Alhainen anti-Muller hormoni ja ivf

Jonnuli, Kiitos peukutuksista :flower:. Lääkäri otti kokeen keväällä kun sain aikaiseksi mennä hoitoihin (olen ollut tutkimuksissa jo aiemmin muutamaan kertaan). Uskon, että kokeen ottamiseen vaikutti ultra, pitkä historiani tässä lapsettomuudessa ja toki myös se, kun simppanäyte oli ollut priimaa.

Nompparelli, mulle kävi niin, kun labratuloksen sain, että kieriskelin viikonlopun itsesyytöksissä, että miksen ole aiemmin tehnyt asialle mitään. Itselläni on takana yli 10 vuotta lapsettomuutta ja nyt vihdoin ja viimein 36 vuotiaana luovuin luomulapsihaaveesta ja lähdin hoitoihin. Todellisuudessahan tilanne on voinut olla sama jo 10 vuotta sitten, että amh on matala ja se on juuri se syy, joka aiheuttaa sen, etten tule raskaaksi. Istuin tuntitolkulla selaamassa nettiä, eikä selaaminen parantanut tilannetta juuri yhtään. Tai no sen verran, että löysin sieltä faktatiedot asiasta ja osasin kesän aikana asettaa itselleni odotukset hoitojen onnistumisen kanssa oikeisiin mittasuhteisiin. Mutta kuten tuossa aiemmin sanoin, on olemassa myös niitä, joilla hoidot onnistuu matalasta amh:sta huolimatta. Ja jos FSH hormoni on normaalitasolla (tai lähellä), niin toivoa on! Kannattaa olla tyytyväinen, että tuo arvo sinulta mitattiin (vaikkakin tieto lisää tuskaa), niin nyt lääkärit osaavat sen mukaan mitoittaa hoidot. Ja varmaan ne päätyvät suoraan siihen IVF – hoitoon, siinä ainakin pystytään varmistamaan, että mikäli soluja saadaan, niin vain riittävän hyvien solujen alkioita käytetään, kun ne ovat ainoat, jotka pysyvät siirtoon saakka ”hengissä”. Toivotan sydämestäni tsemppiä sullekin tälle kiviselle tielle :heart:
 
Moikka!

Kuten aiemmin kerroin mulla oli amh vuosi sitten 0,3. Pergoveriksesta mul on kokemusta neljässä eri hoidossa ja oon kyllä tykänny. Pergoveriksessa ja Menopurissa on lisäksi LH:ta, joka tekee munarakkulat helpommin FSH:ta vastaanottavammiksi.

Toukokuun hoidossa mulla tuli ennätykselliset 11 solua, mutta vain yksi hedelmöittyi. Syynä oli myös se, että kokeiltiin ekaa kertaa osalle IVF:ää, kun ennen ollu aina kaikille ICSI. Eipähän tarvii enää kokeilla. Nyt lääkäri haluaa kokeilla ICSI:ä luonnolliseen kiertoon. Luonto siis valitsee parhaan follin ja se punktoidaan. ICSI tehdää labrassa ja seuraavana päivänä (toivottavasti) kaksisoluinen siirretään. Tässä kierrossa mulla oli muutamana päivänä Menopur 75 ja Orgalutran + Pregnyl. Punktio tehtiin ja solu löytyi, mutta se oli ihan roskaa :(

Seuraavassa kierrossa jätetään toi Orgalutran pois. Ovistestin näyttäessä plussaa, pistän Pregnylin ja siitä 36h päästä punktio. Ihanan kevyttä touhua!

Meillä takana 7 stimulaatiota, 6 punktiota, 5 siirtoa. Vain yhestä hoidosta saatiin pakkaseen kaksi alkiota, jotka ei lähteny jakautumaan sulatuksen jälkeen. Vain yhdessä hoidossa ollaan saatu 1-luokan alkio, muut olleet huonompia. Nyt lääkäri sanoi, että minulla voi olla munasarjoissa joku synnynnäinen vika, se selittäisi paljon. Ikää on kuitenkin vasta 27.

Tuossa alla vanha artikkeli aiheesta.

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim
 
Viimeksi muokattu:
Täällä myös yksi uusi alhaisen AMH:n omaava. Minulta arvo mitattiin ensimmäisen inssin yhteydessä, se oli surkeat 0,2 ja nyt siirrytään IVF:ään suoraan. Pitkän kaavan mukaan mennään yksityisellä ja takaraivossa kummittelee koko ajan aiemman polilääkärin kommentit siitä, että jos hormoonitoiminta pitkällä kaavalla lamautetaan, niin ei tiedä, tuleeko sieltä sitten enää yhtään munasolua. Pelottaa siis ihan hirveästi, että mitä, jos tämä hoito tappaakin kaiken lopun vähäisenkin toiminnan, eikä soluja tule enää yhtään. :ashamed:

Tällä hetkellä tuntuu, että luovutettuihin soluihin en haluaisi lähteä. Mutta ehkä tilanne on erilainen, jos omistakaan ei mitään tule. Turha kai tätä olisi vielä panikoida näin paljon, mutta en haluaisi elätellä mitään turhia toiveitakaan.


Edit. Olen siis vasta 28-vuotias, joten ikä ei pitäisi olla esteenä. Ja esikoinen haaveissa...
 
Kiitos tsemppauksesta Hiskias, toivottavasti teilläkin vielä tärppää!

Vienda: Onkohan näin huonot AMH-arvot yleisiä meidän ikäisillä. Eihän siitä tilastosta hyötyä ole mutta mietityttää että kuinka harvinaisesta ja vaikeahoitoisesta asiasta lopun perin on kyse. Että onko tällaisilla lähtökohdilla miten hyvät hoitoennusteet... Sanoiko sulle lääkäri mitään?

Meilläkin esikoinen haaveissa ja lahjasolujakin jo ollaan paniikissa mietitty... Meillä tarjolla olis mun identtisen kaksosen soluja :D
 
Nompparelli: Valitettavasti en saanut kyllä minkäänlaista tarkempaa tietoa asiasta, todettiin vain, että munasarjojen toiminta on hiipumassa, kuten vaihdevuosina käy. Olin niin järkyttynyt, etten osannut edes kysyä mitään. :( Kumpa kyse olisikin tavallisemmasta asiasta, kuin tiedetäänkään... Melko uudehko testihän tuo kaiketi on. Kuitenkin ymmärsin, että arvo ei juurikaan vaihtele.
 
Vienda: Sitä minäkin just mietin kun kysymys on melko uudesta testistä, että kuinka luotettava se oikeastaan onkaan... Ja sitten toisaalta, kuinka paljon lääkäreillä on ylipäätään kokemusta meidänlaisten naisten hoitamisesta ja hoitotuloksista kun kyse uudenlaisesta testistä.

Mulla on jo lista kysymyksiä valmiina mitkä aion huomenna lääkärikäynnillä esittää. Saa nähdä millasia vastauksia saan. En yhtään tiedä mihin pitäis varautua. Pelkään että oon liian toiveikas...
 
Tervtuloa HalleB, Vienda ja Nompparelli keskusteluun! Tai harmi että olette samassa jamassa mutta toivotaan että tieto ja kokemusten jakaminen helpottaa tuskaa. :hug:

ON: olin lääkärissä tänään ultrattavana ja olihan siellä kasvanut molemmilla puolilla 2 erikokoista munista (10-15mm)! Olin ihan onnesta soikeana kun Pergoveris toimii. Pienihän tämä saalis on mutta toivotaan että soluissa on elämää ja olisi mahiksia päästä punktiosta siirtoon. Nyt on vasta kp 5 mutta aloitan jo Orgalutranin, pe uusi ultra ja mahdollisesti maanantaina punktio (olisi kp10, melko aikaisin?!).

Itsellenikin koko AMH-asia tuli täysin yllärinä kun olen ovuloinut ihan säännöllisesti. Mitään viitteitä tähän ei ollut paitsi se kehon täydellinen jäätyminen Puregonista (lyhyessä kierrossa). Oma lääkärini sanoi että on hän tähän törmännyt aiemminkin (useamminkin) ja että jopa 21-vuotiailla voi olla tämä tilanne. Kuten Hiskias niin minäkin kieriskelin itsesyytöksissä kun olen jo 34-v ja jo pari vuotta sitten olisi voinut alaoittaa tiukemmat hoidot.

Nompparelli pohti sitä miten luotettava tämä on kun testi on niin uusi; itse olen löytänyt Suomesta tosi vähän tietoa, ulkomailla kun on klinikoita joissa tähän on keskitytty hoitojen ja tutkimusten osalta. Oma lääkärini sanoi ettei amh-arvoa saa mitenkään parannettua. Ulkomaisilla klinikoilla on paljon niitä, jotka ovat saaneet amh-arvon nousemaan mm. jotain hivenaineita/luonnonlääkkeitä (enkuksi Royal jelly, Coq10, wheat grass jne) syömällä. Lisäksi ulkomailla potilaille saatetaan määrätä DHEA-kuuri. Käsittääkseni jokin hormoni/estorogenivalmiste.

HalleB: epäilikö se lekurisi että Orgalutran aiheutti tuon solun huonon laadun?
Vienda meillä on samat arvot. Toivotaan että pitkä hoito ei sulje muniksiasi kokonaan vaan löydätte tehokkaat lääkkeet!
Tsemppiä Nompparellille lekuriin!

Onko teillä kenelläkään mitään ongelmia kilpirauhasen kanssa?
 
Viimeksi muokattu:
HalleB nostan sulle hattua, ihan mielettömän pitkän tien olet jo kulkenut :flower:. Itse olen mielessäni asettanut sellaisen ”kokeillaan nyt sitten se 3 kertaa” määränpään. Mutta mistä sitä koskaan tietää, kuinka tässä innostuu ;). Siskolle kyllä sanoin, että vaikka punktio oli ihan helpponakki, niin sentään niin kivaa siellä ei ollut, että ihan heti tulevina kuukausina sinne haluaisin uudelleen mennä.

Tervetuloa Vienda! Liekö tuota lääkärinkuntaa on puolesta ja vastaan tuon hoidon pituuden suhteen. Mulle sanottiin heti, että lyhyellä kaavalla mennään, juuri tuon kirjoittamasi syyn takia. Eli ei haluta lamauttaa jo ennestään lamaannuksissa olevia munasarjoja.

Nomparelli, niin me vaan kaikki käydään samoja paniikkiajatuksia läpi. Sullahan on loistosuunnitelma luovuttajaksi :D. Mä soitin systerille ja toruin sitä, kun se on jo liian vanha luovuttajaksi, siellä se sitten ihmetteli, että hänenkö niitä olisi pitänyt luovuttaa. Nyt ainakin tuntuu siltä, ettei muut luovuttajat tulisi kysymykseenkään. Tsempit lekurikäynnille ja toivotaan, että saat vastauksen kaikkiin kysymyksiisi.

Jonnuli, JEEEE mitä ultrakuulumisia, nopeesti on kasvaneet. Mulla oli KP 10 noin 17 – 19 mm kokoisia, tosin siinä oli pistelty jarrua jo 4 päivää, punktio oli sitten KP12. Mulla ei ole kilpparin kanssa ollut mitään ongelmaa.

Heh, mulla lähipiiri piinailee mun puolesta enemmän kuin mä itse. Koko ajan joku on kysymässä että ”tuntuuko tänään missään mitään, tuntuuko erilaiselta, tuntuuko että olisit raskaana”. No EI tunnut miltään EI :headwall:. Paitsi sitä mä olen ihmetellyt, että tuo alamaha on ollut punktiosta saakka sellainen outo, milloin painostaa oikealta puolelta ja milloin vasemmalta. Mähän olin punktion jälkeisenä päivänä jo töissä, että olen ollut mielestäni hyvässä kunnossa, mutta tommonen arkuusvaiva siitä hommasta ilmeisesti jäi. Niin ja kielsihän lääkäri kaiken muun liikunnan paitsi kävelyn testipäivään saakka. Että ehkä se punktio ei sitten kumminkaan ole ihan ”pikkujuttu” noille munasarjoille.

Vesisadeterkuin Hiskias
 
Vienda mulle on tehty neljä pitkää kaavaa ja sillä tyylillä voi saada paremman laatuisia soluja. Yhdessä hoidossa tuli vain kaksi follia vaikka oli Pergoveris 150 + Gonal- f 112,5. Yhteen lyhyeen kaavaan mulle määrättiin e-pillerit siirtämään vuodon alkamista. Söin sitä kuukauden putkeen ja kroppa meni ihan uneen. Menopur 300 ei riittäny ja kasvo vaan yksi folli.
Muissa pitkissä kaavoissa olen saanut 4, 6 ja 7 solua. Aika hyvin kuitenkin tuolla amh-arvolla. Mulla oli Pergoveris 150 + Gonal-f 150 tossa missä saatiin 7 solua.
Onnea hoitoon! :)

Nompparelli mun lääkäri sano, että ultralla näkee paremmin, että mikä on se munasarjojen tianne. Hän ei niinkään välitä tuosta arvosta. Me ollaan mietitty myös noita lahjasoluja. Ollaan vaan todettu, että aika hakuammuntaa lähteä niillä kokeilemaan, kun molemmissa on vikaa.

Jonnuli neljä solua, hieno homma! Toivotaan, että on laatu kohillaan :)
Lääkäri veikkasi syyksi solun huonoon laatuun Orgalutrania tai sattui vain huono kierto tai minulla on munasoluissa jokin primäärivika. Tuo alhainen amh voi myös johtua siitä, että sikiöaikana on tapahtunut jokin vaurio. Mulla oli kyl kromosomi-kokeet ok, et ei ainakaa sieltä löytyny selitystä.

Hiskias me päätettiin sillo joskus kesken hoitojen, että 5 hoitoa kokeillaan ja sit mietitään mitä tehdään. Kun hoidot on menny päin peetä ja siirtoja vasta vähän, niin sen takia yritetään vielä. Tarkoitus olisi tämän vuoden loppuun yrittää omilla ja sit lähetään adoptioneuvontaan.
Tsemppiä piinailuun! :)
 
Viimeksi muokattu:
HalleB:lle nostan myös minä hattua, hienoa että jaksatte! Mutta varmaan itsekin "taistelen" mahdollisimman pitkään. Nyt lahjasolut tuntuvat kaukaisilta, katsotaan eka tämä hoito. Mulla kun ei ole tietoa minkä laatuisia ne solut ovat. Toivon että hyviä kun niitä on niin vähän. :|

Hiskias, oireet kuulostaa hyviltä (tai melkein oireettomuus)! Mikäs se virallinen testipäivä on?

Tuntui muuten aika niljakkaalta tuo Orgalutran piikki. Jotenkin tylpän oloinen; ekalla kerralla en saanut sitä ihon läpi. Tykkään paljoon enemmän Pergoveriksestä.

Niin ja liikunnasta piti vielä mainita; olen itse ihan intohimoinen liikkuja ja tällä viikolla joka päivä on jotain harrastettu. Nyt mietin että milloin tulee stoppi ja onko a) kielletty harrastamasta hikiliikuntaa punktion jälkeen b) tuntuuko se myös mahdottomalta? Mulla alkaa kaverit ihmettelemään jos pistän parin viikon stopin mutta pakko se tämän vuoksi on. Hiskias on toipunut punktiostakin hienosti! Toivon että mullekaan ei enempää saikkua tule. Olitko "siirto"päivänä myös töissä normaalisti?
 
HalleB, mä olen luullut, että ne munasolureservit ovat olemassa syntymästä saakka. Onko sitten niin, että ne "oikeat" lääkkeet valikoivat niistä reserveistä kasvuun sitten juuri ne parhaat reservit? Ei tota lääketiedettä maallikko tahdo näin lyhyellä kokemuksella ymmärtää :).

Tuohon liikunta-asiaan mulle ei kukaan sanonut mitään (enkä kyllä hoksannut kysyä), mutta jälkiohjeessa luki, että kävely on raskain sallittu liikuntamuoto raskaustestiin saakka. Olen siis noudattanut neuvoa ja jättänyt jumppakortin ostamatta.

Jonnuli, joko se orgalutran piikki uppoaa paremmin? Mulla oli vaikeuksia sen kanssa, kun jotenkin peukku ei yltänyt helposti sinne männän päähän painamaan sitä lääkettä sisälle. Jotenkin sen kumminkin aina sain onnistumaan. Mulla tuli semmoinen punoittava alue aina aika laajalle, kun se lääke levisi tuohon ihon alle, onko sulla ollut sen kanssa mitään tommosta oiretta? Joo, olin siirtopäivänäkin töissä, siirto oli puolen päivän jälkeen, joten liukenin siitä sitten kotio. Se mun virallinen testipäivä on viikon päästä perjantai, jolloin pitäisi aamutuimaan hypätä lentsikkaan ja suunnata kohti pohjoista yksiin firmanjuhliin. Sitä olenkin tässä arponut, että mihinhän mä sen testipäivän siirrän. Tai saattaahan se olla, ettei tarvitse edes testata, tänä aamuna oli nimittäin sellaiset tuntemukset mahassa, että menkat alkaa minä hetkenä hyvänsä. Johonkin ne tuntemukset sitten kumminkin aamupäivän aikana hävisivät.

Nompparelli, mites lääkärissä meni?

Viikonloppuja leidit, toivottaa Hiskias ja PP7
 
Eilen käytiin tosiaan lääkärissä ja siellä tuli sekä positiivista että negatiivista. Lääkäri kutsui AMH:n alhaisuutta "hälytysmerkiksi". Eli nopeasti tarvii jotain tehdä ja jos ei tärppää yhtäkkiä luomusti, niin ehkä yksi tai pari inssiä, mutta sen jälkeen sitten suoraan IVF:ään. Että turha tuhrata kallisarvoista aikaa lievempiin hoitokeinoihin.

Se mikä oli positiivista, niin multa löytyi iso munarakkula kasvamasta! 11-millinen folli kp13. Ja sain ohjeen tehdä ovistestejä ja peittoja heilumaan! Toivoa on siis tässä kierrossa luomutärpistä! :)

AMH:n alhaisuudesta tämänikäisellä lääkäri sanoi, että ne näkee työssään tätä paljon. Että ei ole ihan harvinaista ainakaan niiden joukossa, jotka hakeutuu hoitoihin. Syystä ei osannut sanoa, sanoi vaan, että minä kuulun näemmä siihen joukkoon naisia, joiden hedelmällisin aika on ajoittunut todennäköisesti siihen, kun olen ollut 18-20-vuotias.

Eli jäi ihan toiveikas olo! :)
 
Kiva, että Nompparellille jäi toiveikkaat fiilikset! Itse en ainakaan tuossa 18-20 vuoden iässä olisi mitenkään ollut valmis äidiksi, ehkä parin vuoden odottelu tässä myöhemmällä iällä ei sitten ole ollut se ratkaisevin tekijä.

HalleB:lle kiitos kokemuksista! Mulla on tietenkin ohjelmassa tuo Menopur ainoana piikkinä, joten saa nyt sitten nähdä, tuleeko tästä mitään... :( Inssissä oli myös Menopur ja silloin kasvoi se yksi ja ainoa folli.

Söin joskus Harmonella-nimistä valmistetta ja tässä kierrossa ultrassa näkyi tosi iso folli tosi aikaisin. Eli ilmeisesti jotenkin se on kiihdyttänyt kasvua. Mietin, ottaisinko valmisteen mukaan myös ivf-kertoon mutta onkohan siitä sitten jo haittaa? Lisäksi tilasin iHerbsistä tuota DHEA-valmistetta. Joidenkin artikkelien mukaan se on parantanut onnistumista ivf:ssä, mutta vasta jonkun 4 kk:n käytön jälkeen... No, eipä kai siitä haittaakaan ole.
 
Eilen iskin viimeisen orgalutranin ja pergoveris-piikin ja punktioaika on nyt sitten varattu ma aamulle! Eilen aamulla ultrassa kp 7 näkyi molemmilla puolille yhdet isommat rakkulat (n. 17mm) ja yksi+kaksi pienempää, muistaakseni 11-13 mm. Toivon että ne saavat vielä kasvupyrähdyksen. Jostain luin että 17mm olisi punktioitavan rakkulan minimikoko. Nyt arvon sitten että tuikkaanko Pregnylin la iltana n. 36h ennen toimenpidettä vai vasta su aamuna aikaisin. Pelkään vähän että jos noi isommat ehtivät sitten sunnuntain aikana irtoamaan, koko on jo siinä puitteissa. Taas olen löytänyt netistä tietoa että irtoamisaika on yksilöllinen... lääkäri kyllä käski laittamaan sen la iltana klo 20.

Vienda toivotaan että jos saat Menopuria isomman annoksen kun inssissä niin se lisää rakkuloiden määrää edes hieman. Mullahan ensimmäinen lääke jäädytti munasarjat kokonaan vaikka annosta nosteltiin siinä piikityksen alun jälkeen. Sitä voi siis säätää! Kysyitkö lääkäriltäsi siitä DHEA:sta ja miten se vaikuttaa (tai onko hänellä näkemystä)? Mä ajattelin kysellä siitä seuraavaksi jos tämä hoito ei onnistuisi. Oletko selvittänyt että saako sitä tilata suomeen kun käsittääkseni on täällä reseptilääke?

Nompparellille kovat peukutukset luomukiertoon! En olisi itsekään lukioiässä ihan vielä ollut valmis äidiksi...

Hiskias nyt pidetään kovasti peukkuja, ajattelitko testata ennen työreissua vai piinailetko sen yli? Tuntemuksethan voi olla positiivisia, ei niistä osaa sanoa. Jännittääkö tai pystytkö olemaan ajattelematta asiaa? Mulla onneksi helpottui kolmannella kerralla orgalutranin piikitys mutta se selvästi ärsyttää ihoa enemmän kun muut piikit. Mulle tulee hieman punoitusta, kirvelyä hetkeksi ja turvotustakin. Olen ajatellut että riippuu varmaan siitäkin mihin kohtaan se neste ihokerroksissa osuu... Onko sulla nyt lugesteronit(?) tjsp käytössä?
 
Viimeksi muokattu:
Kävin aamupäivällä shoppailemassa ja sen on kuulkaa naiset semmonen lääke, että silloin unohtuu kaikki muu maailma ja turhanpäiväiset oireet tai oireettomuudet, ainakin mulla :cool:.

Nompparellille tsemppiä oviksen tikuttamiseen. Se on homma, jota mä en millään jaksa. Kesällä huvikseni kokeilin Letrozolejen syömisen aikaan sitä tikuttaa ja ikinä en onnistunut sitä toista viivaa saamaan. Vaikka ovisoireet olivat itselleni täysin selvät, niin silti sitä pirun viivaa ei siihen testiin tullut. 7 testiä meni kiertoa kohden ja sitten ajattelin, että antaa perhana olla.

Jonnuli, mä olisin kyllä sitä mieltä, että pistä se Pregnyl silloin kun lääkäri on käskenyt. Tarkistin just, että mulla oli ultrassa suurimmat rakkulat 19 mm ja siitä 2 pv:n päästä punktio. Ja kaikki ne olivat ”tallella” vielä punktiossakin ja Pregnylin pistin tasan 36 h ennen punktiota. Luget (800 mg / pvä) on ollut käytössä punktion jälkeisestä päivästä lukien ja mielestäni mitään oireita en niistä ole saanut, jollei sitten lasketa sitä, että housut ei mahdu jalkaan, siis ne, jota käytin hoitoa edeltävässä kierrossa. Eilen kyllä aloin miettimään, että kun tuo mun annostus oli yli paketin ohjeen, että liekö se limakalvo pian kasvaa jo kohdun ulkopuolellekin… Testin teen varmaan torstaina, jos sinne saakka pääsen ilman vuotoa, koska perjantaina aion vetää lärvit :LOL:

Mä olen pysynyt kovin realistina, enkä odota edelleenkään, että olisin jotenkin ”etuoikeutettu onnistumaan”. Siitä mahdollisesta positiivisesta raskaustestistä se piina vasta mulla alkaisikin. Vuonna 2005 olin elämäni ensimmäistä ja ainoaa kertaa raskaana, se osoittautui sitten tuulimunaksi joskus viikolla 6 – 7. Netistä tässä yks päivä luin, että tuulimunan syy on munasolun huono laatu, joten sain siitäkin sitten itselleni syyn pelätä raskautumista. Eikö olekin hassua, että näistä peloistani huolimatta, se juuri olisi tämän homman perimmäinen tarkoitus :p.
 
Jonnuli-77: Myönnän, etten ole kyllä selvittänyt sen enempää tuota DHEA-juttua, luin vain, että sitä on monet tilanneet Suomeen tai hakeneet Viron puolelta. Ja hävettää kyllä kysyä siitä lääkäriltäkään, kun vaikutan jo muutenkin niin epätoivoiselta, että varmaan katsovat, että kaikenlaiset sitä lapsia hankkivatkin... Tai siis yrittävät. No ehkä voisin kysellä yleisesti kertomatta tilauksestani. Joka tapauksessa mietin ottavani jotain ihan pientä annosta, jos uskallan sitäkään. Kerro sitten, mitä lääkärisi sanoi, jos siitä kyselet!
 
Jonnuli mitä vähemmän on vaihtoehtoja, niin sitä avoimemmin harkitsee muita mahdollisuuksia tulla vanhemmaksi. On käytävä oma prosessinsa, että joku muu vaihtoehto alkaa tuntua oikealta.
Mä olen harrastanut liikuntaa omien tuntemusten mukaan. Yleensä aamulla ennen punktiota olen vielä jaksanut käyttää koirat lenkillä, mutta en enää sen jälkeen. Mulla on kivut jatkunu jopa viikon, noissa hoidoissa missä on saatu enemmän soluja. Päivällä luulee jaksavansa tehdä jotain mutta illalla olo on tukala ja kaduttaa. Puntkiosta saa kolmen päivän saikun eli siirtopäivä on vielä sairaslomaa. Pregnyl pitää ehdottomasti pistää juuri silloin lääkärin määräämänä ajankohtana! Siinä 36h on kuulema vielä 4h pelivaraa. Mulle on aina painotettu, että se lääke pitää pistää tarkalleen! Sekin siinä on, että jarru(Orgalutran) auttaa vain vuorokauden ja jos sen pistää pe iltana ja la iltana pistää Pregnylin, ni solut ei karkaa. Tsemppiä punktioon! :)

Hiskias niinhän ne munasolut muodostuu jo silloin sikiöaikana. Raskausaikana on voinu tulla joku ongelma just sillo, kun munasarjat on kehittyny. Lääkäri sanoi, että vaurio on voinu tulla myös myöhemmin esim. jonkun tulehduksen seurauksena. Niinkai se on, että kasvuun lähtee ne parhaimmat. Harmi vaan, että mulla yksi on yleensä paras ja muut roskaa. Sen vuoksi tehdään näin kevyesti tää hoito, kun se on mulle helpompi. Ei tarvii kauheeta määrää lääkkeitä, jotka pistää pään ja kropan ihan sekasi :)

Nomparelli hyvä, että tuli toiveikas olo! Onnea tähän kiertoon :)
Me alotettiin yritys, kun olin 22 ja monta vuotta olin jo ollut tukahtumaisillani vauvakuumeeseen. Kroppa varmaan yritti kertoa, että alas tehä niitä penskoja!

Vienda Menopur on oikein hyvä lääke. Pergoveris on synteettinen FSH+LH-valmiste, kun taas Menopur on luonnollinen FSH+LH-valmiste. Pitää vaan kokeilla, kumpi käy paremmin. Inssissä pistäminen aloitetaan myöhemmin, kun folli on jo valikoitunut. Sen vuoksi ei tullut, kuin yksi folli. IVF:ssä pistäminen aloitetaan heti kierron alusta, jolloin pitäisi lähteä kasvamaan useampi. :)
Me syötiin miehen kanssa keväällä ubikinonia, mutta lopetettiin se kesällä, kun on niin kallista eikä sekään auttanut tuomaan plussaa. Nyt mä syön BerexPro:ta, Omega3:sta, KalsiposD:tä, maitohappobakteereja ja vehnänalkioöljyä.

Mulla alko torstaina uusi kierto ja perjantaina kp 9 on eka ultra. :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuikkasin sen Pregnylin eilen ja tänään onkin piikitön päivä =) Olen käynyt kävelyllä ja kokkailen parhaillaan, niillä saa ajatukset huomisaamusta pois. Olen vaan suunnitellut aamun kulun ja kohta pitää miettiä aamupala ja valmistella eväätkin mukaanotettavaksi. Mua käskettiin syömään jotain pientä mutta kahvi ja maitotuotteet kiellettiin.

Hiskias; luulen että mullakin tuo sama shoppailuterapia on mitä parhainta unohtamaan kaiken muun, mm hoidot. Kiva että luget ei ole mitään tuon kummallisempia sivuoireita aiheuttaneet, kunhan se limakalvo ei nyt ihan näytille tule :LOL: täytyypä kaivaa hameita esiin jos itsellänikin alkaa paikat levenemään hormonien käytön myötä niin ettei housut mahdu! Toivon niin että et niitä perseitä pääsekään vetämään vaan saisit plussan sen sijaan!

HalleB mä ymmärrän kyllä täysin sen että vaihtoehdot alkaa prosessin aikana laajenemaan. Voihan se olla että meillä ei tämä onnistu ollenkaan ja saadaan heti lahjasolu"tuomio"... kiitos liikuntakommenteista, aloitin nyt kävelyn ja kaikki muu saa jäädä hetkeksi. Lukaisin muuten nyt sen Duodecim-artikkelin ja siellähän on meidän klinikan toinen lekuri asiantuntijana. Voipi siis olla että mulla on myös tuo "mini"IVF edessä jos ei mitään tapahdu nyt. Tsemppiä uuteen kiertoon! Mikä nyt on strategiana, oliko pienet annostukset ja tämä luonnollisempi IVF?

Vienda kerron kyllä mitä saan kuulla DHEA:sta! Mietin itsekin sen tilaamista mutten selvitellyt kovin paljoa vielä. Voikohan noissa reseptilääkkeissä olla joku sellainen juttu että on periaatteessa kiellettyä tilata niitä suomeen, siis jos tulli saisi tietää niin ne jäisi sinne?? En kyllä ole varma. Tilaan itse kaikki vitamiinit, öljyt, jne. iHerbistä eli tuttu paikka mullekin!
 
Piti tulla raportoimaan punktiokokemuksia: siitä on kohta 12 h ja olen jo mielestäni toipunut hyvin, tuntuu siltä ettei särkylääkettäkään tarvitse enää. Jos johonkin pitää verrata tätä kokemusta niin itselleni aukiolotutkimus oli pahempi.
Punktio oli siis kivuttomampi mitä ajattelin; ilkeintä oli ehkä kanyylin laitto, eikä sekään kunnolla sattunut, tuntui vaan inhottavalta. Hyvään kokemukseeni vaikutti varmaan se että punktioitavia rakkuloita oli vain 5 eli viisi pistosta piti kestää. Voin kyllä kuvitella jos jollain on 15 pisteltävää rakkulaa! Kaikkiaan näistä löytyi munasolu niistä isoista kahdesta. Muut olivat tyhjiä. Pakko sanoa että olin ihan tyytyväinen edes näihin kahteen, olen lueskellut nyt näitä "ei se määrä vaan se laatu" juttuja low amh-tapauksissa. Punktion jälkeen makoilin lämminvesipullo vatsallani ehkä tunnin, söin eväitä ja sitten mies kuljetti kotiin.

Huomenna biologi soittaa sitten hedelmöittyivätkö ne kaksi, jännittää! Meille tehtiin ICSI, olivat kaikki sitä mieltä että ehdottomasti se. Huomenna olen varmaan työkuntoinen, tänään makoilin kotosalla.
 
Jonnuli, sullahan meni kivasti se punktio. Hieno juttu, nyt sormet ja varpaat pystyyn, että kumpikin soluista on priimaa. Hameet on joo hyviä pömppömahan piilottajia ja mulla kävi tuuri, kun systeri oli säästänyt sen vanhat mammafarkut, joten kaappasin ne käyttööni. Aivan älyttömän hyvät, kun resori antaa myöten niin paljon kun tarvis vaatii. Niihinhän voisi vaikka tottua ;).

Tuosta punktioasiasta haluaisin tietää, että onko siinä menetelmässä eri toimintatapoja? Itsekin ennen siellä käyntiäni ajattelin, että jokainen rakkula punktioidaan erikseen, mutta niin se ei ollutkaan, ainakaan siellä Hesalaisella klinikalla jossa minä kävin. Pistoskertoja oli kaksi, siis toinen vasempaan ja toinen oikeaan munasarjaan ja sitten sieltä imurilla imuroitiin (kuulosti ihan siltä ja sanoivatkin sen olevan imuri) koko munasarja tyhjäksi. Siirtopäivänä sille lääkärille vielä ihmettelin, että pääsinpäs helpolla, kun luulin, että rakkulat punktioidaan yksi kerrallaan. Hän vahvisti asian ja sanoi, että yleensä kahdella punktiopiikillä selvitään. Entäs muut, miten se teillä on tehty?
 
Jonnuli taktiikkana on tässä kierrossa tikuttaa ovulaatiota ja ultrailla miten folli kasvaa. Ilmeisesti pistelen myös Menopuria pieninä annoksina. Ovulaatioplussan saatuani pistän Pregnylin ja siitä 36h kuluttua punktio. :) Ollaankohan me samassa paikassa hoidossa?;)
Onnea soluista ja kiva, että punktio oli ihan ok kokemus! Toivottavasti saatte siirrettävää! :)

Hiskias kyllä yleensä kaksi pistoskertaa riittää.

on: mulla kesti kunnon vuoto vain kaksi päivää, ku yleensä kestää kuus päivää. Soittelin tänään klinikalle ja siirrettiin uä aika torstaille, kun tuntuu kropassa, että kierto olis lyhyempi.
 
Se piti vielä sanoa punktiosta, että mulle ne on aina ollu helppoja. Ainut huonompi kokemus oli viidennessä punktiossa, kun soluja tuli ennätysmäärä ja punktio sattui myös enemmän kuin yleensä. Ilmeisesti kipulääkkeestä mulle tuli huonous ja mua piti vähän virvotella toimenpiteen jälkeen..jalat kattoon jne..
Mä on aina kokenu tuon henkisen puolen paljon rankemmaksi näissä hoidoissa.
 
HalleB: Ok, tuo luonnollinen hormonivalmiste kuulostaa kyllä paremmalta! Kiitos infosta! :) Toivottavasti se meillä nyt toimisi ja kaikki menisi hyvin. Hankisesti nämä hoidot on raskaita, enkä tiedä, kuinka moneen yrityskertaan olen valmis.
 
Noh, tänään se biologi soitti ja molemmat olivat hedelmöittyneet =) katsotaan sitten huomenna tilannetta, siirto on päivällä jos vaan solut ovat edelleen hengissä!

Hiskias ja HalleB; näinhän se varmaan on että vain kaksi pistosta tarvitaan ja sitten jotain imurointia molemmilla puolilla. kiitos kun korjasitte! Musta vaan tuntui lääkehuuruissa että pistoksia oli useampia mutta vain 3 niitä oli, onneksi (viides solu huomattiin myöhässä ja palattiin toiselle puolelle).
HalleB mä olen Helsingissä yksityisellä, Citykäytävässä. Ollaanko samassa paikassa? :) Ilmeisesti Hiskiaskin on jossain lähistöllä jollet samalla?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: HalleB

Yhteistyössä