Aivoinfarkti?

  • Viestiketjun aloittaja Oh dear
  • Ensimmäinen viesti
Oh dear
Onko kenelläkään tietoa aivoinfarktin oireiden kestosta?

Mulla alkoi viikko sitten älytön huimaus, pahoinvointi, pyörrytys, lievä päänsärky, heikotus ja kieli on osalta tunnoton ja on makuhäiriöitä.

Olen nyt kaksi kertaa nähnyt lääkäria ja on otettu ekg ja liuta verikokeita. Ei ole sydänlihastulehdusta eikä keuhkoveritulppaa mitä pelkäsivät. Aivoastaan hemppa on alhaalla, ja se on nyt kuukauden laskenut tasaisesti 104, missä se nyt on.

Ihmettelen vaan, kun multa ei oteta aivoista kuvaa, kun musta toi kielen makuhäiriö voisi olla kuitenkin huolestuttavaa...

Mutta sitten meitin, että oireet ovat kestäneet jo viikon, niin jos se olisi aivoverenvuoto niin kai sitä nyt olisi jo haudassa? Onko kenelläkään tietoa?


Alkaa olemaan jo vähän huolestunut olo, kun olo ei parane minnekkään ja mitään syytä ei löydy.

Maanantaina taas kasa verikokeita...
 
aamuvirkee
aivoverenvuoto ja infarkti (eli aivoveritulppa) ovat eri asioita. minulla tasapaino heitti, pyörrytti ja väsytti toista viikkoa (+ näköhäiriö, joka jäikin pysyväksi), ennen kuin suostuttiin kuvat ottamaan ja tulppa toteamaan.
 
Niskat jumissa saattaa aiheuttaa mitä moninaisempia oireita, siihen päälle kun iskee pelko ja paniikki niin voi lisätä oireita helposti.

Tuli vain mieleen.

Toivottavasti syy löydetään eikä se ole aivoihin liittyvä :heart:
 
aamuvirkee
oletko ehdottanut kuvien ottoa? Minulla oli kyllä silloin ensimmäisenä päivänä järkyttävin päänsärky mitä olen koskaan kokenut. Oksensin vain, ei pysynyt edes vesi sisällä. Pyörrytti ja ponnistaessa (vessassa ;) kipu vain voimistui. Luulisi päänsäryn olevan voimakkaampaa, jos vika aivoissa?

Voimahaleja ja toivottavasti selviää pian, mikä on vialla!
 
Oh dear
Kiitos <3

Niin no en kyllä ole ehdottanut.. Tulin nyt tänä iltana vasta ajatelleeksi tätä. Mulla oli kolmena ekana päivänä päänsärky kovempi. Ekana päivänä niin kova, että jouduin makaamaan koko päivän, mutta ei noin kova mitä sulla kuitenkaan. Ajattelin, että on migreeni, mutta sitten viiden päivän jälkeen aloin ihmettelemään, kun se ei lopu ollenkaan. Kipu on silmien takana.

Niskat on kunnossa. Ne varmaan tarkistettiin ihan ekana :)

Pelottaa kamalasti. Jotenkin tänään tuntui lääkärillä, että ei ottanut enään edes niin tosissaan oireita. Tutkivat vaan tuota matalaa hemoglobiinia, mutta ei siitä pitäisi näin äkillisiä oireita tulla.

Niin ja enhän minä edes tajunnut sanoa lääkärille, että kieli on tunnoton ja, että ekana päivänä oli kova pääkipu. Jotenkin siinä vastaanotolla puolet unohtuu. -_-
 
"vieras"
ei tule välttämättä päänsärkyä ollenkaan. isälläni toispuoleinen halvaus ja puheen puuroutuminen olivat oireet. halvausoireiden voimakkuus riippui tukoksen koosta ja paikasta (sai useamman aivoinfarktin ennen kuolemaansa). näillä oireilla tosin joka kerta oli matka samantien ambulanssilla sairaalaan liuotushoitoon-
 
Oh dear
[QUOTE="henni";28775200]Tukos "näkyy" verikokeissa. Vuotoon olisit oireillu jo enemmänkin. Kysy lääkäriltäsi, kyllä sillä on perusteet asioille mitä tekee.[/QUOTE]

Näkyykö? Mulla otattiin hemppa ja tulehdusarvot. Maanantaina otetaan rauta, B12 vitamiini ja pieni verenkuva ja jotkut leukosyylit tai jotain sinne päin.



Ei kai eivoinfarktiin voi kuolla sellatti ihan yhtäkkiä?

Ehkä panikoin vähän... Nämä oireet ottavat tosiaan voimille ja tuntuu, että mitää helpotusta ei ole tulossa...
 
"vieras"
Kiitos <3

Niin no en kyllä ole ehdottanut.. Tulin nyt tänä iltana vasta ajatelleeksi tätä. Mulla oli kolmena ekana päivänä päänsärky kovempi. Ekana päivänä niin kova, että jouduin makaamaan koko päivän, mutta ei noin kova mitä sulla kuitenkaan. Ajattelin, että on migreeni, mutta sitten viiden päivän jälkeen aloin ihmettelemään, kun se ei lopu ollenkaan. Kipu on silmien takana.

Niskat on kunnossa. Ne varmaan tarkistettiin ihan ekana :)

Pelottaa kamalasti. Jotenkin tänään tuntui lääkärillä, että ei ottanut enään edes niin tosissaan oireita. Tutkivat vaan tuota matalaa hemoglobiinia, mutta ei siitä pitäisi näin äkillisiä oireita tulla.

Niin ja enhän minä edes tajunnut sanoa lääkärille, että kieli on tunnoton ja, että ekana päivänä oli kova pääkipu. Jotenkin siinä vastaanotolla puolet unohtuu. -_-
mulla saattaa migreeni jäädä päälle viikoksikin. silloin ei ole aivan pahin mahdollinen migreeni ja päivä päivältä heikkenee.
 
aamuvirkee
Jos ovat jo tutkineet tuota keuhkoveritulppaa, niin luulis niissä kokeissa käyvän jo ilmi, jos ois jotain tulppaa?

Jos sinulla olisi nyt kuolettava tulppa, niin lähtö olis tullut jo. Tuo panikointi voi tosiaan pahentaa tillennetta, mutta ymmärretävää, että pelottaa. Onhan sinulla joku kotona tukenasi?
 
Oh dear
Keuhkoveritulpan olisi pitänyt kuulemma näkyä ekg:ssä. Ja ekg oli kunnossa.
No migreeninä tätä ensin pidin. On vain jotenkin todella erillainen mitä on yleensä ollut. Yllensä mulla migreeni kestää sen päivän ja on aurallinen. Tässä ei ollut auraa ja on jotenkin huono olo vieraalla tavalla.

Olen nyt tyttären kanssa kahdestaan kotona, kun mies meni mummulaan pienempien kanssa. Tavallaan kurja olla vähän kyllä yksinään nyt. En minä onneksi nyt ihan paniikkikohtauksen partailla ole, mutta huolestuttaa kuitenkin. Ei ole ikinä ennen ollut tälläistä oloa ja hermostuttaa, kun syytä ei löydy.
Tänääm jäi jotenkin kamalan huono maku lääkärikäynnistäkin. Koitin kovin kysellä mistä voisi johtua, mutta ei vastannut mitään. Sanoi, että voin mennä maanantaina verikokeisiin, mutta ei ole kiire, että voin mennä vaikka ensivuonnakin.

Tuli vähän sellainen tyhjänpäälle jätetty olo...

Mutta migreeni olisi hyvä. Se voisi mennä ohikin. Alan olemaan aika loppu jo.
 
"vieras"
Täällä toinen panikoija, mulla tosin päätä särkee tosi usein mutta siihen ei liity mitään puutumisia tms. Se on välillä huolettanut kun silmissä mulla menee niitä "hiutaleita" mut eivät ole kuulemma vaarallisia ollenkaan. No, niskat mulla on kyllä jumissa. Päähän liittyvät jutut vaan saa mut jotenkin tosi säikyksi.
Sinuna kyllä vaatisin kuvaukset päästä, eihän nuo oireet kuitenkaan mitenkään normaaleita ole. Ja epäselvyyshän se on se ikävin juttu, kun ne oireet pyörii koko ajan mielessä.
Tsemppiä!!
 
Oh dear
Kiitos! Kai se pitää maanantaina viimeistään ahdistella lääkäriä lisää jos ei helpota ollenkaan...

Noita hiutaleita muuten kutsutaan floatersseksi. Sitten jos näkyy kokoajan sellaista kohinaa silmissä niin sitä sanotaan lumisadenäöksi ja se johtuu aivoissa näköalueen kehotyshäiriöstä ja on vaarton :) Mutta on nuo niin ovat tuttuja.
 
"Julia"
Tuttavalla oli juuri tuota huimausta ja pahoinvointia neljä-viisi päivää. Lääkärit lähettivät vain kotiin pahoinvointilääkkeen kanssa ja epäilivät muistaakseni sisäkorvassa olevan vikaa. Toisessa sairaalassa löytyi tukos aivoista, joka onneksi saatiin liuotettua ja tuttava toipui ennalleen. Eli vaadi kunnon tutkimus ja vaihda lääkäriä, jos et muuten saa kunnon hoitoa! En halua pelotella, mutta aina ei lääkäreihin voi luottaa.
 
"jenni"
No,mulla ollut aivoinfarkti.Heräsin siihen,että huimasi kovin ja päässä jomotti ehkö
ä vain minuutin tai pari.Yritin kertoa miehelle,ja tajusin että ei meinaa suu millään tuottaa puhetta.Oli siis puuroutuvaa puhetta.Tätä kesti ehkä viis minuuttia jonka jälkeen kaikki ennallaan ja jatkoin unia.Aamulla tajusin että en näe mitään!! Että ei se aivoinfarkti aina kovin selvä tapaus ole. Apta kehottaisin vaatimaan aivojen magneettikuvausta.Sillä se mulla lopulta todettiin että aivoinfarkti oli ollut.
 
Oh dear
Soittelin juuri miehelle ja käski mun huomenna soittamaan suoraan yksityiselle jos sieltä saisi lähetteen. Jos ei sieltä niin taas julkiselle. Mulla kihelmoi nyt vasen puoli kasvojakin ja tänään pääkin on ollut taas kipeämpi. Tai se särky on levinnyt takaraivoon.

Aika hurjia kertomuksia kyllä! Onneksi kaikki ovat selvinneet <3 Enköhän siis minäkin huomiseen aamuun nyt tässä selviä :)
Pitänee vissin olla tiukkana nyt...

On kyllä Niin kumma olo, että en oikein tiedä miten päin pitäisi olla. Tuossa edellispäivänä, kun kävelin mäkeä niin tuntuu kuin olisi ollut vekkulitalossa. Pää ei rekisteröinyt jotenkin sitä maan kaltevuutta ja tuntui vaan kuin olisin ollut itse vinossa. Kaikkea sitä. Ja kaikki maistuu ihan kamalalle.
 
Kiitos! Kai se pitää maanantaina viimeistään ahdistella lääkäriä lisää jos ei helpota ollenkaan...

Noita hiutaleita muuten kutsutaan floatersseksi. Sitten jos näkyy kokoajan sellaista kohinaa silmissä niin sitä sanotaan lumisadenäöksi ja se johtuu aivoissa näköalueen kehotyshäiriöstä ja on vaarton :) Mutta on nuo niin ovat tuttuja.
Hei kiitoskiitoskiitoskiitos!!!

Olen esiteini-ikäisestä asti etsinyt vastausta siihen miksi silmissä näkyy aina roskia, raidat "juoksevat" silmissä, silmissä välkkyy ja esineet ja asiat poukkoilevat!
 
Oh dear
Hei kiitoskiitoskiitoskiitos!!!

Olen esiteini-ikäisestä asti etsinyt vastausta siihen miksi silmissä näkyy aina roskia, raidat "juoksevat" silmissä, silmissä välkkyy ja esineet ja asiat poukkoilevat!
No kuule arvaa miten pitkään minä vaivasin näillä mieltäni ja kyselin lukuisilta lääkäreiltä :D Lopulta neurologi osasi vastata minulle ja sitten löysin englanninkielellä asiasta tietoa. Aika vaikeaa meinat sitä on suomeksi löytää.

Laitampa pari linkkia

Floater - Wikipedia, the free encyclopedia

Visual snow - Wikipedia, the free encyclopedia

A video about how after images/palinopsia looks like. - YouTube
 
  • Tykkää
Reactions: Serafi
...........
Jos epäillään keuhkoveritulppaa niin otetaan sellainen joku verikoe mikä kertoo siitä onko tulppaa, siitä näkyy kait kaikki mahdolliset veritulpat. Sulta on varmasti otettu se. En muista mikä sen nimi on.
 
Oh dear
[QUOTE="minttu";28775662]Onko sulla siis ollut ennenkin neurologisia oireita? Noita näkö tms juttuja?[/QUOTE]

Mulla on siis aivojen näkökuoressa kehityshäiriö, mutta se on synnynnnäinen juttu. Neurologilla olen käynyt muissa kehityshäiriöön liittyvissä asioissa.
 

Yhteistyössä