Akta Graco istuin vaarallinen

  • Viestiketjun aloittaja Pelottaa
  • Ensimmäinen viesti
Pelottaa
När Malin Persson, 27, slog upp testet av bilbarnstolar i senaste numret av Vi Föräldrar fick hon en chock.
Acta Duo, som hennes son Fabian, 3, sitter i när familjen åker bil, blev diskvalificerad.
"Fästet släppte och stolen slungades ur sätet. Stödbenet trängde in i stolen med risk för direkt kontakt med barnet", är den fällande kommentaren.
- Jag blev skiträdd. Det låter hemskt att bli spetsad av stöd-benet. Vi slutade använda
stolen direkt, säger Malin Persson.


Tämä juttu siis ruotsalaisesta Expressen-lehdestä. Kuvan istuin näyttää ihan samalta kuin meidän Gracon istuin. Nyt pelottaa.... Onkohan se varmasti turvallinen? Siis tämä testi-istuin oli hylätty testissä.
 
Tiedoksi
Tämähän on jo toinen kerta, kun kyseinen istuin hylätään testissä. Edellisen kerran Eurotestissä pari vuotta sitten istuin sai arvosanan Välttävä. Jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä.
 
Löysin jutun netistä ja on näköjään juuri nuo kaksi Aktan penkkiä singonneet irti törmäystestissä ja toisen tukijalka on iskeytynyt penkkiin (penkin läpi?), ei oo täydellinen ruotsi mulla.
Mä olen aina sanonutkin että luottakaa Britaxiin ja Recaroon, siitä ei mitään tule kun matkaratasvalmistaja alkaa pystymetsästä tehdä istuimia. Gracon istuimet on olleet ihan eri oloisiakin kun Britaxin ja REcaron tukevat ja jämptit istuimet.

Jonkun selityksen ne keksii tollekin, se on varma mutta kyllä noi kuvat puhui puolestaan. Oikeassa kolarissa ei naurattaisi!
 
Pasi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.06.2006 klo 21:43 isukki kirjoitti:
Tulokset näköjään riippuu ihan testin tekijästä. Tekniikan maailman tekemässä/ teettämässä testissä sama istuin (Cosmic XTP) oli koko testin voittaja.
Tota, se TM oli siinä vain yhteistyökumppanina, testi oli Klippanin radalla tehty, eli Gracon oma testi. Sen puolueellisuus on tuotu esiin heti testin ilmestyttyä. Vain puolueettomiin testeihin tulee luottaa, ei turvaistuinvalmistajien, eikä autovalmistajien omiin!
 
Pasi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.06.2006 klo 22:18 pipsa kirjoitti:
Kenen radalla on Vi föräldrar-testi tehty? Eroavatko testiradat juurikaan toisistaan?
Mun käsittääkseni toi testi on tehty VTI:n radalla, se on kai vastaava meidän Liikenneturvalle, puolueeton taho jokatapaukses ruotsin puolella. Radoissa ei juurikaan eroja oo, lähinnä törmäysnopeukisissa jne. Se TM:n testi oli muistini mukaan tehty tosi alhaisella nopeudel, eli ei verrattavissa esim. 50km/h nokkakolariin.,
 
Ei kai taas
TM:n testinopeudet vastaavat todellisia, tilastojen mukaisia törmäysnopeuksia. Näistäkin on sovittu aika tarkat standardit. Ruotsalaiset pisti sitten yhdessä sovittuihin nopeuksiin 20 prossaa lisää ja katso mitä tapahtuu... Ts halvalla tehty, mutta runsaasti lehteä myyvä testi. Kenellä on moraali hukassa? Huom! Lehden käyttämät arvot ovat sellaiset, että vaikka istuin pysyisi paikallaan ei autossa kenelläkään olisi kovin hyvät mahdollisuudet selvitä.

Näitä testejä ei saisi tehdä ja julkaista ihan kuka vaan, koska ne luovat väärää turvattomuuden tunnetta.

Jaa luottakaa Britaxiin ja Recaroon... Tuossa "testissä" (koe olisi parempi sana) parhaan tuloksen sai Besafe.
 
hilppa
Jos ymmärsin oikein, oli tuossa ruotsalaisessa testissä istuimessa 22kg. Gracot on hyväksytty 18 kiloon asti tukijalan kanssa selkä menosuuntaan. Joten käsittääkseni istuin oli käyttöohjeen vastaisesti asennettu.
 
korjaus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.06.2006 klo 23:55 hilppa kirjoitti:
Jos ymmärsin oikein, oli tuossa ruotsalaisessa testissä istuimessa 22kg. Gracot on hyväksytty 18 kiloon asti tukijalan kanssa selkä menosuuntaan. Joten käsittääkseni istuin oli käyttöohjeen vastaisesti asennettu.
Ei pidä paikkaansa, 15kg oli painavin kokeessa käytetty nukke.
 
Pro
Tuleepa näistä kommenteista mieleen yksi kysymys.

Liikenneturvakin on myöntänyt, että Suomessa käytettävistä selkä menosuuntaan asennetuista istuimista jopa 70% on virheellisesti kiinnitetty tai käytetty.

Jos istuimet virheellisesti kiinnitettyinä ovat todella vaarallisia kuten nämä viimeiset testit ovat osoittaneet, niin jotain pitäisi tehdä. Istuimien virheellinen asennus on todella todennäköistä.

Siksi keski-Euroopassa ei käytetä, eikä edes myydä selkä menosuuntaan olevia istuimia. JOKAISESSA julkistetussa testissä lähes kaikki lisähihnoilla kiinnitettävät istuimet, merkistä riippumattta, ovat saaneet pohjanoteerauksen loppuarvostelussa. Syynä on yleensä virheellisen kiinnityksen todennäköisyys (siis tuo Liikenneturvan myöntämä 70%), sekä
puutteet jollain osa-alueella törmäystesteissä.

Kasvot menosuuntaan kiinnitettävät istuimet ovat yksiselitteisiä kiinnitystavaltaan ja siltä osin turvallisempia.

Turvaistuivalmistajien olisikin syytä miettiä, miksi istuimet kiinnitetään jopa asiantuntijoiden toimesta väärin, eikä selittää, että heidän turvaistuin ei menestynyt testissä, kun se oli väärin kiinnitetty.

Testit täytyy tehdä simuloimaan todellista elämää, eikä testiolosuhteita.

Siis testatkaa vain väärinasennettuja turvaistuimia, koska niitähän liikenteessä on tuo 70% Suomessa. Silloin myös paljastuu koko tilanteen kauheus ja älyttömyys.
 
Pakko kommentoida
Testejä, kokeita, kokeita, testejä... mikäli lapsi matkustaa (oikein asennetussa) oikeanlaisessa turvalaitteessa kokoonsa nähden, on suurin vastuu kuljettajalla ja jokaisella tienkäyttäjällä edesauttaa jokaisen liikenteessä olevan, niin aikuisen kuin lapsenkin turvallisuutta. Hirville/poroille/peuroille emme voi toivomuskirjeitä lähettää, mutta jokainen voi varmaan tarkistaa turvaistuinten kiinnityksen, ja sen jälkeen vielä kurkata peiliin ja miettiä omaa liikennekäyttäytymistään.

Ehkä aiheen vierestä, mutta kuitenkin (juhannus ja rattijuopot tulossa taas!). Enkä usko, että Suomessa sallittaisiin vaarallisen turvaistuimen jälleenmyyntiä!
 
Pakko tähän on vastata, koska meillä tuo Gracon Cosmic XTP on testattu ihan TOSI tilanteessa eli automme pyöri katon kautta ympäri kolme kertaa. 1v poitsu oli ko.istuimessa ja hän ei saanut NAARMUAKAAN, vaikka istuin kärsi vahinkoja. Mulla itselläni murtuivat molemmat jalat, miehellä kylkiluut ja sormet. Olimme turvavöissä, autossa ei turvatyynyjä.
Istuimen kunnosta viis kolarin jälkeen, kunhan lapsi säilyy ehjänä.
 
Amaryllis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.06.2006 klo 23:47 isukki kirjoitti:
TM:n testin nopeudet ei suinkaan olleet mitättömän pieniä, vaan etutörmäys 50 km/h ja sivutörmäys 30 km/h. Törmäysvideot ja jotain selitystä löytyy täältä
Katselin nuo viedeot ja heräsi yksi kysymys: Miksi törmäystestissä istuin on asennettu penkille ilman, että edessä on tukea :eek: :eek: Eikö ole niin, ettei selkämenosuuntaan asennettavaa istuinta saa laittaa niin että se ei nojaa etupenkkiin?? Tottakai istuin lentelee miten saatuu, jos vapaasti pääsee liikkumaan kun 50km/h täräyttää jotakin päin...Ja jälki on varmasti sen mukaista...

Meillä on sekä Britaxin että Gracon istuimet ja mun mielestä molempien käyttöohjeissa on maininta ko. asiasta. En voi nyt tarkastaa, koska käyttöohjeet on muuton jäljiltä jossain erittäin hyvässä tallessa :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.06.2006 klo 18:59 no niin kirjoitti:
Löysin jutun netistä ja on näköjään juuri nuo kaksi Aktan penkkiä singonneet irti törmäystestissä ja toisen tukijalka on iskeytynyt penkkiin (penkin läpi?), ei oo täydellinen ruotsi mulla.
Mä olen aina sanonutkin että luottakaa Britaxiin ja Recaroon, siitä ei mitään tule kun matkaratasvalmistaja alkaa pystymetsästä tehdä istuimia. Gracon istuimet on olleet ihan eri oloisiakin kun Britaxin ja REcaron tukevat ja jämptit istuimet.

Jonkun selityksen ne keksii tollekin, se on varma mutta kyllä noi kuvat puhui puolestaan. Oikeassa kolarissa ei naurattaisi!
Voisitko laittaa linkin? Kävin Vi Föräldrar - lehden sivuilla, mutta en löytänyt kuin viittauksen lehden sisältöön. Varsinaista artikkelia en löytänyt.
 

Yhteistyössä