Ajattelin kokeilla tällaista arjessa säästämistä

  • Viestiketjun aloittaja Non compos mentis
  • Ensimmäinen viesti
Non compos mentis
Mites vaatehankinnat, harrastukset, matkakulut jne...? Kyllä sitä rahaa menee yleensä muuhunkin kuin ruokaan ja karkkiin.

Aika paljon säästää, kun ei ole omaa autoa, käyttää pyörää ja jalkoja niin paljon kuin mahdollista. Ostaa vaan sitä mitä tarvitsee, leipoo ja tekee ruoan itse ja laittaa pakkaseen jos jää yli ja käyttää kaupan tarjouksia hyväkseen.
Menee, menee. Esim. lääkkeistä, jotka meillä iso kulu, ei voi säästää. Harrastukset ovat sellainen asia, etten ole valmis niistä karsimaan. Autoa ei ole. Vaatteita ostan vain tarpeeseen ja mahdollisuuksien mukaan käytettynä. Kertonee tarpeeksi, jos sanon, että minulla ei ole muita kesäkenkiä kuin lenkkarit ja feikkicrocsit, koska olen siirtänyt sandaalien ostotarpeen tulevaisuuteen. Lasteni vaatteista en tingi samalla tavalla, mutta mitään brändinimiä meillä ei vaatekaapista löydä.
 
"Jenis"
Mä en näe mitään järkeä "kituuttaa" vuotta ilm an mitään herkkuja vain päästäkseni sitten lomalle. Mun yksi kaveri tekee noin ja mun käy oikeesti sääliksi niitä lapsia...
Kun mä olin lapsi, mun perheessä meneteltiin just noin. Tai ei nyt täysin ilman herkkuja/huvituksia, mutta ihan minimillä. Ja voin kertoa, että se hetki kun lentokoneen pyörät nousi loman alussa maasta ilmaan korvasi joka ikisen vuoden aikana koetun pettymyksen. Matkoista jäi sellaiset muistot että niitä ei korvaisi mikään määrä herkkuja :)
 
"Vieras"
Me taas päätettiin ottaa käyttöön säästöpossu. Sinne kaikki kolikot ja katsotaan mitä kertyy. Nykyisellään ne kolikot pyörii ympäri kämppää, eikä niitä pienempiä tule käytettyä mihinkään. Niitä kolikoita on sitten laatikonpohjilla ja purkeissa ja siellä täällä.
 

Yhteistyössä