on avoinkorvatorvi. Siis korvatorvi on jostain syystä jäänyt kokonaan avoimeksi. Syytä siihen ei tiedetä miksi. No sain sit lähetteen Tampereelle jossa se sit ehkä leikataan. Toinen vaihtoehto olis putkittaa se mut se putki lähtee pois ja sit se tarvii koko ajan uusia...
Et odottelen sitä kutsua Tampereelle....
Toivotaan ettei tää oo samaa. Tiedän nimittäin se on TODELLA KAMALA vaiva!!!!!!!!!!!!!!!!!
enpä oo tuollaista ikinä kuullutkaan... avoinkorvatorvi???
googletapa sitä niin sieltä löytyy paljon tietoa!
 

Yhteistyössä